Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret

VW Caddy er en billig sjuseter med dieselmotor og automatgir – som vi ikke vil ha.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Rimelig, stor sjuseter

+ Ryddig på veien

+ Helt ålreit drivlinje

- Lite fleksibelt interiør

- Dårlig komfort

- Ikke inspirerende

- Gir hele tiden følelse av å være en varebil med seter

På papiret kan Caddy Maxi Life se ut som den ideelle bilen for de med stort plassbehov og liten lyst til å betale ekstremt mye penger for bilen.

Kjøreegenskaper: 3

Volkswagen Caddy Maxi Life er ikke noen drøm på veien. Veigrepet er godt og trygt, men den mangler styrefølelse - noe som for så vidt er greit i en slik familiefrakter. Verre er det at understellet ikke liker dårlig vei; det blir veldig fort veldig ukomfortabelt, selv ved helt normal kjøring på normale, norske veier. ESP-systemet er effektivt, og holder godt igjen om de relativt små hjulene skulle få problemer med festet. Så bilen er overhodet ikke morsom, og heller ikke spesielt komfortabel. Dessuten er den veldig lang, og krever tilvenning når en skal finmanøvrere. Store sidespeil gjør dette noe lettere, og parkeringssensorene bak bør man absolutt ha.

Motor: 3

Den etter hvert så aldrende 1,9-dieselen i VW Caddy Maxi Life kjenner vi godt fra en lang rekke Volkswagen-, Skoda- og Audi-produkter. I 105-hestersversjon har den greit med kraft, og den er særlig sterk i mellomregisteret. Men den støyer mye, med hard og knatrende lyd. DSG-girkassa gir nærmest perfekte girskift, men i testbilen var den i overkant ivrig etter å hente høyt turtall der den i stedet burde beholdt et høyt gir og utnyttet dreiemomentet. Resultatet blir litt masete, særlig i motbakker og ved forbikjøringer. Men ved forsiktig kjøring er drivlinjen helt ålreit. Likevel bør tolitersdieselen vurderes om du skal kjøre ofte med mange passasjerer eller mye last i bilen.

Foto: Andreas Handeland

Foto: Andreas Handeland

Ytelser: 3

Med 105 hk og 250 Nm har Caddy Maxi Life helt greit med kraft når en kjører uten så altfor mye last i bilen, men den veier bortimot 1600 kg med fører. Med familien på tur, inkludert litt bagasje, blir det ikke akkurat sprekt. Akselerasjonsmålingene viser at med to i bilen gjør den 50-100 km/t på ti sekunder, og 0-100-sprinten tar nesten femten. Men så er jo ikke dette en biltype som inviterer til aktiv kjøring, heller.

Eksteriør: 2

Volkswagen har tatt den vanlige, kompakte varebilen Caddy, og gjort den 46,5 cm lengre. Resultatet oser ikke akkurat av eleganse, mer en bil der formen følger funksjon. Skyvedører på begge sider er svært praktisk, særlig om man skal ha med barn i bilen, ellers er den ikke spesielt spenstig. I testperioden fikk vi mange kommentarer om at den liknet en likbil, på tross av blå lakk. Hvordan en svart slik blir mottatt, er vi spente på¿

Interiør: 2

Dette er det største problemet med Caddy Maxi Life. Den store bilen burde gitt masser av plass, og rom for ordentlig praktiske løsninger. Men det har den ikke. Førermiljøet er som i Volkswagen-biler flest; ryddig og oversiktlig, med fin ergonomi. Men svært mye hardplast gir et billig preg. Bakseteløsningen er simpel og tungvinn; her er det ingen praktiske løsninger med enkeltseter og god fleksibilitet. Den delte bakseteryggen på andre rad kan legges ned, og setet kan vippes fram. Og på bakerste rad kan du legge ned ryggen eller løfte ut hele sofaen - du får muligheten til å vippe dette fram om du betaler ekstra. Den er veldig tung, og innfesting av setet er en trøblete affære. Ikke er bilen spesielt rommelig heller. Selv om det er masser av plass i høyden, er verken bredde eller beinplass spesielt imponerende. Bak den tredje seteraden har du helt greit med plass, men 530 liter er ikke voldsomt. Ungene elsker den imidlertid; den høye sittestillingen gir godt utsyn, og oppbevaringslommer i taket og en hylle over forsetene er praktisk.

Komfort: 2

Foto: Andreas Handeland

Foto: Andreas Handeland

Understellet er absolutt ikke satt opp for sportslighet, men VW Caddy Maxi Life sliter også på komfortområdet. Spesielt er bakhjulsopphenget stramt, så man kjenner ujevnheter i veien man ellers ikke merker. Og dette er noe de i baksetet legger spesielt godt merke til. En sitter hele tiden med følelsen av å kjøre en varebil med seter - den virker som om er bygd for å ha mye last baki. Det støyer i tillegg noe fra motor og fra veien. I tillegg er setene ukomfortabelt myke i korsryggen, noe ryggen ikke setter særlig pris på - og de i baksetet klaget over altfor rett sittestilling. Klimaanlegget makter heller ikke å kompensere for det store volumet og de store vinduene; den klarer verken å gi god varme eller behagelig kjøling på en jevn måte.

Sikkerhet: 3

Den vanlige, altså korte, Caddy fikk i 2007 fire av fem stjerner for voksensikkerhet - bryst, knær og hofter fikk mest juling. Tre av fem for beskyttelse av barn og to av fire for fotgjengersikkerhet er heller ikke imponerende. Bilen har ESP med tilhengerstabilisering som standard, men har ikke så mange airbags som andre biler i klassen.

Pris/utstyr: 5

Volkswagen Caddy Maxi Life er en rimelig bil. I hvertfall sammenliknet med andre sjusetere med dieselmotor og automatgir. Med 1,6-liters bensinmotor begynner prisen i skrivende stund på 309 120 kr, mens 1,9-dieselen begynner på nær 312 000 kr. Parer du dieselen med DSG-automat hopper prisen opp 34 000 kr, noe som ikke er verdt pengene. Da ville vi heller ha lagt til litt ekstra; for 357 190 kr får du den med tolitersdieselen på 140 hk. Utstyrsnivået er helt ålreit, og noe av ekstrautstyret du får til den er fornuftig priset - mens andre ting, som navigasjon med fargeskjerm, koster altfor mye. Med 1,9-liters diesel er den nøysom, og en bil som dette vil antakeligvis alltid ha en relativt stor krets med interesserte kunder.

Spesifikasjoner

Produsent Volkswagen
Pris 346170

Konklusjon

Volkswagen Caddy Maxi Life oppleves mer som en stor varebil med mange seter enn som den fine familiebilen den kanskje ser ut til å være på papiret. Om den hadde vært litt mer praktisk innvendig, og hatt et mer finstemt understell, hadde Volkswagen kanskje ikke hatt behov for Touran? Men den er rimelig, og gir mye bil for pengene - om det er det eneste du er på jakt etter.

Vår karakter

Se flere saker fra: Volkswagen Se flere saker fra: 10 familiebiler med automatgir Se flere saker fra: Styr unna disse bilene Se flere saker fra: Test: Volkswagen Caddy Se flere saker fra: Fire fornuftsbiler til familien
Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Denne hybriden er raskest

Test: VW Jetta Hybrid Highline, 2013

Denne hybriden er raskest
Veil. pris: 374700

Drømme-Golfen

Test: Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion 2013

Drømme-Golfen
Veil. pris: 419190

En nesten perfekt bil

VW Golf 1,6 TDI, 2012

En nesten perfekt bil
Flott bybil fra Volkswagen

Test: Volkswagen Up! 1,0 60 hk 2012

Flott bybil fra Volkswagen
Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Bobla er mer sprudlende enn noensinne

Test: Volkswagen Beetle Coupé 1,2 TSI 105 hk 2012

Bobla er mer sprudlende enn noensinne
Veil. pris: 262720

Donnerwetter, for en SUV!

Test VW Touareg V8 TDI, 2012

Donnerwetter, for en SUV!
Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker
Billig-SUV fungerer bra

Test VW Tiguan 2,0 TDI 110 hk, 2012

Billig-SUV fungerer bra
Her er den beste Golfen

Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011

Her er den beste Golfen
Veil. pris: 508670

Mer luksus trenger du ikke

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI 170 hk DSG 4Motion, 2011

Mer luksus trenger du ikke
Veil. pris: 583210

Vi har hardtestet Volkswagen Passat

Langtest: 6000 kilometer med Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Vi har hardtestet Volkswagen Passat
Bestselgeren er blitt enda bedre

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG, 2011

Bestselgeren er blitt enda bedre
Veil. pris: 509790

Like bra som en vanlig Golf

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011

Like bra som en vanlig Golf
Touran er litt for trang

Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline

Touran er litt for trang
Norges første test av nye Passat

Test: VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI BMT 140 DSG, 2011

Norges første test av nye Passat
Vi har testet tidenes raskeste Golf

Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010

Vi har testet tidenes raskeste Golf
Veil. pris: 810840

Familiedrømmen

Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG, 2010

Familiedrømmen
Veil. pris: 735320

Sports-SUV med miljøalibi

Test VW Touareg Hybrid, 2010

Sports-SUV med miljøalibi
Veil. pris: 1430000

Hva skal vi med denne folkevogna?

VW Jetta 1,6 TDI DSG Highline, 2011-modell

Hva skal vi med denne folkevogna?
Veil. pris: 265080

Denne Golfen får karakter seks

Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks
Familiens drømmebil

Test VW Passat stasjonsvogn 1,6 TDI, 2011

Familiens drømmebil
Veil. pris: 311000

Bilen som har plass til alt

Test: VW Sharan 2,0 TDI DSG BMT Highline, 2011-modell

Bilen som har plass til alt
Veil. pris: 447170

Sparer deg for avgifter

Langtest: 2600 km med VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010

Sparer deg for avgifter
Veil. pris: 230580

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann

Test: VW Touran 2,0 TDI 7s., 2010

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann
Veil. pris: 349220

Polo med supermotor

Test: Volkswagen Polo Cross 1,2 TSI 2010

Polo med supermotor
Velg en annen Polo

Test: Volkswagen Polo BlueMotion

Velg en annen Polo
Verdens beste VW Golf

Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010

Verdens beste VW Golf
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Fornuftsbil med energipille

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille
Tjukkversjonen av Golf

Test: VW Golf Plus 2,0 TDI 110 2009

Tjukkversjonen av Golf
Veil. pris: 262000

Ekte Golf?

Test: VW Golf 1,9 TDI stasjonsvogn 2007

Ekte Golf?
Billig Golf slår godt fra seg

Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009

Billig Golf slår godt fra seg
Veil. pris: 226800

Setter standarden

Test: VW Golf GT 1,4 TSI DSG 2008

Setter standarden
Skummel nykommer

Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009

Skummel nykommer
Veil. pris: 289400

Gammel, men god

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 4Motion, 2010

Gammel, men god
Veil. pris: 467860

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
En perfekt Polo koster 200.000,-

Test: VW Polo 1,2 70 hk Comfortline, 09-modell

En perfekt Polo koster 200.000,-
Veil. pris: 201000

Best i klassen

Test: Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Best i klassen
Diesel bedre enn hybrid

Test: VW Passat BlueMotion 2,0 TDI 110 hk Highline 2009

Diesel bedre enn hybrid
Veil. pris: 336000

Folkevogn med horn i panna!

Test: VW Passat R36 2008

Folkevogn med horn i panna!
Veil. pris: 919130

Familien i boks

Test: VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI, 2009-modell

Familien i boks
Veil. pris: 347760

Morsom og tørst Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 Tiptronic, 2009

Morsom og tørst Tiguan
Veil. pris: 434930

Den lekreste fra VW

Test: VW Passat CC 1,8 TSI 2008

Den lekreste fra VW
Veil. pris: 388850

Nygammelt forbruksfrieri

Test: VW Passat BlueMotion 2008

Nygammelt forbruksfrieri
Coupékabrioletenes konge

Test: VW Eos 2,0 TFSI 2008

Coupékabrioletenes konge
Veil. pris: 540000

Norgesdrøm?

Test: VW Passat 2.0 TDI 4Motion stasjonsvogn 2007

Norgesdrøm?
Tung, dyr og flott

Test: VW Touareg 3,0 V6 TDI 2008

Tung, dyr og flott
Dyr folkevogn

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI CR 2008

Dyr folkevogn

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning