Prøvekjørt: Suzuki Kizashi 2010
Tidenes beste bil fra Suzuki
En svært velutstyrt bil med sprek motor, automatgir og 4x4 - og en trivelig prislapp.
Tekniske data: Suzuki Kizashi
MOTOR, CM3: R4, 2393
EFFEKT, HK VED O/MIN: 178/6500
DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 230/4000
EGENVEKT, KG: 1530
LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 465/182/148
BAGASJEROM, LITER: 461
DEKKDIMENSJON: 235/45R18
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,83
CO2-UTSLIPP, G/KM: 191
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 8,8
TOPPFART, KM/T: 205
PRIS FRA, KR: 439 900
PRIS TESTBIL, KR: 439 900
Suzuki vil - som så mange andre bilprodusenter - ekspandere. De har i lengre tid fristet oss med tøffe konseptbiler, og nå er produksjonsutgaven av en av de aller barskeste - Kizashi - klar. Bilen presenteres for publikum på Genéve-bilmessen, som pågår i disse dager
Men Klikk har allerede prøvekjørt bilen!
Kizashi er noe helt nytt i Suzuki-sammenheng - og den har heller ikke mange konkurrenter på markedet. For bilen er en mellomstor sedan, på størrelse med biler som Volvo S40, Audi A4 og VW Jetta. Den har en 2,4-liters bensinfirer på 178 hk, trinnløs automatgirkasse, firehjulstrekk og veldig mye utstyr som standard. Til en pris som må kalles hyggelig, sett i forhold til hva du får for pengene.
Bilen virker gjennomført og gjennomarbeidet. Innvendig virker den påkostet - og langt mer eksklusiv enn Suzukis små modeller. Det er riktignok noen harde plastelementer her og der, men det både ser og føles veldig ålreit. Slik er den også på veien.
Veldig mye standardutstyr
Standardutstyrspakka - du kan bare velge én Kizashi-modell, der alt følger med - består blant annet av skinninnredning og el-justerbare seter, stort stereoanlegg, drøssevis av kollisjonsputer, og soltak. I tillegg har den ting som 18-tommers felger, xenonlys og parkeringssensorer foran og bak. Altså utstyr du må ut med veldig mye penger for å få hos premiumkonkurrentene.
Plassmessig har vi ingen ting å utsette på bilen - soltaket stjeler riktignok noe takhøyde, men er ikke plagsomt for andre enn de blant oss med veldig lang rygg. Baksetet har ålreit takhøyde og fin plass til beina, og bagasjerommet er også høyst akseptabelt. Eller 461 liter stort, om vi skal være presise.
Komfortabel og kompakt
Kizashi er en komfortabel bil å kjøre. Den sluker fartshumper og andre vinterveisuregelmessigheter flott, og gir hele tiden en tillitvekkende følelse. Den svarer flott på ordrer fra ratt og pedaler, og firehjulstrekksystemet hjelper godt med på glatte veier. ESP-systemet fungerer også på en god måte.
Hvordan kjøreegenskapene er når bilen settes på prøve, skal vi komme tilbake til når bilen skal testes - en kort prøvekjøring gir altfor lite grunnlag for å mene noe om dette.
Men førsteinntrykket etter noen kilometer på svingete veier var veldig godt. Nei, vi snakker ikke om en bil i BMW 3-serie-kjøregledeligaen, men en lettkjørt, kompakt og ryddig bil som byr på fin komfort og sikre egenskaper.
Drivlinjen er flott. Den 2,4 liter store bensinmotoren har et pent lydbilde, og CVT-girkassen - altså en trinnløs girkasse, der du kan velge mellom noen forhåndsbestemte utvekslingstrinn manuelt med girspaken eller med hendler bak rattet om du vil bremse på gir ned bakker - gir sømløs og behagelig akselerasjon. 178 hk høres mye ut, men råsprek er den ikke. Mer behagelig sterk.
En slik drivlinje kan høres ut som et bensinsluk av dimensjoner. Men 0,83 l/mil i snittforbruk etter EU-syklusen, og 191 g/km i CO2-utslipp, er ikke noe vi vil klage på.
Alene
Prislappen, og kombinasjonen sprek motor, 4x4 og automatgir, gjør at Kizashi plasserer seg i et litt annet segment enn de fleste Suzuki-modellene; veiledende pris er 439 900 kr. Da er alt utstyret med i pakka.
De tyske premiummerkene som kan by på en bil i samme størrelsesklasse, med tilsvarende motorkraft, firehjulstrekk og automatgir, koster veldig mye mer - særlig når du har utstyrt disse på tilsvarende måte. Bare se på Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes-Benz C-klasse-testene våre.
Alternativet kan være Skoda Octavia, som du kan lese tester av her, eller kompakte SUV-er som Subaru Forester og Mitsubishi Outlander. Men heller ikke her kommer du unna et drøyt prispåslag for tilsvarende utstyr.
Suzuki-importøren har stor tro på bilen, men innrømmer også at de er litt spente - dette er et nytt segment både for de, for Suzuki-kjøperen, og forsåvidt også på bilmarkedet. De legger også til at Kizashi verken vil komme med dieselmotor eller som stasjonsvogn; det du ser her, er det du får.
Les også:
Les alle våre Suzuki-tester her
Denne saken ble første gang publisert 04/03 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.