Test: Volvo V50 1,6 DRIVe, 2009-modell

En miljøbil du vil ha

Den grønne versjonen av flotte V50 er herlig i rødt.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Ser lekker ut

+ Fin motor

+ Sportslige egenskaper

+ Trygg

+ Komfortabel

+ Nokså gjerrig

+ Lav CO2-utslipp

- Femtrinnskasse med lang utveksling

- Trang innvendig

Det kryr av stasjonsvogner i kompaktklassen, og med mindre du har snevret inn søket ditt sitt kan valget bli svært vanskelig. Volvo V50 er kjent traver som nå har fått nytt ansikt og en mer miljøvennlig profil. Med litt sportslig utstyrspakke, snerten lakk og fete felger er den råtøff, og det beste er at den oppfører seg mesterlig på veien også. Likevel er det et par ankepunkter ved det miljøvennlige aspektet vi godt kunne klart oss uten. Men ville den da blitt en "miljøbil"?

Kjøreegenskaper: 5

Siden Volvos minste stasjonsvogn slekter på Ford Focus, er det lite å utsette på veiegenskapene - ikke helt overraskende. Bilen er lett å ha med å gjøre, og oppfører seg akkurat som du ber den om i de fleste situasjoner. Bilens chassis er senket med ti millimeter kontra en vanlig V50, og det merkes når svinger skal slukes. Den ligger godt på veien og har en presis og stabil styring, men kan oppleves som litt "spretten" på dårlig dekke. I god Volvo-tradisjon er bilen svært forutsigbar og kanskje litt mindre leken enn en Focus, noe som står bra i stil til svenskenes trygge image.

Motor: 4

Den lille PSA-dieselen på 1,6 liter og 109 hester er en velkjent, og på mange måter kjær motor. Den jobber fleksibelt og godt i en rekke produkter både fra Peugeot, Volvo, Mini, Mazda og Citroën. Det gjør den også i V50, for krefter (240 Nm) er det nok av.

Derimot er vi lite fornøyd med hvordan den høyt drevne femtrinnskassen jobber sammen med motoren. Dette er nok for å kunne spare noen ekstra milliliter på mila i lavere turtallsområder, men skaper frustrasjon og irritasjon ved igangkjøring. Det er lite effekt under 1500 omdreininger siden motoren ikke drar noe nytte av stort slagvolum, så derfor opplevde vi flere ganger gjennom testperioden å kvele motoren.

Tekniske data

MOTOR, CCM:1560

EFFEKT, HK VED O/MIN:109/ 4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:240/ 1750

EGENVEKT, KG:1416

LENGDE x BREDDE x HØYDE, CM146x452x184

BAGASJEROM, LITER:417

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,45

CO2-UTSLIPP, G/KM:119

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:11,5

TOPPFART: 190

PRIS FRA, KR:271 900

PRIS TESTET BIL: 345 100

Eksteriør: 5

Med R-Designpakke og en dyp og heftig rødfarge, tiltrekker faktisk vår V50 seg masse oppmerksomhet. Den er ikke ulik den femsylindrede turbo-toppmodellen T5, og det er nok ikke uten grunn. Volvo hevder faktisk at selv om bilen R-Design utstyrspakke, skal ikke dette påvirke de lave forbruk- og utslippstallene. V50 gjennomgikk nylig en vellykket facelift som sender tankene i retning av storebror V70. Bilen er knalltøff, og ser dynamisk og sporty ut selv i stasjonsvogn-format.

Interiør: 4

Volvo V50

Volvo V50 Foto: FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Rent praktisk er ikke Volvo V50 noe førstevalg. Den er forholdsvis trang både i baksetet og i bagasjerommet. Derimot er den lekker, riktignok litt konservativ, ryddig og eksklusiv også på innsiden. Og med R-Designpakke, som eksempelvis inneholder aluminiumspaneler, girspak, skinn-sportsseter, sportspedaler, intrumentpanel og sportsratt, forsterkes disse inntrykkene. Det er noe i nærheten av fysisk umulig å ikke sitte godt i en Volvo, og V50 er intet unntak til tross for sine beskjedne mål. Det elektronisk justerbare førersetet skaper en utmerket ergonomi, og polstringen i setet er perfekt. Prikken over I'en hadde vært litt bedre sidestøtte.

Komfort: 5

Bilmodeller som er optimalisert for å være mer miljøvennlige enn basismodellen av samme bil, er ikke nødvendigvis noe førstevalg når det kommer til komfort. Som regel er den senket for å minste luftmotstand, og dekk med lav rullemotstand kan oppføre seg annerledes enn tradisjonelle dekk. Vår bil har vanlige 17-tommers dekk, og oppleves som bittelitt stump på dårlig vei, men ikke nok til at det blir et voldsomt irritasjonsmoment. Faktisk er den ganske så behagelig på de fleste punkter.

Man må nesten bruke forsterker for å høre at det i det hele tatt befinner seg en diesel under panseret når man har fart på bilen. Dessuten er det lite vei- og hjulstøy å melde om, selv om speilene kanskje plystrer vel mye oppover i fart.

Og som nevnt oven sitter man godt som bare det, så da er det meste lagt til rette for komfortable langturer bak rattet, med mindre du er høyreist og blir henvist til baksetet.

Sikkerhet: 5

Tradisjonelt sett er navnet Volvo for mange synonymt med god sikkerhet, blant ved at de innførte sikkerhetsbeltet i bil i 1959. Da V50 kom på markedet i 2004 ble den identiske tvillingen med koffertlokk, S40, grundig testet av sikkerhetsorganet EuroNCAP. Der fikk Volvoen særdeles gode resultater for sikkerheten til både voksne passasjerer og barn i bilen, med henholdsvis fem av fem og fire av fem stjerner. I likhet med veldig mange andre biler på markedet er den derimot litt tøff ved påkjørsel av fotgjengere. To av fire stjerner er et greit resultat. Den beskytter og absorberer godt i overkropp- og hode-høyde, men er lite skånsom i legg-høyde.

Alt av forventet sikkerhetsutstyr, både passivt og aktivt, er på plass som standard. Dessuten kan ting som blindsonevarsling og bluetooth-handsfree kjøpes mot tillegg i pris.

Miljø: 5

Volvo V50 1,6 DRIVe kryper akkurat under den magiske grensen på 120 gram CO2 per kilometer. Det er et akseptabelt tall sett opp i mot konkurrenter som den litt lettere Ford Focus Econetic (115 g) og Volkswagen Golf stv. Bluemotion (122 g). Forbruket er oppgitt til 0,45 liter per mil på blandet kjøring. Gjennom vår 19 mil lange testrute fikk vi et snitt på 0,55 liter per mil. Kanskje ikke voldsomt imponerende sett opp i mot oppgitte tall, men siden vi kjører normalt og ikke i "ecodrive-modus" er det likevel hyggelig sett med økonomiske øyne.

Pris/ utstyr: 3

Volvo V50 har en innstegspris på 278 800 kroner med en 1,6-liters bensinmotor. Legger du til en tusenlapp får du 1,6-liters diesel på 109 hester og 240 Nm som vi her har kjørt. Sistnevnte fremstår som et ganske innlysende valg med mindre du ikke liker oljebrennere og deres litt mer ukultiverte gange.

Vår bil, en V50 1,6D Momentum DRIVe R-Design, starter på 330 400 kroner - da med et godt og sportslig utstyrsnivå inkludert. Testbilen har blant annet elektrisk justerbart førersete og noe annet småtteri, og koster derfor 345 100 kroner. Det er i dyreste laget for en kompaktklasse-stasjonsvogn. Derimot er Volvo V50 mer en premiumbil enn en Focus-konkurrent, og i tillegg er som sagt masse utstyr da iberegnet i prisen.

Spesifikasjoner

Produsent Volvo
Pris 330400

Konklusjon

Volvo V50 1,6D Momentum DRIVe R-Design, som vår bil så flott heter, er en vil-ha-bil. Det meste er akkurat slik man ønsker det; den er sporty, komfortabel, trygg og lekker. Motoren gjør også en god jobb selv om den hadde fortjent en girkasse med lavere utveksling. Hvis du ikke har voldsomme plassbehov, eksempelvis til dypvogn og bakovervendte barneseter, vil du sikkert klare deg med den noe beskjedne plassen som er til disposisjon i V50.

Ta et dykk i vårt rikholdige testarkiv

Vår karakter

Se flere saker fra: Volvo Se flere saker fra: Test av 20 stasjonsvogner Se flere saker fra: Test: Volvo V50
Ny bil, gammel motor og girkasse

Test: Volvo V70 D3 aut. Summum 2013

Ny bil, gammel motor og girkasse
Veil. pris: 590100

Volvo utfordrer eliten

Volvo V40 T3, 2012

Volvo utfordrer eliten
Komfort-SUV i særklasse

Test: Volvo XC60 D3 Premium aut. 2011

Komfort-SUV i særklasse
Veil. pris: 736400

Den aller sikreste familiebilen

Test: Volvo V60 Drivé 1,6D R-design, 2012

Den aller sikreste familiebilen
Årets bil, med feil girkasse

Test: Volvo S60 T4 R-design 2011

Årets bil, med feil girkasse
Veil. pris: 517298

Vi har testet Årets Bil

Test: Volvo V60 2,0T 2011

Vi har testet Årets Bil
Veil. pris: 715270

Volvos lekreste stasjonsvogn

Test Volvo V60 D3, 2010

Volvos lekreste stasjonsvogn
Blant de aller beste

Test Volvo S60 D3, 2010

Blant de aller beste
Veil. pris: 392000

Stas-stasjonsvogn billigst mulig

Test Volvo V70 1,6 D Drivé 2009-modell

Stas-stasjonsvogn billigst mulig
Veil. pris: 395000

Deilig, dyr drøm

Test: Volvo S80 D5 AWD, 2009

Deilig, dyr drøm
Veil. pris: 745350

Rimelig familieluksus

Test: Volvo S80 DRIVé 1,6D Summum, 2009:

Rimelig familieluksus
Veil. pris: 418000

En miljøbil du vil ha

Test: Volvo V50 1,6 DRIVe, 2009-modell

En miljøbil du vil ha
Veil. pris: 330400

Hvem trenger vel 4WD?

Test: Volvo XC60 2,4D Drivé 2009

Hvem trenger vel 4WD?
Billigste XC60 til nå

Test: Volvo XC60 2,4D, 2009-modell

Billigste XC60 til nå
Veil. pris: 528800

Volvos trygge mellomting

Test: Volvo XC60 D5 AWD, 2008:

Volvos trygge mellomting
Veil. pris: 561800

Eleganse for unge voksne

Test: Volvo C30 2.0D Momentum Powershift, 2009:

Eleganse for unge voksne
Veil. pris: 314800

Kostbar herremann

Test: Volvo V70 D5 AWD 2008

Kostbar herremann
Oppnåelig familiedrøm

Test: Volvo V70 2,0D 2008

Oppnåelig familiedrøm
Følelsesladet fornuft

Test: Volvo V50 2,0D R-design 2008

Følelsesladet fornuft
Dieselsprek fornuftsbil

Test: Volvo V70 D5 2007

Dieselsprek fornuftsbil
Fin bil, feil motor

Test: Volvo XC70 3,2 Summum Aut. 2007

Fin bil, feil motor
Stor liten bil

Test: Volvo C30 1,6D 2007

Stor liten bil
Hjelpende hånd fra Ford

Test: Volvo V70 2,4D 2008

Hjelpende hånd fra Ford
Sivilisert kompaktracer

Test: Volvo C30 T5 2007

Sivilisert kompaktracer
Sport eller komfort?

Test: Volvo XC90 Sport

Sport eller komfort?
Det lille, dyre ekstra

Test: Volvo C30 2,0D 2007

Det lille, dyre ekstra
Med miljøet i tankene

Test: Volvo V50 Flexifuel 2007

Med miljøet i tankene
Kraftig dieselversjon

Test: Volvo S40 D5 2006

Kraftig dieselversjon

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag