I en verden hvor ting utvikler seg med bitte små endringer - en moderat forbedring av bensinforbruket her, et sete som justeres litt lettere der - hvordan i all verden klarte Alec Issigonis og teamet hans å komme unna alle disse småtrinnene og foreta et så massivt sprang med den originale Minien i 1959?

Den tar fremdeles pusten fra folk. Den er knøttliten. Når du står ved siden av den blir proporsjonssansene dine snudd på hodet. En telefonkiosk blir massiv, og andre biler rager som elefanter.

Men på innsiden virker det som om det er plass til et selskap på ti: Dashbordet med det midtplasserte speedometeret og enkle brytere er omkring 10 meter fra føreren. Og enda er det plass til to passasjerer bak.

=

MINI: Cooper S er ikke bare rask innen lekebilmiljøet - den er også rask nok til å holde koken i dagens verden av kraft og smidighet.

SPESIFIKASJONER

MINI COOPER S MKII

Produsert: 1964?1973

Motor: 1275 ccm, 4 syl

Ytelse: 76 hk

Moment: 84 Nm

0 - 100 km/t: ca 11 sek

Toppfart: 145 km/t

Vekt: 686 kg

Ren motorkos

Hvordan? Jeg vet at de gikk mot normene og satte motoren sidelengs i fronten, med kraften sendt direkte til forhjulene. Jeg vet alle de greiene. Jeg har bygd opp to av dem, og har sett hvor greie og enkle de er.

Men en original Mini er fremdeles det søteste stykke av ren motorkos som noensinne er skapt. Du vil kjæle med den, og stryke den. Sitte et sted med den og bare studere den, som et barn med en ny leke som snur den mellom hendene og ser på den.

Men det er viktig å komme forbi alt det, fordi Cooper S finnes i den virkelige verden, og ikke i en verden av fantasier og sentimentalitet, og den må virke i denne verdenen også. Og det gjør den.

=

LITEN: Den er knøttliten. Proporsjonssansene dine blir snudd helt på hodet

Mini-lukten

Motoren på 1275 ccm kom først med MkII Cooper S i 1964, og gir den 76 hester. Den småbrummer i vei og høres helt flott ut...

Jeg kunne ikke la være å la tankene vandre litt mens jeg varmet den opp, og husket at jeg brukte en pinne for å holde choken ute på kalde morgener og dekket fordelerlokket med en gummihanske med hull i fingrene for tenningskablene; alle de greiene som ligger i hukommelsen til de fleste som var borti en av disse i fortiden.

Og så lukten - det herlige, udefinerbare Mini-lukten.

=

SPARTANSK: Det originale Mini- interiøret er enkelt.

"Liten mann"-syndromet

Men fungerer den?

Ja. Helt utmerket. Med et blidt hvin fra girkassa er disse 76 hestene mer enn nok til å gi en solid og målrettet trøkk rett fra start. Hvis man skal beskrive mentaliteten, er den ganske stridslysten - en bil med - "liten mann"-syndromet. Og er det noe jeg vet litt om, så er det nettopp det.

Fjæringen består av gummikjegler i hvert hjørne, noe som gjør den fullstendig uavhengig, og den leverer en karakteristisk sprett på langsidene som får den til å virke ivrig, og litt som en tegneseriefigur.

Jeg prøvde å kaste den inn i svingene på tegneserievis også, og den klorer seg fast, hogger tak rundt dem, og vil at du skal prøve hardere.

=

FUTT: Du trenger ikke stor motor når du er liten.

Kjører som en gokart

Nå skal jeg innrømme at fjæringen og sporingen til akkurat denne Minien er satt opp med hjelp av lasere og er ganske baneklar, men selv i standardversjon betyr den firkantede designen og den korte akselavstanden at den alltid vil gå inn i svingene akkurat som en gokart.

Og Cooper S er ikke bare rask innen lekebilmiljøet - den er også rask nok til å holde koken i dagens verden av kraft og smidighet. Farten fra 0 til 100 er kanskje ikke så bra på papiret - ca 11 sekunder.

Men du vil smile så mye at du ikke vil savne den ekstra dytten, og uansett kan du alltids kaste den rundt et hjørne og se moderne greier rutsje av gårde mens du kjører som om Minien var på en modelljernbane.

=

FAKTA: En av de mest elskede bilene gjennom tidene.

Toppen av ønskelisten

Jeg kunne dvele evig rundt alle detaljene - de utvendige dørhengslene, formen på panseret, tåkelysene - fordi denne bilen treffer deg, og du kan bare forlate den mens du ønsker deg en.

Men den merkelige tingen med Minien er at den viser at vi helt har glemt hva "søt" en bil egentlig dreier seg om.

Men her er det. Nyt synet, og ønsk deg en. Det gjør jeg.

=

JULEGAVE: Jeg ønsker meg en slik.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!