Test: VW Eos 2,0 TFSI 2008

Coupékabrioletenes konge

Herlige sommerdager krever standsmessig transport. VW Eos leverer varene med adelig selvsikkerhet.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Flott motor/girkasse-kombinasjon

+ Gode ytelser

+ Sportslig kjørefølelse

+ Fornuftig Carat-pakke

- Pris med 200 hk-motor

- Baksete- og bagasjeplass

VW Eos er en todørs, fireseters coupékabriolet med ståltak som folder seg sammen og tar plass i bagasjerommet. Når solen stråler og sommerens kabriolet-gleder ligger for dine føtter, har du full åpenbil-følelse. Og når vinterstormene raser, kan du krype trygt inn i et skjul som er like lunt som enhver coupémodell.

Det er hva Eos og de andre konkurrentene i coupékabriolet-segmentet lover. Stort sett biler som alle har slektskap til storselgere i mellomklassen - i Eos' tilfelle heter slektningen VW Golf. Eos leveres med to 1,4-liters bensinmotorer på 122 og 160 hk, samt en 2,0-liters diesel med 140 hk. Vi har kjørt bilen med sterkeste motor: en 2,0-liters bensinturbo, som i likhet med dieselen også kan leveres med VWs DSG-kasse. Vår bil var utstyrt med en slik, som i praksis er en manuell girkasse som via et dobbeltclutch-system sjalter som et automatgir.

Kjøreegenskaper: 5

Tidligere bekjentskaper med VW Eos har vært meget positive når det gjelder kjøresikkerhet og kjøreglede. Vår testmodell sto på store 19-tommers felger med saftige lavprofildekk, noe både strukturen i bilen og understellet takler forbløffende godt. Selv på svingete veier og med en inspirert sjåfør, er det som om bilen følger et usynlig magnetspor i veibanen. Du skal kjøre langt utenfor folkeskikken før du får føling med en tiltagende understyring og et ESP-system som fanger opp farligheter, uten å blande seg unødvendig opp i moroa.

Motor: 5

Den toliters turbomotoren på 200 hk brukes i en lang rekke VW-, Audi- og Skoda-modeller. Det er en av de beste firesylindrede turbomotorene på markedet - et sterkt, lineært drag på lave og midlere turtall, paret med et passe saftig fraspark på høye turtall. Når du på toppen av det legger DSG-kassen, som kombinerer motorsportaktige, kjappe manuelle skrift, og nær fullkommen automatfunksjon, nærmer du deg et mekanisk nirvana. Litt smidigere og kultivert gange, så hadde toppkarakteren vært inne.

Ytelser: 5

De 200 hk'ene i VW Eos 2,0 TFSI dukker opp ved relativt moderate 5100 o/min, og 280 Nm har du til rådighet allerede fra 1800 o/min. På papiret tilsier det en harmonisk og jevn kraftutfoldelse, som også holder stikk i praktisk akselerasjon. Du har et jevnt godt drag i høye gir, og bruker du DSG-kassen aktivt, får du noen ordentlig friske trykk i hekken og effektive forbikjøringer. 0-100 km/t på 7,9 sekunder og toppfart på 232 km/t forteller sitt.

Eksteriør: 4

Både med og uten tak fremstår VW Eos som en harmonisk skapning i våre øyne. Den vekker ikke like mye oppsikt som mer raffe toseters roadstere, men i coupékabriolet-flokken, synes vi Eos gjør en fordelaktig opptreden. Noen synes Eos blir vel stor og rund over hekken. Årsaken er at alle stålplatene som skal brettes og pakkes, må ha et sted å gjøre av seg. 19-tommers felger harmoniserer for øvrig det visuelle totalinntrykket av bilen.

Interiør 3:

Du kan selvsagt ikke forvente deg like mye plass i VW Eos, som i mellomklasse-slektningen VW Golf. Det skal litt linjegymnastikk til for å vrikke seg på plass i baksetet, og de lange dørene er ikke noe funn i smale P-luker. Som fireseter betraktet er Eos relativt trang, og bagasjerommet er kronglete med taket oppe. Med taket nede har du en liten "boks" i midten som rommer det aller nødvendigste. Førermiljø og dashborddesign følger standard VW-format, og gir oss ikke mye å sette fingeren på.

Komfort: 4

Kabrioletkomforten er god i Eos; med vindavviser bak forsetene kan du kjøre åpent selv på ganske kjølige dager. Med fire personer og vindavviseren satt igjen hjemme, blir det litt mer trekkfullt, men akseptabelt opp til 80-90 km/t. For øvrig er fjæringsoppsettet harmonisk, 19-tommerne stepper ikke mer enn man kan akseptere og lydnivået er greit. Dessuten har VW Eos god sittekomfort i forsetene.

Sikkerhet: 4

Det meste av viktig sikkerhetsutstyr er på plass i VW Eos, blant annet med veltebeskyttelse for baksetepassasjerene som spretter opp om bilen skulle rulle rundt. Bilen ble kjørt i EuroNCAP-test i 2007, med godt resultat. Bilen fikk fire av fem stjerner for beskyttelse av voksne, der fare for skade på nedre deler av bena på grunn av dashbordelementer ble påpekt som negativt. I sidekollisjonstesten løsnet taket fra toppen av frontvinduet og førerdøren løsnet fra innfestningen. For øvrig fikk bilen fire av fem stjerner for beskyttelse av barn, og to av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere.

Pris/utstyr: 3

Krefter koster i Norge, selv om de er effektive med tanke på miljø og forbruk. 0,82 l/mil og 194 g/km er fullt ut akseptabelt, med tanke på ytelser, biltype og girkassens egenskaper. Med en startpris på ca. 540 000 kroner for VW Eos i 200 hk-versjonen, koster nok den mer enn den smaker for de fleste. Vi har kjørt den minste motoren på 1,4 liter og 122 hk i VW Golf, og tør på den bakgrunnen hevde at 90 % av Eos-kundene nok vil falle til ro med denne. Da er startprisen drøyt 350 000 kroner, men vi anbefaler den rundt 15 000 dyrere Carat-versjonen, siden den inneholder masse fornuftig utstyr til en tilsvarende fornuftig pris. Skal du putte på mer utstyr, vet som vanlig VW-systemet å ta seg betalt. Eos har så langt vært attraktiv på bruktmarkedet, og med fornuftig motor/utstyrskombinasjon vil nok det holde stikk også i tiden fremover.

Spesifikasjoner

Produsent VW
Pris 540000

Konklusjon

Konklusjon: 5

Er du på jakt etter en fireseters coupékabriolet, kan vi ikke finne noe særlig mer komplett alternativ enn VW Eos. Særlig kombinasjonen av robust karosseri, helårsegenskaper, livlig kjørefølelse og fine motorer gjør oss til Eos-tilhengere. Er stofftak et alternativ, blir konkurransen litt tøffere, med blant annet Audi A3 og BMW 1-serie som takløse utfordrere.

Vår karakter

Se flere saker fra: Volkswagen Se flere saker fra: På tide å slippe taket Se flere saker fra: Test: Volkswagen EOS
Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Denne hybriden er raskest

Test: VW Jetta Hybrid Highline, 2013

Denne hybriden er raskest
Veil. pris: 374700

Drømme-Golfen

Test: Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion 2013

Drømme-Golfen
Veil. pris: 419190

En nesten perfekt bil

VW Golf 1,6 TDI, 2012

En nesten perfekt bil
Flott bybil fra Volkswagen

Test: Volkswagen Up! 1,0 60 hk 2012

Flott bybil fra Volkswagen
Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Bobla er mer sprudlende enn noensinne

Test: Volkswagen Beetle Coupé 1,2 TSI 105 hk 2012

Bobla er mer sprudlende enn noensinne
Veil. pris: 262720

Donnerwetter, for en SUV!

Test VW Touareg V8 TDI, 2012

Donnerwetter, for en SUV!
Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker
Billig-SUV fungerer bra

Test VW Tiguan 2,0 TDI 110 hk, 2012

Billig-SUV fungerer bra
Her er den beste Golfen

Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011

Her er den beste Golfen
Veil. pris: 508670

Mer luksus trenger du ikke

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI 170 hk DSG 4Motion, 2011

Mer luksus trenger du ikke
Veil. pris: 583210

Vi har hardtestet Volkswagen Passat

Langtest: 6000 kilometer med Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Vi har hardtestet Volkswagen Passat
Bestselgeren er blitt enda bedre

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG, 2011

Bestselgeren er blitt enda bedre
Veil. pris: 509790

Like bra som en vanlig Golf

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011

Like bra som en vanlig Golf
Touran er litt for trang

Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline

Touran er litt for trang
Norges første test av nye Passat

Test: VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI BMT 140 DSG, 2011

Norges første test av nye Passat
Vi har testet tidenes raskeste Golf

Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010

Vi har testet tidenes raskeste Golf
Veil. pris: 810840

Familiedrømmen

Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG, 2010

Familiedrømmen
Veil. pris: 735320

Sports-SUV med miljøalibi

Test VW Touareg Hybrid, 2010

Sports-SUV med miljøalibi
Veil. pris: 1430000

Hva skal vi med denne folkevogna?

VW Jetta 1,6 TDI DSG Highline, 2011-modell

Hva skal vi med denne folkevogna?
Veil. pris: 265080

Denne Golfen får karakter seks

Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks
Familiens drømmebil

Test VW Passat stasjonsvogn 1,6 TDI, 2011

Familiens drømmebil
Veil. pris: 311000

Bilen som har plass til alt

Test: VW Sharan 2,0 TDI DSG BMT Highline, 2011-modell

Bilen som har plass til alt
Veil. pris: 447170

Sparer deg for avgifter

Langtest: 2600 km med VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010

Sparer deg for avgifter
Veil. pris: 230580

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann

Test: VW Touran 2,0 TDI 7s., 2010

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann
Veil. pris: 349220

Polo med supermotor

Test: Volkswagen Polo Cross 1,2 TSI 2010

Polo med supermotor
Velg en annen Polo

Test: Volkswagen Polo BlueMotion

Velg en annen Polo
Verdens beste VW Golf

Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010

Verdens beste VW Golf
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Fornuftsbil med energipille

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille
Tjukkversjonen av Golf

Test: VW Golf Plus 2,0 TDI 110 2009

Tjukkversjonen av Golf
Veil. pris: 262000

Ekte Golf?

Test: VW Golf 1,9 TDI stasjonsvogn 2007

Ekte Golf?
Billig Golf slår godt fra seg

Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009

Billig Golf slår godt fra seg
Veil. pris: 226800

Setter standarden

Test: VW Golf GT 1,4 TSI DSG 2008

Setter standarden
Skummel nykommer

Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009

Skummel nykommer
Veil. pris: 289400

Gammel, men god

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 4Motion, 2010

Gammel, men god
Veil. pris: 467860

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
En perfekt Polo koster 200.000,-

Test: VW Polo 1,2 70 hk Comfortline, 09-modell

En perfekt Polo koster 200.000,-
Veil. pris: 201000

Best i klassen

Test: Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Best i klassen
Diesel bedre enn hybrid

Test: VW Passat BlueMotion 2,0 TDI 110 hk Highline 2009

Diesel bedre enn hybrid
Veil. pris: 336000

Folkevogn med horn i panna!

Test: VW Passat R36 2008

Folkevogn med horn i panna!
Veil. pris: 919130

Familien i boks

Test: VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI, 2009-modell

Familien i boks
Veil. pris: 347760

Morsom og tørst Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 Tiptronic, 2009

Morsom og tørst Tiguan
Veil. pris: 434930

Den lekreste fra VW

Test: VW Passat CC 1,8 TSI 2008

Den lekreste fra VW
Veil. pris: 388850

Nygammelt forbruksfrieri

Test: VW Passat BlueMotion 2008

Nygammelt forbruksfrieri
Coupékabrioletenes konge

Test: VW Eos 2,0 TFSI 2008

Coupékabrioletenes konge
Veil. pris: 540000

Norgesdrøm?

Test: VW Passat 2.0 TDI 4Motion stasjonsvogn 2007

Norgesdrøm?
Tung, dyr og flott

Test: VW Touareg 3,0 V6 TDI 2008

Tung, dyr og flott
Dyr folkevogn

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI CR 2008

Dyr folkevogn

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning