Test: Volvo C30 2.0D Momentum Powershift, 2009:

Eleganse for unge voksne

C30 føyer seg fint inn i rekken av designede Volvo-suksesser. Med R-design og Powershift er bilen hakket mer aggressiv, men appellerer fortsatt mest til våre myke sider.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Trygg kjøreglede

+ Effektivt automatgir

+ Eleganse

- Lite bagasjevolum

- Noe uraffinert hjuloppheng

Volvo C30 hører til i en bilklasse som egentlig er ganske stor. Dette er en bil du velger fordi den passer til deg, fordi utstrålingen er riktig, fordi den signaliserer noe du gjerne vil vise fram.

Altså er konkurrentene strengt tatt alt fra Range Rover til Mini Cooper og Fiat 500 .

Men skjærer vi kriteriene ned til de strengt faktuelle og målbare verdiene, så er C30 en litt liten kompaktbil med kun fire seter og svært begrenset bagasjeromsvolum. Bilen er 4,25 meter lang, altså i Golfklassen.

Grunnet styling og målgruppe er den likevel ingen Golf-konkurrent, men et alternativ til den nye Golf-tvillingen Scirocco.

INGEN TVIL: Volvo C30 kjenner du igjen bakfra selv midt på natten.

INGEN TVIL: Volvo C30 kjenner du igjen bakfra selv midt på natten. Foto: Nordlien, Egil

Kjøreegenskaper: 4

Tekniske data: Volvo C30 2.0D Momentum Powershift 2009

  • Motor: R4, 1997 ccm
  • Girkasse: Sekstrinns automat
  • Effekt: 136 hk v/4000 o/min.
  • Dreiemoment: 320 Nm v/2000 o/min.
  • Forbruk:0,59 l/mil
  • CO2-utlipp156 g/km
  • 0-100 km/t: 9,5 sek.
  • Toppfart: 205 km/t
  • Lengde: 4252 mm
  • Bredde: 1782 mm
  • Høyde: 1447 mm
  • Bagasjerom: 233 - 876 liter
  • Egenvekt: 1437 kg
  • Pris fra: 314 800 kr
  • Testet bil: 387 800 kr

C30 har så visst gode kjøreegenskaper. Det er imidlertid ikke alltid det samme som kjøreglede - om man med kjøreglede ser for seg høyt adrenalinnivå.

Derimot er det mye å glede seg over når man cruiser avgårde, enten det er på svingete landevei, motorvei eller i tett bytrafikk. Inntil et visst punkt er bilen presis, forutsigbar og letthåndterbar, og det hele med høy grad av komfort. Faktorer som vil gi voksne C30-sjåfører stor eieglede.

Bilen føles nemlig godt polstret. Inntrykket begynner allerede utenfor, når du ser de svulmende linjene over hjulbuene bak. Videre når du setter deg inn og døren lukker seg med storbilfølelse, og når du setter deg i det velstoppede setet og griper om det tykke rattet. Også lydbildet i kupeen og de høyst begrensede vibasjonene som slipper gjennom bidrar til følelsen av polstring.

Men dersom du så vil presse bilen litt sportslig gjennom oppdukkende svinger, så kvier du deg først litt. Den lette styrefølelsen som gjør bilen så lettmanøvrert i byen er ingen umiddelbar tillitsvekker når du skal millimeterplassere bilen på hvitstripen gjennom venstresvinger.

Etter hvert viser det seg jo at bilen ligger der kontant og lavt med et bredt fotavtrykk. På god asfalt er følelsen solid. Når svingene kombineres med humper er det imidlertid åpenbart at hjulopphenget ikke er det mest raffinerte ved bilen.

Overraskelsen er derfor stor om man tar bilen ut på en runde på skikkelig ruskete vinterføre. Da stemmer plutselig alle parametere igjen, og man sitter ubekymret og ratter gjennom snøføyken som om det skulle være en lekebil.

Her er de beste vinterdekkene.

Motor: 4

Den 136 hk sterke tolitersdieselen er en velkjent traver. Den gjør jobben sin med traust håndverkerstolthet, eller kanskje enda litt bedre. Den har så visst sin styrke i mellomregisteret, som Powershiftkassen er en flittig bruker av, samtidig som den ikke protesterer dersom du føler for å trekke turtallet opp mot 5000-merket.

PS-kassen er altså Ford-konsernets (det er fortsatt de som eier Volvo) nye dobbeltclutch-automatgirkasse, en løsning tilsvarende VW-konsernets DSG-girkasser. Girkassa girer mykt og raskt, men uten å overimponere. Den gjør jobben.

På en bil som dette er det dessuten litt trist å ikke ha hendler på styret til gire selv med. Oppgitte tall fra Volvo viser at den kun er ørlite mindre effektiv enn en manuell girkasse, og at den derfor slipper ut 5 gram mer CO2 en.

Men 156 gram per kilometer er fortsatt anstendig, og til hverdags glemmer man fort slike små innvendiger. Fasit er en motor og en girkasse som gjør jobben uten at det koster deg en kalori.

Norges største motorredaksjon - se hvem som har testet bilen her:

Ytelser: 5

HVIT SVANE: Det er pelskåpetakter over en hvit C30 med R-design-pakke.

HVIT SVANE: Det er pelskåpetakter over en hvit C30 med R-design-pakke. Foto: Nordlien, Egil

Oppgitt tall for akselerasjon fra 0 til 100 km/t er 9,5 sekunder med Powershiftkassen. Det er et lite tidels sekund dårligere en det som er oppgitt mulig å oppnå med manuell giring.

Riktignok oppnår vi ikke lavere tall enn 10,1 med testutstyret montert, men det er tross alt under langt fra ideelle forhold. Og målingene av mellomakselerasjon 60 til 100 og 80 til 120 km/t viser at den momentsterke dieselen er riktig så rask i de mest hverdagslige kjøresituasjonene.

I praksis oppleves bilen som mer enn kvikk nok. Powershift gjør at man hele tiden får det beste fra maskinen.

Eksteriør: 5

R-design er så absolutt lekkert, selv om R-designpakke koster heftige 25 000 kroner. Bodykitet med hekkspoiler og diskret logo i grillen gjør akkurat samme nytten som om du vinterblek og trøtt tar deg en tur på solarium, farger håret og setter på deg et par knæsje solbriller. Selvtilliten heves 100 prosent.

Interiør: 4

Volvo C30 er skikkelig romslig i forsetene, og det er nesten litt uventet i en bil som inngir til å la seg trekkes på som en semsket skinnhanske. Faktisk er det neste så det trekker litt ned.

Følelsen du har i hvite skinnseter med god plass i bredden og med det solide, men servolette rattet mellom hendene er at du like godt kunne ha kjørt en velutstyrt V70. Men med innlagte R-design-logoer her og der, samt sportspedaler oppveies det voksne inntrykket av ungdommlig spirit.

Plassen i baksetene er tilstrekkelig til å kunne by gode venner hjem fra fest, men ikke stort mer. Likevel - fra vår test av C30 med 1,6-litersmotor fikk vi denne responsen fra Mai-Line:

"Passer fint for oss med barn også! Vi har denne bilen og en gutt på snart 4 år, passer helt perfekt. Han sitter veldig komfortabelt og har veldig god plass :) Dessuten har vi flere ganger blitt overrasket over hvor romslig det lille bagasjerommet er. 2 voksne + 1 barn på en ukes ferie i sommer, foreksempel, fikk plass til alt der :) Nydelig bil, anbefales."

Komfort: 5

Dette er en bil du kan narre folk til å tro er en sportsbil, men har for sin klasse først og fremst komfort som største pre. Dieselmotorens moment og automatkassens bekymringsløshet ligger i bunn. Deretter kommer et velpolstret lydbilde, ditto seter og den servolette styringen som hovedrett.

KONGEPLASS: Det er meget komfortabelt bak rattet - og bilen er lett på styringen.

KONGEPLASS: Det er meget komfortabelt bak rattet - og bilen er lett på styringen. Foto: Nordlien, Egil

Totalen er akkurat lik moderne tekniske ytterplagg. Det som kan se ut som digre, tunge skinnkåper i eskimostil er like gjerne konstruert av fjærlette nanofiber som både varmer som en skinnkåpe og samtidig er lett som en vindjakke.

Sikkerhet: 5

Volvo C30 gjør nært sagt per definisjon er meget god figur i EuroNCAP-testen. Den får fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem stjerner for beskyttelse av barn og en av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere. Sikkerhetsutstyret er bra og ESP-systemet fungerer tillitvekkende.

Se alle EuroNCAPs kollisjonstester her.

Pris/utstyr: 4

Dette er ingen billigbil, det sier seg selv. Når man skal uttrykke sin personlighet gjennom en gjenstand, er det få av oss som går på Nille for handle fornuftig. Derfor er neppe heller prisen det mest kritiske ved bilen.

C30 2,0 D Momentum er dessuten relativt godt forsynt med standardutstyr som Bi-Xenon hovedlys, elektronisk klimaanlegg, ryggesensor og parkeringsvarmer.

R-design-pakke til 24 500 kroner kan derfor, om mna aksepterer argumentene, virke som en fornuftig investering til denne bilen. Det løfter den et godt hakk over en standard C30 i utstråling, samtidig som det er langt billigere enn å investere i en heftigere motor. For C30 kan jo også leveres med en 230-hesters 2,5 T5-motor, men da snakker vi om et helt annet prisnivå.

IKKE BILLIG: Men heller ikke dyr - om du ser på bilen som markedsføring av deg selv.

IKKE BILLIG: Men heller ikke dyr - om du ser på bilen som markedsføring av deg selv. Foto: Nordlien, Egil

Spesifikasjoner

Produsent Volvo
Pris 314800

Konklusjon

C30 er ikke ny lenger, men vekker fortsatt oppsikt. R-design løfter bilen et ekstra hakk, og det samme gjør den nydelige Powershift-kassen.

Kjøremessig er det en bil som i større grad tilfredsstiler dem som kjører smart, med flyt og krav til komfort enn for eksempel behovene hos en tenåring som har latt hornene gro. Også 136-hesteren passer svært godt inn i dette bildet - uten avskrekkende bråakselerasjon, men med mektig fine prestasjoner på mellomaks.

Så altså - selv utstyrt med R-design og Powerskift - ord det automatisk lukter testosteron av - er C30 2,0D PS en bil for dem som tenderer mot lett akademisk skandinavisk stil og velpolstret funksjonalitet.

Prismessig plassert i det midtre/øvre prissjiktet for sin klasse er dette en raffinert bil for fremmadstormende voksen ungdom.

Les alle våre biltester her.

Vår karakter

Se flere saker fra: Volvo Se flere saker fra: Her er de 10 beste Golf-utfordrerne Se flere saker fra: Test: Volvo C30
Ny bil, gammel motor og girkasse

Test: Volvo V70 D3 aut. Summum 2013

Ny bil, gammel motor og girkasse
Veil. pris: 590100

Volvo utfordrer eliten

Volvo V40 T3, 2012

Volvo utfordrer eliten
Komfort-SUV i særklasse

Test: Volvo XC60 D3 Premium aut. 2011

Komfort-SUV i særklasse
Veil. pris: 736400

Den aller sikreste familiebilen

Test: Volvo V60 Drivé 1,6D R-design, 2012

Den aller sikreste familiebilen
Årets bil, med feil girkasse

Test: Volvo S60 T4 R-design 2011

Årets bil, med feil girkasse
Veil. pris: 517298

Vi har testet Årets Bil

Test: Volvo V60 2,0T 2011

Vi har testet Årets Bil
Veil. pris: 715270

Volvos lekreste stasjonsvogn

Test Volvo V60 D3, 2010

Volvos lekreste stasjonsvogn
Blant de aller beste

Test Volvo S60 D3, 2010

Blant de aller beste
Veil. pris: 392000

Stas-stasjonsvogn billigst mulig

Test Volvo V70 1,6 D Drivé 2009-modell

Stas-stasjonsvogn billigst mulig
Veil. pris: 395000

Deilig, dyr drøm

Test: Volvo S80 D5 AWD, 2009

Deilig, dyr drøm
Veil. pris: 745350

Rimelig familieluksus

Test: Volvo S80 DRIVé 1,6D Summum, 2009:

Rimelig familieluksus
Veil. pris: 418000

En miljøbil du vil ha

Test: Volvo V50 1,6 DRIVe, 2009-modell

En miljøbil du vil ha
Veil. pris: 330400

Hvem trenger vel 4WD?

Test: Volvo XC60 2,4D Drivé 2009

Hvem trenger vel 4WD?
Billigste XC60 til nå

Test: Volvo XC60 2,4D, 2009-modell

Billigste XC60 til nå
Veil. pris: 528800

Volvos trygge mellomting

Test: Volvo XC60 D5 AWD, 2008:

Volvos trygge mellomting
Veil. pris: 561800

Eleganse for unge voksne

Test: Volvo C30 2.0D Momentum Powershift, 2009:

Eleganse for unge voksne
Veil. pris: 314800

Kostbar herremann

Test: Volvo V70 D5 AWD 2008

Kostbar herremann
Oppnåelig familiedrøm

Test: Volvo V70 2,0D 2008

Oppnåelig familiedrøm
Følelsesladet fornuft

Test: Volvo V50 2,0D R-design 2008

Følelsesladet fornuft
Dieselsprek fornuftsbil

Test: Volvo V70 D5 2007

Dieselsprek fornuftsbil
Fin bil, feil motor

Test: Volvo XC70 3,2 Summum Aut. 2007

Fin bil, feil motor
Stor liten bil

Test: Volvo C30 1,6D 2007

Stor liten bil
Hjelpende hånd fra Ford

Test: Volvo V70 2,4D 2008

Hjelpende hånd fra Ford
Sivilisert kompaktracer

Test: Volvo C30 T5 2007

Sivilisert kompaktracer
Sport eller komfort?

Test: Volvo XC90 Sport

Sport eller komfort?
Det lille, dyre ekstra

Test: Volvo C30 2,0D 2007

Det lille, dyre ekstra
Med miljøet i tankene

Test: Volvo V50 Flexifuel 2007

Med miljøet i tankene
Kraftig dieselversjon

Test: Volvo S40 D5 2006

Kraftig dieselversjon

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag