Volvo er neppe bilen som får pulsen til å hamre raskere hos de fleste. I det minste ikke siden 1990-tallet, med 850 T5-R.

Men det kan endre seg, takket være en liten bedrift ved navn Polestar. Dette er Volvos globale motorsport-partner, og Polestar har offisielt blitt en Alpina-aktig "røff" Volvo-avdeling.

Sendte sjokkbølger

Dette har en historie bak seg. Polestar har blitt kjent for å produsere Volvo-baserte vinnerbiler i STCC-gruppen siden 1996.

Ganske nylig ble de den første produsenten som sendte sjokkbølger gjennom Australia ved at de klarte å bryte dominansen til Holden og Ford innen deres V8 Supercars. Dette viser at ingeniørene deres vet nok til å kunne sette opp en kjapp bil - i det minste på bane.

Bedriften har også beveget seg inn på gatebil-konsepter i form av den eminente og spinnville 400-hesters C30, og S60 med over 500 hk.

Ikke nødvendigvis full serie

Men før du lar deg rive med, bør du vite at denne V60-en - deres første offisielle serieproduserte - ikke nødvendigvis blir en full serie.

En ny og større BorgWarner dobbel turbo og intercooler er skrudd fast til den rake T6 turbo-sekseren. Det holder for å lokke fram 355 hester og 500 Nm dreiemoment fra treliteren, og skyve den før så sedate V60-en til 100 km/t på 5 sekunder. Grepet sikres av et Haldex 4WD-system.

=

RÅTASS: På en rask og svingete veistrekning føles V60-en som et skikkelig racingvåpen. Akillesen er girkasse, den holder ikke mål. FOTO: Produsent

Tekniske data

Motor 2953 ccm, 6 syl turbo, 4WD

Dreiemoment 500 Nm

Forbruk Ikke tilgj.

Utslipp Ikke tilgj.

0-100 km/t 5,0 sek

Fabrikk 355 hk

Toppfart 250 km/t

Vekt 1692 kg

Pris Ca 500 000 NOK (i England)

Brukt magien

Men der svenskene virkelig har brukt magien, er i hvordan den takler svinger - en forfriskende øvelse i hvordan man klarer å oppnå chassiskontroll over de rå kreftene.

Polestar satte på de samme ekstreme Michelin Pilot Sport-dekkene som også brukes av svenske Koenigsegg, på 20-tommers felger. Disse henger på mekaniske justerbare Öhlins støtdempere som er hele 80 prosent stivere enn de på en standard V60 R-Design. Det virker som om kiropraktor burde være inkludert i prisen, men den oppfører seg supert: Fast, stabil og godt dempet.

Styringen har fått mer utveksling, og er mer direkte enn på en vanlig V60. I motorrommet er det satt inn elegante avstivere med karbonfiberforsterkninger for å støtte opp fronten og sende informasjon fra veien rett opp til hendene dine.

Spesialjustert firehjulsdrift

På en rask og svingete veistrekning føles V60-en som et skikkelig racingvåpen. Med kraftige ventilerte frontskiver på 371 mm og Brembo-kalipere med seks stempler kan du bremse sent, og bare kaste den inn i svinger i en fart som ikke er vanlig Volvo-stil.

Legg inn gass midt i svingen, så vil det spesialjusterte Haldex-systemet sende så mye kraft som mulig til det indre bakhjulet for å rotere bilen og dempe understyring, og la fjæringsoppsettet og friksjonsdekk gi deg tonnevis med veigrep.

=

DISKRET: Kun noen blå sømmer og andre detaljer avslører Polestar-genet. FOTO: Produsent

=

Kelner, det er en flue...

Flua i suppa er den sekstrinns automatkassa. Polestar har omkalibrert elektronikken i den for å gi så harde og raske girskift som mulig i Sport-modus, men sammenlignet med de moderne dobbelkløtsjede kassene, holder den ganske enkelt ikke mål.

Den har også en tendens til å lete rundt etter gir under kontinuerlig gassing - svært irriterende ved cruisefart.

Og det er da de enorme liksom-superbil-dekkene også svikter litt. Siden de er 245 mm brede og merkbart ytelsesorienterte, elsker de å spore og lage massevis av ekstra, plagsomme desibel.

Du skulle tro at det kraftige eksosanlegget burde hjelpe til med å drukne dekkstøyen, men dessverre får du ikke så mye lyd fra dem i kupeen som du ville likt å ha. Det bråker bra på utsiden, men du hører ikke så mye fra førersetet.

=

GROM GUMMI: Michelin Pilot Super Sport gummi sitter som klistret til veien, men lager også mer dekkstøy. FOTO: Produsent

Avdempet og stilig

Forøvrig er den sporty estetikken avdempet og stilig: Frekke side- og hekkspoilere, diskré merker og en diffuser bak som tydeligvis aktivt øker stabiliteten ved høyere hastigheter.

På innsiden finner du en lignende avdempet affære, med nye sportsseter med bedre støtte. I kupeen er det blå stikninger i vakker kontrast til grå alcantara-detaljer, og en flytende midtkonsoll kledd i karbonfiber.

Med en listepris i England på en halv million kroner, ville prisen i Norge blitt minst det dobbelte. Hadde den blitt solgt her, ville en nær konkurrent vært Audi S4, eller storebroren RS4, og det er tøffe konkurrenter. Volvo Norge vil derfor ikke ta inn denne bilen, men kan naturligvis ordne tingene dersom noen er interessert. Og i motsetning til hos Audi, får du her det meste inkludert - ting som du ellers må betale blod for i en Audi av samme type.

=

BREMSER NOK: Enorme 371 mm frontskiver og Brembo kalipere med seks stempler er kraftige og tåler det meste. FOTO: Produsent

Denne merkelig Volvoen beviser at ekspertisen til Polestar igjen kan sørge for sportslige svensker.

Volvo trenger Polestar for å vise at også de kan oppnå et minimum av kjappe takter. Og Polestar trenger Volvo for å heve merkeprofilen sin.

Fortsetter de på denne måten, blir det er lykkelig ekteskap. Så sett i gang med V40 også, gutter.

=

SVINGENES HERRE: Der svenskene virkelig har brukt magien, er i hvordan den takler svinger ¿ en forfriskende øvelse i hvordan man klarer å oppnå chassiskontroll over de rå kreftene. FOTO: Produsent

DOMMEN:

Motorsport-folk gjør middelmådig V60 om til en svært rask 4WD stasjonsvogn. Men for dyr for Norge.

RIVALEN:

Audi RS4 Avant Like kjapp på papiret, men med en god del forskjeller

Les også:

Test deg selv: Hva kan du om biler?

Aldri har utvalget av rimelige stasjonsvogner vært bedre enn nå

Terningkast 6 til den komplette familiebilen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!