Test: VW Passat CC 1,8 TSI 2008

Den lekreste fra VW

Passat CC kjører bedre og ser bedre ut. Vi har testet den.

Publisert Oppdatert

SE VIDEO AV VW PASSAT CC HER.

VW-porteføljen inneholder noe for en hver smak. Nesten. For det er alltids et modellhull til å fylle, noe Passat CC ("Comfort Coupe") er et velkjørende eksempel på.

For med den beveger VW seg - fire dører til tross - inn i et noe ullent marked med et knippe sedaner og kupeer som skal by på litt ekstra.

I dette markedet kan en usikker kunde kanskje ville velge mellom såpass forskjellige biler som Passat CC, BMW 3-serie, Mercedes-Benz C-klasse og Alfa Romeo 159. (Klikk på bilnavnet for å komme til flere artikler om hver enkelt modell.)

Eller kanskje også Audi A5? Sistnevnte koster nemlig omtrent det samme som Passat CC, og er en mer renskåret todørs kupé, og sannsynligvis med sterkere appell til den som ønsker å skille seg ut fra røkla.

Når det er sagt - du skiller deg også ut i en Passat CC. Med utgangspunkt i velkjent teknikk har VW smidd et nytt kupéformet karosseri vi liker svært godt. Dessuten er den mer praktisk enn en A5.

At VW har valgt å beholde "Passat"-navnet antar vi skyldes et ønske om å forsterke merkenavnet "Passat". Mercedes-Benz, for eksempel, kaller sin kupéversjon basert på E-klasse for "CLS", slik at den fremstår som en modell på egne hjul. Smartere?

Passat CC leveres med flere motorversjoner. Råest er 3,6 FSI med V6 og 300 hk, 4Motion og 6-trinns manuell eller DSG-girkasse (pris fra 863 000 kroner). Videre kan du få den med toliters TDI-motor på 140 hk eller 170 hk, med toliters TSI (turbo og direkteinnsprøyting) eller med den vi testet CC med: 1,8 TSI med 160 hk. En motor hentet fra VAG-hyllene, men ny i Passat.

Foto: © Michel de Vries

Kjøreegenskaper: 5

Passat CC 1,8 TSI er en svært velkjørende bil, med en passe blanding av komfort og sportslighet. Den er utstyrt med elektronisk styrte dempere - såkalt Adaptiv Chassis Control (ACC). Her kan du velge mellom "Comfort", "Normal" og "Sport". I sistnevnte modus blir bilen betydelig mer stump, og egentlig for hard for gjennomsnittlig norsk asfaltvei. Vi fant det etter hvert opportunt å la den stå i "Comfort", men opplevde likevel at Passat CC var sportslig og svingglad nok.

Motor: 5

Vi har kun testet Passat CC med 1,8 TSI-motoren - en velkjent bensinmotor fra VAG-hyllene, med direkteinnsprøytning og 160 hk. Uansett kan vi fastslå at denne kraftkilden, med et nesten dieselaktig rått lydbilde, passer modellen ypperlig. Fordi den kler bilen godt hva norsk veistandard og fartsbegrensninger angår, og fordi den med det norske avgiftssystemet blir et rimelig motoralternativ.

Ytelser: 4

Dreiemomentet er på 250 Nm allerede fra 1500 omdreininger, og holder seg der i evigheter. 0-100 km/t går unna på 8,6 sekunder. Kraftressursene er nok til at CC - sammen med en sekstrinns manuell girkasse - oppleves passe kvikk og akselerasjonssterk. Men noe overskudd av krefter har du ikke, så passeringer av vogntog må planlegges med normal omhu.

SE VIDEO AV PASSAT CC HER!

Eksteriør: 5

Fronten har du sett før, mens det buede taket og et kraftig stigende "magebelte" bidrar til å gi CC en sterk kupédesign. Baklyktene er spesielle, og vil nok enten bli likt eller direkte mislikt. Ellers finner vi designelementer vi har sett hos andre modeller utenfor VAG-konsernet her, men designere inspireres av hverandres produkter, og i Passat CC er andres og egnes ideer smakfullt satt sammen. CC fremstår som sportslig, og som en kupé med klasse.

Interiør: 4

Grunnen til at vi nøyer oss med en 4'er, er at vi synes at VW også innvendig kunne ha gått enda lenger i å skille CC fra andre Passat-versjoner, samt at panoramataket bare kan vippes opp i bakkant. Men det er en sterk 4'er, for det er godt å være i ett av kupéens fire seter, med et lyst og trivelig interiør dominert av sort plast og børstet aluminium.

I baksetene er det godt med benplass og bra med hodeplass, kupétaket til tross. Bak rattet har du grei oversikt over instrumentene, som er oversiktlige og funksjonelle. I stedet for VWs tradisjonelle blå instrumentlys, har du her et vakkert hvitt baklys.

Komfort: 5

Passat CC kommer med dekkdimensjonen 235/45 R 17 som standard. Men selv med 18-tommershjul og 40-profil er komforten ivaretatt. Kupéen kjører mykt og direkte, særlig når demperne er stilt inn på "Comfort".

Bak er det to fullverdige seter i stedet for de sedvanlige tre sitteplassene, noe som signaliserer at dette er en bil for forretningsmannen og/eller den bevisste 50-åringen, mer enn for småbarnsfamilien. Her er det plass for kaffekopper og småting, og for den musikkglade er det tilkoblingsmuligheter for MP3-spiller/iPod.

Sikkerhet: 5

Dagens versjon av Passat scoret 5 stjerner for sikkerhet for "voksne" og 4 for "barn" hos EuroNcap - et veldig bra resultat. CC er ikke testet for seg, men har den samme sikkerhetsstandarden som vanlig Passat.

"Lane Assist" er for øvrig en spennende sikkerhetsdetalj. Et kamera bak sladrespeilet holder øye med veimarkeringene, og automatikken overtar til dels styringen og vipper bilen tilbake i feltet om du er i ferd med å krysse linjene uten å bruke blinklys. Tredje gangen får du også et audiovisuelt signal om å holde i rattet og holde deg i ditt felt. Fikst; ikke minst med tanke på alle ulykkene som skjer fordi folk sovner bak rattet.

Pris/utstyr: 5

Passat CC er etter vår mening edruelig priset. Faktisk er det bare rundt 20 000 kroner i forskjell på en sedan og en CC med samme motor/utstyr, og du får mye lekker design og naboimage for de lappene.

Ellers tilbyr importør Harald A. Møller AS en utstyrspakke ved navn Carat, der du for 35 000 kroner får adaptive xenonlykter, skinnseter og en god del annet snacks.

Videre finnes det mye spennende ekstrautstyr, som for eksempel ryggekamera med linsen gjemt under VW-logoen du åpner bagasjeromslokket med. Dermed unngår du skitt på linsen, men muligens er det en viss risiko for at vippelogoen fryser fast en beinkald vinterdag.

Foto: © Michel de Vries

Spesifikasjoner

Produsent Volkswagen
Pris 388850

Konklusjon

Passat CC er et vellykket Passat-derivat, som koster mindre enn det smaker. Er du ute etter en relativt praktisk bil, som samtidig har en viss eksklusivitet over seg, bør du vurdere CC som en mulighet. Importøren har et etter vår mening et beskjedent salgsmål på drøye 200 biler årlig, og det burde ikke by på problemer å mer enn oppfylle det.

Vår karakter

Se flere saker fra: Volkswagen Se flere saker fra: Test: Volkswagen Passat
Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Denne hybriden er raskest

Test: VW Jetta Hybrid Highline, 2013

Denne hybriden er raskest
Veil. pris: 374700

Drømme-Golfen

Test: Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion 2013

Drømme-Golfen
Veil. pris: 419190

En nesten perfekt bil

VW Golf 1,6 TDI, 2012

En nesten perfekt bil
Flott bybil fra Volkswagen

Test: Volkswagen Up! 1,0 60 hk 2012

Flott bybil fra Volkswagen
Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Bobla er mer sprudlende enn noensinne

Test: Volkswagen Beetle Coupé 1,2 TSI 105 hk 2012

Bobla er mer sprudlende enn noensinne
Veil. pris: 262720

Donnerwetter, for en SUV!

Test VW Touareg V8 TDI, 2012

Donnerwetter, for en SUV!
Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker
Billig-SUV fungerer bra

Test VW Tiguan 2,0 TDI 110 hk, 2012

Billig-SUV fungerer bra
Her er den beste Golfen

Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011

Her er den beste Golfen
Veil. pris: 508670

Mer luksus trenger du ikke

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI 170 hk DSG 4Motion, 2011

Mer luksus trenger du ikke
Veil. pris: 583210

Vi har hardtestet Volkswagen Passat

Langtest: 6000 kilometer med Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Vi har hardtestet Volkswagen Passat
Bestselgeren er blitt enda bedre

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG, 2011

Bestselgeren er blitt enda bedre
Veil. pris: 509790

Like bra som en vanlig Golf

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011

Like bra som en vanlig Golf
Touran er litt for trang

Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline

Touran er litt for trang
Norges første test av nye Passat

Test: VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI BMT 140 DSG, 2011

Norges første test av nye Passat
Vi har testet tidenes raskeste Golf

Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010

Vi har testet tidenes raskeste Golf
Veil. pris: 810840

Familiedrømmen

Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG, 2010

Familiedrømmen
Veil. pris: 735320

Sports-SUV med miljøalibi

Test VW Touareg Hybrid, 2010

Sports-SUV med miljøalibi
Veil. pris: 1430000

Hva skal vi med denne folkevogna?

VW Jetta 1,6 TDI DSG Highline, 2011-modell

Hva skal vi med denne folkevogna?
Veil. pris: 265080

Denne Golfen får karakter seks

Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks
Familiens drømmebil

Test VW Passat stasjonsvogn 1,6 TDI, 2011

Familiens drømmebil
Veil. pris: 311000

Bilen som har plass til alt

Test: VW Sharan 2,0 TDI DSG BMT Highline, 2011-modell

Bilen som har plass til alt
Veil. pris: 447170

Sparer deg for avgifter

Langtest: 2600 km med VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010

Sparer deg for avgifter
Veil. pris: 230580

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann

Test: VW Touran 2,0 TDI 7s., 2010

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann
Veil. pris: 349220

Polo med supermotor

Test: Volkswagen Polo Cross 1,2 TSI 2010

Polo med supermotor
Velg en annen Polo

Test: Volkswagen Polo BlueMotion

Velg en annen Polo
Verdens beste VW Golf

Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010

Verdens beste VW Golf
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Fornuftsbil med energipille

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille
Tjukkversjonen av Golf

Test: VW Golf Plus 2,0 TDI 110 2009

Tjukkversjonen av Golf
Veil. pris: 262000

Ekte Golf?

Test: VW Golf 1,9 TDI stasjonsvogn 2007

Ekte Golf?
Billig Golf slår godt fra seg

Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009

Billig Golf slår godt fra seg
Veil. pris: 226800

Setter standarden

Test: VW Golf GT 1,4 TSI DSG 2008

Setter standarden
Skummel nykommer

Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009

Skummel nykommer
Veil. pris: 289400

Gammel, men god

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 4Motion, 2010

Gammel, men god
Veil. pris: 467860

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
En perfekt Polo koster 200.000,-

Test: VW Polo 1,2 70 hk Comfortline, 09-modell

En perfekt Polo koster 200.000,-
Veil. pris: 201000

Best i klassen

Test: Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Best i klassen
Diesel bedre enn hybrid

Test: VW Passat BlueMotion 2,0 TDI 110 hk Highline 2009

Diesel bedre enn hybrid
Veil. pris: 336000

Folkevogn med horn i panna!

Test: VW Passat R36 2008

Folkevogn med horn i panna!
Veil. pris: 919130

Familien i boks

Test: VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI, 2009-modell

Familien i boks
Veil. pris: 347760

Morsom og tørst Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 Tiptronic, 2009

Morsom og tørst Tiguan
Veil. pris: 434930

Den lekreste fra VW

Test: VW Passat CC 1,8 TSI 2008

Den lekreste fra VW
Veil. pris: 388850

Nygammelt forbruksfrieri

Test: VW Passat BlueMotion 2008

Nygammelt forbruksfrieri
Coupékabrioletenes konge

Test: VW Eos 2,0 TFSI 2008

Coupékabrioletenes konge
Veil. pris: 540000

Norgesdrøm?

Test: VW Passat 2.0 TDI 4Motion stasjonsvogn 2007

Norgesdrøm?
Tung, dyr og flott

Test: VW Touareg 3,0 V6 TDI 2008

Tung, dyr og flott
Dyr folkevogn

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI CR 2008

Dyr folkevogn

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning