Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009

Billig Golf slår godt fra seg

Med den minste dieselmotoren og det laveste utstyrsnivået skulle man anta at VW Golf 1,6 TDI Trendline er en grå affære.

Sist oppdatert

Begrepet grunnmodell har i utgangspunktet en lite positivt klang i Norge. Vi tenker umiddelbart på den mest bunnskrapete utstyrsversjon, knapt nok motor under panseret og et interiør du kjenner igjen fra den billigste leiebilen fra Avis.

Eneste trøst har vært en hyggelig lokkepris, som forhandleren bruker på å få deg inn i salgslokalet - som du ikke forlater igjen før du har kjøpt en mer velutstyrt og velmotorisert modellversjon. Paradoksalt nok velger vi i Norge med noen av verdens høyeste bilpriser, ofte dyrere motor- og utstyrskombinasjoner enn i land der biler er rimeligere.

Så vi har våre bange anelser når vi kikker bort på vår litt unnselige VW Golf 1,6 TDI Trendline. Ikke bare har den det laveste utstyrsnivået som tilbys i Golf. Den har også laveffektsversjonen av VW-konsernets nye 1,6-liters dieselmotor. I alle andre utgaver av Golf yter den 105 hk, men vi må nøye oss med 90 hk.

Det mest positive? Prisen: De 226 880 kroner må du legge på bordet gjør den til Norges billigste diesel-Golf, og er dermed ca. 13 000 kroner rimeligere enn BlueMotion-versjonen med 105 hk.

KJØRER BRA: VW Golf gir en tvers igjennom pålitelig kjørefølelse, der du hele tiden har god kontakt med hva som skjer under hjulene.
KJØRER BRA: VW Golf gir en tvers igjennom pålitelig kjørefølelse, der du hele tiden har god kontakt med hva som skjer under hjulene. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Kjøreegenskaper: 5

Testdata Volkswagen Golf 1,6 TDI

60-100 KM/T, 3. GIR:

8,2

60-100 KM/T, 4. GIR:

10,7

60-100 KM/T, 5. GIR:

17,0

80-120 KM/T, 3. GIR:

11,7

80-120 KM/T, 4. GIR:

12,3

80-120 KM/T, 5. GIR:

17,0

STØY TOMGANG, dBA:

41,5

STØY 50 KM/T, dBA:

61,1

STØY 80 KM/T, dBA:

64,2

STØY 100 KM/T, dBA:

68,0

TESTFORBRUK, L/MIL:

0,49

Man forventer at en VW Golf skal sette standard når det gjelder veiegenskaper for kompakte familiebiler. Det har ikke vært tilfelle for alle Golf-generasjonene: Spesielt nr. 3 og nr. 4 levde ikke opp til de høye forventningene til gode og underholdene svingegenskaper.

Med dagens 6. generasjon er imidlertid Golf tilbake der den bør være; nemlig på topp. Med et lite unntak for en aldrende Ford Focus, er det ingen som gjør bilen rangen stridig. Spesielt merkbart er det i denne billigversjonen, som ikke behøver å måle seg mot for eksempel BMW 1-serie - en sporty konkurrent til dyrere Golf-versjoner.

Bilen gir en tvers igjennom pålitelig kjørefølelse, der du hele tiden har god kontakt med hva som skjer under hjulene. ESP-systemet fungerer betryggende, samtidig som du har det lille ekstra inspirerende bittet i veigrepet og en direkte styrefølelse i rattet. Det finnes ingen bedre kombinasjon av trygge og underholdende veiegenskaper til denne prisen.

Motor: 5

1,6 TDI-motoren blir en av de vanligste motorene i nye VW, Audi og Skoda fremover. Den skal blant annet erstatte den gamle 1,9-literen og blir dermed å finne i en lang rekke storselgere.

Det er ofte slik at styrke og kraft betyr mye for hvordan en motor oppleves. Slik er det ikke med 90 hk-versjonen av VW's nye folkemotor. Her er det finesse og eleganse som gjelder.

Motoren er usedvanlig stillegående fra tomgang og hele veien opp gjennom turtallsregisteret. Det er lite som minner om dieselgange, og selv fra relativt lave turtall (ca.1500 o/m) begynner turboen å utvikle mye kraft. Den fem-trinns girkassen er veltilpasset og sjalter lett og presist. Etter noen mil bak rattet glemmer du rett og slett å tenke noe særlig på drivverket. Et tydelig signal om at det hele fungerer upåklagelig.

Vi har kjørt den samme motoren i kombinasjon med DSG-girkasse i Polo

Ytelser: 3

SPREK NOK: Med 90 hk og 230 Nm ved 1500 o/m er testbilen sprek nok, men veldig spennende er det ikke.
SPREK NOK: Med 90 hk og 230 Nm ved 1500 o/m er testbilen sprek nok, men veldig spennende er det ikke. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Med 90 hk og 230 Nm ved 1500 o/m er bilen brukbart motorisert. Neppe en bil for den som liker at asfalten krøller seg under forhjulene, men som like fullt fungerer bra også i de mest svingete og kuperte delene av vår faste testrunde.

Tekniske data Volkswagen Golf 1,6 TDI

MOTOR, CM3:

1598

EFFEKT, HK VED O/MIN:

90/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:

230/1500

EGENVEKT, KG:

1314

TILHENGERVEKT, KG:

1400/650

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:

420/179/148

BAGASJEROM, LITER:

350-1305

DEKKDIMENSJON:

205/55-16V

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:

0,45

CO2-UTSLIPP, G/KM:

118

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:

12,9

TOPPFART, KM/T:

178

PRIS FRA, KR:

226 800

Ved forbikjøringer og på motorvei er effekten tilstrekkelig for normal kjøring. Våre testdata (se egen tabell for alle resultater) viser at de 90 hk'ene sliter litt med å matche noe mer effektsterke biler i samme klasse: Fra 60-100 km/t i 4. gir bruker Golfen 10,7 sekunder, mens en Mazda 3 med 109 hk er sekundet kjappere med 9,6 sekunder og en BMW 116d gjør samme øvelse på 9,1 sekunder.

Les vår test av storebroren VW Golf 2,0 TDI 140 hk

Eksteriør: 4

VW Golf har en smidig og småpen fremtoning, som verken vekker diskusjon eller oppsikt. VW's nye ansikt med litt skarpere linjer gir brukbar karakter i fronten. Det er god harmoni og balanse i bilens proporsjoner, men spennende kan du ikke beskylde VW Golf for å være.

Interiør: 5

Plassmessig er faktisk VW Golf stor nok til å fungere som en liten familiebil. Noen med barnevogn og andre store saker vil nok heller titte på stasjonsvognsutgaven som akkurat er sluppet i ny versjon. Men for det du har med deg 90 % av tiden, er bagasjerommet på 350 liter akkurat stort nok. Baksetet er også godt dimensjonert, slik at fire voksne på rundt 185 cm sitter komfortabelt i kupeen. Også førermiljøet i Golf er upåklagelig, med god opplevd kvalitet og svært enkel betjening.

Eller hva med den praktiske Golf Plus 2,0 TDI?

Komfort: 5

Sittekomforten er utmerket selv i basisversjonen Trendline. Blant annet gjør solid reguleringsomfang det mulig for ulike kroppsbygninger å finne seg behagelig til rette. Lydnivået er også behagelig, motoren hører du lite til og både vind- og hjulsstøy er bra dempet under norske kjøreforhold. Ved 100 km/t målte vi 68 dBA, som glatt lar seg sammenligne med dyrere biler. VW har truffet blink ved fjæringsoppsettet; en passe stram følelse som ikke blir ubehagelig på små ujevnheter, men som også har motstandskraft mot større dumper i høy landeveisfart.

PLASS NOK: Fire voksne sitter komfortabelt i Golf. Bagasjeplass på 350 liter er helt ok.
PLASS NOK: Fire voksne sitter komfortabelt i Golf. Bagasjeplass på 350 liter er helt ok. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Sikkerhet: 5

I følge EuroNCAP-testen er det nesten ikke en ripe å finne i Golfens solide rustning. Bilen får fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem for beskyttelse av barn og tre av fire for beskyttelse av fotgjengere.

Det er spesielt en stiv og solid sikkerhetscelle rundt kupéen, velfungerende sidebeskyttelse, kne/sidearibag og maksimal score for beskyttelse av barn som trekkes frem i testen. Sideairbager bak er imidlertid ekstrautstyr.

Pris/utstyr: 6

Det er ikke mange konkurrenter som kan utfordre denne Golfen på pris og egenskaper. I tillegg har den et akseptabelt utstyrsnivå, slik at kryssene i ekstrautstyrslisten verken behøver å bli mange og kostbare. På grunnlag av testbilens utstyr, ville vi brukt et sted mellom 8-15 000 kroner i ekstrautstyr. Både for mer komfortabel bruk, men også fordi riktig utstyr vil gjøre bilen mer attraktiv som brukt. På bruktmarkedet er VW Golf en av de mest populære modellene.

Les vår test av innstegsmodellen av Volkswagen Polo 1,2

VW Golf har en smidig og småpen fremtoning, som verken vekker diskusjon eller oppsikt.
VW Golf har en smidig og småpen fremtoning, som verken vekker diskusjon eller oppsikt. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Miljø: 5

Med den nye 1,6 TDI-motoren tilfredsstiller VW Golf utslippskravene i følge Euro 5-normen, og skal i følge fabrikkstallene klare seg med et blandet forbruk på 0,45 l/mil og et CO2-utslipp på 118 g/km. I vår faste forbrukstest oppnådde VW Golf 1,6 TDI et godt resultat, med et testforbruk på 0,49 l/mil. Det plasserer bilen helt i toppsjiktet i sin klasse.

SIKKER: I følge EuroNCAP-testen er det nesten ikke en ripe å finne i Golfens solide rustning.
SIKKER: I følge EuroNCAP-testen er det nesten ikke en ripe å finne i Golfens solide rustning. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 13/10 2009, og sist oppdatert 15/01 2024.

Les også