Test: Volvo XC60 D5 AWD, 2008:

Volvos trygge mellomting

Volvo-folket har ventet lenge på den kompakte SUV-en.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Ryddighet og trygghet

+ Mye sikkerhetsutstyr

+ Luftig interiør

+ Innvendig plass

- Aldrende motor

- Ikke særlig underholdende

- Automatgirkassa

Volvo XC60 2,4D man

  • Lengde, mm: 4628
  • Bredde, mm: 1891
  • Høyde, mm: 1713
  • Motor: R5, 2400 ccm
  • Effekt, hk: 163 v/ 4000 o/min
  • Dreiemoment: 340 v/1750 o/min
  • 0-100: 10,5 sekunder
  • Toppfart: 195 km/t
  • Forbruk, l/mil EU-mix: 0,75
  • CO2-utslipp, km: 199
  • Pris testbil, fra: 528 800 kroner

Biler i denne klassen har jo solgt i bøtter og spann til nå, men de europeiske bilprodusentene var sene med å komme på banen, og de asiatiske har derfor fått herje på salgslistene.

Med unntak av BMWs X3 og Land Rover Freelander har premiummerkene også vært fraværende. Men nå har både Audi, Mercedes-Benz og Volvo kommet med sine kompakte SUV-er, etter å ha fokusert på de ordentlig store SUV-ene i en del år.

Audi Q5 er sporty, fast og påkostet. Les test av bilen her.

Mercedes-Benz GLK er den beste kompakt-SUV´en på markedet. Testen finner du her.

Kompakt-SUV´er selger fortsatt godt her i landet. Og vi har testet alle:

Se videotest av Ford Kuga mot konkurrentene her.

Hvilken kompakt-SUV i den normale prisklassen skal du velge? Les vår rangering her.

Kjøreegenskaper: 4

Volvos kompakt-SUV er absolutt ingen dårlig bil på veien. Men der de andre påkostede konkurrentene byr på høy grad av komfort kombinert med herlige kjøreegenskaper, er Volvo mer tradisjonell Volvo.

Altså trygg og ryddig, den oppleves som en forhjulstrekker - firehjulstdriftssystemet hjelper til når det trengs, men om du virkelig vil bruke det aktivt i en litt offensiv kjørestil, krever det stor innsats.

XC60 har en hang til understyring, og sier klart ifra dersom det er småglatt. Trygt og forutsigbart, ja, men konkurrentene viser at det trygge og forutsigbare godt kan kombineres med det artige.

Undertellskomforten i vår testbil preges av det aktive understellet - i vår testperiode ble det stort sett stående i komfortinnstillingen, siden de fastere programmene gjør den altfor fast på våre humpete veier.

SUV-er må ha piggdekk! Les mer om dette her .

Her er de beste vinterdekkene.

Motor: 3

Volvos D5-motor har vært med lenge og har vært en trivelig motor. Den har godt med kraft - 185 hk og 400 Nm er nok for våre forhold. Men i dag er det så mange herlige dieselmotorer på markedet at den femsylindrete 2,4-literen oppleves som gammeldags, som vibrerende og støyende. I tillegg er den tørst og ikke spesielt utslippsvennlig.

Dessuten gjør automatgirkassa - som vi har klaget på i andre Volvo-modeller - en dårlig jobb. Den sjalter litt i hytt og pine, den er lite villig til å utnytte motorkreftene på en logisk måte, og den reagerer tregt. Vi ville nok vurdert å spare rundt 50 000 kroner og kjøpe bilen med manuell girkasse i stedet.

Norges største motorredaksjon - se hvem som har testet bilen her:

Ytelser: 3

185 hk og 400 Nm er greit med kraft for en 1745 kg tung bil. Men selv om den gir XC60 nok kraft for alle normale forhold, gir ikke D5-motoren det kraftoverskuddet som konkurrentenes V6-maskiner tilbyr - riktignok for en god slump penger ekstra.

0-100-sprinten skal ta 9,9 sekunder, og mellomakselerasjon er heller ingen voldsom kraftdemonstrasjon. Kombinert med en automatgirkasse som ikke helt vil spille på lag med motor og fører, blir det stadige opplevelser av at drivlinjen ikke holder samme nivå som resten av bilen.

Eksteriør: 5

Volvo er inne i en spenstig designoffensiv, og XC60 er i våre øyne en vellykket bil med mange lekre og tøffe linjer. Den har smak av den kompakte C30 - som du kan lese tester av her - og virker mer crossover-aktig enn som en tradisjonell kompakt-SUV.

Men formen gjør bilen uoversiktlig fra førerplassen.

Interiør: 4

Innvendig er det også lett å se at XC60 er en Volvo. Linjene, materialene og hele opplevelsen minner om de øvrige modellene fra produsenten, og alt oppleves som lett og luftig. Det er godt med plass i bilen, både foran, bak og i bagasjerommet.

Knappeveldet i midtkonsollen krever riktignok en god del tilvenning, og noe dårlig sikt fra førerplassen trekker ned. I tillegg oppleves ikke XC60 som like påkostet og premium-gjennomført som de tyske konkurrentene; den er mer en mellomting mellom de folkelige kompakt-SUV´ene og premiumbilene GLK og Q5.

Komfort: 4

Volvos kompakt-SUV XC60 er i utgangspunktet en komfortabel bil, som rydder opp i dårlig vei og er alt annet enn stressende å dra på tur med. Sittekomforten, klimaanlegget og slike ting er også glimrende.

Men med relativt store hjul og det adaptive understellet vil den hele tiden nedi alt som er av hull, og med understellet satt i noe annet enn komfortinnstillingen er den altfor fast i fisken.

I tillegg gjør automatgirkassa og hele tiden tilstedeværende motorlyd og -vibrasjoner sitt for å redusere komforten.

Sikkerhet: 5

EuroNCAP har i skrivende stund ikke bulket en XC60, men bilen skal ifølge Volvo selv være deres sikreste modell noen sinne. Og det tyder jo godt. Den har alt vi forventer av sikkerhetsutstyr, du kan får den med City Safety-systemet som bruker lasere for å hjelpe deg med å unngå en kollisjon i lave hastigheter - og som til og med bremser for deg for å redusere skadeomfanget.

Adaptiv cruisekontroll, filskiftvarsler, blindsoneovervåkningssystem og et system som overvåker føreren og varsler om man blir trøtt eller ukonsentrert, er også tilgjengelig.

En stor og tung SUV har ofte lang bremselengde. Se hvilke biler som bremser dårligst her.

Se alle EuroNCAPs kollisjonstester her.

7000 dyr ble drept i trafikken i Norge i fjor. Les mer - og se de stygge bildene - her.

Pris/utstyr: 4

Volvo XC60 er en påkostet kompakt-SUV. I utgangspunktet koster den ikke så veldig mye mer enn en godt utstyrt utgave av en rimeligere SUV, men så kommer jo alskens utstyr på toppen. Det er ikke vanskelig å bruke opptil tohundre tusen på utstyr i denne bilen, nesten uten at det egentlig merkes på annet enn lommeboka.

Testbilen har automatgir til 46.000 kr, stereo- og navigasjonssystem til over 50 000 kr og en god del annet. Riktignok er ikke dette noe som absolutt trengs, og automatgiret kan du gjerne droppe for vår del.

Da er det bedre å kikke på noen av de mer fornuftig prisede utstyrspakkene. For øvrig har XC60 et relativt akseptabelt forbruk, og annenhåndsverdien er tradisjonelt god på en Volvo.

Spesifikasjoner

Produsent Volvo
Pris 561800

Konklusjon

Sett alene er Volvos første kompakt-SUV XC60 en ordentlig flott bil. Den kjennes påkostet, den er ryddig og trivelig på veien, den har godt med plass og godt med kraft. Men de nærmeste, nyeste konkurrentene GLK og Q5 er bedre på så mye.

XC60 ender dermed som en slags mellomting mellom de "vanlige", rimeligere kompakt-SUV-ene og de nevnte premiumbilene. En veldig fin mellomting, men likevel ville vi tatt en kikk på de to tyske bilene med mindre motor.

Les alle våre biltester her:

Vår karakter

Se flere saker fra: Volvo Se flere saker fra: Test: Volvo XC60
Ny bil, gammel motor og girkasse

Test: Volvo V70 D3 aut. Summum 2013

Ny bil, gammel motor og girkasse
Veil. pris: 590100

Volvo utfordrer eliten

Volvo V40 T3, 2012

Volvo utfordrer eliten
Komfort-SUV i særklasse

Test: Volvo XC60 D3 Premium aut. 2011

Komfort-SUV i særklasse
Veil. pris: 736400

Den aller sikreste familiebilen

Test: Volvo V60 Drivé 1,6D R-design, 2012

Den aller sikreste familiebilen
Årets bil, med feil girkasse

Test: Volvo S60 T4 R-design 2011

Årets bil, med feil girkasse
Veil. pris: 517298

Vi har testet Årets Bil

Test: Volvo V60 2,0T 2011

Vi har testet Årets Bil
Veil. pris: 715270

Volvos lekreste stasjonsvogn

Test Volvo V60 D3, 2010

Volvos lekreste stasjonsvogn
Blant de aller beste

Test Volvo S60 D3, 2010

Blant de aller beste
Veil. pris: 392000

Stas-stasjonsvogn billigst mulig

Test Volvo V70 1,6 D Drivé 2009-modell

Stas-stasjonsvogn billigst mulig
Veil. pris: 395000

Deilig, dyr drøm

Test: Volvo S80 D5 AWD, 2009

Deilig, dyr drøm
Veil. pris: 745350

Rimelig familieluksus

Test: Volvo S80 DRIVé 1,6D Summum, 2009:

Rimelig familieluksus
Veil. pris: 418000

En miljøbil du vil ha

Test: Volvo V50 1,6 DRIVe, 2009-modell

En miljøbil du vil ha
Veil. pris: 330400

Hvem trenger vel 4WD?

Test: Volvo XC60 2,4D Drivé 2009

Hvem trenger vel 4WD?
Billigste XC60 til nå

Test: Volvo XC60 2,4D, 2009-modell

Billigste XC60 til nå
Veil. pris: 528800

Volvos trygge mellomting

Test: Volvo XC60 D5 AWD, 2008:

Volvos trygge mellomting
Veil. pris: 561800

Eleganse for unge voksne

Test: Volvo C30 2.0D Momentum Powershift, 2009:

Eleganse for unge voksne
Veil. pris: 314800

Kostbar herremann

Test: Volvo V70 D5 AWD 2008

Kostbar herremann
Oppnåelig familiedrøm

Test: Volvo V70 2,0D 2008

Oppnåelig familiedrøm
Følelsesladet fornuft

Test: Volvo V50 2,0D R-design 2008

Følelsesladet fornuft
Dieselsprek fornuftsbil

Test: Volvo V70 D5 2007

Dieselsprek fornuftsbil
Fin bil, feil motor

Test: Volvo XC70 3,2 Summum Aut. 2007

Fin bil, feil motor
Stor liten bil

Test: Volvo C30 1,6D 2007

Stor liten bil
Hjelpende hånd fra Ford

Test: Volvo V70 2,4D 2008

Hjelpende hånd fra Ford
Sivilisert kompaktracer

Test: Volvo C30 T5 2007

Sivilisert kompaktracer
Sport eller komfort?

Test: Volvo XC90 Sport

Sport eller komfort?
Det lille, dyre ekstra

Test: Volvo C30 2,0D 2007

Det lille, dyre ekstra
Med miljøet i tankene

Test: Volvo V50 Flexifuel 2007

Med miljøet i tankene
Kraftig dieselversjon

Test: Volvo S40 D5 2006

Kraftig dieselversjon

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning