Test: Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Best i klassen

Nye Volkswagen Polo med 1,6-liters dieselmotor og DSG utmerker seg som det beste valget i sin klasse.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Herlig drivlinje

+ Realtivt sportslig kjørefølelse

+ Forholdsvis komfortabel

- Litt stump over skarpe ujevnheter

- Litt dieselstøy på tomgang og i lave hastigheter

Forbrukshysteriet ruller videre, og sjette generasjon Volkswagen Polo vil være med på leken. Det skal de klare med nye og mer drivstoffgjerrige motorer - både på bensin- og dieselfronten. Den nye, og større, Volkswagen Polo kommer med flere forskjellige nye motorer. Vi har testet den kanskje viktigste: VW-konsernets nye 1,6-liters common rail-diesel. En helt ny bil med en ny motor, altså.

Kjøreegenskaper: 5

Polo er ikke den mest sportslige av småbilene, men det gjør absolutt ingenting. Den har en noe nær perfekt blanding av komfort og sportslighet. Med presis styring, og akkurat passe stram fjæring, er det ikke noe problem å sluke svinger fortere enn de fleste tør. En fordel med såpass små biler, er ofte den forholdsvis lave vekten. Vår testbil med 1,6-liters diesel og DSG veier rett i underkant av 1200 kilo, og det er med på å gjøre den kvikk og lettkjørt.

En bil som dette kommer nok også ofte til å bli brukt til bykjøring, og manøvrerbarheten her er det heller ingenting å si på. Det er stort sett aldri noe problem å parkere bilen, og du har grei oversikt i alle retninger - selv om speilene føles en smule for små.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Motor: 6

Den 1,6-liters dieselmotoren under panseret gjør en fantastisk jobb - spesielt i samspill med Volkswagens DSG-kasse. Polo har fått den nye syvtrinns-girkassen, og vi kan ikke si annet enn at den gjør en formidabel jobb. Den henter ut det beste av motoren uansett kjørestil og veiforhold. Den nye 1,6-literen er både støysvak og sterk. Den støyer riktignok litt på tomgang og i lave hastigheter når den er kald, men bortsett fra det merker man nesten ingenting til oljebrenneren foran bena.

Polo er en smule tørstere enn Ford Fiesta Econetic (0,37l/mil), med sine 0,42 liter per mil ved blandet kjøring, men vår testbil er heller ikke optimalisert for dette på samme måte som Fords Econetic-modell.

Ytelser: 5

90 hester høres kanskje ikke så mye ut, men 230 Nm hjelper definitivt på kraftinntrykket. Sprinten til hundre skal gå unna på 11,5 sekunder, men det kjennes faktisk ut som det går adskillig raskere. Selv forbikjøring av trailere i oppoverbakke forgår uten dramatikk og dødsangst.

I mellomakselerasjonen er Polo sterk, og mye av æren for det kan nok tilskrives den syvtrinns DSG-kassen. Ettersom du har flere gir enn normalt å velge mellom, er det også lettere å utnytte kreftene maksimalt.

Se alle våre biltester her

Eksteriør: 5

Foto: Egil Nordlien HM Foto

At Polo slekter på sotrebror Golf er det ingen tvil om. Den nye modellen har fått skarpere og mer sportslige linjer, og fremstår nå som en elegant småbil. Den skriker ikke akkurat om oppmerksomhet, men den røde fargen vår testbil hadde, var med på å gi den en hel del oppmerksomhet likevel. Hvor lang tid det tar før også denne Poloen blir dørgende kjedelig, er vanskelig å si. Vi tror nok ikke det tar mange ukene før de aller fleste ikke engang vil heve et øyenbryn når de ser en Polo.

Les også:

Billige, bra og gjerrige småbiler

Bilene som forurenser minst

Interiør: 5

Innvendig er det ikke vanskelig å se at du sitter i en Volkswagen. Alle knapper og brytere har sine logiske plasseringer, og kvalitetsinntrykket er generelt bra. Det er ikke lenger slik at en småbil som Polo må virke billig. Highline-utgaven har sportsseter som standard, og de er både komfortable, og har mer enn nok sidestøtte.

Kupeen føles stor, men det er ikke voldsomt god plass. Dette er ingen erstatter for storebror Golf, men det er helt klart mulig å ha med seg voksne i baksetet på kortere turer. Bagasjeplassen er helt grei. 280 liter holder i de fleste tilfeller, men hvis du skal på langtur, blir du nok nødt til å legge ned baksetene.

Komfort: 5

Komforten på langturer er også god. Vår bil var utstyrt med 16-toms felger og dekk i 45-profil. Det bidrar til at bilen sitter godt i svingene, men det gjør også at du merker de små ujevnhetene forholdsvis godt. Over tverrgående asfaltkanter og annet grums du finner i byen, blir bilen fort "sprettende" bortover. En god del av skylden for dette må nok tillegges lavprofildekkene.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Det er ikke plagsomt mye støy i kupeen, men man hører likevel noe til dekkene når man beveger seg i motorveihastighet.

Les også:

Test av ti familiebiler med automatgir

Se neste års familiebiler

Sikkerhet: 5

Fem stjerner med Euro NCAPS nyeste standard. Det betyr at bilen blir ansett som en sikker bil etter dagens standarder (du kan lese mer om de nye standardene her). Den klarer seg ikke så godt som forventet ved kollisjon med stolpe fra siden, og for whiplash-beskyttelse.

Alt man kan forvente av sikkerhetsutstyr er standard. Vi kan nevne blant annet ESP, ASR, sidekollisjonsputer for fører og passasjer, samt hodekollisjonsputer både foran og bak.

Pris/utstyr: 4

Prismessig er ikke Polo den gunstigste bilen i klassen. Med en startpris på 209 390 kroner med 1,6-liters diesel. Vil du ha DSG også, må du punge ut med drøye 15 000 kroner ekstra. Det er helt klart verdt de ekstra pengene, og mest sannsynlig vil det også heve annenhåndsverdien noen hakk. Til sammenligning koster en Ford Fiesta Econetic fra 197 300 kroner - altså snaue 12 000 kroner mindre. Standardutstyrslisten er noenlunde lik, men Volkswagen tar seg en smule mer betalt for ekstrautstyret sitt.

Miljø:5

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Polo med liten og moderne dieselmotor er en drivstoffgjerrig bil. Det sier nesten seg selv. At den skulle være såpass lett å kjøre ned mot forbrukstallene som er oppgitt overrasket oss likevel. Det er ikke alltid de oppgitte tallene er mulig å oppnå på vanlig vei, men vi kjørte Polo på 0,42 l/mil i vår faste testrute. Det er faktisk 0,1 l/mil lavere enn det bilen er oppgitt til i EU-miksen.

CO2-utslippet på 112 gram er ikke revolusjonerende for en bil som dette, men det er likevel forholdsvis bra. Det kommer også en mer spareorientert Bluemotion-modell mot slutten av året.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Selv om den er noen tusenlapper dyrere enn flere av konkurrentene, fremstår Volkswagen Polo som det beste valget i denne klassen - spesielt med denne drivlinjen. Her savner du aldri krefter, og du kan ha det morsomt på svingete landevei. Alt dette uten at du må lide alt for mye når du beveger deg over trikkeskinner og andre uhumskheter.

Les også:

Her skjer dødsulykkene

Gammel bil fronter med ny - se video

Vår karakter

Se flere saker fra: Volkswagen Se flere saker fra: 15 kule småbiler Se flere saker fra: Polo er årets bil Se flere saker fra: Test: Volkswagen Polo
Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Denne hybriden er raskest

Test: VW Jetta Hybrid Highline, 2013

Denne hybriden er raskest
Veil. pris: 374700

Drømme-Golfen

Test: Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion 2013

Drømme-Golfen
Veil. pris: 419190

En nesten perfekt bil

VW Golf 1,6 TDI, 2012

En nesten perfekt bil
Flott bybil fra Volkswagen

Test: Volkswagen Up! 1,0 60 hk 2012

Flott bybil fra Volkswagen
Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Bobla er mer sprudlende enn noensinne

Test: Volkswagen Beetle Coupé 1,2 TSI 105 hk 2012

Bobla er mer sprudlende enn noensinne
Veil. pris: 262720

Donnerwetter, for en SUV!

Test VW Touareg V8 TDI, 2012

Donnerwetter, for en SUV!
Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker
Billig-SUV fungerer bra

Test VW Tiguan 2,0 TDI 110 hk, 2012

Billig-SUV fungerer bra
Her er den beste Golfen

Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011

Her er den beste Golfen
Veil. pris: 508670

Mer luksus trenger du ikke

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI 170 hk DSG 4Motion, 2011

Mer luksus trenger du ikke
Veil. pris: 583210

Vi har hardtestet Volkswagen Passat

Langtest: 6000 kilometer med Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Vi har hardtestet Volkswagen Passat
Bestselgeren er blitt enda bedre

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG, 2011

Bestselgeren er blitt enda bedre
Veil. pris: 509790

Like bra som en vanlig Golf

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011

Like bra som en vanlig Golf
Touran er litt for trang

Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline

Touran er litt for trang
Norges første test av nye Passat

Test: VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI BMT 140 DSG, 2011

Norges første test av nye Passat
Vi har testet tidenes raskeste Golf

Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010

Vi har testet tidenes raskeste Golf
Veil. pris: 810840

Familiedrømmen

Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG, 2010

Familiedrømmen
Veil. pris: 735320

Sports-SUV med miljøalibi

Test VW Touareg Hybrid, 2010

Sports-SUV med miljøalibi
Veil. pris: 1430000

Hva skal vi med denne folkevogna?

VW Jetta 1,6 TDI DSG Highline, 2011-modell

Hva skal vi med denne folkevogna?
Veil. pris: 265080

Denne Golfen får karakter seks

Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks
Familiens drømmebil

Test VW Passat stasjonsvogn 1,6 TDI, 2011

Familiens drømmebil
Veil. pris: 311000

Bilen som har plass til alt

Test: VW Sharan 2,0 TDI DSG BMT Highline, 2011-modell

Bilen som har plass til alt
Veil. pris: 447170

Sparer deg for avgifter

Langtest: 2600 km med VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010

Sparer deg for avgifter
Veil. pris: 230580

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann

Test: VW Touran 2,0 TDI 7s., 2010

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann
Veil. pris: 349220

Polo med supermotor

Test: Volkswagen Polo Cross 1,2 TSI 2010

Polo med supermotor
Velg en annen Polo

Test: Volkswagen Polo BlueMotion

Velg en annen Polo
Verdens beste VW Golf

Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010

Verdens beste VW Golf
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Fornuftsbil med energipille

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille
Tjukkversjonen av Golf

Test: VW Golf Plus 2,0 TDI 110 2009

Tjukkversjonen av Golf
Veil. pris: 262000

Ekte Golf?

Test: VW Golf 1,9 TDI stasjonsvogn 2007

Ekte Golf?
Billig Golf slår godt fra seg

Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009

Billig Golf slår godt fra seg
Veil. pris: 226800

Setter standarden

Test: VW Golf GT 1,4 TSI DSG 2008

Setter standarden
Skummel nykommer

Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009

Skummel nykommer
Veil. pris: 289400

Gammel, men god

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 4Motion, 2010

Gammel, men god
Veil. pris: 467860

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
En perfekt Polo koster 200.000,-

Test: VW Polo 1,2 70 hk Comfortline, 09-modell

En perfekt Polo koster 200.000,-
Veil. pris: 201000

Best i klassen

Test: Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Best i klassen
Diesel bedre enn hybrid

Test: VW Passat BlueMotion 2,0 TDI 110 hk Highline 2009

Diesel bedre enn hybrid
Veil. pris: 336000

Folkevogn med horn i panna!

Test: VW Passat R36 2008

Folkevogn med horn i panna!
Veil. pris: 919130

Familien i boks

Test: VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI, 2009-modell

Familien i boks
Veil. pris: 347760

Morsom og tørst Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 Tiptronic, 2009

Morsom og tørst Tiguan
Veil. pris: 434930

Den lekreste fra VW

Test: VW Passat CC 1,8 TSI 2008

Den lekreste fra VW
Veil. pris: 388850

Nygammelt forbruksfrieri

Test: VW Passat BlueMotion 2008

Nygammelt forbruksfrieri
Coupékabrioletenes konge

Test: VW Eos 2,0 TFSI 2008

Coupékabrioletenes konge
Veil. pris: 540000

Norgesdrøm?

Test: VW Passat 2.0 TDI 4Motion stasjonsvogn 2007

Norgesdrøm?
Tung, dyr og flott

Test: VW Touareg 3,0 V6 TDI 2008

Tung, dyr og flott
Dyr folkevogn

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI CR 2008

Dyr folkevogn

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag