Detroit 2009, hybrid fra Lexus:

To nye Lexus-hybrider

RX 450h og HS 250h. Toyota og Lexus begynte tidlig med hybridbiler. Og de Lexus-hybridene vi har kjørt til nå har vist oss at hybrider ikke behøver å være kjedelige.

Sist oppdatert

Her brukes elmotorer for å gi den samme kraften som en bil med stor motor, samtidig som forbruk og utslipp holdes nede.

Større RX

SUVen Lexus RX 400h er en flott bil. Men den er bygd på en aldrende basis, og nå er det tid for en arvtaker. RX 450h ser ikke veldig annerledes ut, men bilen som kommer hit til sommeren har et finere interiør og en oppgradert drivlinje. Den skal dessuten være mer komfortabel å kjøre, og i tillegg har den plass til mer bagasje enn dagens RX.

RX 450h har en 3,5-liters bensin-V6 på 245 hk under panseret, og elmotorer både foran og bak. Motorene er koblet sammen med en trinnløs planetgirkasse. Til sammen skal motorene gi 295 hk. Forbruket oppgis foreløpig til 0,67 liter på mila. Dette gir et CO2-utslipp på 192 g/km.

Mellomstor hybrid-familiebil

Den andre hybridbilen er samtidig deres første som kun skal komme i hybridutgave. HS 250h er størrelsesmessig et sted mellom deres IS og GS, altså i det vi kan kalle normal familiebilstørrelse.

HS 250h er en forhjulsdreven sedan med en 2,4-liters bensinmotor under panseret. Paret med en elmotor gir dette til sammen 187 hk. Bilen er bygd for å være stillegående, komfortabel og luksuriøs, og når den kommer på markedet mot slutten av sommeren, skal den også ha svært mye utstyr for komfort og sikkerhet. Forbruket og utslippene skal være svært lave.

Lexus har dessuten tatt miljøhensyn i selve produksjonen av bilen; blant annet bruker de en god del økologisk, plantebasert og karbonnøytral plast i interiøret. Den ser bra ut, og interiøret gir en ordentlig påkostet godfølelse.

Men Lexus sier at de foreløpig ikke har noen planer om å ta HS til Europa.

Se flere Detroitsaker:

Denne saken ble første gang publisert 22/01 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også