Vi elsker Ford Focus ST stasjonsvogn og synes den er verdens kuleste familiebil. Men nå er den faktisk blitt enda noen hakk fetere, takket være den Essex-baserte tuneren Mountune.

Med trimsett har råtassen 25 hk og 40 Nm mer enn Focus ST stasjonsvogn. Men vil du kjøpe det, må du importere den selv. Og betale en haug med norske avgifter. Om du er lovlydig.

Den turboladede toliters motoren med fire sylindre er blitt trimmet fra 250 til 275 hk, og fra 359 til 400 Nm. Det gir en akselrasjon fra 0 til 100 på 5,9 i stedet for 6,5 sekunder. Dette skyldes i stor grad ny ECU-programmering, men større luftfilter og intercooler gjør også sitt. Den har også et svart pulverlakkert støpt luftinntak (sølv koster litt mindre) og du får også et lite, gult merke med på kjøpet.

Men det beste er hvordan den takler den ekstra kraften. Ekstrautstyr gjør at kreftene i turboladede biler ofte kommer der du egentlig ikke ønsker å ha dem. Som for eksempel i form av ekstra 1000 omdreininger.

Men effektøkningen i Mountune følger den samme forutsigbare og progressive kurven som en standard Ford Focus ST - bare noen hakk høyere. Dette er ganske smakfullt til å være en modifisert rask Ford.

ULEMPE: Trimmingen har ikke ødelagt kjøreegenskapene, men fraværet av RevoKnuckle-fjæring og mer dreiemoment gjør rattutslaget litt mer livlig på full gass. FOTO: Produsent

Masse glede og plass

Og siden det bare er motoren som er oppgradert (bortsett fra merket og innsuget), er alt det som gjør ST til en så besnærende kjapp bil ikke endret.

Vi valgte stasjonsvognutgaven, fordi den har mer plass. Og det faktum at straffen for dette er 26 kg ekstra, påvirker ikke ytelsene i nevneverdig grad.

Samtidig gjør den en utmerket jobb med å kombinere ytelse med funksjonalitet. Et 476-liters bagasjerom svelger det meste. Og forbruket på 0,71 liter (samme som en vanlig ST, og dermed en del mer i virkeligheten), gjør at den ikke er altfor tørst.

Litt ulempe

Men alt er ikke bare fryd og gammen. Fraværet av RevoKnuckle-fjæring og mer dreiemoment gjør rattutslaget litt mer livlig på full gass. På den andre siden trenger du ikke å vente til motoren hamrer mot det røde på turtelleren for at den skal føles skikkelig rask.

Men den er aldri skremmende rask og spennvidden er fortsatt imponerende. Du kan pusle rundt i byen uten at noen vet at bilen din er raskere enn en Ferrari 308 GTB - eller føle dette selv. Det er ikke noe du kan si om mer rendyrkede og fokuserte saker som Megane RS 265 eller Astra GTC VXR.

Mountune gir en bil som bokstavelig talt gir mer av det samme, ment på en positiv måte.

FOR EN FEST: Vi digget Ford Fiesta ST fra Mountune (bildet). Focus ST gir ikke noe dårligere inntrykk. FOTO: Produsent

Teknisk data

Motor: 1999 ccm, 4 syl bensin

Drift: Forhjulsdrift

Hk: 275

Dreiemoment 400 Nm

Forbruk: 0,71 l/mil

CO2-utslipp: 169 g/km

0-100 km/t: 5,9 sek

Toppfart: 248 km/t

Vekt: 1412 kg

Pris: 1275 GBP for Mountune-trimming

Pris Ford Focus ST stasjonsvogn i Norge: 476 600 kroner

DOMMEN: Mer av samme ST-magien, og levert svært smakfullt. Vår foretrukne kompakte stasjonsvogn er blitt et enda bedre. Kjøp en straks.

Les også:

Gigantduell: Audi RS6 Avant mot Mercedes E63 AMG

Denne stasjonsvogna kan du bare drømme om

Vanskelig valg: Mercedes E 250 CDI 4Matic T mot BMW 525d xDrive

Drømmebiler for familien

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!