Testet: Porsche Cayenne V6

Porsche light

Porsche Cayenne får snart dieselmotor. Vi har testet den til nå mest miljøvennlige versjonen.

Foto: Dirk Michael Deckbar

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

Alt er som kjent relativt. For en bil som slipper ut 310 gram CO2 per kilometer i blandet kjøresyklus, er langt unna å kunne assosieres med noe miljøvennlig - like lite som luksus-SUV-er generelt er det.

Fortsatt er imidlertid V6-versjonen med ytelse på 290 hestekrefter det minste svinet i Porsches SUV-rekke. At Porche ønsker å gjøre noe med nettopp dette, er denne saken det trolig beste beviset på.

Med dieselmotoren fra Audi, som er på plass under Cayenne-panseret i februar, faller CO2-utslippet til noe mer moderate 244.

Feltet av eksklusive konkurrenter er ikke overvettes stort, og salget av denne biltypen har også falt til et ubetydelig nivå siden avgiftsomleggingen ved inngangen til fjoråret.

Blant de typiske konkurrentene er BMW X5 sjefen - med 204 solgte. Lexus RX400h havner på annenplassen med 109 solgte, Mercedes-Benz ML-klasse har solgt 93, mens Range Rover tar fjerdeplassen med 41.

Det ser ikke veldig lyst ut for Audis Q7 heller, med 29 solgte så langt i år.

Beskjedne 16 Cayenner var solgt ved utgangen av oktober.

Regjeringen har dessuten lagt opp til nok en avgiftssmell for denne bilklassen.

Foto: Dirk Michael Deckbar

Kjøreegenskaper: 5

Tekniske data: Porsche Cayenne V6

  • MOTOR: V6, 3598 ccm, 24V
  • EFFEKT hk, o/min: 290 v/6200
  • DREIEMOMENT Nm, o/min: 385 v/3000
  • EGENVEKT, kg: 2235
  • BAGASJEROM, l (VDA): 540/1770
  • FORBRUK, EU-MIX, l/mil: 1,29
  • CO2-UTSLIPP, g/km: 310
  • 0-100 KM/T, sek: 8,5
  • TOPPFART, km/t: 227
  • DEKK: 235/65 R17
  • PRIS, fra kr: 1 120 000

Porsche Cayenne er utvilsomt en av de aller mest sportslige av dunder-SUV-ene. Mest fascinerende er det at snaue 2,2 tonn lar seg manøvrere såpass lett og presist.

De tre ulike understellsoppsettene i Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) lar deg bestemme fastheten etter dagsformen. Under vår testkjøring på variert underlag benyttet vi oss mest av normalinnstillingen, siden "comfort" ble i meste laget og "sport" krever at underlaget er strøkent.

Det beste med kjøreopplevelsen er likevel den kvikke styreresponsen som gjør den store bilen forbausende lettkjørt.

Her er de beste vinterdekkene.

SUV MÅ HA PIGGDEKK

Motor: 3

Vi har altså sett på V6-utgaven, som yter 290 hestekrefter. Til den aktuelle prisen, 1 050 000 kroner, blir det feil å kalle den en basisutgave - selv om den er det.

Den har tilstrekkelig kraft, men siden bilen er tung, trenger den muligheten til å veksle mellom de ulike programmene. Her betyr det "comfort", "normal" og "sport".

Med sportsprogrammet blir gassresponsen betydelig bedre, samtidig som girkassa hele tida leter etter momentturtall. Lydbildet er friskt og gjennomarbeidet, men mer framtredende enn reell kraftutfoldelse.

Vi er landets største motorredaksjon. Se hvem som tester bilene her.

Ytelser: 3

0-100-tiden på 8,5 sekunder er slett ikke verst for en V6-bensinmotor som har såpass mye å dra på. Takket være gunstig utvekslingsforhold oppfattes motoren som tilstrekkelig sprek, særlig når turtallsnåla begynner å nærme seg 3000 omdreininger.

Her har 3,6-literen sitt maksimale dreiemoment. Kraftutviklingen fortsetter videre opp til 6500 omdreininger. Vi erfarte at den relativt lave effekten førte til høyt bensinforbruk under inspirert kjøring.

