Test: VW Eos 2,0 TFSI 2008

Coupékabrioletenes konge

Herlige sommerdager krever standsmessig transport. VW Eos leverer varene med adelig selvsikkerhet.

Sist oppdatert

VW Eos er en todørs, fireseters coupékabriolet med ståltak som folder seg sammen og tar plass i bagasjerommet. Når solen stråler og sommerens kabriolet-gleder ligger for dine føtter, har du full åpenbil-følelse. Og når vinterstormene raser, kan du krype trygt inn i et skjul som er like lunt som enhver coupémodell.

Det er hva Eos og de andre konkurrentene i coupékabriolet-segmentet lover. Stort sett biler som alle har slektskap til storselgere i mellomklassen - i Eos' tilfelle heter slektningen VW Golf. Eos leveres med to 1,4-liters bensinmotorer på 122 og 160 hk, samt en 2,0-liters diesel med 140 hk. Vi har kjørt bilen med sterkeste motor: en 2,0-liters bensinturbo, som i likhet med dieselen også kan leveres med VWs DSG-kasse. Vår bil var utstyrt med en slik, som i praksis er en manuell girkasse som via et dobbeltclutch-system sjalter som et automatgir.

Kjøreegenskaper: 5

Tidligere bekjentskaper med VW Eos har vært meget positive når det gjelder kjøresikkerhet og kjøreglede. Vår testmodell sto på store 19-tommers felger med saftige lavprofildekk, noe både strukturen i bilen og understellet takler forbløffende godt. Selv på svingete veier og med en inspirert sjåfør, er det som om bilen følger et usynlig magnetspor i veibanen. Du skal kjøre langt utenfor folkeskikken før du får føling med en tiltagende understyring og et ESP-system som fanger opp farligheter, uten å blande seg unødvendig opp i moroa.

Motor: 5

Den toliters turbomotoren på 200 hk brukes i en lang rekke VW-, Audi- og Skoda-modeller. Det er en av de beste firesylindrede turbomotorene på markedet - et sterkt, lineært drag på lave og midlere turtall, paret med et passe saftig fraspark på høye turtall. Når du på toppen av det legger DSG-kassen, som kombinerer motorsportaktige, kjappe manuelle skrift, og nær fullkommen automatfunksjon, nærmer du deg et mekanisk nirvana. Litt smidigere og kultivert gange, så hadde toppkarakteren vært inne.

Ytelser: 5

De 200 hk'ene i VW Eos 2,0 TFSI dukker opp ved relativt moderate 5100 o/min, og 280 Nm har du til rådighet allerede fra 1800 o/min. På papiret tilsier det en harmonisk og jevn kraftutfoldelse, som også holder stikk i praktisk akselerasjon. Du har et jevnt godt drag i høye gir, og bruker du DSG-kassen aktivt, får du noen ordentlig friske trykk i hekken og effektive forbikjøringer. 0-100 km/t på 7,9 sekunder og toppfart på 232 km/t forteller sitt.

Eksteriør: 4

Både med og uten tak fremstår VW Eos som en harmonisk skapning i våre øyne. Den vekker ikke like mye oppsikt som mer raffe toseters roadstere, men i coupékabriolet-flokken, synes vi Eos gjør en fordelaktig opptreden. Noen synes Eos blir vel stor og rund over hekken. Årsaken er at alle stålplatene som skal brettes og pakkes, må ha et sted å gjøre av seg. 19-tommers felger harmoniserer for øvrig det visuelle totalinntrykket av bilen.

Interiør 3:

Du kan selvsagt ikke forvente deg like mye plass i VW Eos, som i mellomklasse-slektningen VW Golf. Det skal litt linjegymnastikk til for å vrikke seg på plass i baksetet, og de lange dørene er ikke noe funn i smale P-luker. Som fireseter betraktet er Eos relativt trang, og bagasjerommet er kronglete med taket oppe. Med taket nede har du en liten "boks" i midten som rommer det aller nødvendigste. Førermiljø og dashborddesign følger standard VW-format, og gir oss ikke mye å sette fingeren på.

Komfort: 4

Kabrioletkomforten er god i Eos; med vindavviser bak forsetene kan du kjøre åpent selv på ganske kjølige dager. Med fire personer og vindavviseren satt igjen hjemme, blir det litt mer trekkfullt, men akseptabelt opp til 80-90 km/t. For øvrig er fjæringsoppsettet harmonisk, 19-tommerne stepper ikke mer enn man kan akseptere og lydnivået er greit. Dessuten har VW Eos god sittekomfort i forsetene.

Sikkerhet: 4

Det meste av viktig sikkerhetsutstyr er på plass i VW Eos, blant annet med veltebeskyttelse for baksetepassasjerene som spretter opp om bilen skulle rulle rundt. Bilen ble kjørt i EuroNCAP-test i 2007, med godt resultat. Bilen fikk fire av fem stjerner for beskyttelse av voksne, der fare for skade på nedre deler av bena på grunn av dashbordelementer ble påpekt som negativt. I sidekollisjonstesten løsnet taket fra toppen av frontvinduet og førerdøren løsnet fra innfestningen. For øvrig fikk bilen fire av fem stjerner for beskyttelse av barn, og to av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere.

Pris/utstyr: 3

Krefter koster i Norge, selv om de er effektive med tanke på miljø og forbruk. 0,82 l/mil og 194 g/km er fullt ut akseptabelt, med tanke på ytelser, biltype og girkassens egenskaper. Med en startpris på ca. 540 000 kroner for VW Eos i 200 hk-versjonen, koster nok den mer enn den smaker for de fleste. Vi har kjørt den minste motoren på 1,4 liter og 122 hk i VW Golf, og tør på den bakgrunnen hevde at 90 % av Eos-kundene nok vil falle til ro med denne. Da er startprisen drøyt 350 000 kroner, men vi anbefaler den rundt 15 000 dyrere Carat-versjonen, siden den inneholder masse fornuftig utstyr til en tilsvarende fornuftig pris. Skal du putte på mer utstyr, vet som vanlig VW-systemet å ta seg betalt. Eos har så langt vært attraktiv på bruktmarkedet, og med fornuftig motor/utstyrskombinasjon vil nok det holde stikk også i tiden fremover.

Denne saken ble første gang publisert 05/06 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også