Test: Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Best i klassen

Nye Volkswagen Polo med 1,6-liters dieselmotor og DSG utmerker seg som det beste valget i sin klasse.

Sist oppdatert

Forbrukshysteriet ruller videre, og sjette generasjon Volkswagen Polo vil være med på leken. Det skal de klare med nye og mer drivstoffgjerrige motorer - både på bensin- og dieselfronten. Den nye, og større, Volkswagen Polo kommer med flere forskjellige nye motorer. Vi har testet den kanskje viktigste: VW-konsernets nye 1,6-liters common rail-diesel. En helt ny bil med en ny motor, altså.

Kjøreegenskaper: 5

Polo er ikke den mest sportslige av småbilene, men det gjør absolutt ingenting. Den har en noe nær perfekt blanding av komfort og sportslighet. Med presis styring, og akkurat passe stram fjæring, er det ikke noe problem å sluke svinger fortere enn de fleste tør. En fordel med såpass små biler, er ofte den forholdsvis lave vekten. Vår testbil med 1,6-liters diesel og DSG veier rett i underkant av 1200 kilo, og det er med på å gjøre den kvikk og lettkjørt.

En bil som dette kommer nok også ofte til å bli brukt til bykjøring, og manøvrerbarheten her er det heller ingenting å si på. Det er stort sett aldri noe problem å parkere bilen, og du har grei oversikt i alle retninger - selv om speilene føles en smule for små.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Motor: 6

Den 1,6-liters dieselmotoren under panseret gjør en fantastisk jobb - spesielt i samspill med Volkswagens DSG-kasse. Polo har fått den nye syvtrinns-girkassen, og vi kan ikke si annet enn at den gjør en formidabel jobb. Den henter ut det beste av motoren uansett kjørestil og veiforhold. Den nye 1,6-literen er både støysvak og sterk. Den støyer riktignok litt på tomgang og i lave hastigheter når den er kald, men bortsett fra det merker man nesten ingenting til oljebrenneren foran bena.

Polo er en smule tørstere enn Ford Fiesta Econetic (0,37l/mil), med sine 0,42 liter per mil ved blandet kjøring, men vår testbil er heller ikke optimalisert for dette på samme måte som Fords Econetic-modell.

Ytelser: 5

90 hester høres kanskje ikke så mye ut, men 230 Nm hjelper definitivt på kraftinntrykket. Sprinten til hundre skal gå unna på 11,5 sekunder, men det kjennes faktisk ut som det går adskillig raskere. Selv forbikjøring av trailere i oppoverbakke forgår uten dramatikk og dødsangst.

I mellomakselerasjonen er Polo sterk, og mye av æren for det kan nok tilskrives den syvtrinns DSG-kassen. Ettersom du har flere gir enn normalt å velge mellom, er det også lettere å utnytte kreftene maksimalt.

Se alle våre biltester her

Eksteriør: 5

Foto: Egil Nordlien HM Foto

At Polo slekter på sotrebror Golf er det ingen tvil om. Den nye modellen har fått skarpere og mer sportslige linjer, og fremstår nå som en elegant småbil. Den skriker ikke akkurat om oppmerksomhet, men den røde fargen vår testbil hadde, var med på å gi den en hel del oppmerksomhet likevel. Hvor lang tid det tar før også denne Poloen blir dørgende kjedelig, er vanskelig å si. Vi tror nok ikke det tar mange ukene før de aller fleste ikke engang vil heve et øyenbryn når de ser en Polo.

Les også:

Billige, bra og gjerrige småbiler

Bilene som forurenser minst

Interiør: 5

Innvendig er det ikke vanskelig å se at du sitter i en Volkswagen. Alle knapper og brytere har sine logiske plasseringer, og kvalitetsinntrykket er generelt bra. Det er ikke lenger slik at en småbil som Polo må virke billig. Highline-utgaven har sportsseter som standard, og de er både komfortable, og har mer enn nok sidestøtte.

Kupeen føles stor, men det er ikke voldsomt god plass. Dette er ingen erstatter for storebror Golf, men det er helt klart mulig å ha med seg voksne i baksetet på kortere turer. Bagasjeplassen er helt grei. 280 liter holder i de fleste tilfeller, men hvis du skal på langtur, blir du nok nødt til å legge ned baksetene.

Komfort: 5

Komforten på langturer er også god. Vår bil var utstyrt med 16-toms felger og dekk i 45-profil. Det bidrar til at bilen sitter godt i svingene, men det gjør også at du merker de små ujevnhetene forholdsvis godt. Over tverrgående asfaltkanter og annet grums du finner i byen, blir bilen fort "sprettende" bortover. En god del av skylden for dette må nok tillegges lavprofildekkene.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Det er ikke plagsomt mye støy i kupeen, men man hører likevel noe til dekkene når man beveger seg i motorveihastighet.

Les også:

Test av ti familiebiler med automatgir

Se neste års familiebiler

Sikkerhet: 5

Fem stjerner med Euro NCAPS nyeste standard. Det betyr at bilen blir ansett som en sikker bil etter dagens standarder (du kan lese mer om de nye standardene her). Den klarer seg ikke så godt som forventet ved kollisjon med stolpe fra siden, og for whiplash-beskyttelse.

Alt man kan forvente av sikkerhetsutstyr er standard. Vi kan nevne blant annet ESP, ASR, sidekollisjonsputer for fører og passasjer, samt hodekollisjonsputer både foran og bak.

Pris/utstyr: 4

Prismessig er ikke Polo den gunstigste bilen i klassen. Med en startpris på 209 390 kroner med 1,6-liters diesel. Vil du ha DSG også, må du punge ut med drøye 15 000 kroner ekstra. Det er helt klart verdt de ekstra pengene, og mest sannsynlig vil det også heve annenhåndsverdien noen hakk. Til sammenligning koster en Ford Fiesta Econetic fra 197 300 kroner - altså snaue 12 000 kroner mindre. Standardutstyrslisten er noenlunde lik, men Volkswagen tar seg en smule mer betalt for ekstrautstyret sitt.

Miljø:5

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Polo med liten og moderne dieselmotor er en drivstoffgjerrig bil. Det sier nesten seg selv. At den skulle være såpass lett å kjøre ned mot forbrukstallene som er oppgitt overrasket oss likevel. Det er ikke alltid de oppgitte tallene er mulig å oppnå på vanlig vei, men vi kjørte Polo på 0,42 l/mil i vår faste testrute. Det er faktisk 0,1 l/mil lavere enn det bilen er oppgitt til i EU-miksen.

CO2-utslippet på 112 gram er ikke revolusjonerende for en bil som dette, men det er likevel forholdsvis bra. Det kommer også en mer spareorientert Bluemotion-modell mot slutten av året.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 23/09 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også