Første tur: Morgan 3-hjuler

På tre hjul i svingene

Den perfekte løsningen når du synes tohjulstransport mangler det lille ekstra, og biler virker litt kjedelig.

Sist oppdatert

Den ligner ikke noe annet, denne Morganen. Men det visste du allerede, bare ved å se på bildene. Bilder som, om vi skal være ærlige, gir deg en bra indikasjon på hva du kan vente deg av denne bilen.

Den er liten, spinkel, uten værbeskyttelse, og du kan til og med se hvilken motor den har, fordi den har V2-eren på utsiden.

Men det betyr ikke at det ikke er andre ting du trenger å vite om den. Det er ennå mange spørsmål som må besvares: Må du kjøre den annerledes? Vil den velte? Er det delvis motorsykkel, og delvis bil? Hvilke rivaler har den?

La oss ta det siste først, for det er et enkelt spørsmål å besvare. Den har ingen.

Jo da, du kan finne fram lignende fravær av værbeskyttelse på saker som Ariel Atom eller KTM X-Bow, men disse er banebiler, bygd for fart. Det er Morgan ganske enkelt ikke. Ikke med de forhjulene.

Takløst kjøretøy av helt annet format: Audi R8 V10 GT Spyder

HELT ANNERLEDES: Og likevel gir Morgans trehjuling en herlig kjøreopplevelse. FOTO: Top Gear
HELT ANNERLEDES: Og likevel gir Morgans trehjuling en herlig kjøreopplevelse. FOTO: Top Gear

Så velkommen til noe som ikke er en bil som sådan, men en kjøreopplevelse. Gjerne i en sepiatone, med pipe, snurrbart, og kanskje en flygerhjelm av værbitt lær.

MORGAN 3-HJULER

VI LIKER

Nostalgien. Flyfølelsen. Lyden.

VI LIKER IKKE

Ha med passasjerer. Tar krefter.

DOMMEN

Virker som om bilkjøring for 50 år siden var like gøy som vi trodde.

YTELSE 0-100 km/t på 4,5 sek, maks 185 km/t, l/mil ikke oppgitt

TEKNIKK 1800 ccm, V2, bakhjulsdrift, 122 hk, 156 Nm, 490 kg, CO2 ikke oppgitt

VELG DETTE EKSTRAUTSTYRET

Stickers, på forespørsel

OG UNNGÅ DETTE

Styrtregn

PRIS 270 000 NOK (I ENGLAND)

Trehjulere gikk av moten da det britiske fenomenet Reliant kom, og Morgan har ikke bygd en eneste siden 1953. Å gjenopplive den var egentlig heller ikke Malvern-bedriftens egen idé. Et amerikansk firma, Liberty Motors, bygde en håndfull gjenskapelser som var grovt basert på originalen. Morgan dro for å se på dem, ble imponerte, kjøpte bedriften, og satte seg fore å få den tilbake i produksjon.

Ifølge designeren Jon Wells er det "ingen deler fra Libertyen inne i dette kjøretøyet, men vi har hentet veldig mye inspirasjon fra den."

De store linjene er som følger: Den har et stålrørchassis som er dekket med hånddrevne aluminiumpaneler (montert på en ramme av ask, så klart). Motoren er en 1800 ccm Harley V-Twin, trimmet av spesialister til å levere ca 122 hk, noe som er mye i en bil som veier mindre enn et halvt tonn og overfører alt til veien med ett hjul mindre enn normalt.

Men det er altså ikke en bil. Den er klassifisert som motorsykkel, noe som gjør at den slipper unna noen regler - inkludert de om kollisjonstester. Hmm.

SIGAR: Sett på støttehjul og ett bakhjul på et sigarformet skrog, og du har grunnoppskriften for Morgans trehjuling. FOTO: Top Gear
SIGAR: Sett på støttehjul og ett bakhjul på et sigarformet skrog, og du har grunnoppskriften for Morgans trehjuling. FOTO: Top Gear

Uansett er girkassa fra en bil; en femtrinns manuell hentet fra en Mazda MX-5. Den har to stykk bensintanker som skal gi en rekkevidde på 640 km (selv om forbruket ikke er beregnet ennå), og selv om setene er montert i fast stilling vil noen minutter med fastnøkkel flytte pedalboksen.

Ribbet

Det finnes ikke særlig mye mer i kabinen enn speedometer og turteller, inspirert av klassiske flyinstrumenter, og en starterknapp fra et ekte fly: Gjemt under en klaff mellom instrumentene sitter bombeutløserknappen til en Eurofighter Typhoon.

Produksjonsversjonene vil få lagringsnett, det finnes litt mer plass under de bakre platene rundt hjulene, og Morgan tenker på spesialbygde bager og bagasjehyller, pluss en hel serie av klær og stylingtilbehør.

Nok om det - tid for en tur. Så du vrikker deg inn mens bilen krenger lett når du trår over i den. Lite, trangt og primitivt sete, stort ratt, setebelter som trekkes ut fra midten, albuene henger naturlig over kanten. Den er liten, men to får plass uten å virke altfor kameratslige.

Trykk inn Eurofighter-knappen. Du hører ikke så mye til V-toeren som du føler de to store stemplene som dyttes kraftig opp og ned. Morganen rister. Du rister. Tåkesynet er sannelig ikke langt unna.

ENKEL: Her blir du låst på plass. Rattet fra Momo er like enkelt som det er herlig. Elektroluksus finnes ikke. FOTO: Top Gear
ENKEL: Her blir du låst på plass. Rattet fra Momo er like enkelt som det er herlig. Elektroluksus finnes ikke. FOTO: Top Gear

Når turtallet tar seg opp, gir vibrasjonene seg. Morgan hevder å ha gjort mye med dempingen, og merkelig nok er jeg glad for at de ikke har gjort mer. Den langsomme blum-blumen fra motoren (2000 o/min føles som 50 o/min) gir bilen enormt med karakter. Den får deg til å smile selv før du har begynt å kjøre. Og den får andre til å smile.

Den er også svært enkel å kjøre. Gassen er litt stiv, men girkassa fra Mazda er helt herlig, så å sette i gang går problemfritt.

Rask nok

Hvor rask er den? Tja, Morgan sier 0-97 km/t på 4,5 sekunder. Jeg vet ikke om det er fullt så rask, men jeg er helt sikker på at det er så raskt som nødvendig for noe som ser ut og føles så spinkelt. Dette er ikke noen rå banebil; det er noe å farte rundt på landsbygda med, og det gjør den med stil og distinksjon.

V-toeren har mye dreiemoment, og drar villig fra 2000 o/min, men draget slutter på rundt 5000 o/min. Mellom disse to punktene angripes du av nok støy og vind til å overbevise deg selv om at du kjører dobbelt så raskt som det du faktisk gjør.

UTVENDIG EKSOS: Her skal du trå varsomt. FOTO: Top Gear
UTVENDIG EKSOS: Her skal du trå varsomt. FOTO: Top Gear

Takløs bil som greier 317 km/t: Mercedes SLS Roadster

Noe som egentlig er like greit, siden trehjuleren ikke har verdens beste veigrep gjennom svinger. Problem? Absolutt ikke. Nok en gang poengterer jeg at denne saken ikke er noe som noensinne skal besøke Rudskogen.

Disse forhjulene, som kommer i "tidsriktig", gammeldags, engelsk Avon-stil, er bare 10 cm brede. Så bare prøv å dra inn i en sving som en rå gatebil, og den vil bare understyre. Bakhjulet er et vanlig 195/55 R16 - altså ca 20 cm bredt. En rask TG-utregning forteller oss at 20 tilsvarer 10 ganger to, så grepsegenskapene er ganske velbalanserte mellom front og hekk.

Og det betyr at den kjører som en normal bil. Den er stabil og sitter bra, sender ikke hjul opp i lufta eller krenger dramatisk mye. Den holder seg faktisk imponerende stabil rundt svinger, og selv om de tynne hjulene betyr at den uforsterkede styringen ikke gir mye respons og de uforsterkede bremsene trenger enormt med trøkk før noe skjer, blir du vant til det.

Det er en bil som du lett kommer overens med. Helt opp til når du gratulerer deg selv med å forsere et stort veihull med forhjulene, for deretter praktisk talt å bli kastet ut av bilen når bakhjulet treffer rett nedi.

Er det noe som det tar litt tid å bli vant til, så er det å huske hvor dette bakhjulet befinner seg. Tre hjul kødder med hjernen din. Og hjertet ditt. TopGear vil ha en sånn en.

Les også:

HARLEY: 1800 Kubikk fra USA passer godt i trehjulingen. FOTO: Top Gear
HARLEY: 1800 Kubikk fra USA passer godt i trehjulingen. FOTO: Top Gear

Denne saken ble første gang publisert 02/09 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også