Test: VW Passat BlueMotion 2,0 TDI 110 hk Highline 2009

Diesel bedre enn hybrid

Andre generasjon VW Passat BlueMotion er smartere og mer luksuriøs. Toliters diesel med commonrail øker komforten - og det er vanskelig å presse forbruket over 0,5 liter på mila.

BEST PÅ LANDET: Ved ren bykjøring trekker Passat BlueMotion fortsatt mye diesel, men på turer over en mil må du jobbe hardt for å bruke over halvliteren.

BEST PÅ LANDET: Ved ren bykjøring trekker Passat BlueMotion fortsatt mye diesel, men på turer over en mil må du jobbe hardt for å bruke over halvliteren.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ God plass

+ Gode kjøreegenskaper

+ Diskret miljøimage

- Hjulstøy

PENT: 0,46 på milen uten sparekjøring.

PENT: 0,46 på milen uten sparekjøring.

Tekniske data

MOTOR, CCM: R4, 1968

EFFEKT, HK VED O/MIN: 110/4200

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 250/1750

EGENVEKT, KG: 1468

TILHENGERVEKT, KG: 1200

LENGDE x BREDDE x HØYDE, CM: 477x182x152

BAGASJEROM, L: 603/1731

DEKKDIMENSJON: 215/55 R 16

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,49

CO2-UTSLIPP, G/KM: 129

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK: 11,9

TOPPFART, KM/T: 196

PRIS FRA, KR: 308 000

PRIS TESTBIL, KR: 336 000

Det er det denne bilen handler om - lavt forbruk med minimale kompromisser.

0,46 liter/mil i snittforbruk

Passaten er kjørt gjennom Klikks faste testløype med et kontrollmålt forbruk på 0,46 liter per mil. Og da driver vi ikke engang utpreget sparekjøring.

Nitid registrering av forbruket ellers i testperioden forsterker dessuten inntrykket. Så fremt kjøreturen er over en mil, er det vanskelig å få bilen til å bruke mer en halvliteren på mila!

Og det er tankvekkende når vi denne samme uken har kjørt nye Honda Insight, den nye bensinhybriden, gjennom samme testløype med høyere forbruk

Bluemotion bruker 0,46 liter diesel per mil til 10,63 kroner literen. Det gir en kostnad på 4,88 kroner per mil. Hybriden bruker 0,51 liter bensin per mil til 11,83 kroner per liter. Det gir en kostnad på 6,03 kroner per mil. Beregningen er basert på Statoils veiledende priser den 5. mai 2009

Insight bruker mer bensin

For selv om Insight (som likner veldig på Toyota Prius) fortsatt er gjerrigst ved ren bykjøring, er den faktisk vanskelig å presse under halvliteren når man kommer ut på landeveien. Testløypa gikk på 0,51 liter/mil.

OBS! Når det er sagt, så husk at liter for liter er bensin fortsatt mindre CO2-forurensende enn diesel. Mens Honda Insight dermed slapp ut 118 gram CO2 per kjørte kilometer på turen, slapp Passaten ut 122 gram.

Hvor mye slipper du ut? Sjekk CO2-kalkulatoren her.

Dette er BlueMotion

BlueMotion er VW's modellbetegnelse for bilene som er litt - litt - mindre miljøuvennlige. Det hele startet for ikke lenge siden med småbilen Polo BlueMotion, men har nå spredd seg til store deler av modellpaletten fra VW.

Bilen vi har testet denne gang, er allerede 2. generasjon Passat BlueMotion (les den første testen her).

Og det både fascinerende og frustrerende er at VWs "BlueMotion-teknologi" knapt kan kalles teknologi i det hele tatt. Det er i prinsippet en håndfull enkle tiltak som enkelt kan gjøres på alle biler av alle produsenter.

Litt bedre luftmotstand er oppnådd med enkle midler, litt bedre rullemotstand er oppnådd ved spesielle dekk (som alle kan bruke), og med litt smartere utveksling i girkassen er giring og turtall redusert til et minimum.

Så hvorfor gjør ikke alle dette? På et blunk kunne verdens billeverandører senket CO2-utslippet fra nye biler med 5 - 10 prosent!

Nå med start-stopp-funksjon

Vel vel. Denne nyeste generasjonen av Passat BlueMotion har også litt mer avansert teknologi, nemlig såkalt start-stopp-funksjon.

Systemet som gjør at motoren stopper automatisk dersom du setter giret i fri og slipper ut kløtsjen, for eksempel i stillestående kø eller på rødt lys i lyskryss. Og det fungerer for såvidt greit nok når du har kommet deg etter den første skrekken (er du ikke forberedt, sitter man der som et spørsmålstegn).

Men med mindre du kjører ekstremt mye i ren bytrafikk, har det etter vår erfaring for det meste akademisk innvirkning på forbruket. Start-stopp-systemene har dessuten en klar svakhet ved norske forhold: Synker temperaturen under 0 grader, altså halve året, er det flere av systemene som ikke virker.

Og ny 2,0 TDI-motor

Langt mer interessant for BlueMotion-kunder er ny motor. Det er fortsatt diesel, men opp fra 105 til 110 hester. VW har omsider droppet den gamle, bråkete 1,9-literen med pumpedyseinnsprøytning til fordel for den nye 2,0-literen med commonrail.

GODT SKILTET: Og bra er det, for det er ellers en krevende oppgave å skille en BlueMotion fra en vanlig Passat.

GODT SKILTET: Og bra er det, for det er ellers en krevende oppgave å skille en BlueMotion fra en vanlig Passat.

Kjøreegenskaper 4

VW Passat er i utgangspunktet en nøytral og grei bil å kjøre, både på svingete vei og å håndtere i bytrafikk.

En del av BlueMotion-konseptet er imidlertid å senke bilen noen millimeter for å oppnå lavere luftmotstand. Det ga da også den første utgaven en noe mer stump følelse i fjæringen.

På denne andre generasjon Passat BlueMotion-utgaven kan det imidlertid virke som om VW har gjort mye for å endre på inntrykket fra første generasjon.

Nå virker bilen nemlig atskillig mykere og mer komfortabel enn forrige utgave, ja nesten på kanten til gyngete i fartsdumpene.

Motor 5

VELKJENT SYN: Passaten er noen år gammel, men fortsatt blant de romsligste stasjonsvognene på markedet.

VELKJENT SYN: Passaten er noen år gammel, men fortsatt blant de romsligste stasjonsvognene på markedet.

2,0TDI med commonrail og 110 hester er herlig stillegående og komfortabel. Men det er pussige at VW får oss til å bli lyriske over commonrail innsprøytningssystem i en diesel, noe som tross at har vært standard på markedet lenge.

Årsaken er at VW holdt veldig lenge på det såkalte pumpedysesystemet. Forgjengerens 1,9-liter med 105 hk var en gammel traver og karakteristisk hard i gangen.

Lettelsen er derfor stor når man starter og triller av gårde med den nye motoren. Mye stillere, litt mykere, litt sterkere og med enda litt senket nedre turtallsgrense for girskift.

Nå kan du på flatmark la bilen synke ned til 60 km/t på femtegir og likevel kunne trekke den rolig opp i fart uten at verken motoren eller girskiftindikatoren protesterer.

Ytelser 5

110 hk - eller rettere sagt 250 Nm fra 1750 omdreininger - er mer enn kraftfullt nok til alle vanlige kjøresituasjoner. Og det er en motor som etter kun kort tid inspirerer til myk og smidig kjøring.

SPAREDEKK: En del av årsaken til det lave forbruket skyldes Michelin Energy Saver-dekkene. Men de kan du jo bruke på andre biler også.

SPAREDEKK: En del av årsaken til det lave forbruket skyldes Michelin Energy Saver-dekkene. Men de kan du jo bruke på andre biler også.

For det første fordi du vet at du har brukbare kraftressurser lett tilgjengelig om du trenger dem. Du føler deg ikke som noen miljøsinke i denne bilen.

Det andre er at den enkle, men effektive girskiftindikatoren stadig vil ha deg opp i høyere gir. Er du positivt innstilt, og synes det er kjekt å spare drivstoff, ja da blir du forundret over hvor godt moment og fin flyt du får på lavt turtall.

Eksteriør 4

BlueMotion-utgaven av Passat avsløres enklest av merket på hekken og i grillen, men ved nærmere inspeksjon finner du også at den kommer med standard dekk- og felgstørrelse, samt en noe mer avblokket luftinntak i fronten.

Det vil være riktig å si at Passat BlueMotion i utgangspunktet er så diskrete at de er kjedelige, men denne Highline-versjonen vi har kjørt har i det minste litt ekstra kromlister, krommet takreling og hvite blinklysglass mm. som hever luksusfølelsen et lite hakk.

SENKET: Med tilstoppet grill og sparedekk. Det er ikke så vanskelig å spare 5-10 prosent drivstoff

SENKET: Med tilstoppet grill og sparedekk. Det er ikke så vanskelig å spare 5-10 prosent drivstoff

Interiør 5

Dette er herlig, for mens den forrige BlueMotion-Passaten utstrålte nøktern sparsomhet i interiøret, kan du nå nå velge Trendline, Comfortline eller Highline etter ønsker og lommebok.

Mens den billigste, en Passat Trendline BlueMotion koster 308 000 kroner, betaler du 336 000 kroner for en Highline-utgave (og mellom de to kommer Comfortline til 322 000 kroner).

Da får du til gjengjeld en bil du virkelig kan kose deg i, med blant annet med tosoners klimaanlegg, skinn/alcantara-seter, cruiskontroll, regnsensor, lettmetallfelger og mye annet småsnacks.

Undertegnede er blant dem som velger å belønne VW med rikelig poeng for et ergonomisk og funksjonelt førermiljø. Det er ikke spennende, men både betryggende og effektivt.

Komfort 5

I andre generasjon Passat BlueMotion har VW eliminert stort sett alt vi kunne klage på i første omgang. Motoren er blitt stillegående og smidig, mens fjæringen er myket opp.

Og dessuten har vi fått tilgang på alle komfortdetaljer som inngår i Highline-serien, som nevnt over. Med andre ord forsaker du ikke lenger komfort ved å velge en BlueMotion kontra en vanlig Passat.

Sikkerhet 5

Standardutgaven av Volkswagen Passat fikk full EuroNCAP-pott for beskyttelse av voksne, fire av fem stjerner for beskyttelse av barn og to av fire for fotgjengersikkerhet.

KLIMANØYTRAL: Importøren spanderer på en klimavote for 2009.

KLIMANØYTRAL: Importøren spanderer på en klimavote for 2009.

Av standard sikkerhetsutstyr, finnes seks kollisjonsputer, ESP med tilhengerstabilisator, automatiske beltestrammere foran, aktive hodestøtter foran og ISOFIX-fester for barnesete.

Sjekk Euro NCAP her.

Pris/utstyr 5

Med tolitersmotoren har startprisen på Passat BlueMotion steget noe, men det er i våre øyne verdt pengene. Mens forgjengeren snek seg under 300 000-grensen med en tusenlapp, må du nå altså ut med minst 308 000 kroner.

Standardutstyret i Trendline er helt kurrant, og løser alle egentlige behov. Fra Trendline via Comfortline til Highline skiller henholdsvis 14 000 og 28 000 kroner. Sistnevnte er jo nær 10 prosent økning.

Men er du en anelse forfengelig eller komfortorientert bør du i det minste vurdere en av de mer påkostede utgavene. Du får mye bra utstyr for pengene, som både øker eiegleden ved bilen og gjør den mer attraktiv som bruktbil.

DISKRET: Det går 14 av dem på dusinet kan det virke som, men i Highline-utgaven er bilen lett partysminket.

DISKRET: Det går 14 av dem på dusinet kan det virke som, men i Highline-utgaven er bilen lett partysminket.

Spesifikasjoner

Produsent VW
Pris 336000

Konklusjon

VW Passat BlueMotion er alt annet enn spennende. Passaten er riktignok fortsatt både lekker og elegant, men det går bøtter og spann av slike diskrete Passater i det norske trafikkbildet.

Men det er ikke alle som liker å stikke seg fram, og skal man ha en romslig, velfungerende og trivelig stasjonsvogn i 2009, da kommer man fortsatt ikke utenom å vurdere også Passat.

Ønsker man dessuten å signalisere en viss miljøbevissthet - eller bare synes det er ille å forbruke mye drivstoff - da stikker denne BlueMotionen-utgaven brått seg fram som stor og sterk.

Med Passat 2,0 TDI BlueMotion viser VW at 0,5 liter på milen ved blandet forbruk - det bør være den nye målestokken for store og romslige familiebiler.

Les også: De 5 beste familiebilene

Vår karakter

Se flere saker fra: Volkswagen Se flere saker fra: Test av Norges 10 mest solgte biler Se flere saker fra: Norges 12 mest populære biler testet Se flere saker fra: Test: Volkswagen Passat
Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Denne hybriden er raskest

Test: VW Jetta Hybrid Highline, 2013

Denne hybriden er raskest
Veil. pris: 374700

Drømme-Golfen

Test: Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion 2013

Drømme-Golfen
Veil. pris: 419190

En nesten perfekt bil

VW Golf 1,6 TDI, 2012

En nesten perfekt bil
Flott bybil fra Volkswagen

Test: Volkswagen Up! 1,0 60 hk 2012

Flott bybil fra Volkswagen
Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Bobla er mer sprudlende enn noensinne

Test: Volkswagen Beetle Coupé 1,2 TSI 105 hk 2012

Bobla er mer sprudlende enn noensinne
Veil. pris: 262720

Donnerwetter, for en SUV!

Test VW Touareg V8 TDI, 2012

Donnerwetter, for en SUV!
Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker
Billig-SUV fungerer bra

Test VW Tiguan 2,0 TDI 110 hk, 2012

Billig-SUV fungerer bra
Her er den beste Golfen

Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011

Her er den beste Golfen
Veil. pris: 508670

Mer luksus trenger du ikke

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI 170 hk DSG 4Motion, 2011

Mer luksus trenger du ikke
Veil. pris: 583210

Vi har hardtestet Volkswagen Passat

Langtest: 6000 kilometer med Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Vi har hardtestet Volkswagen Passat
Bestselgeren er blitt enda bedre

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG, 2011

Bestselgeren er blitt enda bedre
Veil. pris: 509790

Like bra som en vanlig Golf

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011

Like bra som en vanlig Golf
Touran er litt for trang

Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline

Touran er litt for trang
Norges første test av nye Passat

Test: VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI BMT 140 DSG, 2011

Norges første test av nye Passat
Vi har testet tidenes raskeste Golf

Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010

Vi har testet tidenes raskeste Golf
Veil. pris: 810840

Familiedrømmen

Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG, 2010

Familiedrømmen
Veil. pris: 735320

Sports-SUV med miljøalibi

Test VW Touareg Hybrid, 2010

Sports-SUV med miljøalibi
Veil. pris: 1430000

Hva skal vi med denne folkevogna?

VW Jetta 1,6 TDI DSG Highline, 2011-modell

Hva skal vi med denne folkevogna?
Veil. pris: 265080

Denne Golfen får karakter seks

Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks
Familiens drømmebil

Test VW Passat stasjonsvogn 1,6 TDI, 2011

Familiens drømmebil
Veil. pris: 311000

Bilen som har plass til alt

Test: VW Sharan 2,0 TDI DSG BMT Highline, 2011-modell

Bilen som har plass til alt
Veil. pris: 447170

Sparer deg for avgifter

Langtest: 2600 km med VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010

Sparer deg for avgifter
Veil. pris: 230580

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann

Test: VW Touran 2,0 TDI 7s., 2010

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann
Veil. pris: 349220

Polo med supermotor

Test: Volkswagen Polo Cross 1,2 TSI 2010

Polo med supermotor
Velg en annen Polo

Test: Volkswagen Polo BlueMotion

Velg en annen Polo
Verdens beste VW Golf

Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010

Verdens beste VW Golf
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Fornuftsbil med energipille

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille
Tjukkversjonen av Golf

Test: VW Golf Plus 2,0 TDI 110 2009

Tjukkversjonen av Golf
Veil. pris: 262000

Ekte Golf?

Test: VW Golf 1,9 TDI stasjonsvogn 2007

Ekte Golf?
Billig Golf slår godt fra seg

Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009

Billig Golf slår godt fra seg
Veil. pris: 226800

Setter standarden

Test: VW Golf GT 1,4 TSI DSG 2008

Setter standarden
Skummel nykommer

Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009

Skummel nykommer
Veil. pris: 289400

Gammel, men god

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 4Motion, 2010

Gammel, men god
Veil. pris: 467860

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
En perfekt Polo koster 200.000,-

Test: VW Polo 1,2 70 hk Comfortline, 09-modell

En perfekt Polo koster 200.000,-
Veil. pris: 201000

Best i klassen

Test: Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Best i klassen
Diesel bedre enn hybrid

Test: VW Passat BlueMotion 2,0 TDI 110 hk Highline 2009

Diesel bedre enn hybrid
Veil. pris: 336000

Folkevogn med horn i panna!

Test: VW Passat R36 2008

Folkevogn med horn i panna!
Veil. pris: 919130

Familien i boks

Test: VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI, 2009-modell

Familien i boks
Veil. pris: 347760

Morsom og tørst Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 Tiptronic, 2009

Morsom og tørst Tiguan
Veil. pris: 434930

Den lekreste fra VW

Test: VW Passat CC 1,8 TSI 2008

Den lekreste fra VW
Veil. pris: 388850

Nygammelt forbruksfrieri

Test: VW Passat BlueMotion 2008

Nygammelt forbruksfrieri
Coupékabrioletenes konge

Test: VW Eos 2,0 TFSI 2008

Coupékabrioletenes konge
Veil. pris: 540000

Norgesdrøm?

Test: VW Passat 2.0 TDI 4Motion stasjonsvogn 2007

Norgesdrøm?
Tung, dyr og flott

Test: VW Touareg 3,0 V6 TDI 2008

Tung, dyr og flott
Dyr folkevogn

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI CR 2008

Dyr folkevogn

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning