Test: VW Passat R36 2008

Folkevogn med horn i panna!

Volkswagen Passat R36 er politisk ukorrekt råskap pakket inn i et uskyldig familieskall. Sånt liker vi.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Hissig og effektiv motor

+ Herlige seter

+ Overraskende skarpe kjøreegenskaper

+ Sikker

+ Snertent utseende

+ Grom sekserklang

- Prislappen

- Forbruket

- Litt stiv for kosekjøring på dårlig vei

Volkswagen Passat R36 koster det tredobbelte av en vanlig folkevogn, men gir til gjengjeld egenskaper og moro du aldri trodde du skulle finne i en Passat.

SE VIDEO AV VW PASSAT R36 HER.

Kjøreegenskaper: 5

Skepsisen råder før vi fyrer opp R36. 1747 kilo, fem seter og et enormt bagasjerom - kan dette bli gøy overhodet? Svaret er ja. Understellet er stramt nok til at bilen ligger overraskende godt på veien, og kontakten med underlaget er det ingenting å si på. Firehjulstrekksystemet er ikke av den mest underholdende sorten, men bidrar selvfølgelig til det gode veigrepet, samt en trygghetsfølelse en forhjulstrekker ikke gir - spesielt på vinterføre.

Motor: 6

Normalt sett skulle man kanskje tro at en slik bil enten har en vettskremt turbomotor, eller en momentsterk åtter med masse slagvolum. I R36 har de heller satset på den samme oppskriften som blant annet i Golf R32, nemlig en hissig V6er. Den har riktignok 3,6 liter slagvolum mot Golfens 3,2, og byr på ubeskjedne 300 hester og 350 Nm. Sistnevnte er tilgjengelig helt nede ved 2400 omdreininger, ganske vanvittig for en sekssylindret sugemotor. Gassresponsen er derfor meget god, og lyden som kommer ut fra eksosutblåset på hver side bak er herlig - et saftig seksersnerr gjør nemlig mye med kjøreopplevelsen.

Motoren er koblet til en DSG-girkasse med to kløtsjer. Den er meget kjapp i sjaltingen, spesielt i sportsmodus, men kan også kjøres komfortabelt og til dels mykt i "drive". For entusiastene er rattet utstyrt med "padleårer", slik at sjaltingen kjapt og effektivt kan foretas manuelt med begge hendene på rattet.

Les alle våre biltester her.

Foto: Foto: Andreas Handeland

Ytelser: 6

Passat R36 er en enkel bil å kjøre fort med. For særdeles sporty kjøring velger man sportsmodusen på girkassen; da reagerer motoren hurtig og turtallet øker. Faktisk får bilen en annen karakter. Siden man stort sett til enhver tid har bra med krefter disponibelt, blir bilen en effektiv kjøremaskin med gode fartsressurser. Den når hundre på raske 5,8 sekunder, og er i god tysk ånd sperret ved 250 km/t.

Eksteriør: 5

En Passat er i utgangspunktet en pen og vellykket bil, dog kanskje ikke den mest spennende på markedet. På R36 har Volkswagen lagt til de få elementene som trengs for å skape særpreg, og resultatet er gromt sett med entusiast-øyne. En frontfanger med Audi R8-inspirasjon, noen R36-emblemer, noen store 18-tommers hjul, andre baklamper og ikke minst en annen bakfanger med eksosutblås på hver side, er det som i hovedtrekk skiller den fra sine mer folkelige søsken. Vi liker "ulv i fåreklær"-oppskriften!

Interiør: 5

Også interiøret har blitt kraftig oppgradert i R36. Blant annet har bilen blitt utstyrt med herlige bøtteseter i skinn og alcantara. I tillegg til å se bra ut, byr de på herlig sittekomfort og massiv støtte både under lårene og i sidene. Det gromme og godt polstrede skinnrattet med R36-logo, kan selvsagt justeres mot føreren slik at kjørestillingen blir nærmest perfekt.

Plassmessig stiller R36 på linje med en vanlig Passat. Den er blant de mest rommelige stasjonsvognene på markedet; både plassen i baksetet og bagasjerommet er suveren for en familie på fem. Litt mye hardplast på dashbordet trekker ned.

Komfort: 4

Selv om kjøreegenskapene er kraftig spisset i R36, kan man fint bruke bilen i det daglige. Understellet er riktignok ganske mye strammere enn det man kan kalle komfortabelt, men det må det være i en slik bil. De brede dekkene bidrar med litt veistøy i høye hastigheter, men ikke mer enn at man kan unngå å irritere seg over det. Motoren bråker selvsagt under press, men det er vel bare herlig?

Sikkerhet: 5

Volkswagen Passat ble i 2005 kollisjonstestet av EuroNCAP, og resultatene var tilfredsstillende: full pott for sikkerheten til voksne i bilen, fire av fem stjerner for barnesikkerheten og to av fire stjerner for fotgjengernes sikkerhet. Passat R36 har alt av sikkerhetsutstyr som standard, blant annet kollisjonsputer i front, ved hodet og i siden, ESP/ASR, høydejusterbare sikkerhetsbelter, aktive hodestøtter foran og Isofix-barneseteløsning.

Pris/utstyr: 2

Passat R36 blir nærmest henrettet av det norske avgiftssystemet; uten våre registreringsavgifter hadde bilen kun kostet 372 532 kroner, men dessverre må vi bla opp hele 919 130 kroner for å sikre oss et eksemplar. Da har bilen riktignok godt med utstyr inkludert, men likevel er det mulig å putte på litt ekstra som vipper prislappen over 950 000. Hvordan verditapet på en slik entusiastbil blir, er vanskelig å si. Derimot tipper vi at drivstofforbruket, som i praksis fort blir vesentlig høyere enn oppgitte 1,05 liter per mil, vil legges merke til.

Spesifikasjoner

Produsent Volkswagen
Pris 919130

Konklusjon

Det er fristende å gi Passat R36 en sekser, rett og slett fordi denne typen bilen tiltaler oss, og spesielt fordi dette er et vellykket eksemplar. Men tanken på å betale nesten en million for en folkevogn, er likevel litt absurd - selv om vedkommende som gjør det, garantert vil kose seg godt for de pengene. Vi kunne ønsket oss et mer permanent firehjulstrekksystem, men da hadde bilen kanskje blitt for grom per krone sett i forhold til konsernets premiummerke Audi? En sterk femmer er servert!

Vår karakter

Se flere saker fra: Volkswagen Se flere saker fra: De beste fluktbilene - kanskje Se flere saker fra: Test: Volkswagen Passat
Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Denne hybriden er raskest

Test: VW Jetta Hybrid Highline, 2013

Denne hybriden er raskest
Veil. pris: 374700

Drømme-Golfen

Test: Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion 2013

Drømme-Golfen
Veil. pris: 419190

En nesten perfekt bil

VW Golf 1,6 TDI, 2012

En nesten perfekt bil
Flott bybil fra Volkswagen

Test: Volkswagen Up! 1,0 60 hk 2012

Flott bybil fra Volkswagen
Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Bobla er mer sprudlende enn noensinne

Test: Volkswagen Beetle Coupé 1,2 TSI 105 hk 2012

Bobla er mer sprudlende enn noensinne
Veil. pris: 262720

Donnerwetter, for en SUV!

Test VW Touareg V8 TDI, 2012

Donnerwetter, for en SUV!
Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker
Billig-SUV fungerer bra

Test VW Tiguan 2,0 TDI 110 hk, 2012

Billig-SUV fungerer bra
Her er den beste Golfen

Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011

Her er den beste Golfen
Veil. pris: 508670

Mer luksus trenger du ikke

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI 170 hk DSG 4Motion, 2011

Mer luksus trenger du ikke
Veil. pris: 583210

Vi har hardtestet Volkswagen Passat

Langtest: 6000 kilometer med Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Vi har hardtestet Volkswagen Passat
Bestselgeren er blitt enda bedre

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG, 2011

Bestselgeren er blitt enda bedre
Veil. pris: 509790

Like bra som en vanlig Golf

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011

Like bra som en vanlig Golf
Touran er litt for trang

Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline

Touran er litt for trang
Norges første test av nye Passat

Test: VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI BMT 140 DSG, 2011

Norges første test av nye Passat
Vi har testet tidenes raskeste Golf

Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010

Vi har testet tidenes raskeste Golf
Veil. pris: 810840

Familiedrømmen

Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG, 2010

Familiedrømmen
Veil. pris: 735320

Sports-SUV med miljøalibi

Test VW Touareg Hybrid, 2010

Sports-SUV med miljøalibi
Veil. pris: 1430000

Hva skal vi med denne folkevogna?

VW Jetta 1,6 TDI DSG Highline, 2011-modell

Hva skal vi med denne folkevogna?
Veil. pris: 265080

Denne Golfen får karakter seks

Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks
Familiens drømmebil

Test VW Passat stasjonsvogn 1,6 TDI, 2011

Familiens drømmebil
Veil. pris: 311000

Bilen som har plass til alt

Test: VW Sharan 2,0 TDI DSG BMT Highline, 2011-modell

Bilen som har plass til alt
Veil. pris: 447170

Sparer deg for avgifter

Langtest: 2600 km med VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010

Sparer deg for avgifter
Veil. pris: 230580

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann

Test: VW Touran 2,0 TDI 7s., 2010

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann
Veil. pris: 349220

Polo med supermotor

Test: Volkswagen Polo Cross 1,2 TSI 2010

Polo med supermotor
Velg en annen Polo

Test: Volkswagen Polo BlueMotion

Velg en annen Polo
Verdens beste VW Golf

Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010

Verdens beste VW Golf
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Fornuftsbil med energipille

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille
Tjukkversjonen av Golf

Test: VW Golf Plus 2,0 TDI 110 2009

Tjukkversjonen av Golf
Veil. pris: 262000

Ekte Golf?

Test: VW Golf 1,9 TDI stasjonsvogn 2007

Ekte Golf?
Billig Golf slår godt fra seg

Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009

Billig Golf slår godt fra seg
Veil. pris: 226800

Setter standarden

Test: VW Golf GT 1,4 TSI DSG 2008

Setter standarden
Skummel nykommer

Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009

Skummel nykommer
Veil. pris: 289400

Gammel, men god

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 4Motion, 2010

Gammel, men god
Veil. pris: 467860

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
En perfekt Polo koster 200.000,-

Test: VW Polo 1,2 70 hk Comfortline, 09-modell

En perfekt Polo koster 200.000,-
Veil. pris: 201000

Best i klassen

Test: Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Best i klassen
Diesel bedre enn hybrid

Test: VW Passat BlueMotion 2,0 TDI 110 hk Highline 2009

Diesel bedre enn hybrid
Veil. pris: 336000

Folkevogn med horn i panna!

Test: VW Passat R36 2008

Folkevogn med horn i panna!
Veil. pris: 919130

Familien i boks

Test: VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI, 2009-modell

Familien i boks
Veil. pris: 347760

Morsom og tørst Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 Tiptronic, 2009

Morsom og tørst Tiguan
Veil. pris: 434930

Den lekreste fra VW

Test: VW Passat CC 1,8 TSI 2008

Den lekreste fra VW
Veil. pris: 388850

Nygammelt forbruksfrieri

Test: VW Passat BlueMotion 2008

Nygammelt forbruksfrieri
Coupékabrioletenes konge

Test: VW Eos 2,0 TFSI 2008

Coupékabrioletenes konge
Veil. pris: 540000

Norgesdrøm?

Test: VW Passat 2.0 TDI 4Motion stasjonsvogn 2007

Norgesdrøm?
Tung, dyr og flott

Test: VW Touareg 3,0 V6 TDI 2008

Tung, dyr og flott
Dyr folkevogn

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI CR 2008

Dyr folkevogn

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning