Test: Volvo S80 D5 AWD, 2009

Deilig, dyr drøm

Med stor dieselmotor, firehjulstrekk og automatgir er S80 en herlig bil for våre veier.

Volvo S80

Volvo S80 Foto: Egil Nordlien HM Foto

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Komfort

+ Trygghetsaura

+ Behagelig, sterk drivlinje

+ Herlig interiør

- Ikke verdens flotteste automat

- Noe sjenerende motorlyd

- Vi har ikke råd

Volvo S80 plasserer seg i samme klasse som biler som Audi A6, BMW 5-serie, og Mercedes-Benz E-klasse. Den er en stasvogn, elegant og sober uten å skryte.

Volvo S80 er nå på plass i ansiktsløftet utgave, og vi har testet den med deres nye, store dieselmotor; 204 hk sterke D5.

Kjøreegenskaper: 5

Volvo S80 er særdeles ryddig på veien. Den er ikke særlig sporty, men lystrer rattbevegelsene momentant. Styrefølelsen er ikke helt på samme linje, og siden den styrer så kjapt inn, skulle vi virkelig ønske vi kjente mer gjennom rattet.

Firehjulstrekksystemet fordeler drivkrefter bakover når det trengs, og i praksis fungerer dette svært godt. Dette utlikner også motorens eventuelle påvirkning på styringen.

Den store bilen har flott balanse og oppleves som lettkjørt, samtidig er den dønn stabil på veien. Hele tiden føles den trygg, og ikke minst behagelig.

S80 er stor, og føles også slik. Den har veldig godt av parkeringssensorer, siden den ikke er verdens mest oversiktlige bil.

Volvo S80

Volvo S80 Foto: Egil Nordlien HM Foto

Motor: 5

Tekniske data Volvo S80 D5 AWD

MOTOR, CM3: R5, 2400

EFFEKT, HK VED O/MIN: 205/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 420/1500-3250

EGENVEKT, KG: 1680

MAKS HENGERVEKT, KG: 2000

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 485/186/149

BAGASJEROM, LITER: 480

DEKKDIMENSJON: 245/40-18

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,73

CO2-UTSLIPP, G/KM: 194

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 8,5

TOPPFART, KM/T: 225

PRIS FRA, KR: 612 000

PRIS TESTBIL, KR: 745 350

Volvo bruker - som en av ytterst få bilprodusenter - fem sylindre på rekke. Dette gir karakteristisk lyd, i våre øyne høres det bra ut.

Den oppgraderte, sprekeste D5-motoren har langt på vei kvittet seg med noen de negative sidene til den etter hvert så aldrende motoren; med 204 hk er den kvikk og sterk, den har et høyt dreiemoment over et stort område, og den virker godt sammen med automatgirkassa.

Dette er mer enn nok kraft, uten at man føler at man sitter med et enormt kraftoverskudd.

Motoren høres godt, og på lave turtall buldrer den nesten som en lastebilmotor. Den er grov i målet, men samtidig muskuløs.

Sekstrinnsautomatgirkassa er imidlertid treg, den er litt for overivrig etter å hente turtall når vi ellers skulle ønske at bilen ville utnytte det høye dreiemomentet, og ødelegger en god del av totalopplevelsen.

Ytelser: 5

Volvo S80

Volvo S80 Foto: Egil Nordlien HM Foto

Med 204 hk og 420 Nm - sistnevnte tilgjengelig fra 1500 til 3250 o/min - har S80 godt med kraft å ta av. 0-100-sprinten er oppgitt til 8,5 sekunder, og toppfarten 225 km/t.

Automatgirkassen henter villig ut kreftene, og mellomakselerasjonsmålingene våre ga svært gode resultater.

Eksteriør: 5

Volvo S80 er staselig, uten å være prangende. Den er stor og elegant, men klarer på mange måter å skjule hvor stor den egentlig er.

Dette er en stasbil for de som ikke vil skille seg ut i særlig grad, samtidig er den flott nok til å passe inn i de fineste kretser. Vi liker det vi ser!

Interiør: 6

Interiøret i Volvo S80 er lekkert; det ser flott og kostbart ut. Den preges - som andre Volvo-modeller - av en lys og luftig atmosfære. Alt er behagelig, både å se på og å ta på, og ergonomien er flott. Sittekomforten er - også her som i de øvrige Volvo-modellene - nydelig.

Volvo S80

Volvo S80 Foto: Egil Nordlien HM Foto

Selv om vi savner sidestøtte i setene; denne bilen har veigrep og fartsressurser nok i massevis, men vi seiler ut av stolen med en gang veien bukter på seg.

Volvo S80

Volvo S80 Foto: Egil Nordlien HM Foto

Testdata Volvo S80 D5 AWD

0-100 KM/T, SEK.: 8,8

60-100 KM/T, KICKDOWN: 4,8

80-120 KM/T, KICKDOWN: 6

STØY TOMGANG, dBA: 47,1

STØY 50 KM/T, dBA: 60,5

STØY 80 KM/T, dBA: 65

STØY 100 KM/T, dBA: 67,9

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,8

Baksetet er rommelig, med god beinplass, men takhøyden er ikke voldsom. Bagasjerommet er stort - 480 liter står tilgjengelig - og det er lett å utnytte.

Komfort: 6

Volvo S80 er en stor og komfortabel bil, både på god og dårlig vei. Den skjuler ikke at veien er humpete, og bilen beveger seg etter ujevnhetene, men rydder også opp uten slag og banking.

Resultatet er at man blir fortalt at veien er dårlig, men samtidig beholder alle hjulene godt plantet på bakken.

Volvo S80

Volvo S80 Foto: Egil Nordlien HM Foto

Sikkerhet: 4

Volvo S80

Volvo S80 Foto: Egil Nordlien HM Foto

Volvo S80 har en deilig aura av voksen trygghet. Testbilen er i tillegg utstyrt med alt Volvo kan tilby av tekniske hjelpemidler, som radarstyrt, adaptiv cruisekontroll, blindsonevarsler, filholdingvarsler og annet.

Bilen er i skrivende stund ikke kollisjonstestet av EuroNCAP, noe som gjør det vanskelig å vurdere kollisjonssikkerheten i forhold til andre biler. Men vi blir særdeles overrasket om S80 ikke vil gjøre det veldig bra der.

Pris/utstyr: 5

S80 er ingen rimelig bil. Startprisen på testbilen er 634 900 kr, og da har den mye utstyr. "Vår" bil har utstyr for 110 000 kr i tillegg; utstyr som isolert sett ikke har skremmende priser, men mange dråper små og så videre¿

Også prismessig stiller S80 mellom to bilklasser; den er en del dyrere enn for eksempel en BMW 525d xDrive med automatgir, men også mye rimeligere enn en 7-serie.

Ja, 745 000 kr er mye penger. Men S80 gir også svært mye for disse pengene.

Volvo S80

Volvo S80 Foto: Egil Nordlien HM Foto

Miljø: 5

Volvo S80

Volvo S80 Foto: Egil Nordlien HM Foto

Til å være en såpass stor bil, med såpass mye kraft, og attpåtil firehjulstrekk, har S80 et imponerende lavt forbruk. Snittforbruket er oppgitt til 0,73 l/mil, og vår til tider krevende forbrukstestløype resulterte i et snitt på 0,8 liter diesel på mila. Det står det respekt av.

Volvo S80

Volvo S80 Foto: Egil Nordlien HM Foto

Spesifikasjoner

Produsent Volvo
Pris 745350

Konklusjon

KARAKTER 5. Volvo S80 er elegant og sober, den er flott innvendig og har god plass. Med 204-hesters D5-motor, automatgir og firehjulstrekk har den også en herlig drivlinje - på tross av at motorlyden til tider kan oppleves som sjenerende.

Komforten er flott, sikkerheten skal være svært god, og selv om prisen er drøy, er den på mange måter fornuftig.

Om bilen hadde hatt en litt mer kultivert motor og girkasse, og om sikkerhetsnivået hadde vært bekreftet av EuroNCAP, ville S80 D5 AWD gått helt til topps. Vi lander imidlertid på en femmer, en sterk sådan.

Les også

Alle Klikks Volvo-tester.

Vår karakter

Se flere saker fra: Volvo Se flere saker fra: De mest komfortable bilene Se flere saker fra: Test: Volvo S80
Ny bil, gammel motor og girkasse

Test: Volvo V70 D3 aut. Summum 2013

Ny bil, gammel motor og girkasse
Veil. pris: 590100

Volvo utfordrer eliten

Volvo V40 T3, 2012

Volvo utfordrer eliten
Komfort-SUV i særklasse

Test: Volvo XC60 D3 Premium aut. 2011

Komfort-SUV i særklasse
Veil. pris: 736400

Den aller sikreste familiebilen

Test: Volvo V60 Drivé 1,6D R-design, 2012

Den aller sikreste familiebilen
Årets bil, med feil girkasse

Test: Volvo S60 T4 R-design 2011

Årets bil, med feil girkasse
Veil. pris: 517298

Vi har testet Årets Bil

Test: Volvo V60 2,0T 2011

Vi har testet Årets Bil
Veil. pris: 715270

Volvos lekreste stasjonsvogn

Test Volvo V60 D3, 2010

Volvos lekreste stasjonsvogn
Blant de aller beste

Test Volvo S60 D3, 2010

Blant de aller beste
Veil. pris: 392000

Stas-stasjonsvogn billigst mulig

Test Volvo V70 1,6 D Drivé 2009-modell

Stas-stasjonsvogn billigst mulig
Veil. pris: 395000

Deilig, dyr drøm

Test: Volvo S80 D5 AWD, 2009

Deilig, dyr drøm
Veil. pris: 745350

Rimelig familieluksus

Test: Volvo S80 DRIVé 1,6D Summum, 2009:

Rimelig familieluksus
Veil. pris: 418000

En miljøbil du vil ha

Test: Volvo V50 1,6 DRIVe, 2009-modell

En miljøbil du vil ha
Veil. pris: 330400

Hvem trenger vel 4WD?

Test: Volvo XC60 2,4D Drivé 2009

Hvem trenger vel 4WD?
Billigste XC60 til nå

Test: Volvo XC60 2,4D, 2009-modell

Billigste XC60 til nå
Veil. pris: 528800

Volvos trygge mellomting

Test: Volvo XC60 D5 AWD, 2008:

Volvos trygge mellomting
Veil. pris: 561800

Eleganse for unge voksne

Test: Volvo C30 2.0D Momentum Powershift, 2009:

Eleganse for unge voksne
Veil. pris: 314800

Kostbar herremann

Test: Volvo V70 D5 AWD 2008

Kostbar herremann
Oppnåelig familiedrøm

Test: Volvo V70 2,0D 2008

Oppnåelig familiedrøm
Følelsesladet fornuft

Test: Volvo V50 2,0D R-design 2008

Følelsesladet fornuft
Dieselsprek fornuftsbil

Test: Volvo V70 D5 2007

Dieselsprek fornuftsbil
Fin bil, feil motor

Test: Volvo XC70 3,2 Summum Aut. 2007

Fin bil, feil motor
Stor liten bil

Test: Volvo C30 1,6D 2007

Stor liten bil
Hjelpende hånd fra Ford

Test: Volvo V70 2,4D 2008

Hjelpende hånd fra Ford
Sivilisert kompaktracer

Test: Volvo C30 T5 2007

Sivilisert kompaktracer
Sport eller komfort?

Test: Volvo XC90 Sport

Sport eller komfort?
Det lille, dyre ekstra

Test: Volvo C30 2,0D 2007

Det lille, dyre ekstra
Med miljøet i tankene

Test: Volvo V50 Flexifuel 2007

Med miljøet i tankene
Kraftig dieselversjon

Test: Volvo S40 D5 2006

Kraftig dieselversjon

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning