Obama har bestemt seg for å kjøpe en ny bil. Han mener at den gamle limousinen hans, kjent som The Beast, begynner å dra på årene. Dette har ført til at tre av de største bilprodusentene i USA GM, Ford og Fiat er blitt invitert til å komme med gode forslag.

Og her er jeg nødt til å spørre: Hvorfor?

Dronningen vår har riktig nok en spesiallagd Bentley for offisielle oppdrag, men de andre statslederne våre klarer utmerket godt å komme seg rundt i vanlige biler. Frau Merkel suser ikke rundt i en limo. Og hvorfor skulle hun det? Styrer du Tyskland, kan du feie rundt i en S-Klasse, med både komfort og patriotisme på én gang.

Cameron gjør omtrent det samme. Han kan velge mellom nye Range Rover eller en Jaguar XJL. Og den som måtte styre Italia denne uka, kan komme feiende i en Maserati Quattroporte.

Monsieur Hollande har det litt verre her. Nå som ingen franske bilprodusenter klarer å lage noe som er i nærheten av statelig, er han tvunget til å kjøre rundt i Paris på en liten moped. De andre EU-toppene ler seg nok fillete når de møtes¿ helt til Romanias president kommer trillende i sin Dacia Sandero.

Alvorlig talt, litt snobberi må man regne med. Tenk deg at hele verdenspressen venter utenfor palasset der EU-toppmøtet skal avholdes, og så må du, statsleder i et stort europeisk land, ankomme møtet i restene av en Renault Clio. Men det er akkurat hva han gjør: Kryper ut av Dacia-en, retter på slipset, ser på den greske kollegaen, og sier "Du kan bare holde kjeft, som kom på en leid scooter."

Men saken er jo den at alle disse lederne er populære mål for terrorister. Og alle er like viktige for sine land som Obama er for sitt. Så hvorfor føler han at han må ha et spesiallagd, unikt og pansret Beast? Hvorfor kan han ikke bare komme i en Chevrolet Impala?

Eller, siden han er så opptatt av batterikraft; en Tesla?

For i valgkampen lovte Obama høytidelig at innen slutten av 2012 skulle hele bilflåten til Det hvite hus enten gå på batteri eller være hybrider. Og hittil er det samlede antall kjøretøyer som passer til den beskrivelsen¿ null.

Faktum er at amerikanerne ønsker å se Sjefen i et kjøretøy som er helt ulikt noen annens. Det er kanskje en sånn nyrik-greie. Men når det er sagt, vil de heller ikke at han skal øse ut penger i disse harde tidene. Noe som innebærer at den nye limoen også må velges ut fra økonomiske hensyn.

Den bilen han har nå, er egentlig slett ingen bil. Den er bygd på plattformen til en Cadillac pickup-lastebil, og er i tillegg drevet av en lastebilmotor. For at den ikke skal se ut som noe bønder og mordere bruker, har den vanlig Cadillac-pynt, som frontlyktene til en Escalade. Men den har også utstyr som slett ikke står på vanlige utstyrslister. For eksempel blodbanken i bagasjerommet. Og nattsyn-systemet. Og dørforseglingen som er utviklet for å motstå kjemiske angrep.

Og så har vi pansringen, som jeg egentlig ikke vet noe om fordi dette er hemmelig-stemplet info. Men vi har blitt fortalt at den kan motstå direkte treff fra alt det som en terrorist med rimelighet klarer å bære med seg.

Noen ulemper har spesialtilpasningene. Størrelse er én av dem. Å se The Beast parkere i Downing Street er hysterisk morsomt. Og vekten er en annen. Den satte seg fast i veidekket i Irland for noen år siden. Men i dag er prisen det største problemet. Og dette blir det store temaet for de tre store bilprodusentene når de skal designe en ny bil. Hvordan klarer du å lage noe som avspeiler USAs stilling i verden, og som kan takle et direkte treff fra et bærbart panservåpen? Og som ikke koster elleve hundre og nitti tusen milliarder dollar?

Jeg har naturligvis noen egne ideer her. For det første trenger bilen bare å ha plass til føreren og presidenten. Som vi vet, må resten av sikkerhetsfolkene løpe ved siden av bilen. Den må naturligvis ha solid pansring, tåle gassangrep og ha et innebygd våpensystem. Og på toppen av alt dette må den se kul og imponerende ut når den svinger opp foran palasset til en annen dignitær.

Nå har det seg sånn at amerikanerne allerede lager et kjøretøy som møter alle disse kravene: M1A1 Abrams.

Det antas at det er produsert 6000 av dem i årenes løp, og skal vi være ærlige er de ubrukelige i dag. De kan ikke benyttes i Afghanistan, for du vinner ikke krigen om hjerter og hjerner ved å komme rumlende i en 60-tonns tank. Og de vil ikke bli brukt mot Russland, fordi¿ Vel, fordi det bare ville være dumt i dagens kontekst.

Dermed står de bare rundt omkring og gjør ingenting. Og det er galskap, for dette er eminente maskiner. På jevn overflate kan de kjøre mye raskere enn gutta som løper ved siden av-ja, opp til 100 km/t, siden de drives av gassturbin-motorer.

Og de kommer med verdens beste pansring. Den er engelsk. Men i motsetning til dagens limoer, er de ikke bare konstruert for å ta imot ild. De kan også skyte tilbake.

Jeremy Clarkson:

«Du vinner ikke krigen om hjerter og hjerner ved å komme i en 60-tonns tank»

Jeg så en gang en Abrams som kjørte i 50 km/t over ujevn grunn, og fikk en fulltreffer på en lastebil som sto 1500 meter unna. Å se kanonrøret låse seg på målet og bare holde seg der, uansett hva tanken gjorde, er noe av det mest imponerende jeg noensinne har sett.

Og innsiden? Vel, ikke akkurat luksuriøs. Men de er lettkjørte. Går du ut på nettet, vil du faktisk finne litt film av meg som kappkjører med AA Gill fra The Sunday Times gjennom gatene i Bagdad i to Abrams. Og hvis vi klarer det, vil det overhodet ikke være noe problem for en fra Secret Service.

Parkering er også enkelt. Delvis fordi den kan snu rundt sin egen akse, men også fordi de på en måte bare kjører over ting som måte være i veien. Og med de brede beltene synker den heller ikke gjennom veidekket; den bare legger det øde.

Du skjønner at dette er smart. Obama kan kjøre rundt i et helt amerikansk produkt, bortsett fra pansringen. Den koster ingenting, fordi den bare står der uansett. Den vil imponere, særlig om den svartlakkeres. Og den beskytter ham bedre enn en konvertert Cadillac pickup kan.

Les også:

Her er Jeremy Clarksons favorittbil

- Får alt annet til å virke gammeldags

Dette er den mest komplette superbilen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!