Test: Toyota Verso 2,2 D-4D 2008

Praktisk for sju

Toyota Verso er småbarnsfamilienes hverdagshelt. Her er testen.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

Plass for inntil sju personer, god kvalitet og fleksible løsninger er Toyota Versos våpen i MPV-kampen. Bilen har vært på markedet i noen år, og sterke konkurrenter har kommet til. Evner Verso å holde tritt med konkurrentene?

Kjøreegenskaper: 3

Kjøreglede er mangelvare i Toyota Verso, likevel oppleves kjøreegenskapene som stabile og gode. Til å være en høyreist sjuseter er den bra med på notene, og oppleves som forholdsvis presis. Den understyrer på typisk vis slik mange setter pris på at en relativt stor familiebil skal, uten at det er dramatisk på noen måte.

Den oppleves som litt stram i bakhjulsopphenget, noe den må være siden den i enkelte tilfeller skal ha fem passasjerer bak de to foran, men ikke så mye at det blir ukomfortabelt.

Motor: 4

Motoren er en 2,2-liters dieselfirer vi kjenner godt fra før. Denne utgaven byr på 136 hester og 310 Nm, sistnevnte tilgjengelig for fullt ved 2000 omdreininger per minutt. Motoren gir Verso gode ytelser; det er sjelden man føler behov for mer dreiemoment enn man har til rådighet, og forbikjøringer går unna som bare det.

Riktignok føles motoren litt gammeldags i forhold til de mer silkemyke konkurrentene, og momentkurven er ikke like jevn som på en del andre diesel-kraftpakker på markedet. Sekstrinns-girkassen fungerer godt og er enkel og behagelig å sjalte med siden girspaken er plassert godt oppe i midtkonsollen.

Naturlige konkurrenter:

Mazda 5

Volkswagen Touran

Opel Zafira

Renault Grand Scenic

Dodge Journey

Ytelser: 4

136 hester og 310 Nm er nok til å sette bra med fart på Verso, den oppleves både som kvikk og sterk når det er behov for det. Motoren er som sagt ikke like fleksibel som de mest moderne maskinene på markedet, men er trivelig å ha med å gjøre.

Bilen når 100 km/t på ti blank, og har en toppfart på 195 km/t. Med denne motoren er den oppgitt til å bruke 0,66 liter per mil ved blandet kjøring - et tall som ikke imponerer i dag.

Eksteriør: 3

Verso ser ut som akkurat det den er: en sjuseters MPV fra Toyota. Den er ikke spesielt spennende, men det er noe med bilens utseende som er tiltalende likevel. Den har noen tøffe elementer med blant annet utbygde skjermer, men samtidig er den nokså anonym i trafikkbildet.

Bilen sladrer ikke spesielt mye om sine praktiske egenskaper når du ser den utvendig, men sannheten er at en Verso kan være en rommelig drøm for en småbarnsfamilie.

Interiør: 5

Bilen har svært så fleksible bakseteløsninger. Baksetet har tre individuelle seter som både kan justeres fram og tilbake samt felles ned - alene eller alle tre samtidig - hvis lange ting skal fraktes i bagasjerommet.

Dessuten finnes det to seter helt bakerst som kan felles opp ved behov. Disse er riktignok forbeholdt mindre barn, men kan være fine å ha som en backup-løsning når fotballaget skal hjem fra kamp.

Ellers er interiøret typisk Toyota, med ikke altfor forseggjorte detaljer, men funksjonelt og fint. Sittestillingen er god til tross for litt korte sitteputer under lårene, og plasseringen av girspaken og justeringsmulighetene på rattet sørger for god ergonomi.

I midtkonsollen er det pyntet opp med en gjennomsiktig blå plate over klimaanlegget, og det er plenty av små rom og koppholdere som forenkler ting ved daglig bruk.

Se alle våre biltester her.

Komfort: 5

Det Verso ikke tilbyr av kjøreglede, tar den definitivt igjen på komfort, for dette er en overraskende behagelig bil å befinne seg i. Sittestillingen er som nevnt god, og plassløsningene svært praktiske.

Understellet er fint satt opp og takler ujevnheter i veien på en god måte, samtidig er den verken hengslete eller dvask i oppførselen.

Når det gjelder støy, er det ikke spesielt mye å legge merke til, bortsett fra en motor som oppleves som noe mer høyrøstet enn hos mer moderne konkurrenter.

Sikkerhet: 5

Euro NCAP testet Toyota Corolla Verso i 2003, med glimrende resultater. Corolla-navnet har den riktignok kvittet seg med her til lands, men sikkerheten er den samme. Bilen fikk full pott med fem av fem mulige stjerner for sikkerheten til voksne i bilen, mens den fikk fire av fem for sikkerheten til barn i bilen.

Derimot er den litt mindre skånsom mot fotgjengere den måtte treffe, og får tildelt to av fire mulige stjerner.

Verso har bra med både aktivt og passivt sikkerhetsutstyr; vi kan nevne ting som ni kollisjonsputer, ABS-bremser, EBD (elektronisk bremsekraftfordeler), ISOFIX-løsning, VSC og barnesikring på dørlåser.

Pris/ utstyr: 4

Toyota Verso er ingen billigbil, for med en startpris på 336.200 kroner legger den seg over eksempelvis Mazda 5, en sterk konkurrent som tilbyr både skyvedør og enda bedre innvendig plass enn Toyotaen gjør.

Ellers ligger de fleste andre konkurrentene i samme prisleie, men Verso har et godt kort i ermet med sitt gode kvalitetsrykte. Det skiller drøyt 42.000 kroner mellom laveste og høyeste utstyrsnivå, med ting som eksempelvis navigasjonsanlegg, fartsholder, to-sone klimaanlegg, ryggekamera, 16-tommers felger og tonede ruter.

Det øverste utstyrsnivået "X" er kun tilgjengelig med den 177 hester sterke utgaven av den samme 2,2-literen. Den koster fra 429.000 kroner.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Alle småbarnsfamilier hadde hatt godt av en Verso i oppkjørselen. Bilen er en hverdagshelt som ikke gjør så mye ut av seg, men som utfører sine oppgaver upåklagelig. Det er ingenting ved bilen som tar pusten fra en, men de fleste egenskapene man er på jakt etter i en familiefrakter, er på plass.

Det er bare en ting som er skummelt, nemlig at Mazda 5 byr på de samme gode egenskapene, og enda flere, for en billigere penge.

Les også:

De beste folke-SUVene

De beste barnesetene

Vår karakter

Se flere saker fra: Toyota Se flere saker fra: Test: Toyota Verso
Mer spennende Toyota-knert

Test: Toyota Aygo x-wave 1,0 x-shift, 2014

Mer spennende Toyota-knert
Veil. pris: 204800

Mye billigere, men ikke dårligere

Test: Toyota RAV4 2,0 D-4D 4WD, 2014

Mye billigere, men ikke dårligere
Veil. pris: 369000

Bra, men ikke best

Test: Toyota Avensis 2,0 D-4D stv. 2013

Bra, men ikke best
Veil. pris: 373100

Lettkjørt og gjerrig hybridbil

Test: Toyota Yaris Hybrid, 2012

Lettkjørt og gjerrig hybridbil
Veil. pris: 190400

En fremtidig klassiker

Test: Toyota GT86, 2012

En fremtidig klassiker
Veil. pris: 448000

Rimelig familie-hybrid

Test: Toyota Prius+ Seven, 2012

Rimelig familie-hybrid
Veil. pris: 387700

Bestselgeren har aldri vært bedre

Test: Toyota Avensis 2,0 D-4D stv., 2012

Bestselgeren har aldri vært bedre
Veil. pris: 309300

En av Norges viktigste småbiler

Test: Toyota Yaris 1,3 Multidrive S (aut.), 2011

En av Norges viktigste småbiler
Familie-Toyotaen du bør kjøpe

Test: Toyota Avensis stv. 1,8 CVT, 2012

Familie-Toyotaen du bør kjøpe
Veil. pris: 342600

Den beste billigbilen for småbarnsfamilier

Test: Toyota Verso S 1,4 D4-D 2011

Den beste billigbilen for småbarnsfamilier
Veil. pris: 229900

Endelig en Prius med stikkontakt

Test: Toyota Prius Plug-in

Endelig en Prius med stikkontakt
Toyota på sitt beste

Test Toyota Auris 1,4 D-4D, 2010

Toyota på sitt beste
Friske Toyota-takter

Test Toyota Auris 1,4 D-4D Kuro S, 2010

Friske Toyota-takter
Veil. pris: 236000

Miljøvennlig små-SUV fra Toyota

Test: Toyota Urban Cruiser D4-D 4wd, 2010

Miljøvennlig små-SUV fra Toyota
Veil. pris: 283200

Lettkjørt og sikker bil

Test Toyota Auris Hybrid, 2010

Lettkjørt og sikker bil
Veil. pris: 258400

Ryddige Auris

Test: Toyota Auris 1,4 D-4D 2008

Ryddige Auris
Veil. pris: 232700

En smule X-faktor

Test: Toyota Auris X 2008

En smule X-faktor
Toyota Auris: Sikkert stikk

Toyota Auris: Sikkert stikk
Storselgeren møter kjørefavoritten

TEST: Toyota Avensis mot Honda Accord

Storselgeren møter kjørefavoritten
Gode, gamle Avensis

Test: 2008-modell Toyota Avensis D-4D 2008

Gode, gamle Avensis
Veil. pris: 347100

Deilig dovenskap

Test: Toyota Avensis 2,0 Multidrive S, 2009-modell

Deilig dovenskap
Veil. pris: 428600

Vi har kjørt nye Avensis

Test: Toyota Avensis 2,0 D4-D 2009-modell

Vi har kjørt nye Avensis
Veil. pris: 322800

Den tøffeste Toyotaen

Test: Toyota Avensis 2,0 D-4D T-Sport

Den tøffeste Toyotaen
Veil. pris: 400570

Bilen som kommer frem overalt

Test: Toyota Land Cruiser 150 GX D-4D aut., 2010

Bilen som kommer frem overalt
Veil. pris: 969700

Dieselmini med futt

Test: Toyota iQ 1,4D-4D

Dieselmini med futt
Offroad-kongen

Test: Toyota Land Cruiser V8 D-4D 2008

Offroad-kongen
Mye bedre

Toyota Prius Hybrid 2009

Mye bedre
Større 7-seter fra Toyota

Test: Toyota Verso 1,8 valvematic Multidrive S Premium 09-modell

Større 7-seter fra Toyota
Veil. pris: 392000

Hvor smart kan minibilen bli?

Test: Toyota iQ 1,0 VVT-i 2009

Hvor smart kan minibilen bli?
Veil. pris: 155000

Prius er avgiftsvinneren

Test: Toyota Prius HSD

Prius er avgiftsvinneren
Veil. pris: 304200

Kjapp make-up

Test: Toyota RAV4 Cross Sport 2008

Kjapp make-up
Originalen er ikke lenger best

Test: Toyota RAV4 D-4D 2007

Originalen er ikke lenger best
I kjente spor

Test: Toyota RAV4 D-4D 2006

I kjente spor
Sikrere, men fortsatt morsom

Test Toyota RAV4 2004

Sikrere, men fortsatt morsom
Det sportslige alternativet

Test Toyota RAV4 2,0 150 hk bensin 2002

Det sportslige alternativet
Unødvendig byjeep

Test: Toyota Urban Cruiser 1,33 09-modell

Unødvendig byjeep
Veil. pris: 249300

Praktisk for sju

Test: Toyota Verso 2,2 D-4D 2008

Praktisk for sju
Toyotas aller heftigste

Test: Toyota Yaris TS 2008

Toyotas aller heftigste

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag