Test: Volvo XC60 2,4D Drivé 2009

Hvem trenger vel 4WD?

En strøm av SUV-aktige biler med drift på to hjul er på vei mot våre vinterlige breddegrader. Volvo er blant de første med en forhjulsdrevet XC60.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Fornuftig forbruk

+ Solid akselerasjon

+ God sikkerhetsstandard

+ Fremragende sittekomfort

- Motorstøy og -vibrasjoner

- Fjæringskomfort på små eller skarpe ujevnheter

- Middels plassforhold

TEKNISKE DATA: Volvo XC60 2,4 Drivé

BILMERKE

Volvo

MODELL

XC60 2,4 Drivé

MOTOR, CM3:

2400

EFFEKT, HK VED O/MIN:

175/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:

420/1500-2750

EGENVEKT, KG:

1718

TILHENGERVEKT, KG:

1500/700

MÅL: L/B/H, CM:

463/189/171

BAGASJEROM, LITER:

490

DEKKDIMENSJON:

235/60R18V

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:

0,6

CO2-UTSLIPP, G/KM:

159

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:

9,8

TOPPFART, KM/T:

205

PRIS FRA, KR:

474 000

PRIS TESTBIL, KR:

556 400

Snakker du bil med SUV-utforming - høyt karosseri og bakkeklaring - tar du det nærmest for gitt at det under skallet befinner seg en eller annen form for firehjulsdrift.

Det er i ferd med å bli en forhastet konklusjon. Det er mange bilkjøpere som liker den høye sittestillingen og robuste omgivelsene i et typisk SUV-karosseri, men godt klarer seg uten firehjulsdrift. Slikt går ikke bilfabrikkene hus forbi, og dermed er flere av de store produsentene på gang med tohjulsdrevne versjoner av sine SUV'er.

Norge er nok ikke det mest typiske bilmarkedet i så måte, men du skal eksempelvis ikke lenger enn Göteborg eller København før forhjulstrekk takler de aller fleste utfordringer i vinterhalvåret. Og så er det bare å tenke seg videre sydover i Europa.

For plukker du av firehjulsdriften, blir bilen rimeligere, lettere og bruker mindre drivstoff. Tar du eksemplet med vår testbil Volvo XC60 2,4D, er den forhjulsdrevne modellen 100 kilo lettere, koster 34 000 mindre og bruker 0,6 kontra 0,7 l/mil i følge EU-miksen målt opp mot sin firehjulsdrevne tvilling. Hvor mye du savner firehjulsdriften, gir vår test svaret på.

Kjøreegenskaper: 4

Siden Volvo XC60 har en firehjulsdrift som i hovedsak slår inn når forhjulene begynner å slippe, er det så å si ingen forskjell å merke i veiegenskapene på sommerføre.

Nå skal vi legge til at vi kjørte bilen både på våt, glatt asfalt og løst underlag, slik at forhjulsdriften ble satt ordentlig på prøve. Men bilen har solid grep på forhjulene, og det er bare ved kraftig akselerasjon på lave gir at du merker forskjell. Det er klart at firehjulsdrift er uslåelig på vanskelig vinterføre, så det blir en vurdering på hvor ofte du faktisk trenger den ekstra hjelpen som ligger her, spesielt i forhold til å komme frem.

Kjøregenskapene er ellers ganske Volvo-typiske: Bilen understyrer svakt etter hvert som farten i svingene øker, men har god balanse og finner takket være et stødig ESP-system ikke på noen uventede sprell. Den føles tung og gedigen på veien, noe som ikke gjør den av de sportsligste bilene i den prisklassen, men det forventer man heller ikke i en Volvo av denne typen. Da holder det at den føles kompetent

Volvo XC 60

Volvo XC 60 Foto: Egil Nordlien HM Foto

Motor: 3

TESTDATA: Volvo XC60 2,4 Drivé

0-100 KM/T, SEK.:10,6

60-100 KM/T, 4. GIR:7,0

60-100 KM/T, 5. GIR:10,1

80-120 KM/T, 4. GIR:7,6

80-120 KM/T, 6. GIR:13,9

STØY TOMGANG, dBA:45,8

STØY 50 KM/T, dBA:63,1

STØY 80 KM/T, dBA:66

TESTFORBRUK, L/MIL:0,56

Det er fortsatt den velprøvde, og etter hvert noe gammelmodige fem-sylindrete dieselmotoren som gjør jobben i Volvo XC60 2,4D. Riktignok nå med vesentlig mer damp enn tidligere; 175 hk er en ting, men dreiemomentet på 420 Nm, merkes enda bedre.

Motoren viser seg bedre frem når den er koblet til den seks-trinns manuelle girkassen, enn i kombinasjon med den småtrege automatkassen. Likevel klarer verken kraft eller girkasse å skjule at femmer-dieselen vibrerer mer enn godt er på lave turtall, og støyer mer enn vi liker på midlere og høye. Til dens forsvar kan vi legge til at en del faktisk opplever femmer-bulderet som sjarmerende.

Ytelser: 5

Det er ikke tvil om at den ekstra kraften, en manuell girkasse og 100 kilo mindre merkes svært godt på ytelsene. Særlig i mellomakselerasjon, altså ved forbikjøringer eller fartsøkninger generelt på motor- eller landevei, trykker det til for alvor.

Ser du på akselerasjonsmålingene våre (tabell for testdata), kan du eksempelvis se at bilen klarer 60-100 km/t i 4. gir på 7,0 sekunder. Legger du inn 3. gir, går det sågar unna på 5,2 sekunder. Det er tall som plasserer Volvo XC60 2,4 Drivé blant de aller kvikkeste SUV-modellene i denne prisklassen.

Kombinert med motorlyden, minner det ikke så rent lite om å kjøre en dreiemomentsterk V8-bensinmotor med manuelt gir, og det er som kjent ikke den verste ytelseskarakteristikken du kan rå over.

Les også:

Eksteriør: 5

Volvo er inne i en spenstig designoffensiv, og XC60 er i våre øyne en vellykket bil med mange lekre og tøffe linjer. Bilen har en coupéaktig silhuett, og minner fra siden mer om en litt høyreist crossover enn en tradisjonell kompakt-SUV.

Volvo XC 60

Volvo XC 60 Foto: Egil Nordlien HM Foto

Fronten har et mer moderne preg og måten baklyktene er dratt oppover bilens hekk på er svært elegant. Faktisk er dette en Volvo som vekker oppsikt, og kan i tillegg leveres med utvendige tøffe farger og spenstige interiørkombinasjoner.

Interiør: 4

Det er en lys, nøktern og nordisk aura over interiøret i Volvo XC60. Førermiljøet og instrumentpakken foran føreren er bra, mens det blir litt mindre flyt i systemet når du beveger deg over i midtkonsollen. Dessuten har vi vært innom navigasjonssystemer med mer intuitiv betjening enn i Volvo.

Plassen er som generelt for denne SUV-klassen; mindre innvendig enn man skulle tro ut fra utvendige mål. Det er riktignok god plass for fire voksne, men vi forventer litt mer av biler rundt halvmillionen. Bagasjeromsmålet er moderate 490 liter, der den sterkt skrånede hekken heller ikke bidrar til å utnytte plassen i høyden spesielt effektivt.

Komfort: 4

Det er først og fremst sittekomforten som er Volvos store styrke. Både setene i seg selv, og kroppens plassering i forhold til ratt og pedaler gjør det til en avslappende affære å ferdes langt bak XC60-rattet. Dessuten er bilen relativt stillegående i lande- og motorveifart, med 66 dBA i 80 km/t og 67,6 dBA i 100 km/t.

Motorstøy- og vibrasjoner trekker helhetsinntrykket noe ned, det samme gjelder avstemmingen av hjulopphenget. I forhold til de beste bilene i klassen, blir XC60 litt brå og hard på små eller skarpe ujevnheter. Dessuten ledsages støtene av en merkbar lyd fra hjulopphenget og sporadiske ulyder i interiøret, noe som gjør at premiumfølelsen Volvo etterstreber her oppleves i lightversjon.

Volvo XC 60

Volvo XC 60 Foto: Egil Nordlien HM Foto

Sikkerhet: 5

Volvo XC60 gjør en god figur i EuroNCAP's kollisjonstest. Beskyttelsen av voksne og barn i bilen er meget god, spesielt ved en eventuell sidekollisjon. Totalt sett er bilen blant de sikreste i denne klassen.

XC60 har det meste av sikkerhetsutstyr, samt at det er mer sikkerhet å finne i utstyrslistene. Vår testbil hadde ting som filskiftevarsler, blindsonekontroll, adaptiv cruisekontroll og parkeringssensorer.

Les også:

Pris/utstyr: 4

Den rimeligste veien til Volvo XC60 2,4D Drivé går gjennom Kinetic utstyrspakke og etterlater et hull på 475 000 på bankkontoen. Vår mer enn velutstyrt testbil ligger på 556 000 kroner. Volvo har nylig satt prisen på utstyrspakker kraftig ned, noe som gjør at tidligere innvendinger mot kostbart ekstrautstyr delvis faller bort.

Det er foreløpig tidlig å uttale seg bastant om bruktverdien på Volvo XC60, men de bilene som er i markedet nå er i alle fall ikke på billigsalg. Den største usikkerheten rundt akkurat den forhjulsdrevne XC60-versjonen, er om nordmenn fortsatt ser nok bratte og glatte bakker rundt seg til heller å velge en firehjulsdreven modell. Alternativt om vi er for jålete til "bare" å kjøre SUV med tohjulsdrift, selv om vi aldri har behov for drift på alle fire.

Miljø: 5

Med "Drivé"-betegnelsen på hekken, skal denne XC60-versjonen være spesielt drivstoffsnill. Og i vår faste testrunde, overbeviser 2,4D Drivé med å bruke i underkant av 0,6 l/mil. Det er faktisk lavere enn det EU-miksen antyder, med 0,6 l/mil og CO2-utslipp på 159 g/km. Vi logget også forbruket under by- og nærkjøring og endte opp på 0,86 l/mil. I forhold til biltype, vekt og ytelser er det meget gode resultater.

Volvo XC 60

Volvo XC 60 Foto: Egil Nordlien HM Foto

Volvo XC 60

Volvo XC 60 Foto: Egil Nordlien HM Foto

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Totalt sett kan man være meget godt fornøyd med hvordan Volvo XC60 leverer varene også i forhjulsdrevet versjon. Alle de gode egenskapene fra den firehjulsdrevne modellen er tilstede, minus den overlegne fremkommeligheten på vanskelig vinterføre.

Vi tror imidlertid det skal mye til før du ikke kommer dit du skal med den forhjulsdrevne versjonen. Så voldsomt stor er imidlertid ikke prisforskjellen på 34 000 kroner (august 2009) - da virker effekten av mindre vekt å være mer merkbar, særlig på forbruk og ytelser.

Les også:

Vår karakter

Se flere saker fra: Volvo Se flere saker fra: Trend: SUVer med halv drift Se flere saker fra: Test: Volvo XC60
Ny bil, gammel motor og girkasse

Test: Volvo V70 D3 aut. Summum 2013

Ny bil, gammel motor og girkasse
Veil. pris: 590100

Volvo utfordrer eliten

Volvo V40 T3, 2012

Volvo utfordrer eliten
Komfort-SUV i særklasse

Test: Volvo XC60 D3 Premium aut. 2011

Komfort-SUV i særklasse
Veil. pris: 736400

Den aller sikreste familiebilen

Test: Volvo V60 Drivé 1,6D R-design, 2012

Den aller sikreste familiebilen
Årets bil, med feil girkasse

Test: Volvo S60 T4 R-design 2011

Årets bil, med feil girkasse
Veil. pris: 517298

Vi har testet Årets Bil

Test: Volvo V60 2,0T 2011

Vi har testet Årets Bil
Veil. pris: 715270

Volvos lekreste stasjonsvogn

Test Volvo V60 D3, 2010

Volvos lekreste stasjonsvogn
Blant de aller beste

Test Volvo S60 D3, 2010

Blant de aller beste
Veil. pris: 392000

Stas-stasjonsvogn billigst mulig

Test Volvo V70 1,6 D Drivé 2009-modell

Stas-stasjonsvogn billigst mulig
Veil. pris: 395000

Deilig, dyr drøm

Test: Volvo S80 D5 AWD, 2009

Deilig, dyr drøm
Veil. pris: 745350

Rimelig familieluksus

Test: Volvo S80 DRIVé 1,6D Summum, 2009:

Rimelig familieluksus
Veil. pris: 418000

En miljøbil du vil ha

Test: Volvo V50 1,6 DRIVe, 2009-modell

En miljøbil du vil ha
Veil. pris: 330400

Hvem trenger vel 4WD?

Test: Volvo XC60 2,4D Drivé 2009

Hvem trenger vel 4WD?
Billigste XC60 til nå

Test: Volvo XC60 2,4D, 2009-modell

Billigste XC60 til nå
Veil. pris: 528800

Volvos trygge mellomting

Test: Volvo XC60 D5 AWD, 2008:

Volvos trygge mellomting
Veil. pris: 561800

Eleganse for unge voksne

Test: Volvo C30 2.0D Momentum Powershift, 2009:

Eleganse for unge voksne
Veil. pris: 314800

Kostbar herremann

Test: Volvo V70 D5 AWD 2008

Kostbar herremann
Oppnåelig familiedrøm

Test: Volvo V70 2,0D 2008

Oppnåelig familiedrøm
Følelsesladet fornuft

Test: Volvo V50 2,0D R-design 2008

Følelsesladet fornuft
Dieselsprek fornuftsbil

Test: Volvo V70 D5 2007

Dieselsprek fornuftsbil
Fin bil, feil motor

Test: Volvo XC70 3,2 Summum Aut. 2007

Fin bil, feil motor
Stor liten bil

Test: Volvo C30 1,6D 2007

Stor liten bil
Hjelpende hånd fra Ford

Test: Volvo V70 2,4D 2008

Hjelpende hånd fra Ford
Sivilisert kompaktracer

Test: Volvo C30 T5 2007

Sivilisert kompaktracer
Sport eller komfort?

Test: Volvo XC90 Sport

Sport eller komfort?
Det lille, dyre ekstra

Test: Volvo C30 2,0D 2007

Det lille, dyre ekstra
Med miljøet i tankene

Test: Volvo V50 Flexifuel 2007

Med miljøet i tankene
Kraftig dieselversjon

Test: Volvo S40 D5 2006

Kraftig dieselversjon

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning