Dette er den siste versjonen av det som Honda kaller «verdens første sporty hybrid». Honda CR-Z har fått 13 hk mer, ny støtfanger foran, og en Plus Sport-knapp som øker ytelsen rett fremover.

Og de ekstra musklene, som kommer fra en oppjustert motorstyring og ventilstyring samt batteribytte fra nikkel til lettere litiumionbatterier, kutter tiden fra 0 til 100 med 0,6 sekunder til 9,5 - eller 0,9 sekunder til 9,1 i den lettere Sport-versjonen. Og det er jo - slett ikke så bra.

Men 2013 CR-Z har en ny leke. Plus Sport-knappen frigjør et KERS-lignende trøkk i 10 sekunder når batteriet er ladet. Den vil ikke akkurat bli til en hjulspinnende villmann, men dytten er grei belønning for vettug kjøring.

For øvrig er den uendret: En morsom, liten sak med god vektfordeling, skarp styring, rikelig med greier og en forfriskende direkte styling. Men den holder ikke akkurat hva den lover: Tross de ekstra kreftene, finnes det ikke nok sportsegenskaper. Og med et forbruk på 0,52 liter på mila, er den heller ikke fornuftig nok.

Vil du ha noe lite og vanvittig gøyalt? Kjøp deg en Ford Fiesta ST. Den er dyrere, men mye kulere.

Vil du ha rar styling? Kjøp deg en Hyundai Veloster Turbo i stedet.

Det finnes ingen rasjonelle grunner til at vi skal anbefale at du får deg en CR-Z. Men gjør det gjerne uansett.

=

KJØRER BRA: Vektfordelingen er god og styringen er presis. FOTO: Honda

Spesifikasjoner

Honda CR-Z Sporty Hybrid

Motor: 1497 ccm, 4 syl

Trekk: Forhjulsdrift

HK: 137

Dreiemoment: 190 Nm

Forbruk: 0,52 l/mil

CO2-utslipp:122 g/km

0-100 km/t: 9,3 sek

Toppfart: 200 km/t

Vekt:1210 kg

Pris: Fra kr 278 000 kroner i Norge

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!