Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009

Skummel nykommer

VW Golf 6 ser ikke så forferdelig mye nyere ut, men er likevel klart bedre enn forgjengeren 5.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

Tekniske data Volkswagen Golf 2,0 TDI Highline

  • MOTOR: R4, 1968 ccm, 16V
  • EFFEKT hk, o/min: 140 v/4200
  • DREIEMOMENT Nm, o/min: 320 v/1750
  • EGENVEKT, kg: 1299
  • BAGASJEROM, l (VDA): 350
  • FORBRUK, EU-MIX, l/mil: 0,49
  • CO2-UTSLIPP, g/km: 129
  • 0-100 KM/T, sek: 9,3
  • TOPPFART, km/t: 209
  • DEKK: 205/55 R16
  • PRIS, fra kr: 289 400

Vi var ikke de eneste som følte en viss skuffelse over den nye versjonen av Volkswagen Golf, som ligner veldig på forgjengeren. Men det var før den første prøvekjøringen og den påfølgende testen. Med forbedringene bilen har fått, er det lite som tyder på at Golf vil bli vippet ned fra salgstronen i Norge, hvor den har ligget i årevis - selv i forgjengerens siste år. Ved utgangen av oktober var Golf soleklar salgsleder i kompaktklassen, med 4453 solgte ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Hele 3384 av dem var dieseldrevne.

I kompaktklassen, som så langt i år har stått for nøyaktig 1/3 av bilsalget, heter de argeste konkurrentene Toyota Auris (3145), Ford Focus (2515) og Peugeot 308 (1707). Nissan Qashqai blander seg også inn med 2575 solgte. 538 av dem var firehjulsdrevne, dermed har den også en plass i kompakt-SUV-segmentet.

Les rangeringen av våre kombifavoritter her. I framtidige vurderinger er det ikke umulig at Golfen vil gjøre det enda bedre enn sist.

Kjøreegenskaper: 5

Volkswagen Golf er utvilsomt en trivelig bil å kjøre, og klart bedre enn forrige utgave. Vår testbil hadde ikke det nye justerbare understellet (DCC), som lar deg velge mellom normal, sport og komfort, men fungerte likevel utmerket. Med tanke på at DCC er ekstrautstyr, gir det grunn til å vurdere om justeringsmuligheten er verdt pengene. Golf-understellet framstår som godt avstemt, med et fint kompromiss mellom sport og komfort som minner mye om klassekonkurrenten Ford Focus. Kvikk styrerespons, som fører bilen dit du vil, bidrar til lettkjørtheten.

Her er de beste vinterdekkene.

Motor: 5

Omtrent 75 prosent av alle Golf-modeller som er solgt i Norge i år, har vært utstyrt med dieselmotor. En høy andel av disse har vært 1,9-litersutgaven med 105 hestekrefter som nå er tatt ut av salg i Golf. Toliteren i testbilen, en 140-hester med common rail-teknologien, er imidlertid en bedre motor på de aller fleste måter. Da vi testet VW Tiguan, var vi umiddelbart litt skuffet over at støybildet ikke var bedre. I Golf virker motoren mer kultivert, og er både støysvak og sterk under kjøring. Som turbodieselmotorer flest, har den sine styrker i mellomregisteret, fra 2000 til 4000 omdreininger, men har i tillegg litt å fare med i bunnen. Maksimalt dreiemoment på 320 Nm finnes fra 1750 omdreininger, det fjerner det meste av kvelningstendenser. Sekstrinnsgirkassa er fast i overføringen, og vi synes det er fornuftig at femte og sjette trinn har såpass høy utveksling at nøysom kjøring blir enklere å få til.

Vi er landets største motorredaksjon. Se hvem som tester bilene her.

Ytelser: 5

0-100-tiden på 9,3 sekunder forteller at toppdieselen gir Golfen over gjennomsnittlige ressurser. Kreftene er tilgjengelige i et forholdsvis bredt register, fra 1750 til opp mot 4500 omdreininger. Motoren profiterer tydelig på et harmonisk forhold til girkassa med seks trinn, noe som muliggjør både inspirert og relativt økonomisk kjøring. Denne kombinasjonen er med andre ord lett å like uansett hva du vil ha ut av kjøreturen.

Eksteriør: 4

Her finner vi den kanskje største Golf-skuffelsen. De som hadde forhåpninger om mer sportslige Scirocco-likheter, fikk i stedet en noe oppdresset utgave av forgjengeren. Men ikke dermed sagt at Golf ikke tar seg ut. Innvendingen handler mest om at Golf-evolusjonen tradisjonen tro går temmelig tregt. Ytre sett er karosseriprofilene noe skarpere langs sidene enn på forgjengeren, i tillegg til at oppsynet i fronten er noe mer aggressivt. Enkelte konkurrenter tør mer med sin designstrek, men det er kanskje nettopp forutsigbarheten som gjør Golf til en vinner.

Interiør: 5

Golf? Det var den første innskytelsen da vi satte oss inn i bilen før den første testturen. Om eksteriøret var en liten skuffelse, er interiøret en positiv overraskelse. Der dashbord og generell formgivning tidligere har virket litt for enkelt og greit, er det en ganske annen kvalitetsopplevelse nå, og totalinntrykket er vesentlig bedre. Vi har dog i mente at testbilen hadde det høyeste utstyrsnivået, kalt Highline. Det betyr blant annet sportsseter med regulerbar korsryggstøtte, og dertil god ergonomi. Men det treeikede sportsrattet får du uansett utstyrsnivå. Det trekker opp kjøreopplevelsen. I baksetet er det god plass til to voksne. Bakerst er det et bagasjerom på 350 liter. Det er noen prosenter mindre enn i konkurrenter som Ford Focus og Toyota Auris.

Les test av den gamle versjonen, Golf 5, her.

Komfort: 5

Golf-kjøregleden er nevnt, men når bilen i tillegg er komfortabel å kjøre, er det slett ingen ulempe. Testbilen var utstyrt med piggfrie vinterdekk i den relativt høye dimensjonen 205/55-16, noe som åpenbart bidrar til å eliminere ujevnheter i veibanen. Kort sagt er dette den mest komfortable Golfen vi har kjørt. Det tar bort noen prosenter knivskarp styring, men kompromisset er flott. Med justerbart understell blir dette trolig enda bedre, men standardunderstellet gjør helt klart jobben. Støynivået inne i kupeen er dessuten meget bra, og løfter Golf opp mot det såkalte premiumnivået når det gjelder komfort.

Sikkerhet: 5

Golf har lenge vært en av de sikrere bilene i kompaktklassen. Da den forrige utgaven ble kollisjonstestet hos EuroNCAP i 2004, oppnådde den fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire for beskyttelse av barn og tre for fotgjengerbeskyttelse. I kollisjonstesten av den nye var antall stjerner identisk, mens poengtallet ble marginalt høyere. ESP med styreassistent og tilhengerstabilisator, hydraulisk bremseassistent, seks kollisjonsputer og Isofix-fester for barnesete er blant standard sikkerhetsutstyr.

Pris/utstyr: 5

Volkswagen Golf koster fra 208 540 kroner med aller minste motor og enkleste utstyrsnivå. Da er det en 1,4-liters bensinmotor med 80 hestekrefter under panseret. Opp til vår bil i denne testen, er det imidlertid et stort sprang på alle måter. Highline-versjonen, som topper utstyrsrekka, koster fra 289 400 kroner. Da er bilen allerede brukbart utstyrt. I tillegg hadde bilen blant annet parkeringssensorer foran og bak (4850 kroner) og navigasjon (19 000 kroner). Med alt havner prisen på drøye 330 000 kroner. Alt tatt i betraktning står Golfen seg dermed godt når den måles mot typiske konkurrenter. Når bilen faktisk lar seg kjøre på godt under halvliteren på langkjøring og statistisk har lavt verditap, blir regnestykket enda bedre.

Spesifikasjoner

Produsent Volkswagen
Pris 289400

Konklusjon

Det gir ikke rare oddsen å vedde på at Golf fortsatt kommer til å befinne seg i den norske salgstoppen. Nye Golf smaker av premiumklasse og har flott ergonomi innvendig. Den er litt i overkant finslepet for den som vil ha de skarpeste og mest underholdende kjøreegenskapene, men tar igjen i godt monn på komfort og generell trivsel. Slikt gir en klar femmer på terningen.

Les alle våre biltester her.

Vår karakter

Se flere saker fra: Volkswagen Se flere saker fra: De 10 sikreste familiebilene 2009 Se flere saker fra: Test: Volkswagen Golf
Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Denne hybriden er raskest

Test: VW Jetta Hybrid Highline, 2013

Denne hybriden er raskest
Veil. pris: 374700

Drømme-Golfen

Test: Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion 2013

Drømme-Golfen
Veil. pris: 419190

En nesten perfekt bil

VW Golf 1,6 TDI, 2012

En nesten perfekt bil
Flott bybil fra Volkswagen

Test: Volkswagen Up! 1,0 60 hk 2012

Flott bybil fra Volkswagen
Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Bobla er mer sprudlende enn noensinne

Test: Volkswagen Beetle Coupé 1,2 TSI 105 hk 2012

Bobla er mer sprudlende enn noensinne
Veil. pris: 262720

Donnerwetter, for en SUV!

Test VW Touareg V8 TDI, 2012

Donnerwetter, for en SUV!
Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker
Billig-SUV fungerer bra

Test VW Tiguan 2,0 TDI 110 hk, 2012

Billig-SUV fungerer bra
Her er den beste Golfen

Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011

Her er den beste Golfen
Veil. pris: 508670

Mer luksus trenger du ikke

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI 170 hk DSG 4Motion, 2011

Mer luksus trenger du ikke
Veil. pris: 583210

Vi har hardtestet Volkswagen Passat

Langtest: 6000 kilometer med Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Vi har hardtestet Volkswagen Passat
Bestselgeren er blitt enda bedre

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG, 2011

Bestselgeren er blitt enda bedre
Veil. pris: 509790

Like bra som en vanlig Golf

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011

Like bra som en vanlig Golf
Touran er litt for trang

Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline

Touran er litt for trang
Norges første test av nye Passat

Test: VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI BMT 140 DSG, 2011

Norges første test av nye Passat
Vi har testet tidenes raskeste Golf

Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010

Vi har testet tidenes raskeste Golf
Veil. pris: 810840

Familiedrømmen

Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG, 2010

Familiedrømmen
Veil. pris: 735320

Sports-SUV med miljøalibi

Test VW Touareg Hybrid, 2010

Sports-SUV med miljøalibi
Veil. pris: 1430000

Hva skal vi med denne folkevogna?

VW Jetta 1,6 TDI DSG Highline, 2011-modell

Hva skal vi med denne folkevogna?
Veil. pris: 265080

Denne Golfen får karakter seks

Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks
Familiens drømmebil

Test VW Passat stasjonsvogn 1,6 TDI, 2011

Familiens drømmebil
Veil. pris: 311000

Bilen som har plass til alt

Test: VW Sharan 2,0 TDI DSG BMT Highline, 2011-modell

Bilen som har plass til alt
Veil. pris: 447170

Sparer deg for avgifter

Langtest: 2600 km med VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010

Sparer deg for avgifter
Veil. pris: 230580

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann

Test: VW Touran 2,0 TDI 7s., 2010

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann
Veil. pris: 349220

Polo med supermotor

Test: Volkswagen Polo Cross 1,2 TSI 2010

Polo med supermotor
Velg en annen Polo

Test: Volkswagen Polo BlueMotion

Velg en annen Polo
Verdens beste VW Golf

Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010

Verdens beste VW Golf
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Fornuftsbil med energipille

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille
Tjukkversjonen av Golf

Test: VW Golf Plus 2,0 TDI 110 2009

Tjukkversjonen av Golf
Veil. pris: 262000

Ekte Golf?

Test: VW Golf 1,9 TDI stasjonsvogn 2007

Ekte Golf?
Billig Golf slår godt fra seg

Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009

Billig Golf slår godt fra seg
Veil. pris: 226800

Setter standarden

Test: VW Golf GT 1,4 TSI DSG 2008

Setter standarden
Skummel nykommer

Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009

Skummel nykommer
Veil. pris: 289400

Gammel, men god

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 4Motion, 2010

Gammel, men god
Veil. pris: 467860

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
En perfekt Polo koster 200.000,-

Test: VW Polo 1,2 70 hk Comfortline, 09-modell

En perfekt Polo koster 200.000,-
Veil. pris: 201000

Best i klassen

Test: Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Best i klassen
Diesel bedre enn hybrid

Test: VW Passat BlueMotion 2,0 TDI 110 hk Highline 2009

Diesel bedre enn hybrid
Veil. pris: 336000

Folkevogn med horn i panna!

Test: VW Passat R36 2008

Folkevogn med horn i panna!
Veil. pris: 919130

Familien i boks

Test: VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI, 2009-modell

Familien i boks
Veil. pris: 347760

Morsom og tørst Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 Tiptronic, 2009

Morsom og tørst Tiguan
Veil. pris: 434930

Den lekreste fra VW

Test: VW Passat CC 1,8 TSI 2008

Den lekreste fra VW
Veil. pris: 388850

Nygammelt forbruksfrieri

Test: VW Passat BlueMotion 2008

Nygammelt forbruksfrieri
Coupékabrioletenes konge

Test: VW Eos 2,0 TFSI 2008

Coupékabrioletenes konge
Veil. pris: 540000

Norgesdrøm?

Test: VW Passat 2.0 TDI 4Motion stasjonsvogn 2007

Norgesdrøm?
Tung, dyr og flott

Test: VW Touareg 3,0 V6 TDI 2008

Tung, dyr og flott
Dyr folkevogn

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI CR 2008

Dyr folkevogn

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag