Test: VW Polo 1,2 70 hk Comfortline, 09-modell

En perfekt Polo koster 200.000,-

Den nyeste generasjonen av VW Polo har allerede imponert i test. Men den behøver ikke være dyr, 1,2-literen er den smarteste utstyrsversjonen så langt.

Sist oppdatert

TEKNISKE DATA VW Polo 1,2

MOTOR, CM3: 1198

EFFEKT, HK VED O/MIN: 70/5400

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:112/3000

EGENVEKT, KG: 1067

TILHENGERVEKT, KG: 800

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 397/169/146

BAGASJEROM, LITER: 280 - 952

DEKKDIMENSJON:185/65-15

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,55

CO2-UTSLIPP, G/KM: 128

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 14,1

TOPPFART, KM/T: 165

PRIS FRA, KR: 170.280

PRIS TESTBIL, KR: 200.850

VW Polo er gjennom mange generasjoner forfinet som en klassisk småbil. Definisjon:

  • Liten nok til at ingen for alvor kommer til å vurdere den som en familiebil.
  • Stor nok til at alle som ikke trenger mer plass kan føle at det er en fullverdig bil.

Les mer: Test av nye Polo med 1,6 liter diesel

Likevel har ikke Polo gjennom årene dominert sin klassen like klart som storebror Golf (som har navnsatt Golf-klassen). Hittil i år ligger Polo på 7. plass på salgssatistikken av småbilene.

Dette er Polo-klassen

De seks nærmeste konkurrentene er:

Likevel har sammenlikningen med storebror Golf litt hold.

Ikke minst grunnet Polos nye utseende, spesielt med den nye familefronten fra Golf.

Nye Polo har dessuten fått kjøreegenskaper, som selv i denne mildt sagt forsiktige motorvarianten, kan få mang en storbil til å kikke to ganger.

De som er redd for at nye Polo skal spise av Golf-kundene, kan imidlertid slappe av. Bilen er ikke stor nok.

Kjøreegenskaper: 5

De er gode, ja. For vi kjørte nylig den ganske morsomme 1,6-liters dieselutgaven av Polo med DSG automatgir. Det kollega Skogen skrev da, gjelder like mye for 1,2-literen vi har testet her:

FORTSATT LITEN: Selv om VW har gjort en god jobb med plassfølelsen foran, er Polo fortsatt en liten bil når du åpner bagasjerommet..
FORTSATT LITEN: Selv om VW har gjort en god jobb med plassfølelsen foran, er Polo fortsatt en liten bil når du åpner bagasjerommet.. Foto: Andreas Hadeland

"Polo er ikke den mest sportslige av småbilene, men ... den har en nær perfekt blanding av komfort og sportslighet. Med presis styring, og akkurat passe stram fjæring, er det ikke noe problem å sluke svinger fortere enn de fleste tør."

Og han fortsetter: "En fordel med såpass små biler, er ofte den forholdsvis lave vekten. Vår testbil med 1,6-liters diesel og DSG veier rett i underkant av 1200 kilo, og det er med på å gjøre den kvikk og lettkjørt."

I denne testen er bilen enda 100 kilo lettere, 1,2 TSI veier 1067 kilo.

Også i unnamanøvertesten mellom kjegler imponerer den lille lette og kvikke bilen. Vi kjører gjennom testen en rekke ganger med stigende hastighet. Når vi når den øvre hastigheten bilen takler, er det fortsatt med betryggende og snilt innslag av antiskrenssystemet ESP.

Nye Polo er lettmanøvrert - og dessuten smal, med korte bakdører - som gjør den til en god venn i parkeringshus. Den har riktignok ikke den aller beste utsikten bakover, men dette avhjelpes av ryggesensoren (ekstrautstyr 4.100 kroner).

Se også: Disse bilene har best utsikt

Motor: 4

Med sine 70 hk - helt uten hjelp av turbo eller kompressor - er det ikke til å komme utenom at 1,2 TSI blir litt spinkel.

Når motoren i tillegg er tresylindret, blir man dessuten ganske spørrende ved første bekjentskap. Går den bare på tre sylindre? Ja. Og den høres ut som en diesel? Nesten. Den gnurer omtrent som ett av de riktig grove borrene du kan oppleve hos tannlegen.

MORSOM: Det er et kompliment når en bil med 70 hk er morsom å kjøre.
MORSOM: Det er et kompliment når en bil med 70 hk er morsom å kjøre. Foto: Andreas Hadeland

Etter hvert blir man likevel ganske glad av å kjøre den. Motoren er både svært forutsigbar og riktig takknemlig for å bli trukket ut på turtallet. Og gnurelyden forvandler seg dessuten til noe lett sportslig over 4500 omdreininger.

TESTDATA VW Polo 1,2

0-100 KM/T, SEK.:16,6

60-100 KM/T, 3. GIR: 11,0

60-100 KM/T, 4. GIR: 17,3

80-120 KM/T, 3. GIR:15,0

80-120 KM/T, 4. GIR: 21,3

STØY 50 KM/T, dBA:67,2

STØY 80 KM/T, dBA:69,0

STØY 100 KM/T, dBA:71,2

TESTFORBRUK, L/MIL:0,62

Dessuten er den lette fine femtrinnsgirkassen en fryd å håndtere. Dog hadde det, i minste for norske forhold, hjulpet godt om VW hadde senket utvekslingen noe. Vi hadde gjerne forsaket litt toppfart for bedre akselerasjon.

Testsamling: Bilene med best motor

Ytelser: 3

For selv om vi er positiv til motorens brukervennlighet, taler tallene for seg selv.

Over 16 sekunder fra 0 til 100 km/t, og tilsvarende virkelig seige mellomakselerasjoner, gjør at vi grøsser når vi tenker på at den kan leveres også som 60-hestersutgave.

Du kan selv sammenlikne akstallene i tabellen over til høyre med en annen liten raritet her: Toyota iQ 1,4D-4D er en langt kvikkere bil enn det beskjedne utseendet antyder. 0-100 km/t på 11,4 sekunder og 60-100 km/t i 4. gir på 9,0 sekunder.

Med Poloen måtte vi ganske enkelt avbryte forsøket på å måle mellomakselerasjoner i 5. gir. Teststrekningen er ikke lang nok.

Eksteriør: 4

Det er først og den nye familiefronten i VW-konsernet som får VW Polo til å stikke seg fram. I løpet av testen var det mange som gratulerte meg med ny Golf.

Resten av bilen er relativt plain-jane, spesielt i denne perfekte fluktbilfargen du ser på bildene her, men likevel meget vellykket.

Bilen har fått såpass mye bedre proporsjoner enn forgjengere. Det er det som bidrar sterkt til at den 3,97 meter korte og 1,69 meter smale bilen så lett lar seg forveksle med storebror Golf.

KJØREGLAD: God kombinasjon av komfort og presisjon.
KJØREGLAD: God kombinasjon av komfort og presisjon. Foto: Andreas Hadeland

Interiør: 5

Det er ikke akkurat spennende. Har du sett interiøret i en VW til under 500.000 kroner, da har du sett dem alle.

Men det ligger årevis med minutiøse forfininger og justeringer av VW-interiørene, og det merkes. Alle brytere og hendler er så inderlig logisk gruppert og plassert, og materialkvaliteten er høyere enn du vil forvente i en småbil.

Les også:

Komfort: 5

Man trives virkelig bak rattet i nye Polo. Tidligere nevnte egenskaper i chassis og styrefølelse og girkasse og materialkvalitet og ergonomi bidrar sammen til en svært harmonisk arbeidsplass. Enten det er småkjøring eller langtur.

Bilen er dessuten utstyrt med akkurat de rette tilvalgstingene, se pris/utstyr-avsnittet under, og til sammen overdøver det helt savnet av mer motor. For brukt på riktig måte, er de 70 hestene helt kurrante i et normalt trafikkbilde.

Også i baksetet er det rimelig plass til to voksne, og med brukbar lårstøtte. Like imponert blir du imidlertid ikke når du kikker inn gjennom bagasjeluken.

Det er ganske enkelt lite bagasjeplass, og det finnes en rekke kortere biler som har langt bedre plass (eks. en Mercedes A-klasse).

Årsaken til dette er i første rekke at VW har valgt å beholde bilen lav, hvor andre utnytter høyden bedre.

VELKJENT: Og bra.
VELKJENT: Og bra. Foto: Andreas Hadeland

Sikkerhet: 5

VW Polo 1,2 Trendline er nettopp krasjtestet i EuroNCAP og oppnådde meget gode resultater med fem av fem stjerner som totalkarakter, og henholdsvis 90, 86 og 41 % score på beskyttelse av voksne, barn og fotgjengere.

Bilen har selvsagt ESP som standard, og erfaringene fra tørr og våt asfalt med ESP-systemet er positivt.

Pris/utstyr: 5

Utstyret er på langt nær overdådig i den testede bilen, men det er den velkomponerte sammensetningen som henter fram femmer-karakteren.

Bilens basisutgave heter Trendline, og koster 170.000 kroner. Testbilen har imidlertid Comfortline-utrustning som koster 19.000 kroner ekstra.

Det omfatter blant annet følgende viktige oppgraderinger: Automatisk klimaanlegg, komfortseter, elektriske vindusheiser og 15-tomshjul. Da er vi på 189.000 kroner.

I tillegg er det brukt ytterligere 12.000 kroner fra ekstrautstyrslisten. Blant annet til metallic lakk (!), regnsensor, oppgradert musikkanlegg og parkeringsgsensor bak.

Listeprisen på akkurat denne bilen kommer da på 200.850 kroner. Merk at det for den summen er en rekke godt ustyrte konkurrenter som gjerne vil være med i kampen.

Miljø: 4

BRUKBAR PLASS: Til to voksne bak, men med lavt tak er Poloen på sitt svakeste i bakre halvdel av bilen.
BRUKBAR PLASS: Til to voksne bak, men med lavt tak er Poloen på sitt svakeste i bakre halvdel av bilen. Foto: Andreas Hadeland

Polo 1,2 er oppgitt med et blandet forbruk på 0,55 liter/mil og et CO2-utslipp på 128 gram/kilometer.

En gjennomkjøring av vår testrunde ga et resultat på 0,62 liter/mil. Det imponerer ikke voldsomt mot større biler vi kjører gjennom samme rute på ned mot 0,5 liter/mil (selv om det stort sett er dieselbiler).

Mot normalt tror vi ikke det ville vært noen god løsning med en mer langsteget girkasse heller (slik VWer gjerne får i BlueMotion-utgaver). Man må jage nok på turtallet som det er for å holde følge med trafikken.

Med andre ord må man regne med å bruke litt drivstoff med denne bilen, i forhold til hva man kanskje ville forvente av en liten og snill bil.

Til gjengjeld, og årsak til at den likevel beholder en 4-er for miljø, er nettopp at den snille og milde utstrålingen så absolutt inspirerer til generell omtanke og pen kjøring. Og det kan være vel så viktig for bilens realforbruk.

SNERT: Med den nye familiefronten.
SNERT: Med den nye familiefronten. Foto: Andreas Hadeland

Denne saken ble første gang publisert 30/09 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også