Når vi tross greie ytelser faller ned på en litt streng 3-er som delkarakter, er det begrunnet med to ting: Dette er en Porsche, og den koster 1,2 millioner kroner.

Eksteriør: 3

Foto: Dirk Michael Deckbar

Etter vår mening gjennomførte Porsche en meget vellykket ansiktsløftning på sin prestisjebil i fjor. Utseendet ble skarpere, og virker mer eksklusivt enn ved første forsøk. Listene rundt vinduene er de samme, fenderlista nederst er ikke ulik.

Foran er lyktene forbedret, og blinklys er flyttet ned i en vertikal ved siden av luftinntakene. Nederst ble fronten røffet opp med en beskyttelsesplate i metall.

Men noen vakker bil synes vi likevel ikke Cayenne kan beskyldes for å være.

Interiør: 4

Fjorårets ansiktsløftning av modellen betød ikke at det ble gjort noe spesielt med interiøret. Flotte skinnseter og generelt behagelig interiør er likevel selvsagte kvaliteter i Cayenne. Materialvalgene er det lite å si på, og naturlig nok er det en god prosent skinn med flotte sømmer.

Setene har den tilstrekkelige støtten for sportslig kjøring, men plassmessig er det nesten overraskende skralt for baksetepassasjerene. 540 liter bagasjerom er akseptabelt, men heller ikke mer i en så monstruøs bil.

Komfort: 5

Porsche Cayenne kombinerer sportslige egenskaper med det komfortable på en fin måte. Det justerbare understellet bidrar positivt til det. Vi forventer at vei-, vind- og motorstøy skal være minimert i en så dyr bil, og Cayenne innfrir også her.

Med unntak av under gasspådrag er det tyst og behagelig i kupeen.

Sikkerhet: 4

Porsche Cayenne er - av uviss grunn og i likhet med andre søstermodeller - ikke kollisjonstestet hos EuroNCAP. Derfor er det vanskelig å si noe bastant om sikkerhetsnivået, bortsett fra at det er rimelig å tro at en så tung og bastant bil er et solid fort.

Foto: Dirk Michael Deckbar

De nærmeste konkurrentene (nevnt øverst), bortsett fra Audi Q7, har alle klart seg tilfredsstillende.

ESP, seks kollisjonsputer og automatiske beltestrammere for fire av fem sitteplasser er blant standard sikkerhetsutstyr.

Pris/utstyr: 2

Vi lar oss ikke imponere av utstysmengden Porsche Cayenne kommer med, siden denne farkosten faktisk havner på minimum 1,1 millioner kroner. Utstyr som elektronisk regulerbare forseter, radio med 12 høyttalere, regnsensor, elektrisk innfelling av sidespeil og tåkelys er med i pakka.

Ønsker du vesentlig mer enn disse punktene, blir totalpakka fort mye dyrere. Legg til høyt forbruk og et betydelig verditap, og Cayenne blir en meget dyr erfaring.

Spesifikasjoner

Produsent Porsche
Pris 1050000

Konklusjon

Konklusjon: 3

Alt i alt framstår denne versjonen av Cayenne som enkel. Bilklassen den tilhører, byr på flere og bedre totalløsninger - både når det gjelder pris og utstyrsnivå. Det er særlig disse to faktorene som gjør at bilen faller fra fire til tre i vår vurdering.

Motoren er i og for seg OK, men det blir likevel bare nesten. Sportslige Porsche-kjøreegenskaper og behagelig interiør er etter vår mening bilens største fortrinn.

Les alle våre biltester her.

Vår karakter

Se flere saker fra: Styr unna disse bilene Se flere saker fra: Test: Porsche Cayenne Se flere saker fra: Porsche
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Chevrolet Captiva har plass som våpen

Test: Chevrolet Captiva 2,0 VCDI Aut

Chevrolet Captiva har plass som våpen
Kraftig dieselversjon

Test: Volvo S40 D5 2006

Kraftig dieselversjon
Seksersang

Test: Chevrolet Epica

Seksersang
Rommer det meste

Test: Chrysler Grand Voyager 2,8 CRD

Rommer det meste
Komfortabel kombi

Test: Citroën C4 1,6 SX Pack automat

Komfortabel kombi
Nesten spennende nok

Test: Dodge Avenger 2,0 CRD

Nesten spennende nok
Urban posør

Test: Fiat 500 1,4 Sport Dualogic, 2008

Urban posør
Veil. pris: 217900

Charterfeber

Test: Fiat Panda 1,3 Multijet

Charterfeber
Fiat Sedici: Italia møter Japan

Test: Fiat Sedici 1,6

Fiat Sedici: Italia møter Japan
Småbil-friskus

Test: Fiat Grande Punto 1,4

Småbil-friskus
Cowboybil for vinterføre

Test: Ford Ranger Rap Cab Wildtrak 2,5 143 hk 2009-modell

Cowboybil for vinterføre
Veil. pris: 320000

Uforståelig Focus

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Uforståelig Focus
Hyundai Tucson er budsjett-SUV

Test: Hyundai Tucson 2,0 CRDi

Hyundai Tucson er budsjett-SUV
Veil. pris: 378000

Hverdagsbil i forkledning

Test: Hyundai Coupé 2,0

Hverdagsbil i forkledning
Nesten, men ikke helt

Test: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi

Nesten, men ikke helt
Tøff med plan

Test: Mazda BT-50, 2009

Tøff med plan
Veil. pris: 276500

Voksen sportssedan

Test: Mazda 6 MPS

Voksen sportssedan
Stopp for start-stopp

Test: Mercedes B-klasse 150 BlueEfficiency

Stopp for start-stopp
Veil. pris: 299073

Den aller største

Test: Mercedes-Benz GL 320 CDI

Den aller største
Veil. pris: 1118500

Big Mac

Test: Mercedes R 280 CDI

Big Mac
Lite nytt

Test: Mitsubishi Pajero 2007

Lite nytt
Sterk kost

Test: Nissan X-Trail 2,0 dCi 173 hk 2007

Sterk kost
Mye for pengene

Test: Opel Astra stv. 1,7 CDTi EcoFlex 2009

Mye for pengene
Opel - blinkskudd med Antara?

Test: Opel Antara 2,0 CDTI 2008

Opel - blinkskudd med Antara?
Porsche light

Testet: Porsche Cayenne V6

Porsche light
Veil. pris: 1050000

Liten og stor på en gang

Test: Renault Clio Sport Tourer 1,5 dCi 2008

Liten og stor på en gang
Veil. pris: 208800

Denne bilen er for dårlig

Test: Saab 9-3X 2,0T XWD

Denne bilen er for dårlig
Veil. pris: 625800

Saabs sterkeste

Test: Saab 9-3 Turbo X 2008

Saabs sterkeste
Veil. pris: 891500

En annerledes pickup

Test: SsangYong Actyon Sports A200 TopLine 2008

En annerledes pickup
Veil. pris: 319900

Blir stadig bedre

Test: SsangYong Rexton II RX 270 XVT Aut. Top Line 2007

Blir stadig bedre
Fornyelse trengs

Test: Subaru Forester 2,0X 2007

Fornyelse trengs
Suzuki Swift liten og kjapp

Test: Suzuki Swift 1,3 4X4 2007

Suzuki Swift liten og kjapp
Suzuki Vitara fra traktorhylla

Test: Suzuki Grand Vitara 1,9 DDiS 2007

Suzuki Vitara fra traktorhylla
Dieselmini med futt

Test: Toyota iQ 1,4D-4D

Dieselmini med futt
Unødvendig byjeep

Test: Toyota Urban Cruiser 1,33 09-modell

Unødvendig byjeep
Veil. pris: 249300

Originalen er ikke lenger best

Test: Toyota RAV4 D-4D 2007

Originalen er ikke lenger best
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
Det lille, dyre ekstra

Test: Volvo C30 2,0D 2007

Det lille, dyre ekstra

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag