Test: VW Touareg 3,0 V6 TDI 2008

Tung, dyr og flott

En stor, kraftig og luksuriøs SUV som VW Touareg har sine fordeler. Men det har sin pris.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Svært kultivert motor/girkasse

+ Høy passiv sikkerhet

+ Gedigen komfort

+ Fremragende førerplass

- Hard på oljereservene og CO2-utslippet

- Høy vekt

- Pris på bil og utstyr

VW-konsernet begynte vel litt i feil ende med sin SUV-satsing. I etterpåklokskapens lys, kan man hevde at folke-SUV'en Tiguan burde ha kommet før luksus-SUV'en Touareg. Men Touareg har vært på markedet siden 2003, og har allerede rukket å få en facelift. Vi har kjørt R-line-versjonen med en 3,0-liters V6-diesel. Det er ikke noen billig transport, med en startpris på rundt 1 050 000 kroner, konkurrerer den i første rekke med nye BMW X5, Mercedes ML og evigunge Volvo XC90.

Kjøreegenskaper: 4

R-line-pakken innholder blant annet 20-tommers felger med 275/40-dekk, noe som betyr en vesentlig forbedring av veigrep og styrerespons i forhold til standarddekkene. I tillegg var vår bil utstyrt med luftfjæring (+ 25 800 kroner), en investering vi av erfaring vet lønner seg i Touareg. Vi brukte bilen til blant annet å trekke en stor båthenger, og da blir utstyret enda mer uvurderlig. VW Touareg kjører trygt og sikkert, men ikke like sportslig som for eksempel BMW X5. Er du ute etter sportslige egenskaper, er vel uansett en toetasjers SUV på gode 2,3 tonn feil adresse.

Motor: 5

Mellom den lett anemiske 2,5 TDI og bulldoseraktige 5,0 V10 TDI, er 3,0 V6 TDI et ideelt valg for norske forhold. Ved siden av den ekstra kraften den tilbyr i forhold til lillebror, er forskjellen i gange enda viktigere. Siste nytt av motorteknologi er på plass i V6-maskinen, som vi også kjenner fra for eksempel Audi Allroad og Q7. I forhold til den lille rekkefemmeren, er forskjellen stor. Den sekstrinns automatkassen henter i tillegg ut det beste av den kultiverte kraftstrømmen fra V6'ern.

Ytelser: 4

Selv med 500 Nm og 240 hk, blir ikke VW Touareg 3,0 V6 TDI noen lynrask opplevelse. Toppfart på 205 km/t og 0-100 km/t på 9,9 sekunder, forteller sitt om det fjellet som skal flyttes. Ikke bare en egenvekt fra drøyt 2,3 tonn, men også en ganske formidabel luftmotstand i høyere hastigheter, legger en demper på spurtegenskapene. Bilen kjennes sterk og seig, mer enn direkte kvikk. Også med last og henger har VW Touareg 3,0 V6 TDI et fornuftig drag.

Eksteriør: 4

Faceliften på VW Touareg har vært vellykket, etter vår smak. Det er ikke store endringer, men spesielt fronten har fått et strammere og mer moderne preg, som følger linjene fra nyere VW-modeller. R-line-pakken bidrar til et sportsligere utseende. Med litt mer krom, og eksempelvis diffusoren bak, får bilen et racy preg, som ikke helt følges opp av de faktiske egenskapene.

Interiør: 4

Det er ikke slik at VW Touareg er en trang bil, men i forhold til konkurrentene og bilens ytre mål, byr den ikke på imponerende dimensjoner innvendig. 555-1570 liter bagasjevolum klarer også en stor stasjonsvogn, og heller ikke bakseteplassen er mer enn tilstrekkelig for voksne personer. På den annen side har VW Touareg et meget tiltalende førermiljø; luksuspreget, logisk og med høy opplevd kvalitet. Spesielt gjelder det integrasjonen av DVD-navigasjonen (+ 19 200 kroner).

