Prøvekjørt: Suzuki Kizashi 2010

Tidenes beste bil fra Suzuki

En svært velutstyrt bil med sprek motor, automatgir og 4x4 - og en trivelig prislapp.

Sist oppdatert

Tekniske data: Suzuki Kizashi

MOTOR, CM3: R4, 2393

EFFEKT, HK VED O/MIN: 178/6500

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 230/4000

EGENVEKT, KG: 1530

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 465/182/148

BAGASJEROM, LITER: 461

DEKKDIMENSJON: 235/45R18

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,83

CO2-UTSLIPP, G/KM: 191

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 8,8

TOPPFART, KM/T: 205

PRIS FRA, KR: 439 900

PRIS TESTBIL, KR: 439 900

Suzuki vil - som så mange andre bilprodusenter - ekspandere. De har i lengre tid fristet oss med tøffe konseptbiler, og nå er produksjonsutgaven av en av de aller barskeste - Kizashi - klar. Bilen presenteres for publikum på Genéve-bilmessen, som pågår i disse dager

Men Klikk har allerede prøvekjørt bilen!

Kizashi er noe helt nytt i Suzuki-sammenheng - og den har heller ikke mange konkurrenter på markedet. For bilen er en mellomstor sedan, på størrelse med biler som Volvo S40, Audi A4 og VW Jetta. Den har en 2,4-liters bensinfirer på 178 hk, trinnløs automatgirkasse, firehjulstrekk og veldig mye utstyr som standard. Til en pris som må kalles hyggelig, sett i forhold til hva du får for pengene.

Bilen virker gjennomført og gjennomarbeidet. Innvendig virker den påkostet - og langt mer eksklusiv enn Suzukis små modeller. Det er riktignok noen harde plastelementer her og der, men det både ser og føles veldig ålreit. Slik er den også på veien.

Veldig mye standardutstyr

Standardutstyrspakka - du kan bare velge én Kizashi-modell, der alt følger med - består blant annet av skinninnredning og el-justerbare seter, stort stereoanlegg, drøssevis av kollisjonsputer, og soltak. I tillegg har den ting som 18-tommers felger, xenonlys og parkeringssensorer foran og bak. Altså utstyr du må ut med veldig mye penger for å få hos premiumkonkurrentene.

Plassmessig har vi ingen ting å utsette på bilen - soltaket stjeler riktignok noe takhøyde, men er ikke plagsomt for andre enn de blant oss med veldig lang rygg. Baksetet har ålreit takhøyde og fin plass til beina, og bagasjerommet er også høyst akseptabelt. Eller 461 liter stort, om vi skal være presise.

Komfortabel og kompakt

Kizashi er en komfortabel bil å kjøre. Den sluker fartshumper og andre vinterveisuregelmessigheter flott, og gir hele tiden en tillitvekkende følelse. Den svarer flott på ordrer fra ratt og pedaler, og firehjulstrekksystemet hjelper godt med på glatte veier. ESP-systemet fungerer også på en god måte.

Hvordan kjøreegenskapene er når bilen settes på prøve, skal vi komme tilbake til når bilen skal testes - en kort prøvekjøring gir altfor lite grunnlag for å mene noe om dette.

Men førsteinntrykket etter noen kilometer på svingete veier var veldig godt. Nei, vi snakker ikke om en bil i BMW 3-serie-kjøregledeligaen, men en lettkjørt, kompakt og ryddig bil som byr på fin komfort og sikre egenskaper.

Drivlinjen er flott. Den 2,4 liter store bensinmotoren har et pent lydbilde, og CVT-girkassen - altså en trinnløs girkasse, der du kan velge mellom noen forhåndsbestemte utvekslingstrinn manuelt med girspaken eller med hendler bak rattet om du vil bremse på gir ned bakker - gir sømløs og behagelig akselerasjon. 178 hk høres mye ut, men råsprek er den ikke. Mer behagelig sterk.

En slik drivlinje kan høres ut som et bensinsluk av dimensjoner. Men 0,83 l/mil i snittforbruk etter EU-syklusen, og 191 g/km i CO2-utslipp, er ikke noe vi vil klage på.

Alene

PÅKOSTET: Suzuki Kizashi har veldig mye utstyr som standard, i tillegg til en drivlinje som skulle dekke svært manges ønskeliste.
PÅKOSTET: Suzuki Kizashi har veldig mye utstyr som standard, i tillegg til en drivlinje som skulle dekke svært manges ønskeliste. Foto: Knut Arne Glesne

Prislappen, og kombinasjonen sprek motor, 4x4 og automatgir, gjør at Kizashi plasserer seg i et litt annet segment enn de fleste Suzuki-modellene; veiledende pris er 439 900 kr. Da er alt utstyret med i pakka.

De tyske premiummerkene som kan by på en bil i samme størrelsesklasse, med tilsvarende motorkraft, firehjulstrekk og automatgir, koster veldig mye mer - særlig når du har utstyrt disse på tilsvarende måte. Bare se på Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes-Benz C-klasse-testene våre.

Alternativet kan være Skoda Octavia, som du kan lese tester av her, eller kompakte SUV-er som Subaru Forester og Mitsubishi Outlander. Men heller ikke her kommer du unna et drøyt prispåslag for tilsvarende utstyr.

Suzuki-importøren har stor tro på bilen, men innrømmer også at de er litt spente - dette er et nytt segment både for de, for Suzuki-kjøperen, og forsåvidt også på bilmarkedet. De legger også til at Kizashi verken vil komme med dieselmotor eller som stasjonsvogn; det du ser her, er det du får.

Les også:

Les alle våre biltester her

Les alle våre Suzuki-tester her

GJENNOMFØRT: Den velutstyrte Suzuki Kizashi har godt med plass. Den oppleves som gjennomført og påkostet.
GJENNOMFØRT: Den velutstyrte Suzuki Kizashi har godt med plass. Den oppleves som gjennomført og påkostet. Foto: Knut Arne Glesne

Denne saken ble første gang publisert 04/03 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også