Test: VW Golf Plus 2,0 TDI 110 2009

Tjukkversjonen av Golf

En stor og rommelig versjon av VW Golf. Det må da være en perfekt kombinasjon? Ikke helt, mener vi.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Flott motor/girkombinasjon

+ Bra bakseteplass

+ Fin baksete/bagasjeroms-fleksibilitet

- Ikke nyeste VW Golf-teknikk

- Noe hjulstøy

- Dyrere enn nyeste standard-Golf

Tekniske data

  • MOTOR: R4/1968 ccm
  • EFFEKT: 110 hk
  • DREIEMOMENT: 250 Nm
  • EGENVEKT: 1400 kg
  • LENGDExBREDDExHØYDE: 421/158/176 cm
  • DEKK: 205/60-16
  • FORBRUK: 0,53 l/mil
  • CO2-UTSLIPP: 140 gr/km
  • PRIS FRA: 262.080,-

VW Golf Plus har kommet i ny versjon, men baserer seg fortsatt på plattformen fra den forrige Golf-modellen. Så selv om faceliften visuelt sett har løftet Golf Plus nærmere sjette generasjon VW Golf, er det ikke en helt ny bil vi snakker om.

VW Golf Plus har aldri blitt noen stor salgssuksess, der den plasserer seg som en mellomting mellom en vanlig mellomklasse-Golf og den større flerbruksbilen VW Touran.

Konseptet i VW Golf Plus går ut på å kombinere flerbruksbilen og syv-seternes fleksibilitet og størrelse, med mellomklassebilens kompakte mål, lettkjørthet og rimeligere pris. Ved siden av de vanlige mellomklassekonkurrentene, er den nye Peugeot 3008 og Nissan Qashqai biler med noe av samme konsept som Golf Plus.

Den perfekte familiebil, eller kompromisset ingen vil ha?

Les også:

Kjøreegenskaper: 4

At det ikke var noe feil med understell og veiegenskaper i den forrige Golf, er VW Golf Plus et tydelig eksempel på. Ryddig er det mest dekkende uttrykket for hvordan bilen oppfører seg, både når du kjører normalt, sporty eller kommer ut for en kritisk situasjon da ESP'en slår betryggende inn. Ikke spesielt engasjerende, med tydelige tendenser til understyring, men slik familiefar og -mor gjerne vil ha det på vei til hytte, jobb eller barnehage.

Motor: 6

Foto: Terje Bjørnsen

Et av de viktigste elementene i nye VW Golf Plus er den nye Common Rail-dieselen på 2,0-liter og 110 hk. I forhold til de gamle pumpedyse-dieselene, er denne motoren en nytelse, både for ører og kjørestil. Den går pent, har en harmonisk og myk kraftutvikling, samt et bredt turtallsregister til diesel å være. Når den så kombineres med DSG - VW's "manuelle" automatgirkasse som fungerer like bra som den beste automat - blir motoropplevelsen perfekt i forhold til konkurrentene.

Ytelser: 4

Selv om drivlinjen fungerer nær sagt perfekt, er ikke 110 hk all verden å knalle til med. VW Golf Plus 2,0 TDI har imidlertid et godt drag i de viktigste fartsområdene. Takket være DSG-girkassen får du utnyttet kreftene på best mulig måte, uten å bekymre deg om girspaken. Får du lyst til å gire selv, bruker du bare hendlene bak rattet. Litt F1-følelse i hverdagen skal man ikke forakte.

Les også:

Eksteriør: 3

VW legger stor vekt på Golf Plus' tilnærming rent visuelt til den nye VW Golf. Og sant nok, den nye VW Golf Plus ser skarpere og friskere ut enn forgjengeren, uten at det betyr seier i mellomklassebilenes skjønnhetskonkurranse. En relativt kort bil med ekstra karosserihøyde blir mer klumpete og mindre elegant enn den normale VW Golf.

Interiør: 5

Foto: Terje Bjørnsen

Sammen med drivlinjen, er det VW Golf Plus' indre kvaliteter som imponerer mest. Den ekstra karosserihøyden merkes allerede når du skal sette deg inn, eller laste inn ting i bakseter eller bagasjerom. Det er merkbart større plass enn i en vanlig Golf, og mer fleksibilitet med arrangement av seterygger og flyttbart baksete i lengderetning, samt mulighet for sammenleggbar passasjersete foran. Det nye instrumentbordet og den nye utformingen av midtkonsollen fungerer bra.

Komfort: 4

VW Golf Plus ruller pent og pyntelig av gårde, med et VW-typisk fast fjæringsoppsett som gjør at bilen stusser og stumper noe over små ujevnheter og asfaltkanter. Den holder imidlertid en grei klassestandard, ikke minst takket være en relativt stillegående motor. Hjulstøy er det som sjenerer mest, og er merkbar på grov asfalt. For øvrig har VW Golf Plus gode seter.

Les også:

Sikkerhet: 4

Sikkerhetsutstyret holder god klassestandard, og VW Golf er testet i EuroNCAP både i ny og gammel modell med gode resultater. Akkurat Plus-varianten har ingen egen test, men om ikke annet, antyder resultatene til den forrige Golf'e n at sikkerhetsstandarden er grei. Den fikk i 2004 fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem for beskyttelse av barn og tre av fire stjerner for fotgjengerbeskyttelse.

Pris/utstyr: 4

Billigste måte å bli Golf Plus-eier på er med 1,4-liters 80 hk med 221.000,-. Rimeligste alternativ med 2,0-liters diesel, starter på 262.080,-. DSG-kassen koster ca. 25.000,-. VW Golf Plus er rundt 10.000 kroner dyrere enn den mer moderne VW Golf, og det er vel i bunn og grunn her utfordringen ligger for Plus-varianten. Den ikke fullt så attraktive, men praktiske bilen som kjemper mot nærmeste nabo i eget salgslokale? I vår test brukte bilen mellom 0,5 l/mil ved langkjøring, og 0,65 l/mil ved blandet kjøring. Det er bra, ikke minst med tanke på komforten automatfunksjonen i DSG-kassen gir.

Foto: Terje Bjørnsen

Foto: Terje Bjørnsen

Spesifikasjoner

Produsent VW
Pris 262000

Konklusjon

Det er ingen tvil om at VW Golf Plus klarer jobben med å være standard-Golf'ens mer praktiske tvilling. Imidlertid hadde det vært en stor fordel også for Plus-varianten om den hadde basert seg på nyeste VW Golf-plattform. Nå får du litt mer plass og litt mer fleksibilitet, og litt dårligere egenskaper på nesten alle andre områder. Pluss en noe høyere pris. Da skal plass og fleksibilitet veie tungt for å ende opp med Plus i garasjen.

Les også:

Vår karakter

Se flere saker fra: Volkswagen Se flere saker fra: Test: Volkswagen Golf
Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Denne hybriden er raskest

Test: VW Jetta Hybrid Highline, 2013

Denne hybriden er raskest
Veil. pris: 374700

Drømme-Golfen

Test: Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion 2013

Drømme-Golfen
Veil. pris: 419190

En nesten perfekt bil

VW Golf 1,6 TDI, 2012

En nesten perfekt bil
Flott bybil fra Volkswagen

Test: Volkswagen Up! 1,0 60 hk 2012

Flott bybil fra Volkswagen
Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Bobla er mer sprudlende enn noensinne

Test: Volkswagen Beetle Coupé 1,2 TSI 105 hk 2012

Bobla er mer sprudlende enn noensinne
Veil. pris: 262720

Donnerwetter, for en SUV!

Test VW Touareg V8 TDI, 2012

Donnerwetter, for en SUV!
Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker
Billig-SUV fungerer bra

Test VW Tiguan 2,0 TDI 110 hk, 2012

Billig-SUV fungerer bra
Her er den beste Golfen

Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011

Her er den beste Golfen
Veil. pris: 508670

Mer luksus trenger du ikke

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI 170 hk DSG 4Motion, 2011

Mer luksus trenger du ikke
Veil. pris: 583210

Vi har hardtestet Volkswagen Passat

Langtest: 6000 kilometer med Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Vi har hardtestet Volkswagen Passat
Bestselgeren er blitt enda bedre

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG, 2011

Bestselgeren er blitt enda bedre
Veil. pris: 509790

Like bra som en vanlig Golf

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011

Like bra som en vanlig Golf
Touran er litt for trang

Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline

Touran er litt for trang
Norges første test av nye Passat

Test: VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI BMT 140 DSG, 2011

Norges første test av nye Passat
Vi har testet tidenes raskeste Golf

Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010

Vi har testet tidenes raskeste Golf
Veil. pris: 810840

Familiedrømmen

Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG, 2010

Familiedrømmen
Veil. pris: 735320

Sports-SUV med miljøalibi

Test VW Touareg Hybrid, 2010

Sports-SUV med miljøalibi
Veil. pris: 1430000

Hva skal vi med denne folkevogna?

VW Jetta 1,6 TDI DSG Highline, 2011-modell

Hva skal vi med denne folkevogna?
Veil. pris: 265080

Denne Golfen får karakter seks

Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks
Familiens drømmebil

Test VW Passat stasjonsvogn 1,6 TDI, 2011

Familiens drømmebil
Veil. pris: 311000

Bilen som har plass til alt

Test: VW Sharan 2,0 TDI DSG BMT Highline, 2011-modell

Bilen som har plass til alt
Veil. pris: 447170

Sparer deg for avgifter

Langtest: 2600 km med VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010

Sparer deg for avgifter
Veil. pris: 230580

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann

Test: VW Touran 2,0 TDI 7s., 2010

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann
Veil. pris: 349220

Polo med supermotor

Test: Volkswagen Polo Cross 1,2 TSI 2010

Polo med supermotor
Velg en annen Polo

Test: Volkswagen Polo BlueMotion

Velg en annen Polo
Verdens beste VW Golf

Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010

Verdens beste VW Golf
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Fornuftsbil med energipille

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille
Tjukkversjonen av Golf

Test: VW Golf Plus 2,0 TDI 110 2009

Tjukkversjonen av Golf
Veil. pris: 262000

Ekte Golf?

Test: VW Golf 1,9 TDI stasjonsvogn 2007

Ekte Golf?
Billig Golf slår godt fra seg

Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009

Billig Golf slår godt fra seg
Veil. pris: 226800

Setter standarden

Test: VW Golf GT 1,4 TSI DSG 2008

Setter standarden
Skummel nykommer

Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009

Skummel nykommer
Veil. pris: 289400

Gammel, men god

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 4Motion, 2010

Gammel, men god
Veil. pris: 467860

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
En perfekt Polo koster 200.000,-

Test: VW Polo 1,2 70 hk Comfortline, 09-modell

En perfekt Polo koster 200.000,-
Veil. pris: 201000

Best i klassen

Test: Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Best i klassen
Diesel bedre enn hybrid

Test: VW Passat BlueMotion 2,0 TDI 110 hk Highline 2009

Diesel bedre enn hybrid
Veil. pris: 336000

Folkevogn med horn i panna!

Test: VW Passat R36 2008

Folkevogn med horn i panna!
Veil. pris: 919130

Familien i boks

Test: VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI, 2009-modell

Familien i boks
Veil. pris: 347760

Morsom og tørst Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 Tiptronic, 2009

Morsom og tørst Tiguan
Veil. pris: 434930

Den lekreste fra VW

Test: VW Passat CC 1,8 TSI 2008

Den lekreste fra VW
Veil. pris: 388850

Nygammelt forbruksfrieri

Test: VW Passat BlueMotion 2008

Nygammelt forbruksfrieri
Coupékabrioletenes konge

Test: VW Eos 2,0 TFSI 2008

Coupékabrioletenes konge
Veil. pris: 540000

Norgesdrøm?

Test: VW Passat 2.0 TDI 4Motion stasjonsvogn 2007

Norgesdrøm?
Tung, dyr og flott

Test: VW Touareg 3,0 V6 TDI 2008

Tung, dyr og flott
Dyr folkevogn

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI CR 2008

Dyr folkevogn

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag