Test: VW Golf Plus 2,0 TDI 110 2009

Tjukkversjonen av Golf

En stor og rommelig versjon av VW Golf. Det må da være en perfekt kombinasjon? Ikke helt, mener vi.

Sist oppdatert

Tekniske data

  • MOTOR: R4/1968 ccm
  • EFFEKT: 110 hk
  • DREIEMOMENT: 250 Nm
  • EGENVEKT: 1400 kg
  • LENGDExBREDDExHØYDE: 421/158/176 cm
  • DEKK: 205/60-16
  • FORBRUK: 0,53 l/mil
  • CO2-UTSLIPP: 140 gr/km
  • PRIS FRA: 262.080,-

VW Golf Plus har kommet i ny versjon, men baserer seg fortsatt på plattformen fra den forrige Golf-modellen. Så selv om faceliften visuelt sett har løftet Golf Plus nærmere sjette generasjon VW Golf, er det ikke en helt ny bil vi snakker om.

VW Golf Plus har aldri blitt noen stor salgssuksess, der den plasserer seg som en mellomting mellom en vanlig mellomklasse-Golf og den større flerbruksbilen VW Touran.

Konseptet i VW Golf Plus går ut på å kombinere flerbruksbilen og syv-seternes fleksibilitet og størrelse, med mellomklassebilens kompakte mål, lettkjørthet og rimeligere pris. Ved siden av de vanlige mellomklassekonkurrentene, er den nye Peugeot 3008 og Nissan Qashqai biler med noe av samme konsept som Golf Plus.

Den perfekte familiebil, eller kompromisset ingen vil ha?

Les også:

Kjøreegenskaper: 4

At det ikke var noe feil med understell og veiegenskaper i den forrige Golf, er VW Golf Plus et tydelig eksempel på. Ryddig er det mest dekkende uttrykket for hvordan bilen oppfører seg, både når du kjører normalt, sporty eller kommer ut for en kritisk situasjon da ESP'en slår betryggende inn. Ikke spesielt engasjerende, med tydelige tendenser til understyring, men slik familiefar og -mor gjerne vil ha det på vei til hytte, jobb eller barnehage.

Motor: 6

Foto: Terje Bjørnsen

Et av de viktigste elementene i nye VW Golf Plus er den nye Common Rail-dieselen på 2,0-liter og 110 hk. I forhold til de gamle pumpedyse-dieselene, er denne motoren en nytelse, både for ører og kjørestil. Den går pent, har en harmonisk og myk kraftutvikling, samt et bredt turtallsregister til diesel å være. Når den så kombineres med DSG - VW's "manuelle" automatgirkasse som fungerer like bra som den beste automat - blir motoropplevelsen perfekt i forhold til konkurrentene.

Ytelser: 4

Selv om drivlinjen fungerer nær sagt perfekt, er ikke 110 hk all verden å knalle til med. VW Golf Plus 2,0 TDI har imidlertid et godt drag i de viktigste fartsområdene. Takket være DSG-girkassen får du utnyttet kreftene på best mulig måte, uten å bekymre deg om girspaken. Får du lyst til å gire selv, bruker du bare hendlene bak rattet. Litt F1-følelse i hverdagen skal man ikke forakte.

Les også:

Eksteriør: 3

VW legger stor vekt på Golf Plus' tilnærming rent visuelt til den nye VW Golf. Og sant nok, den nye VW Golf Plus ser skarpere og friskere ut enn forgjengeren, uten at det betyr seier i mellomklassebilenes skjønnhetskonkurranse. En relativt kort bil med ekstra karosserihøyde blir mer klumpete og mindre elegant enn den normale VW Golf.

Interiør: 5

Foto: Terje Bjørnsen

Sammen med drivlinjen, er det VW Golf Plus' indre kvaliteter som imponerer mest. Den ekstra karosserihøyden merkes allerede når du skal sette deg inn, eller laste inn ting i bakseter eller bagasjerom. Det er merkbart større plass enn i en vanlig Golf, og mer fleksibilitet med arrangement av seterygger og flyttbart baksete i lengderetning, samt mulighet for sammenleggbar passasjersete foran. Det nye instrumentbordet og den nye utformingen av midtkonsollen fungerer bra.

Komfort: 4

VW Golf Plus ruller pent og pyntelig av gårde, med et VW-typisk fast fjæringsoppsett som gjør at bilen stusser og stumper noe over små ujevnheter og asfaltkanter. Den holder imidlertid en grei klassestandard, ikke minst takket være en relativt stillegående motor. Hjulstøy er det som sjenerer mest, og er merkbar på grov asfalt. For øvrig har VW Golf Plus gode seter.

Les også:

Sikkerhet: 4

Sikkerhetsutstyret holder god klassestandard, og VW Golf er testet i EuroNCAP både i ny og gammel modell med gode resultater. Akkurat Plus-varianten har ingen egen test, men om ikke annet, antyder resultatene til den forrige Golf'e n at sikkerhetsstandarden er grei. Den fikk i 2004 fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem for beskyttelse av barn og tre av fire stjerner for fotgjengerbeskyttelse.

Pris/utstyr: 4

Billigste måte å bli Golf Plus-eier på er med 1,4-liters 80 hk med 221.000,-. Rimeligste alternativ med 2,0-liters diesel, starter på 262.080,-. DSG-kassen koster ca. 25.000,-. VW Golf Plus er rundt 10.000 kroner dyrere enn den mer moderne VW Golf, og det er vel i bunn og grunn her utfordringen ligger for Plus-varianten. Den ikke fullt så attraktive, men praktiske bilen som kjemper mot nærmeste nabo i eget salgslokale? I vår test brukte bilen mellom 0,5 l/mil ved langkjøring, og 0,65 l/mil ved blandet kjøring. Det er bra, ikke minst med tanke på komforten automatfunksjonen i DSG-kassen gir.

Foto: Terje Bjørnsen
Foto: Terje Bjørnsen

Denne saken ble første gang publisert 31/05 2009, og sist oppdatert 15/01 2024.

Les også