Innen F1-arrangementet kommer til Texas håper banearbeiderne å ha fjernet kua. Akkurat nå rusler hun omkring sving Seks med en ung kalv festet til juret. Hun ble etterlatt da ransjeren flyttet ut for å gi plass til bulldoserne som nå skjærer seg gjennom landet og former det til en racerbane før Jenson og de andre kommer i juni neste år, for å delta på det første Grand Prix of Austin noensinne.

Nå starter alt sammen, mellom kaktusene og klapperslangene en mil sørøst for sentrum. Den enorme flyttingen av jord foregår i full fart, for her skal nesten to millioner kvadratmeter av stoffet høvles bort fra planetens overflate ved hjelp av GPS-utstyr for å sikre at hver tomme med veikurver er akkurat slik de skal være. Når du leser dette vil 5,5 kilometer med asfalt jevnes utover bakken som sjokoladepålegg på en stor brødskive, og bli en pen og skinnende overflate for Schumacher og de andre.

Dette er altså fødselen til den FIA-godkjente Circuit of the Americas. Og inntil i dag har ingen kjørt en full runde. Så i forskningens og omtenksomhetens navn tenkte jeg at jeg skulle gi dem noe å strekke seg etter. En banerekord. Det er kanskje en røff bane nå, men alle svingene er der, og lengden er helt korrekt. Alt jeg trenger er noe raskt og robust. Noe i likhet med en Hennessey VelociRaptor; en superlastebil basert på Ford F-150 Raptor, med en 6,2-liters V8 trimmet til 482 hester og en fjæring som kunne kjørt over et husbankhus. Så vi ringer, Vraptoren kommer, og porten går opp. La oss kjøre.

Se også: Slik er nye Porsche 911

=

SAND-ØDE: Hvem skulle tro at denne ørkenen vil være fiks ferdig og en av verdens råeste racerbaner allerede neste år? © Top Gear

=

Ford F-150 Raptor har en 6,2-liters V8 trimmet til 482 hester og fjæring til at den kunne kjørt over et husbankhus. © Top Gear

Vi rumler av gårde fra anleggskontorene og til startlinjen som noen nettopp nå har tegnet i grusen. Det finnes ingen hovedtribune, ingen garasjer - bare omrisset av banen skåret ned i en enorm støvgrop. Derfra skyter den oppover, og hever seg 40 meter til en topp fulgt av en skarp venstresving. Sving En. Banesjef Tavo Hellmund sier at de vil kjøre inn her fem i bredden før de stuper over toppen og nedover til Sving To. Tavo er en teksaner som snakker fort og ligner litt på Jim Carrey, er en eks-racerkjører, og en mann som kjenner sine svinger. Han har riktig nok ansatt arkitekt Hermann Tilke som har designet noen upopulære baner, men det er helt klart hvem som er sjefen. - Åtti prosent av denne banen er designet av meg og Kevin Schwantz (tidligere motorsykkelverdensmester), sier Tavo. - De fleste av Tilkes kunder er konsortier som ikke vet noe om racing. Jeg vet mer om dette enn de noensinne vil.

Han spøker ikke. Ned gjennom svingene Tre til Fem svinger banen seg venstre-høyre-venstre før den forsvinner rundt et fjell av jord. Tavo har hentet denne delen fra Silverstone, og kurvene følger formen til de superraske s-ene på Maggots og Becketts. Senere vil vi se svinger inspirert av deler av andre store baner, blant annet Suzukas harde 130R som drar hodet av halsen og halsen av skuldrene. Etter bare noen få svinger er det klart at dette er en bane med opp og ned og berg-og-dal-baner som kjørerne vil elske.

Sving Seks. En rask finte rundt Daisy og kalven før vi seiler gjennom en venstresving mens den råtøffe fjæringen fikser belastningene og ikke henger etter. Vi er oppe i 130 km/t nå; et stykke unna racerfart, men likevel lager vi hjulspor i grusen - når dette blir dekket med asfalt, vil de ligge der evig, som fotavtrykk på Månen. Gjennom de par neste svingene, rundt den furete Sving Ni, og Vraptoren kommer med et brøl som sin forhistoriske navnebror, og renser halsen mens eksosen blåser ut for å gi plass til støyen.

Sjekk denne: Ser bedre ut, og låter fetere

=

ENORMT SKUE: Slik ser banen ut nå, med et monster av en bil foran. En av banebyggerne nyter utsikten. © Top Gear

=

Sving 11 til 20 ¿ det er 40 sekunder med racing, sier Tavo. © Top Gear

Gudene vet hvorfor Bygger Bud ikke hører at vi kommer. Mens vi forserer Sving 10 kommer han til syne, seks meter høy på sin gule dinosaur. Han driver ikke dank der oppe, for mye jord skal flyttes. Han kjører faktisk en enorm skrape som drar magen sin langs bakken for å skyfle opp jord som dumpes andre steder. Det finnes 160 fyrer som Bud. De jobber 10 timer daglig, seks dager i uka. De kjører alt fra tunge dumpere til gravere med tenner som gnager i jorda til den sprekker.

De jobber raskt. Det må de. F1-programmet for 2012 har nettopp kommet, og i rødt blekk står det "Austin 17. juni". Tavo hadde håpet at de kunne komme inn litt senere på året, men forberedte mannskapet på en overraskelse. Mellom nå og da vil stedet bli forvandlet til en selvforsynt mini-by med sin egen vannforsyning og kloakksystem, parkeringsbetjenter og renholdsfolk. De legger til og med inn en egen trafostasjon for å sikre at det finnes strøm nok til Sebastian Vettels bruskjøler.

Mens jeg snurrer det store rattet til Vraptoren rundt hårnåla i Sving 11, og retter opp mens toppen går over i en lang, rett strekning, er det vanskelig å se hvordan det vil se ut. Nå er det bare en møkkete korridor, men om noen måneder vil den bli kantet av tribuner med noen av de beste tilskuerplassene i F1. - Enten det er baseball eller motor liker amerikanere å se hele feltet. Det er derfor østsiden av banen er hevet. Fra noen steder kan du se fra Sving 11 til 20 - det er 40 sekunder med racing, sier Tavo. Han bygger også en femfelts motorvei og flere toaletter enn du kan bruke på ett år. - Små ting teller, sier han. - Du kan ikke la folk vente for å parkere eller pisse.

Så hvorfor Austin? Er ikke det bare avsides hillbillyland? Slett ikke. Den ligger kanskje midt i Texas, men denne rare lille byen har alltid sett ut mot verden og deretter bedt den over på en øl. Den arrangerer allerede to av verdens største musikkfestivaler, og vi snakker ikke bare om Country and Western - noen av de kuleste bandene på kloden kommer hit. I tillegg er dette det geografiske midtpunktet på kontinentet; midt mellom kystene og innen smugleravstand fra Mexico. - Noen arabiske arenaer gir blaffen i om folk kommer eller ikke. De gjør det for tv-opptak, sier Tavo. Men her er det annerledes, og med 22 millioner mennesker innen en radius på 30 mil burde han ikke ha problemer med å fylle 120 000 plasser.

Se også: Den råeste duellen du vil se i år

=

Forden er typisk amerikansk innvendig. Alt er stort, robust og macho. © Top Gear

=

Interessen er det ingenting å si noe på! © Top Gear

Det er derfor han kaller den Circuit of the Americas. Og der er delvis årsaken til at han fikk en 10 års lisens fra Bernie Ecclestone. Det, og det faktum at Bernie har kjent ham fra "før han var født". Noe som hjelper hvis du skulle våkne opp en dag og bestemme deg for å arrangere et F1-løp. Før bygging og finansiering av 1,2 milliarder for å bygge en bane, er det en ting du trenger: En signatur fra en stor mann. - Det hjalp åpenbart, sier Tavo. - Men det er en blandet velsignelse, fordi han forventer en høyere standard fra meg. Folk kritiserer ham, men han er verdens beste forhandler, og han har vært veldig redelig med oss.

Det er ikke bare Bernie han må tekkes. Det er også desillusjonerte USA-fans, som ikke har hatt et løp her siden Indianapolis '07; to år etter dekktullet da bare tre team kjørte. Og det er MotoGP-teamene som også vil komme hit. Men med hjelp fra Schwantz, pluss svinger som disse, vil det nok bli fornøyde motorsyklister. Svingene 15 til 18 er listet som tre kurver, men er egentlig ett trippeltopp-monster som vil flise opp knebeskytterne deres. De vil få en kort hvil mellom 19 og 20 før de deretter kaster seg tilbake inn på langsiden og opp bakken igjen til Sving En.

Vraptoren gjør dette sidelengs og legger etter seg rødt støv som røyk fra et showfly. Den blir kjørt hardere enn noe så stort bør - toppen av panseret er i flukt med brystvortene mine. Du kunne ha kjørt denne bilen til Dakar, kjørt løpet med den, og kjøre hjem igjen. Denne dagen var sannsynligvis en lett match for den, og med en mer uforsiktig fører ville den vært raskere. Og tiden min? 5 minutter, 14 sekunder. Hadde det ikke vært for kusjikanen og graverne kunne jeg spart to minutter, noe som er - tja, en veldig dårlig kvalifiseringsrunde. Men det er i det minste et utgangspunkt, og får TopGear og Hennessey inn i rekordbøkene.

Så hør Jenson: Når du og de andre kommer neste år, når banen har dekke og tribunene er oppe, har dere en tid å slå. Kom og gjør det.

Les også:

Her finner du masse lesestoff fra Top Gear

Se, en Ferrari 2025-modell

Denne skal ta rotta på Porsche 911

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!