Test: VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI, 2009-modell

Familien i boks

VW Touran BlueMotion er mest mulig fornuft presset inn i en kort bil. Hva sier testfamilien?

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Super plassutnyttelse

+ God setefleksibilitet

+ Trygge kjøreegenskaper

- Motorstøy

- Kraftutvikling

- Føles ikke påkostet i forhold til pris

Før var det én biltype som gjaldt for barnefamilier - stasjonsvogna. Så kom det vi gjerne kaller flerbruksbiler - kompakte biler med plass til inntil sju mennesker.

Blant dem er VW Touran høvdingen på salgslistene, foran konkurrenter som Ford S-Max, Mazda 5, Toyota Verso (ny versjon kommer i disse dager, les testen her) og Citroën C4 Picasso.

Storselgere er likevel ingen av dem. Selv ikke Touran er blant de 30 mest solgte i år. Salgslistene forteller at de kompakte SUV-ene har tatt over noe av flerbruksbilandelen, og at resten har vendt tilbake til stasjonsvogn.

Les også:

Tre deilige kompakt-SUV-er

Test av 17 stasjonsvogner til under 300.000 kroner

Fem flerbruksbileri test

Uten at vi helt skjønner hvorfor. En kompakt flerbruksbil burde etter vår forstand i det minste stå på lista over biler som skal sjekkes når en barnefamilie skal finne sitt transportmiddel.

For en flerbruksbil har definitivt sine fordeler - selv om vår VW Touran BlueMotion, som er enkelt modifisert for å redusere forbruk og utslipp, på enkelte felt virker utgått på dato.

Kjøreegenskaper: 4

Tourans fremste kjøreegenskap er at den er trygg og stabil. Dette er ikke en bil som finner på uventede sprell.

Det føles som om den står tungt og bredbeint på veien, og i rolig landeveisfart med familien om bord er det i grunnen en fin følelse.

Blant flerbruksbilene er Mazda 5 og Ford S-Max bedre valg dersom du også søker kjøreglede i en praktisk bil. Touran BlueMotion er her på et jevnt snitt.

FORBAUSENDE ROMMELIG: VW Touran er bare 4,4 meter lang, men bagasjerommet er like stort som i temmelig store stasjonsvogner.

FORBAUSENDE ROMMELIG: VW Touran er bare 4,4 meter lang, men bagasjerommet er like stort som i temmelig store stasjonsvogner. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Motor: 3

Opprinnelsen til VWs superslager av en motor, 1,9 TDI, er snart 20 år gammel. Det merkes.

Opp gjennom disse årene har motoren gjennomgått en kraftig utvikling. I perioder har den vært ledende, både hva gjelder krefter levert fra en dieselmotor på denne størrelsen, og ikke minst i forbruk.

Fortsatt er motoren gjerrig, men det er det eneste. Sammenlignet med ferskere konkurrenter, henger den etter på to måter:

For det første høres den godt, aller mest i form av hard dieselknatring i lav hastighet.

For det andre leveres krefter med typisk ketsjupflaskeeffekt: Under en viss terskel har motoren lite kraft. Så kommer alt på en gang - og så er det brått slutt igjen.

Ytelser: 4

STERK NOK: 1,9 TDI-motoren er gammel og støyer mer enn ferske konkurrenter, men har tilstrekkelig med krefter og går billig.

STERK NOK: 1,9 TDI-motoren er gammel og støyer mer enn ferske konkurrenter, men har tilstrekkelig med krefter og går billig. Foto: Nordlien, Egil HM Foto

Tar du høyde for ketsjupeffekten, er 1,9-literen sterk nok for alle lovlige utskeielser den måtte utsettes for i Norge. Dreiemomentet på 250 Nm sørger for bra trekkraft, også med full bil.

BlueMotion-versjonen har enkelte tilpasninger som skal senke forbruket. Eksempler er lang utveksling på tredje til sjette gir, ekstra lavt tomgangsturtall og en girskiftindikator som forteller deg når du bør gire.

På flat vei fungerer den bra, men indikatoren overvurderer motorens krefter på hvis det heller imot.

Touran BlueMotion er oppgitt til å bruke 0,56 l/mil på blandet kjøring, mot 0,60 l/mil for en "vanlig" Touran med samme motor.

Våre akselerasjonsmålinger viser at Touran går fra 0 til 100 km/t på 13,3 sekunder. 50-100 km/t i tredjegir tar 9,0 sekunder. Ingen racer, men det duger fint.

Eksteriør: 3

Smak og stil er vanskelig å diskutere.

Likevel mener en samlet redaksjon at Touran ser stadig mer kassete og aldrende ut når den sammenlignes med yngre konkurrenter.

For de bakre to tredjedelene av bilen er boksutseendet påtrengende. Den feite VW grillen i front retter opp noe, men kantete er og blir Touran.

Interiør: 4

Fordelene med boksutseendet finner en innvendig: Det blir maksimal plass av det når det ikke finnes buer i tak og hjørner som ville ha stjålet av særlig bagasjeplassen.

ALDRENDE: Touran i utstyrsserien Travel evner ikke å gi noen særlig påkostet følelse. Det blir litt for mye plast.

ALDRENDE: Touran i utstyrsserien Travel evner ikke å gi noen særlig påkostet følelse. Det blir litt for mye plast. Foto: Nordlien, Egil HM Foto

For den er svært god sett i forhold til at bilen bare er 4,4 meter lang. I praksis rommer Touran (som femseter) like mye som en temmelig stor stasjonsvogn. Du må bare lære deg å pakke mer i høyden.

VW Touran BlueMotion Travel 1,9 TDI

  • Motor: R4, 1896 ccm
  • Ytelse, hk, o/min: 105 v/4000
  • Dreiemoment, Nm, o/min: 250 v/1900
  • Drivstoff: Diesel
  • Egenvekt, kg u/fører: 1528
  • Totalvekt, kg: 2140
  • Tilhengervekt, kg: 1200
  • LxBxH mm: 4407 X 1794 X 1670
  • Bagasjerom, liter: 155/1009
  • Forbruk l/mil, blandet: 0,54
  • CO2-utslipp, g/km:144
  • 0-100 km/t, sek (fabrikk): 13,0
  • Toppfart, km/t: 185
  • Dekkdimensjon: 195/65 R15
  • Aks. 50-100 km/t, sek: 9,0
  • Støy tomgang, dBA: 45,9
  • Støy 50 km/t, dBA: 64,8
  • Støy 100 km/t, dBA: 69,2
  • Pris, fra: 318.560,-
  • Pris, testmodell: 347.760 ,-

Som sjuseter er bagasjerommet derimot så å si helt oppbrukt.

Seteløsninger er viktig i en flerbruksbil. Mens de fleste konkurrenter har seter som i begge de to bakre radene enkelt felles ned i gulvet, bruker Touran en slik løsning bare på de to bakre setene. I rad to må setene i stedet tas ut dersom en ønsker mest mulig lasteplass.

Fordelen er at du virkelig kan utnytte all plass - det ligger ingen seter i gulvet som stjeler av høyden.

Ulempen er at demontering krever litt muskler, og at du må ha et sted å sette seter som ikke er i bruk. I praksis oppleves Touran-løsningen som litt gammeldags.

Vår BlueMotion har utstyrsserien Travel, som er trinn tre av fem på Touran-stigen, og har i tillegg ekstrautstyr for nesten 30.000 kroner. Den føles likevel ikke påkostet - tvert imot har den et litt spartansk bruksbilpreg.

Nyere konkurrenter i samme prisklasse både ser ut og føles bedre innvendig - til dels mye bedre.

Bak rattet møter sjåføren suveren VW-ergonomi i alle betjeningsorganer. Vippbar sittepute ville imidlertid gitt en bedre sitteposisjon for særlig lengre bilførere.

Komfort: 4

Både motorens lydbilde og sjåførens sittekomfort er nevnt i negativ retning.

I samme retning trekker et senket understell (for å minske luftmotstanden) som gir stumpe bevegelser i bilen over korte ujevnheter.

Spør du derimot barna i baksetet, jubler de over hvert sitt enkeltsete og brukbar sikt ut av sidevinduene.

Sikkerhet: 5

VW Touran ble kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP i 2003.

Bilen fikk full pott (fem stjerner) for kollisjonssikkerhet for voksne, mens den fikk tre av fire stjerner for fotgjengersikkerhet.

KORT: Bak kvinnen i passasjersetet står en bakvendt barnestol. Det fordrer at setet må så langt fram at all plass til knærne brukes opp, selv om passasjeren ikke er mer enn 160 cm lang.

KORT: Bak kvinnen i passasjersetet står en bakvendt barnestol. Det fordrer at setet må så langt fram at all plass til knærne brukes opp, selv om passasjeren ikke er mer enn 160 cm lang. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Touran er utstyrt med alle kollisjonsputer som er vanlig etter dagens standard, og har ellers blant annet antispinn og antiskrens, blokkeringsfrie bremser med bremsekraftfordeler og beltestrammere.

Pris/utstyr: 4

Versjonen vi her tester av Touran, framstår som litt for spartansk og alderstegen, særlig sett i forhold til at testbilens pris er 347.760 kroner.

Den har det vi venter oss i en ny bil, som for eksempel god sikkerhetspakke og klimaanlegg, men den generelle følelsen er at bilen er mindre påkostet enn nyere konkurrenter - for ikke å snakke om en stasjonsvogn til samme pris.

Les også:

Mazda 6 2,2 diesel stv. koster omtrent det samme, men gir mer luksusvibrasjoner, har mer utstyr og en drøm av en dieselmotor. Les testen her.

Det skal med en gang sies at vi har kjørt dyrere versjoner av Touran som ikke har gitt oss denne følelsen, så et utvalg av det rette utstyret hjelper. Blant våre VW-favoritter er den automatiske DSG-girkassa, som utnytter motoren bedre enn de fleste greier å gjøre selv.

Touran ser ut til å holde seg godt i pris på bruktmarkedet.

TRANGT: De bakerste setene passer best for barn, men til nøds får selv en lang mann plass.

TRANGT: De bakerste setene passer best for barn, men til nøds får selv en lang mann plass. Foto: Nordlien, Egil HM Foto

Spesifikasjoner

Produsent Volkswagen
Pris 347760

Konklusjon

Med sterke praktiske egenskaper for særlig barnefamilier haler VW Touran BlueMotion så vidt i land en firer på terningen. Her er god setefleksibilitet og mye plass i en kompakt bilstørrelse de viktigste plusspunktene.

Men i denne versjonen framstår Touran så å si utelukkende som nettopp en praktisk bruksbil. Den evner ikke å fylle på med moderne bilgodfølelse i særlig grad.

Les alle våre biltester her

Vår karakter

Se flere saker fra: Volkswagen Se flere saker fra: De 7 beste 7-seterne Se flere saker fra: Biler for de norske storfamiliene Se flere saker fra: Test: Volkswagen Touran
Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Denne hybriden er raskest

Test: VW Jetta Hybrid Highline, 2013

Denne hybriden er raskest
Veil. pris: 374700

Drømme-Golfen

Test: Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion 2013

Drømme-Golfen
Veil. pris: 419190

En nesten perfekt bil

VW Golf 1,6 TDI, 2012

En nesten perfekt bil
Flott bybil fra Volkswagen

Test: Volkswagen Up! 1,0 60 hk 2012

Flott bybil fra Volkswagen
Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Bobla er mer sprudlende enn noensinne

Test: Volkswagen Beetle Coupé 1,2 TSI 105 hk 2012

Bobla er mer sprudlende enn noensinne
Veil. pris: 262720

Donnerwetter, for en SUV!

Test VW Touareg V8 TDI, 2012

Donnerwetter, for en SUV!
Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker
Billig-SUV fungerer bra

Test VW Tiguan 2,0 TDI 110 hk, 2012

Billig-SUV fungerer bra
Her er den beste Golfen

Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011

Her er den beste Golfen
Veil. pris: 508670

Mer luksus trenger du ikke

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI 170 hk DSG 4Motion, 2011

Mer luksus trenger du ikke
Veil. pris: 583210

Vi har hardtestet Volkswagen Passat

Langtest: 6000 kilometer med Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Vi har hardtestet Volkswagen Passat
Bestselgeren er blitt enda bedre

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG, 2011

Bestselgeren er blitt enda bedre
Veil. pris: 509790

Like bra som en vanlig Golf

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011

Like bra som en vanlig Golf
Touran er litt for trang

Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline

Touran er litt for trang
Norges første test av nye Passat

Test: VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI BMT 140 DSG, 2011

Norges første test av nye Passat
Vi har testet tidenes raskeste Golf

Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010

Vi har testet tidenes raskeste Golf
Veil. pris: 810840

Familiedrømmen

Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG, 2010

Familiedrømmen
Veil. pris: 735320

Sports-SUV med miljøalibi

Test VW Touareg Hybrid, 2010

Sports-SUV med miljøalibi
Veil. pris: 1430000

Hva skal vi med denne folkevogna?

VW Jetta 1,6 TDI DSG Highline, 2011-modell

Hva skal vi med denne folkevogna?
Veil. pris: 265080

Denne Golfen får karakter seks

Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks
Familiens drømmebil

Test VW Passat stasjonsvogn 1,6 TDI, 2011

Familiens drømmebil
Veil. pris: 311000

Bilen som har plass til alt

Test: VW Sharan 2,0 TDI DSG BMT Highline, 2011-modell

Bilen som har plass til alt
Veil. pris: 447170

Sparer deg for avgifter

Langtest: 2600 km med VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010

Sparer deg for avgifter
Veil. pris: 230580

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann

Test: VW Touran 2,0 TDI 7s., 2010

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann
Veil. pris: 349220

Polo med supermotor

Test: Volkswagen Polo Cross 1,2 TSI 2010

Polo med supermotor
Velg en annen Polo

Test: Volkswagen Polo BlueMotion

Velg en annen Polo
Verdens beste VW Golf

Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010

Verdens beste VW Golf
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Fornuftsbil med energipille

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille
Tjukkversjonen av Golf

Test: VW Golf Plus 2,0 TDI 110 2009

Tjukkversjonen av Golf
Veil. pris: 262000

Ekte Golf?

Test: VW Golf 1,9 TDI stasjonsvogn 2007

Ekte Golf?
Billig Golf slår godt fra seg

Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009

Billig Golf slår godt fra seg
Veil. pris: 226800

Setter standarden

Test: VW Golf GT 1,4 TSI DSG 2008

Setter standarden
Skummel nykommer

Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009

Skummel nykommer
Veil. pris: 289400

Gammel, men god

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 4Motion, 2010

Gammel, men god
Veil. pris: 467860

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
En perfekt Polo koster 200.000,-

Test: VW Polo 1,2 70 hk Comfortline, 09-modell

En perfekt Polo koster 200.000,-
Veil. pris: 201000

Best i klassen

Test: Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Best i klassen
Diesel bedre enn hybrid

Test: VW Passat BlueMotion 2,0 TDI 110 hk Highline 2009

Diesel bedre enn hybrid
Veil. pris: 336000

Folkevogn med horn i panna!

Test: VW Passat R36 2008

Folkevogn med horn i panna!
Veil. pris: 919130

Familien i boks

Test: VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI, 2009-modell

Familien i boks
Veil. pris: 347760

Morsom og tørst Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 Tiptronic, 2009

Morsom og tørst Tiguan
Veil. pris: 434930

Den lekreste fra VW

Test: VW Passat CC 1,8 TSI 2008

Den lekreste fra VW
Veil. pris: 388850

Nygammelt forbruksfrieri

Test: VW Passat BlueMotion 2008

Nygammelt forbruksfrieri
Coupékabrioletenes konge

Test: VW Eos 2,0 TFSI 2008

Coupékabrioletenes konge
Veil. pris: 540000

Norgesdrøm?

Test: VW Passat 2.0 TDI 4Motion stasjonsvogn 2007

Norgesdrøm?
Tung, dyr og flott

Test: VW Touareg 3,0 V6 TDI 2008

Tung, dyr og flott
Dyr folkevogn

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI CR 2008

Dyr folkevogn

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag