Test Toyota RAV4 2,0 150 hk bensin 2002

Det sportslige alternativet

Toyota RAV4 var en av de morsomste kompakt-SUV’ene på markedet. Denne testen er hentet fra Vi Menn Bil i 2002.

Toyota RAV 4 2003
Toyota RAV 4 2003
Sist oppdatert

VERSJONENE

RAV4 finnes som en kort 3-dørs variant og som en lengre 5-dørs. I kombinasjon med 1,8 l/125 hk leveres begge disse kun som rene forhjulstrekkere, mens med 2,0 l/150 hk er 4WD obligatorisk.

KONKLUSJON

Du som kjøpte RAV4 i fjor, har ingen grunn til å henge med leppa for at du skulle kjøre en akterutseilt bil allerede i år. RAV4 er fortsatt alternativet blant små-SUV'ene for den som setter pur kjøreglede i høysetet. Komforten og plassen holder ikke lenger helt mål sammenliknet med de beste.

TEKNISKE DATA

Motor: R4, 1998 ccm

Ytelse: 150 hk

Dreiemoment: 192 Nm - 4000 o/min

Dekkdimensjon: 215/70 R16

Egenvekt: 1275 kg

Bagasjerom: 410-520/970 liter

Forbruk EU-mix: 0,88 l/mil

0-100 km/t 10,6 sek.

Toppfart: 185 km/t

Pris: 310 000 kroner

TESTDATA

0-100 km/t 10,4

70-100 km/t 3. gir 6,1

70-100 km/t 5. gir 13,2

50-100 km/t 4. gir 13,8

Støy 100 km/t 5. gir 71,5

Støy 6000 o/min 2. gir 75,5

Våre faste lesere vil huske testen av små SUV'er da RAV4 var ny høsten 2000. Da var den vår klare favoritt. Men mye skjer på et drøyt bilår. Ikke minst merkes det at Nissan X-Trail og nye Honda CR-V har kommet til.

Utseendet høster fortsatt bifall. RAV4 er passelig aggressiv og frekk i linjene til at også vi europeere liker den. Innvendig følger den opp med en av de beste førerplassene i klassen.

Dessuten synes det store flertallet blant Vi Menns biltestere at interiøret ser ganske stilig ut, faktisk litt sportslig, og kvalitetsfølelsen holder mål.

Motor og drivlinje hører til RAV4s paradedisipliner. Toliteren med VVT-i ventiljustering er en meget harmonisk maskin som drar pent og kraftfullt fra moderate turtall. Lar du den løpe ut, er den en av de friskeste i klassen. Kombinert med det vi liker å omtale som "ekte" 4WD, det vil si at de fire hjulene i utgangspunktet drar kontinuerlig med 25 prosent av kraften hver, kan du fint leke litt rally på snødekte veier.

Morsom, men krevende

Ulempen er at den kan være litt lunefull. Du bør med andre ord vite hva du holder på med dersom du vil ha en trygg lekestund. Verre er det at også sjåfører som slett ikke er innstilt på å sladde rundt på glatta, kan oppleve til dels friske kast med hekken dersom du kommer for fort inn i en sving og går av gassen. Elektronisk stabilitetskontroll hadde vært kjærkomment.

Fremkommeligheten er heller ikke blant de beste, siden RAV4 i denne versjonen mangler brems eller sperre på differensialene foran og bak (diffbrems bak er standard på Sport-utgaven). Senterdifferensialen har en brems som jobber etter viskositetsprinsippet, men denne trenger en del hjulspinn før den begynner å flytte kreftene dit det er feste.

Langs hakkete vinterveier er RAV4 litt stumpete i oppførselen sammenliknet med de beste konkurrentene. Det relativt faste oppsettet, som gir den for biltypen spenstige kjøreegenskaper også på barmark, har sine ulemper.

Vårt største ankepunkt mot RAV4 er likevel støynivået. Spesielt veistøy, men også motor, vind og litt transmisjonsstøy er for fremtredende. Faktisk er støynivået betydelig lavere i en Corolla som koster 100 000 kroner mindre.

På en langtur med full bil vil nok også bagasjeplassen bli i minste laget. Riktignok er seteryggen i baksetet justerbar slik at du til en hvis grad kan velge hvor du vil ha plassen, men i pose og sekk får du ikke. Nissan X-Trail er i alle fall klart større der bak. Kanskje ikke så rart siden X-Trail er nesten 30 cm lengre enn RAV4.

Denne saken ble første gang publisert 16/11 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også