Amcar

De råeste muskelbilene vi har kjørt

Her er de råeste amerikanske bilene vi har kjørt.

BURNOUT: "And it burns, burns, burns".

BURNOUT: "And it burns, burns, burns".

Publisert Oppdatert

Amerikanske biler har en helt egen status i Norge. Mange elsker dem, andre er likegyldige.

I mange år har amerikanske muskelbiler vært ensbetydende med ganske enkle biler med stiv bakaksel, primitiv demping og uraffinerte understell, men med muskler i massevis - gjerne fra en svært tørst V8-er med masse volum. Enkelheten er årsaken til at amerikanske biler hyppig omtales som biler som bare kan kjøre rett frem.

Men amerikanske muskelbiler har endret seg de seneste årene. Selv Viper skal være temmet av elektronikken. Og det kanskje største ikonet av dem alle, Ford Mustang, kommer nå med firesylindret, 2,3-liters Ecoboost-motor med turbo (sic!), samt ting som uavhengig for- og bakhjulsoppheng.

Både motorpanser, forskjermene og en rekke komponenter i understellet er laget av aluminium for å senke vekten og forbedre vektbalansen.

Nå skal det legges til at Mustang-en også kan fås med 5,0-liters V8-er som yter 420 hk og rundt 530.

Og helt temmet er de ikke. Nylig viste Dodge frem en bil som med all tydelighet forteller at amerikanerne fortsatt har et visst fokus på volum. Dodge Charger SRT Hellcat er drevet av en kompressorladet 6,2-liters HEMI V8 Hellcat-motor som yter rundt 707 hk og 880 Nm. Men den har også innretninger som åttetrinns automatkasse.

Her har vi samlet de råeste Amcar-bilene vi har kjørt.

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag