CATERHAM 7 SUPERSPORT

VI LIKER

Praktfull kjøreglede, god pris

VI LIKER IKKE

Hopper rundt på ujevne veier

DOMMEN

Kanskje den mest virkelig oppnåelige og morsomme Caterhamen

SPESIFIKASJONER

Ytelse 0-100 km/t på 4,9 sek, maks 193 km/t, l/mil ikke oppgitt

Teknisk 1595 cc, 4 syl, bakhjulsdrift, 142 hk, 163 Nm, 520 kg, g/km CO2 ikke oppgitt

Kjøp dette ekstrautstyret: Hvorfor legge til vekt?

Og unngå dette: SV bredere chassis, ca 18 000 NOK

Pris: Ca 207 000 NOK (ferdigbygd, i England)

Denne kan faktisk være den mest underholdende, livlige og sprudlende Caterham Seven som TopGear noensinne har kjørt. Den kalles Supersport, noe som høres både tøft og hardt og raceraktig ut. Men den har bare 142 hester, noe som ikke er noen av delene.

Likevel er Supersport en raceraktig bil. Dette er gateversjonen av bilen som kjører i Caterham Supersport-konkurransene for spesialbygg, så derfor er fjæringen enda mer banefokusert enn hos Superlight, noe som gjør dette til den råeste Seven-modellen av alle.

Men det føles ikke slik (i hvert fall ikke før du kommer til en veldig humpete vei og føttene dine spretter av pedalene), og for det må vi takke 1,6-liters Sigma-motoren fra Ford og dens mangel på krefter.

En Caterham med store krefter - ja, egentlig alt som har over 200 hester i et chassis som veier mindre enn bagasjelokket til en Bentley - er skremmende. Lammende fryktinngytende.

Men disse 142 hestene kan du bruke. Ofte. Og lenge. Og det innebærer at du bruker mer tid på å høre på eksosen mens den bjeffer støyende i vei rett på den andre siden at tekstildøra. Som ikke er en dør, og den lar seg ikke åpne (husk at dette selvbyggersettet ikke har den samme luksusen som en Superlight).

TRIVELIG: Med kun 142 hester er ikke dette noe monster. Det er imidlertid noe av det morsomste du kan kjøre.

TRIVELIG: Med kun 142 hester er ikke dette noe monster. Det er imidlertid noe av det morsomste du kan kjøre. © FOTO: Ollie Marriage

Det er en herlig motor i bruk. Den tøffer seg sunt gjennom lave omdreininger, tar seg opp pent og med et hint av ekte ild når du nærmer deg turtallsgrensen på 7250 o/min. Noe du gjør. Ofte. Ros går også til den eminent raske gassen og den kjappe motorresponsen.

Og best av alt: Motoren overmanner ikke chassiset. I denne bilen har de to et mer harmonisk forhold. Og resultatet er at når du kommer til den rette veien, kan du bli trollbundet av Supersporten. Den er bare så godt balansert at det kan virke som om du tenker deg gjennom svingene, og de fleste av dem kan rundes i hvilken som helst fart du måtte kjøre inn i dem med. Styringen og chassiset vrikker tilbakemeldinger til deg, og motoren gir akkurat nok trøkk ut på den andre siden.

Men det som er mest imponerende er hvordan den prøver å bevise at den er en racer; å vise at den er en stor og stygg Caterham når den egentlig ikke er det. En R500 er super, men også uberegnelig. Denne er søt og hyggelig og oransje og gøy. Og hva så om den store kjøringen kaster deg rundt på dårlig vei? I en bil med vindskjerm som ikke gjør mer enn å hindre deg i å se forhjulene, blir du mer opptatt av å verne ansiktet enn ryggen. Selv etter Caterhams målestokker er Supersport ren og uforfalsket. La oss håpe at Caterhams nye eiere - Team Lotus - kan bygge videre på dette.

Les også:

Ferrari FF er verdens råeste familiebil

Her er bilene du drømmer om

De drøyeste Jeremy Clarkson-sitatene

SPARTANSK: Interiøret byr ikke på mange luksusgoder.

SPARTANSK: Interiøret byr ikke på mange luksusgoder. © FOTO: Ollie Marriage

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!