Komfort: 6

Når tyngde og teknologi avstemmes så godt som om bord i en velutstyrt VW Touareg, er det få andre steder du har det mer behagelig langs veien - enten det er et kutråkk eller en motorvei. Luftfjæringen glatter ut det aller meste - selv 275/40-20 dekkenes ivrige forsøk på å trampe i enhver tverrgående ujevnhet. Støyskjermingen er glimrende, og sittekomforten er førsteklasses. R-line kommer med el-justerte sportsseter i nappaskinn, som setter prikken over komfortopplevelsen.

Sikkerhet: 5

VW Touareg ble kjørt i EuroNCAP-testen i 2004, med svært godt resultat for beskyttelse av voksne: fem av fem stjerner. Spesielt karosseriet fikk skryt for å være meget kraftig konstruert. Også sidekollisjonsbeskyttelsen ble fremhevet som svært god. Like hyggelig mot de myke trafikkantene er imidlertid VW Touareg ikke; der ble det bare én av fire stjerner. Beskyttelsen av barn kom langt bedre ut, med fire av fem stjerner, selv om noen verdier kunne vært bedre.

Pris/utstyr: 2

Med en startpris for VW Touareg 3,0 V6 TDI på drøyt 940 000 kroner og 1 050 000 kroner for R-line-versjonen, er ikke denne bilen for alle og enhver. Med utstyr for snaut 160 000 kroner - der i alle fall brorparten kjennes fornuftig - passerer du 1,2 millioner for ferdig bil. Blandet normforbruk på 1,07 l/mil og CO2-utslipp på 283 g/km er innen rekkevidde ved snill kjøring/langkjøring. Driver du mest med småkjøring og/eller har ivrig gassfot, må du regne med 1,3-1,4 l/mil. VW Touareg har hittil holdt seg relativt bra i verdi, men det er litt usikkert om man nå får en "miljø/drivstoff-reaksjon" mot de store SUV'ene i bruktmarkedet.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Selv etter mange år på markedet, holder VW Touareg fortet mot nyere konkurrenter. Det er først og fremst sikkerhet og komfort som er bilens sterkeste sider. I tillegg gjør 3,0-liters V6-motoren i kombinasjon med automatgiret sitt til at Touareg fortsatt føles moderne. I likhet med sine stor-SUV-kolleger, er VW Touareg litt utenfor god miljø-takt og tone, men sett ut fra vekt og dimensjoner er den så effektiv som man kan forvente. Har du råd til en bil i denne klassen, er VW Touareg fortsatt et attraktivt alternativ til prestisjemerkenes SUV-modeller.

Vår karakter

Se flere saker fra: Volkswagen Se flere saker fra: De mest komfortable bilene Se flere saker fra: Test: Volkswagen Touareg
Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Denne hybriden er raskest

Test: VW Jetta Hybrid Highline, 2013

Denne hybriden er raskest
Veil. pris: 374700

Drømme-Golfen

Test: Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion 2013

Drømme-Golfen
Veil. pris: 419190

En nesten perfekt bil

VW Golf 1,6 TDI, 2012

En nesten perfekt bil
Flott bybil fra Volkswagen

Test: Volkswagen Up! 1,0 60 hk 2012

Flott bybil fra Volkswagen
Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Bobla er mer sprudlende enn noensinne

Test: Volkswagen Beetle Coupé 1,2 TSI 105 hk 2012

Bobla er mer sprudlende enn noensinne
Veil. pris: 262720

Donnerwetter, for en SUV!

Test VW Touareg V8 TDI, 2012

Donnerwetter, for en SUV!
Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker
Billig-SUV fungerer bra

Test VW Tiguan 2,0 TDI 110 hk, 2012

Billig-SUV fungerer bra
Her er den beste Golfen

Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011

Her er den beste Golfen
Veil. pris: 508670

Mer luksus trenger du ikke

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI 170 hk DSG 4Motion, 2011

Mer luksus trenger du ikke
Veil. pris: 583210

Vi har hardtestet Volkswagen Passat

Langtest: 6000 kilometer med Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Vi har hardtestet Volkswagen Passat
Bestselgeren er blitt enda bedre

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG, 2011

Bestselgeren er blitt enda bedre
Veil. pris: 509790

Like bra som en vanlig Golf

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011

Like bra som en vanlig Golf
Touran er litt for trang

Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline

Touran er litt for trang
Norges første test av nye Passat

Test: VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI BMT 140 DSG, 2011

Norges første test av nye Passat
Vi har testet tidenes raskeste Golf

Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010

Vi har testet tidenes raskeste Golf
Veil. pris: 810840

Familiedrømmen

Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG, 2010

Familiedrømmen
Veil. pris: 735320

Sports-SUV med miljøalibi

Test VW Touareg Hybrid, 2010

Sports-SUV med miljøalibi
Veil. pris: 1430000

Hva skal vi med denne folkevogna?

VW Jetta 1,6 TDI DSG Highline, 2011-modell

Hva skal vi med denne folkevogna?
Veil. pris: 265080

Denne Golfen får karakter seks

Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks
Familiens drømmebil

Test VW Passat stasjonsvogn 1,6 TDI, 2011

Familiens drømmebil
Veil. pris: 311000

Bilen som har plass til alt

Test: VW Sharan 2,0 TDI DSG BMT Highline, 2011-modell

Bilen som har plass til alt
Veil. pris: 447170

Sparer deg for avgifter

Langtest: 2600 km med VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010

Sparer deg for avgifter
Veil. pris: 230580

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann

Test: VW Touran 2,0 TDI 7s., 2010

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann
Veil. pris: 349220

Polo med supermotor

Test: Volkswagen Polo Cross 1,2 TSI 2010

Polo med supermotor
Velg en annen Polo

Test: Volkswagen Polo BlueMotion

Velg en annen Polo
Verdens beste VW Golf

Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010

Verdens beste VW Golf
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Fornuftsbil med energipille

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille
Tjukkversjonen av Golf

Test: VW Golf Plus 2,0 TDI 110 2009

Tjukkversjonen av Golf
Veil. pris: 262000

Ekte Golf?

Test: VW Golf 1,9 TDI stasjonsvogn 2007

Ekte Golf?
Billig Golf slår godt fra seg

Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009

Billig Golf slår godt fra seg
Veil. pris: 226800

Setter standarden

Test: VW Golf GT 1,4 TSI DSG 2008

Setter standarden
Skummel nykommer

Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009

Skummel nykommer
Veil. pris: 289400

Gammel, men god

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 4Motion, 2010

Gammel, men god
Veil. pris: 467860

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
En perfekt Polo koster 200.000,-

Test: VW Polo 1,2 70 hk Comfortline, 09-modell

En perfekt Polo koster 200.000,-
Veil. pris: 201000

Best i klassen

Test: Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Best i klassen
Diesel bedre enn hybrid

Test: VW Passat BlueMotion 2,0 TDI 110 hk Highline 2009

Diesel bedre enn hybrid
Veil. pris: 336000

Folkevogn med horn i panna!

Test: VW Passat R36 2008

Folkevogn med horn i panna!
Veil. pris: 919130

Familien i boks

Test: VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI, 2009-modell

Familien i boks
Veil. pris: 347760

Morsom og tørst Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 Tiptronic, 2009

Morsom og tørst Tiguan
Veil. pris: 434930

Den lekreste fra VW

Test: VW Passat CC 1,8 TSI 2008

Den lekreste fra VW
Veil. pris: 388850

Nygammelt forbruksfrieri

Test: VW Passat BlueMotion 2008

Nygammelt forbruksfrieri
Coupékabrioletenes konge

Test: VW Eos 2,0 TFSI 2008

Coupékabrioletenes konge
Veil. pris: 540000

Norgesdrøm?

Test: VW Passat 2.0 TDI 4Motion stasjonsvogn 2007

Norgesdrøm?
Tung, dyr og flott

Test: VW Touareg 3,0 V6 TDI 2008

Tung, dyr og flott
Dyr folkevogn

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI CR 2008

Dyr folkevogn

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning