Prøvekjørt: Mini Paceman John Cooper Works

Dyrest, men ikke best

I denne prisklassen er det mye annet som frister mer

NISJEPRODUKT: Den velkjente 1,6-liters turbomatede motoren er fin, men enda finere i andre modeller i John Cooper Works-serien. FOTO: MINI
NISJEPRODUKT: Den velkjente 1,6-liters turbomatede motoren er fin, men enda finere i andre modeller i John Cooper Works-serien. FOTO: MINI
Sist oppdatert

Den koster nesten 530 000 kroner, og er dermed den dyreste Minien. Noen vil nok også hevde at den er uskjønn.

Den takler ikke svingene som en kjapp kompaktbil, for i bunn og grunn er ikke dette noe annet enn en todørs versjon av den litt tunge Countryman. Og den mangler snerten som vi liker hos de andre modellene fra John Cooper Works.

Men noe liker vi: Kanskje er det den velkjente 1,6-liters turbomatede motoren som fråder av karakter og freser hissig.

Muligens er det den utmerkede elektromagnetiske senterdifferensialen som dirigerer opptil 100 prosent av de 218 hestene til bakhjulene dersom den føler at det trengs.

Eller kanskje er det trøkket fra det ekstra dreiemomentet under full akselerasjon fra 2100 til 4500 o/min - akkurat nok til å få denne greia til å føles kjapp.

Kast den inn i en sving, så stuper nesa ned. Men firehjulsdriften hjelper til og redder deg fra understyring.

Vi kjørte hele dagen på kalde, våte veier, og selvtilliten økte for hver sving. Den virker tryggere og mer til å leve med enn andre JCW-er, men det kan skyldes vinterdekkene og 17-tommerne den hadde under testen vår i Tyskland.

Du merker at den er over 150 cm høy og veier 1475 kilo, men de ganske sterke og veljusterte bremsene gjør at den føles mer som en heftig kompakt enn en klumpete sak. Litt bedre sidestøtte i setene ville vært fint, så passasjerene slapp å måtte klemme seg fast med knær eller albuer.

Og selv om Sportsmodus gir raskere gassrespons og endrer eksoslyden til et smatrende fyrverkeri når du slipper opp, gjør ikke innstillingen noe med fjæringen. Men den gjør styringen for kontant.

SPESIELT: MINI Paceman er i utangspunktet er bil for spesielt interesserte. I JCW-versjon blir den for en svært engere krets. FOTO: MINI
SPESIELT: MINI Paceman er i utangspunktet er bil for spesielt interesserte. I JCW-versjon blir den for en svært engere krets. FOTO: MINI

Mye annet morsomt til en halv mill

Hvorvidt du kan leve med utseendet er opp til deg. Men er du håpløst tiltrukket av denne merkverdige Minien, vil vi gjerne helle litt kaldt vann i blodet.

For du Mini Paceman JCW kan få mye annet morsomt for rundt en halv million kroner. Ford Focus ST for eksempel. Eller VW Golf GTI.

DOMMEN: Ikke så rask som den høres ut, og dyr. Men en stor personlighet og 4WD redder den fra å havne på skraphaugen.

Spesifikasjoner Mini Paceman JCW

Motor 1598 ccm, 4 syl

Drift: 4WD

Hk: 218

Dreiemoment: 300 Nm

Forbruk: 0,74 l/mil

CO2-utslipp: 172 g/km

0-100 km/t: 6,9 sek

Toppfart: 225 km/t

Vekt: 1475 kg

Pris: fra kr 527 700

Les også:

F-Type er den beste engelske sportsbilen på mange, mange år

Kun tre personer får bygge motoren til denne Mercedes-en

Noen vil nok mene at denne bilen er ødelagt

Hva har skjedd med trynet til Jeep Cherokee?

Denne saken ble første gang publisert 14/08 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også