Forrige generasjon VW Scirocco ble introdusert i Norge høsten 2008, men salget tok aldri av.

Denne kunne fås med både 1,4-liters bensin med enten 122 eller 160 hk og 2,0-liters diesel med 140 eller 170 hk. Men det ble ikke registrert mer enn 224 stykker i 2009. Til sammenligning ble det registrert 5400 VW Golf.

Nå er en fornyet modell lansert og vi har liksågodt prøvekjørt verstingutgaven Scirocco R.

La oss først ta endringene som gjelder alle versjoner av Scirocco. Den har vært gjennom en oppgradering, men du vil neppe merke forandringene.

Stylistene til VW har vært svært forsiktige med ansiktsløftningene: Omprofilerte frontlys sitter over en ny støtfanger, og nye LED-lys sitter på toppen av en ny støtfanger bak.

Hyller originale Scirocco

På innsiden er det dypere kapper over instrumentene, og tre instrumentklokker oppe på dashbordet er en tributt til den opprinnelige Sciroccoen - den røde digitale klokken er kanskje litt for tett på bilen fra 1970-tallet. Ellers er alt vakkert gjort, men med lite plass i baksetene.

Andre endringer i serien gir deg bedre drivstofføkonomi og en høyere ytelse, og det er også tilfelle med denne toppversjonen med etternavnet R.

Mindre krefter enn Golf R

Som slektningen VW Golf R drives den av en 4-sylinders turbo bensinmotor, men i motsetning til Golf har den ikke 300 hester, men må klare seg med «bare» 280 hk. Det er likevel 15 hk mer enn tidligere.

Mens Golf R har firehjulsdrift, må du klare deg med drift kun på forhjulene i Scirocco R. ESP-en kan heller ikke kobles helt ut her. Og Golfen er billigere (i England).

=

RRR: VW Scirocco R en en rask og morsom bil, men vi synes ikke den utgjør et reelt alternativ til Golf R. FOTO: Kyle Fortune

Tekniske data

VW Scirocco R

Motor: 1984 ccm turbo, 4 syl

Drift: Forhjulsdrift

HK: 280

Dreiemoment: 350 Nm

0-100 km/t: 5,5 sek

Toppfart: 250 km/t

Oppgitt forbruk: 0,8 l/mil

Oppgitt CO2-utslipp: 185 g/km CO2

Vekt: 1450 kg

Pris Fra ca 350 000,- (i England)

Mer utstyr en Golf

Volkswagen utjevner dette med mer utstyr på Sciroccoen, med lærtrukne seter og DCC (Dynamic Chassis Control) som standard.

Men når det er sagt, har vi ikke klart å finne en vei som er jevn nok til at vi har brydd oss med å tukle med DCC. Det er best å la den være i normal-modus, for da oppfører den seg greit.

Grom lyd

Motorspesifikasjonene er kanskje ikke de råeste, men den leverer en grom låt som gir folk inntrykk av at dette er en kraftigere motor med mange flere sylindere enn de fire som finnes.

Ytelsen du får er også imponerende, og spesielt mellomturtallet kan få deg til å smile bredt. Svært få vil kjøpe en manuell versjon, men denne bilen er best å kjøre med en slik, siden DSG-ens lyst på høye turtall ikke henter ut motorens potensial.

Et problem

Bilen har kraftige bremser og fin oppførsel. Den er kjapp, men den livløse styringen er lite engasjerende for føreren. Og dette innebærer at R ikke er spesielt spennende å kjøre - på tross av kreftene.

Slik har det alltid vært, men med tanke på de mer interessante og nyere konkurrentene, er dette et problem.

Scirocco R blir ikke lansert i Norge. Akkurat det trenger du ikke være lei deg for, for i stedet kan du velge Golf R. Vi skal gi deg én god grunn.

Golf R et bedre valg - ganske enkelt fordi den har firehjulsdrift.

DOMMEN

Det samme gamle fra Volkswagen: Rask og forutsigbar.

Les også:

Test deg selv: Hvilke nye bilmodeller ser du her?

De 20 råeste bilene vi har kjørt

Slik er Mercedes-AMG GT

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!