Test Toyota RAV4 2,0 150 hk bensin 2002

Det sportslige alternativet

Toyota RAV4 var en av de morsomste kompakt-SUV’ene på markedet. Denne testen er hentet fra Vi Menn Bil i 2002.

Toyota RAV 4 2003

Toyota RAV 4 2003

Publisert Oppdatert

VERSJONENE

RAV4 finnes som en kort 3-dørs variant og som en lengre 5-dørs. I kombinasjon med 1,8 l/125 hk leveres begge disse kun som rene forhjulstrekkere, mens med 2,0 l/150 hk er 4WD obligatorisk.

KONKLUSJON

Du som kjøpte RAV4 i fjor, har ingen grunn til å henge med leppa for at du skulle kjøre en akterutseilt bil allerede i år. RAV4 er fortsatt alternativet blant små-SUV'ene for den som setter pur kjøreglede i høysetet. Komforten og plassen holder ikke lenger helt mål sammenliknet med de beste.

TEKNISKE DATA

Motor: R4, 1998 ccm

Ytelse: 150 hk

Dreiemoment: 192 Nm - 4000 o/min

Dekkdimensjon: 215/70 R16

Egenvekt: 1275 kg

Bagasjerom: 410-520/970 liter

Forbruk EU-mix: 0,88 l/mil

0-100 km/t 10,6 sek.

Toppfart: 185 km/t

Pris: 310 000 kroner

TESTDATA

0-100 km/t 10,4

70-100 km/t 3. gir 6,1

70-100 km/t 5. gir 13,2

50-100 km/t 4. gir 13,8

Støy 100 km/t 5. gir 71,5

Støy 6000 o/min 2. gir 75,5

Våre faste lesere vil huske testen av små SUV'er da RAV4 var ny høsten 2000. Da var den vår klare favoritt. Men mye skjer på et drøyt bilår. Ikke minst merkes det at Nissan X-Trail og nye Honda CR-V har kommet til.

Utseendet høster fortsatt bifall. RAV4 er passelig aggressiv og frekk i linjene til at også vi europeere liker den. Innvendig følger den opp med en av de beste førerplassene i klassen.

Dessuten synes det store flertallet blant Vi Menns biltestere at interiøret ser ganske stilig ut, faktisk litt sportslig, og kvalitetsfølelsen holder mål.

Motor og drivlinje hører til RAV4s paradedisipliner. Toliteren med VVT-i ventiljustering er en meget harmonisk maskin som drar pent og kraftfullt fra moderate turtall. Lar du den løpe ut, er den en av de friskeste i klassen. Kombinert med det vi liker å omtale som "ekte" 4WD, det vil si at de fire hjulene i utgangspunktet drar kontinuerlig med 25 prosent av kraften hver, kan du fint leke litt rally på snødekte veier.

Morsom, men krevende

Ulempen er at den kan være litt lunefull. Du bør med andre ord vite hva du holder på med dersom du vil ha en trygg lekestund. Verre er det at også sjåfører som slett ikke er innstilt på å sladde rundt på glatta, kan oppleve til dels friske kast med hekken dersom du kommer for fort inn i en sving og går av gassen. Elektronisk stabilitetskontroll hadde vært kjærkomment.

Fremkommeligheten er heller ikke blant de beste, siden RAV4 i denne versjonen mangler brems eller sperre på differensialene foran og bak (diffbrems bak er standard på Sport-utgaven). Senterdifferensialen har en brems som jobber etter viskositetsprinsippet, men denne trenger en del hjulspinn før den begynner å flytte kreftene dit det er feste.

Langs hakkete vinterveier er RAV4 litt stumpete i oppførselen sammenliknet med de beste konkurrentene. Det relativt faste oppsettet, som gir den for biltypen spenstige kjøreegenskaper også på barmark, har sine ulemper.

Vårt største ankepunkt mot RAV4 er likevel støynivået. Spesielt veistøy, men også motor, vind og litt transmisjonsstøy er for fremtredende. Faktisk er støynivået betydelig lavere i en Corolla som koster 100 000 kroner mindre.

På en langtur med full bil vil nok også bagasjeplassen bli i minste laget. Riktignok er seteryggen i baksetet justerbar slik at du til en hvis grad kan velge hvor du vil ha plassen, men i pose og sekk får du ikke. Nissan X-Trail er i alle fall klart større der bak. Kanskje ikke så rart siden X-Trail er nesten 30 cm lengre enn RAV4.

Se flere saker fra: Toyota Se flere saker fra: Test: Toyota RAV4
Mer spennende Toyota-knert

Test: Toyota Aygo x-wave 1,0 x-shift, 2014

Mer spennende Toyota-knert
Veil. pris: 204800

Mye billigere, men ikke dårligere

Test: Toyota RAV4 2,0 D-4D 4WD, 2014

Mye billigere, men ikke dårligere
Veil. pris: 369000

Bra, men ikke best

Test: Toyota Avensis 2,0 D-4D stv. 2013

Bra, men ikke best
Veil. pris: 373100

Lettkjørt og gjerrig hybridbil

Test: Toyota Yaris Hybrid, 2012

Lettkjørt og gjerrig hybridbil
Veil. pris: 190400

En fremtidig klassiker

Test: Toyota GT86, 2012

En fremtidig klassiker
Veil. pris: 448000

Rimelig familie-hybrid

Test: Toyota Prius+ Seven, 2012

Rimelig familie-hybrid
Veil. pris: 387700

Bestselgeren har aldri vært bedre

Test: Toyota Avensis 2,0 D-4D stv., 2012

Bestselgeren har aldri vært bedre
Veil. pris: 309300

En av Norges viktigste småbiler

Test: Toyota Yaris 1,3 Multidrive S (aut.), 2011

En av Norges viktigste småbiler
Familie-Toyotaen du bør kjøpe

Test: Toyota Avensis stv. 1,8 CVT, 2012

Familie-Toyotaen du bør kjøpe
Veil. pris: 342600

Den beste billigbilen for småbarnsfamilier

Test: Toyota Verso S 1,4 D4-D 2011

Den beste billigbilen for småbarnsfamilier
Veil. pris: 229900

Endelig en Prius med stikkontakt

Test: Toyota Prius Plug-in

Endelig en Prius med stikkontakt
Toyota på sitt beste

Test Toyota Auris 1,4 D-4D, 2010

Toyota på sitt beste
Friske Toyota-takter

Test Toyota Auris 1,4 D-4D Kuro S, 2010

Friske Toyota-takter
Veil. pris: 236000

Miljøvennlig små-SUV fra Toyota

Test: Toyota Urban Cruiser D4-D 4wd, 2010

Miljøvennlig små-SUV fra Toyota
Veil. pris: 283200

Lettkjørt og sikker bil

Test Toyota Auris Hybrid, 2010

Lettkjørt og sikker bil
Veil. pris: 258400

Ryddige Auris

Test: Toyota Auris 1,4 D-4D 2008

Ryddige Auris
Veil. pris: 232700

En smule X-faktor

Test: Toyota Auris X 2008

En smule X-faktor
Toyota Auris: Sikkert stikk

Toyota Auris: Sikkert stikk
Storselgeren møter kjørefavoritten

TEST: Toyota Avensis mot Honda Accord

Storselgeren møter kjørefavoritten
Gode, gamle Avensis

Test: 2008-modell Toyota Avensis D-4D 2008

Gode, gamle Avensis
Veil. pris: 347100

Deilig dovenskap

Test: Toyota Avensis 2,0 Multidrive S, 2009-modell

Deilig dovenskap
Veil. pris: 428600

Vi har kjørt nye Avensis

Test: Toyota Avensis 2,0 D4-D 2009-modell

Vi har kjørt nye Avensis
Veil. pris: 322800

Den tøffeste Toyotaen

Test: Toyota Avensis 2,0 D-4D T-Sport

Den tøffeste Toyotaen
Veil. pris: 400570

Bilen som kommer frem overalt

Test: Toyota Land Cruiser 150 GX D-4D aut., 2010

Bilen som kommer frem overalt
Veil. pris: 969700

Dieselmini med futt

Test: Toyota iQ 1,4D-4D

Dieselmini med futt
Offroad-kongen

Test: Toyota Land Cruiser V8 D-4D 2008

Offroad-kongen
Mye bedre

Toyota Prius Hybrid 2009

Mye bedre
Større 7-seter fra Toyota

Test: Toyota Verso 1,8 valvematic Multidrive S Premium 09-modell

Større 7-seter fra Toyota
Veil. pris: 392000

Hvor smart kan minibilen bli?

Test: Toyota iQ 1,0 VVT-i 2009

Hvor smart kan minibilen bli?
Veil. pris: 155000

Prius er avgiftsvinneren

Test: Toyota Prius HSD

Prius er avgiftsvinneren
Veil. pris: 304200

Kjapp make-up

Test: Toyota RAV4 Cross Sport 2008

Kjapp make-up
Originalen er ikke lenger best

Test: Toyota RAV4 D-4D 2007

Originalen er ikke lenger best
I kjente spor

Test: Toyota RAV4 D-4D 2006

I kjente spor
Sikrere, men fortsatt morsom

Test Toyota RAV4 2004

Sikrere, men fortsatt morsom
Det sportslige alternativet

Test Toyota RAV4 2,0 150 hk bensin 2002

Det sportslige alternativet
Unødvendig byjeep

Test: Toyota Urban Cruiser 1,33 09-modell

Unødvendig byjeep
Veil. pris: 249300

Praktisk for sju

Test: Toyota Verso 2,2 D-4D 2008

Praktisk for sju
Toyotas aller heftigste

Test: Toyota Yaris TS 2008

Toyotas aller heftigste

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag