Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009

Billig Golf slår godt fra seg

Med den minste dieselmotoren og det laveste utstyrsnivået skulle man anta at VW Golf 1,6 TDI Trendline er en grå affære.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Komfortabel

+ Gode veiegenskaper

+ Kultivert dieselmotor

+ Mye bil for pengene

+ Høy passiv sikkerhet

- Ikke av de raskeste

Begrepet grunnmodell har i utgangspunktet en lite positivt klang i Norge. Vi tenker umiddelbart på den mest bunnskrapete utstyrsversjon, knapt nok motor under panseret og et interiør du kjenner igjen fra den billigste leiebilen fra Avis.

Eneste trøst har vært en hyggelig lokkepris, som forhandleren bruker på å få deg inn i salgslokalet - som du ikke forlater igjen før du har kjøpt en mer velutstyrt og velmotorisert modellversjon. Paradoksalt nok velger vi i Norge med noen av verdens høyeste bilpriser, ofte dyrere motor- og utstyrskombinasjoner enn i land der biler er rimeligere.

Så vi har våre bange anelser når vi kikker bort på vår litt unnselige VW Golf 1,6 TDI Trendline. Ikke bare har den det laveste utstyrsnivået som tilbys i Golf. Den har også laveffektsversjonen av VW-konsernets nye 1,6-liters dieselmotor. I alle andre utgaver av Golf yter den 105 hk, men vi må nøye oss med 90 hk.

Det mest positive? Prisen: De 226 880 kroner må du legge på bordet gjør den til Norges billigste diesel-Golf, og er dermed ca. 13 000 kroner rimeligere enn BlueMotion-versjonen med 105 hk.

KJØRER BRA: VW Golf gir en tvers igjennom pålitelig kjørefølelse, der du hele tiden har god kontakt med hva som skjer under hjulene.

KJØRER BRA: VW Golf gir en tvers igjennom pålitelig kjørefølelse, der du hele tiden har god kontakt med hva som skjer under hjulene. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Kjøreegenskaper: 5

Testdata Volkswagen Golf 1,6 TDI

60-100 KM/T, 3. GIR:

8,2

60-100 KM/T, 4. GIR:

10,7

60-100 KM/T, 5. GIR:

17,0

80-120 KM/T, 3. GIR:

11,7

80-120 KM/T, 4. GIR:

12,3

80-120 KM/T, 5. GIR:

17,0

STØY TOMGANG, dBA:

41,5

STØY 50 KM/T, dBA:

61,1

STØY 80 KM/T, dBA:

64,2

STØY 100 KM/T, dBA:

68,0

TESTFORBRUK, L/MIL:

0,49

Man forventer at en VW Golf skal sette standard når det gjelder veiegenskaper for kompakte familiebiler. Det har ikke vært tilfelle for alle Golf-generasjonene: Spesielt nr. 3 og nr. 4 levde ikke opp til de høye forventningene til gode og underholdene svingegenskaper.

Med dagens 6. generasjon er imidlertid Golf tilbake der den bør være; nemlig på topp. Med et lite unntak for en aldrende Ford Focus, er det ingen som gjør bilen rangen stridig. Spesielt merkbart er det i denne billigversjonen, som ikke behøver å måle seg mot for eksempel BMW 1-serie - en sporty konkurrent til dyrere Golf-versjoner.

Bilen gir en tvers igjennom pålitelig kjørefølelse, der du hele tiden har god kontakt med hva som skjer under hjulene. ESP-systemet fungerer betryggende, samtidig som du har det lille ekstra inspirerende bittet i veigrepet og en direkte styrefølelse i rattet. Det finnes ingen bedre kombinasjon av trygge og underholdende veiegenskaper til denne prisen.

Motor: 5

1,6 TDI-motoren blir en av de vanligste motorene i nye VW, Audi og Skoda fremover. Den skal blant annet erstatte den gamle 1,9-literen og blir dermed å finne i en lang rekke storselgere.

Det er ofte slik at styrke og kraft betyr mye for hvordan en motor oppleves. Slik er det ikke med 90 hk-versjonen av VW's nye folkemotor. Her er det finesse og eleganse som gjelder.

Motoren er usedvanlig stillegående fra tomgang og hele veien opp gjennom turtallsregisteret. Det er lite som minner om dieselgange, og selv fra relativt lave turtall (ca.1500 o/m) begynner turboen å utvikle mye kraft. Den fem-trinns girkassen er veltilpasset og sjalter lett og presist. Etter noen mil bak rattet glemmer du rett og slett å tenke noe særlig på drivverket. Et tydelig signal om at det hele fungerer upåklagelig.

Vi har kjørt den samme motoren i kombinasjon med DSG-girkasse i Polo

Ytelser: 3

SPREK NOK: Med 90 hk og 230 Nm ved 1500 o/m er testbilen sprek nok, men veldig spennende er det ikke.

SPREK NOK: Med 90 hk og 230 Nm ved 1500 o/m er testbilen sprek nok, men veldig spennende er det ikke. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Med 90 hk og 230 Nm ved 1500 o/m er bilen brukbart motorisert. Neppe en bil for den som liker at asfalten krøller seg under forhjulene, men som like fullt fungerer bra også i de mest svingete og kuperte delene av vår faste testrunde.

Tekniske data Volkswagen Golf 1,6 TDI

MOTOR, CM3:

1598

EFFEKT, HK VED O/MIN:

90/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:

230/1500

EGENVEKT, KG:

1314

TILHENGERVEKT, KG:

1400/650

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:

420/179/148

BAGASJEROM, LITER:

350-1305

DEKKDIMENSJON:

205/55-16V

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:

0,45

CO2-UTSLIPP, G/KM:

118

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:

12,9

TOPPFART, KM/T:

178

PRIS FRA, KR:

226 800

Ved forbikjøringer og på motorvei er effekten tilstrekkelig for normal kjøring. Våre testdata (se egen tabell for alle resultater) viser at de 90 hk'ene sliter litt med å matche noe mer effektsterke biler i samme klasse: Fra 60-100 km/t i 4. gir bruker Golfen 10,7 sekunder, mens en Mazda 3 med 109 hk er sekundet kjappere med 9,6 sekunder og en BMW 116d gjør samme øvelse på 9,1 sekunder.

Les vår test av storebroren VW Golf 2,0 TDI 140 hk

Eksteriør: 4

VW Golf har en smidig og småpen fremtoning, som verken vekker diskusjon eller oppsikt. VW's nye ansikt med litt skarpere linjer gir brukbar karakter i fronten. Det er god harmoni og balanse i bilens proporsjoner, men spennende kan du ikke beskylde VW Golf for å være.

Interiør: 5

Plassmessig er faktisk VW Golf stor nok til å fungere som en liten familiebil. Noen med barnevogn og andre store saker vil nok heller titte på stasjonsvognsutgaven som akkurat er sluppet i ny versjon. Men for det du har med deg 90 % av tiden, er bagasjerommet på 350 liter akkurat stort nok. Baksetet er også godt dimensjonert, slik at fire voksne på rundt 185 cm sitter komfortabelt i kupeen. Også førermiljøet i Golf er upåklagelig, med god opplevd kvalitet og svært enkel betjening.

Eller hva med den praktiske Golf Plus 2,0 TDI?

Komfort: 5

Sittekomforten er utmerket selv i basisversjonen Trendline. Blant annet gjør solid reguleringsomfang det mulig for ulike kroppsbygninger å finne seg behagelig til rette. Lydnivået er også behagelig, motoren hører du lite til og både vind- og hjulsstøy er bra dempet under norske kjøreforhold. Ved 100 km/t målte vi 68 dBA, som glatt lar seg sammenligne med dyrere biler. VW har truffet blink ved fjæringsoppsettet; en passe stram følelse som ikke blir ubehagelig på små ujevnheter, men som også har motstandskraft mot større dumper i høy landeveisfart.

PLASS NOK: Fire voksne sitter komfortabelt i Golf. Bagasjeplass på 350 liter er helt ok.

PLASS NOK: Fire voksne sitter komfortabelt i Golf. Bagasjeplass på 350 liter er helt ok. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Sikkerhet: 5

I følge EuroNCAP-testen er det nesten ikke en ripe å finne i Golfens solide rustning. Bilen får fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem for beskyttelse av barn og tre av fire for beskyttelse av fotgjengere.

Det er spesielt en stiv og solid sikkerhetscelle rundt kupéen, velfungerende sidebeskyttelse, kne/sidearibag og maksimal score for beskyttelse av barn som trekkes frem i testen. Sideairbager bak er imidlertid ekstrautstyr.

Pris/utstyr: 6

Det er ikke mange konkurrenter som kan utfordre denne Golfen på pris og egenskaper. I tillegg har den et akseptabelt utstyrsnivå, slik at kryssene i ekstrautstyrslisten verken behøver å bli mange og kostbare. På grunnlag av testbilens utstyr, ville vi brukt et sted mellom 8-15 000 kroner i ekstrautstyr. Både for mer komfortabel bruk, men også fordi riktig utstyr vil gjøre bilen mer attraktiv som brukt. På bruktmarkedet er VW Golf en av de mest populære modellene.

Les vår test av innstegsmodellen av Volkswagen Polo 1,2

VW Golf har en smidig og småpen fremtoning, som verken vekker diskusjon eller oppsikt.

VW Golf har en smidig og småpen fremtoning, som verken vekker diskusjon eller oppsikt. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Miljø: 5

Med den nye 1,6 TDI-motoren tilfredsstiller VW Golf utslippskravene i følge Euro 5-normen, og skal i følge fabrikkstallene klare seg med et blandet forbruk på 0,45 l/mil og et CO2-utslipp på 118 g/km. I vår faste forbrukstest oppnådde VW Golf 1,6 TDI et godt resultat, med et testforbruk på 0,49 l/mil. Det plasserer bilen helt i toppsjiktet i sin klasse.

SIKKER: I følge EuroNCAP-testen er det nesten ikke en ripe å finne i Golfens solide rustning.

SIKKER: I følge EuroNCAP-testen er det nesten ikke en ripe å finne i Golfens solide rustning. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Spesifikasjoner

Produsent Volkswagen
Pris 226800

Konklusjon

Vår skepsis til basisversjoner fått et solid skudd for baugen. Den billigste diesel-Golfen på markedet er en komplett bil, der du får den samme grunnleggende godfølelse som i langt dyrere Golf-modeller. Den nye 1,6 TDI motoren utvikler lite støy og går pent. Dessuten skilter VW Golf fortsatt med komfort som matcher dyrere biler.

Sikkerheten er i toppklasse og veiegenskapene blant de beste. Da får vi tilgi at designet ikke er det mest spennende og at 90 hk-versjonen ikke gir det store adrenalinkicket. Skal du ha en sprekere Golf, er det bare å grave dypere i lommeboka.

Vi har også kjørt konkurrentene BMW 116d og Mazda 3 1,6D

Vår karakter

Se flere saker fra: Volkswagen Se flere saker fra: Disse gir mest for pengene Se flere saker fra: Test av de sikreste bilene Se flere saker fra: Test av Norges 10 mest solgte biler Se flere saker fra: Norges 12 mest populære biler testet Se flere saker fra: Test: Volkswagen Golf
Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Denne hybriden er raskest

Test: VW Jetta Hybrid Highline, 2013

Denne hybriden er raskest
Veil. pris: 374700

Drømme-Golfen

Test: Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion 2013

Drømme-Golfen
Veil. pris: 419190

En nesten perfekt bil

VW Golf 1,6 TDI, 2012

En nesten perfekt bil
Flott bybil fra Volkswagen

Test: Volkswagen Up! 1,0 60 hk 2012

Flott bybil fra Volkswagen
Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Bobla er mer sprudlende enn noensinne

Test: Volkswagen Beetle Coupé 1,2 TSI 105 hk 2012

Bobla er mer sprudlende enn noensinne
Veil. pris: 262720

Donnerwetter, for en SUV!

Test VW Touareg V8 TDI, 2012

Donnerwetter, for en SUV!
Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker
Billig-SUV fungerer bra

Test VW Tiguan 2,0 TDI 110 hk, 2012

Billig-SUV fungerer bra
Her er den beste Golfen

Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011

Her er den beste Golfen
Veil. pris: 508670

Mer luksus trenger du ikke

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI 170 hk DSG 4Motion, 2011

Mer luksus trenger du ikke
Veil. pris: 583210

Vi har hardtestet Volkswagen Passat

Langtest: 6000 kilometer med Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Vi har hardtestet Volkswagen Passat
Bestselgeren er blitt enda bedre

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG, 2011

Bestselgeren er blitt enda bedre
Veil. pris: 509790

Like bra som en vanlig Golf

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011

Like bra som en vanlig Golf
Touran er litt for trang

Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline

Touran er litt for trang
Norges første test av nye Passat

Test: VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI BMT 140 DSG, 2011

Norges første test av nye Passat
Vi har testet tidenes raskeste Golf

Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010

Vi har testet tidenes raskeste Golf
Veil. pris: 810840

Familiedrømmen

Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG, 2010

Familiedrømmen
Veil. pris: 735320

Sports-SUV med miljøalibi

Test VW Touareg Hybrid, 2010

Sports-SUV med miljøalibi
Veil. pris: 1430000

Hva skal vi med denne folkevogna?

VW Jetta 1,6 TDI DSG Highline, 2011-modell

Hva skal vi med denne folkevogna?
Veil. pris: 265080

Denne Golfen får karakter seks

Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks
Familiens drømmebil

Test VW Passat stasjonsvogn 1,6 TDI, 2011

Familiens drømmebil
Veil. pris: 311000

Bilen som har plass til alt

Test: VW Sharan 2,0 TDI DSG BMT Highline, 2011-modell

Bilen som har plass til alt
Veil. pris: 447170

Sparer deg for avgifter

Langtest: 2600 km med VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010

Sparer deg for avgifter
Veil. pris: 230580

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann

Test: VW Touran 2,0 TDI 7s., 2010

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann
Veil. pris: 349220

Polo med supermotor

Test: Volkswagen Polo Cross 1,2 TSI 2010

Polo med supermotor
Velg en annen Polo

Test: Volkswagen Polo BlueMotion

Velg en annen Polo
Verdens beste VW Golf

Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010

Verdens beste VW Golf
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Fornuftsbil med energipille

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille
Tjukkversjonen av Golf

Test: VW Golf Plus 2,0 TDI 110 2009

Tjukkversjonen av Golf
Veil. pris: 262000

Ekte Golf?

Test: VW Golf 1,9 TDI stasjonsvogn 2007

Ekte Golf?
Billig Golf slår godt fra seg

Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009

Billig Golf slår godt fra seg
Veil. pris: 226800

Setter standarden

Test: VW Golf GT 1,4 TSI DSG 2008

Setter standarden
Skummel nykommer

Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009

Skummel nykommer
Veil. pris: 289400

Gammel, men god

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 4Motion, 2010

Gammel, men god
Veil. pris: 467860

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
En perfekt Polo koster 200.000,-

Test: VW Polo 1,2 70 hk Comfortline, 09-modell

En perfekt Polo koster 200.000,-
Veil. pris: 201000

Best i klassen

Test: Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Best i klassen
Diesel bedre enn hybrid

Test: VW Passat BlueMotion 2,0 TDI 110 hk Highline 2009

Diesel bedre enn hybrid
Veil. pris: 336000

Folkevogn med horn i panna!

Test: VW Passat R36 2008

Folkevogn med horn i panna!
Veil. pris: 919130

Familien i boks

Test: VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI, 2009-modell

Familien i boks
Veil. pris: 347760

Morsom og tørst Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 Tiptronic, 2009

Morsom og tørst Tiguan
Veil. pris: 434930

Den lekreste fra VW

Test: VW Passat CC 1,8 TSI 2008

Den lekreste fra VW
Veil. pris: 388850

Nygammelt forbruksfrieri

Test: VW Passat BlueMotion 2008

Nygammelt forbruksfrieri
Coupékabrioletenes konge

Test: VW Eos 2,0 TFSI 2008

Coupékabrioletenes konge
Veil. pris: 540000

Norgesdrøm?

Test: VW Passat 2.0 TDI 4Motion stasjonsvogn 2007

Norgesdrøm?
Tung, dyr og flott

Test: VW Touareg 3,0 V6 TDI 2008

Tung, dyr og flott
Dyr folkevogn

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI CR 2008

Dyr folkevogn

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning