Test: Toyota iQ 1,0 VVT-i 2009

Hvor smart kan minibilen bli?

Toyota iQ sender bilgiganten inn i helt nytt territorium. Og gir minibilene en ny dimensjon.

HVIT INTELLIGENS: Men den bruker mye bensin, størrelsen tatt i betraktning.

HVIT INTELLIGENS: Men den bruker mye bensin, størrelsen tatt i betraktning. Foto: Nordlien, Egil HM Foto

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

Tekniske data IQ

MOTOR, CCM: R3, 996

EFFEKT, HK VED O/MIN: 68

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 91

EGENVEKT, KG: 845

TILHENGERVEKT, KG: -

LENGDE x BREDDE x HØYDE, CM: 298 x 168 x 150

BAGASJEROM, L: -

DEKKDIMENSJON: 175/65-15

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,43

CO2-UTSLIPP, G/KM: 99

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK: 14,7

TOPPFART, KM/T: 150

PRIS FRA, KR: 155 000

Toyota iQ er liten, men er likevel noe stort for Toyota. Den betyr i følge fabrikken mye for Toyotas image og skal demonstrere nytenkning innen plassutnyttelse og design.

CO2-gris? Sjekk her!

Imidlertid er det aller viktigste at Toyota definerer bilen til å høre hjemme i flere segmenter. Størrelsesmessig er den blant de minste på markedet, men på innvendig plass, ytelse, design og den opplevde kvaliteten, mener Toyota at den skal kunne konkurrere med større og dyrere biler.

Ser vi på de rent ytre målene er det imidlertid ikke så mange konkurrenter å sammenligne seg med. Toyota iQ er snaut tre meter kort, og det er bare Smart ForTwo som er kortere av ordinære biler på det norske markedet.

Mini-Smart'en er nok hovedkonkurrenten for iQ, men folk som kjøper biler av denne typen, bør også skjele til Think City, og ikke minst det teknisk identiske trekløveret Toyota Aygo, Peugeot 107 og Citroën C1.

Les også:

Kjøreegenskaper: 3

Man forventer seg ikke all verden med akselavstand på beskjedne to meter. Men Toyota iQ gjør et forbløffende godt inntrykk - ikke minst sett opp mot den aldrende Smart ForTwo.

Setter man den opp mot sin rimeligere storebror Aygo, virker ikke iQ like fantastisk.

Hovedinntrykket er likevel at bilen kjører tryggere og mer stabilt enn dimensjonene skulle tilsi. ESP hører med i standardpakken, og i unnamanøver eller kritiske situasjoner, er det enkelt å holde kontroll på iQ. Så lenge underlaget ikke er altfor dårlig, kjører den helt fint langs svingete landeveier og er faktisk ganske underholdene.

Motor: 4

Du kan få Toyota iQ med tre motorer, 1,0-liter bensin på 68 hk, 1,33 liters bensin på 100 hk og 1,4-liters diesel på 90 hk. De to bensinmotorene leveres også med trinnløst automatgir.

Toyota IQ

Toyota IQ Foto: Nordlien, Egil HM Foto

Vi kjørte den minste bensinversjonen med manuell femtrinns girkasse. Den tre-sylindrete motoren lager en karakteristisk, men på ingen måte sjenerende lyd. Girkassen er lettsjaltet og utvekslingene passer greit til norske kjøreforhold.

Motoren yter best når du lar den få litt turtall, men har en ganske snill og lett utnyttbar kraftutvikling.

Les også:

Ytelser: 3

68 hk høres slett ikke så verst ut på en liten tass som Toyota iQ, men når bilen veier såpass mye (845 kg) i forhold til størrelsen, blir det litt å drasse på. Dreiemomentet er relativt beskjedent (91 Nm) og kommer ikke for fullt før ved 4800 o/m.

I praksis betyr det at du må gire mye og holde motoren på relativt høyt turtall om du vil ha full valuta for motoreffekten.

Det blir litt masete og er ingen naturlig kjørestil i en bil som iQ. Holder du deg lengre ned i turtallsregisteret virker iQ nokså slapp, men holder stort sett følge i trafikken.

Foto: Nordlien, Egil HM Foto

Eksteriør: 5

Toyota iQ vekker mye oppmerksomhet når den dukker opp, og det er i det store og hele positive reaksjoner. Selv om bilen er liten, har man unngått at den virker spinkel og puslete når den ruller på veien.

I forhold til lengden er iQ nemlig relativt bred. Smarte designgrep og stilige farger gjør at iQ ikke ser liten og søt ut, men liten og tøff. Det er et viktig pluss.

Interiør: 3

Det er ingen tvil om at Toyota har lykkes godt med å løfte iQ vekk fra minibil-fornemmelsen når det gjelder innvendig kvalitet, materialer og utstyrsnivå. Kjøper du iQ2-pakken som vår bil hadde, får du for eksempel regnsensor og automatisk klimaanlegg.

Foto: Nordlien, Egil HM Foto

Føreren og forsetepassasjeren får ingen fornemmelse av at bilen slutter nesten ved nakken, det oppleves som du kjører en større bil - helt til du snur deg og skal lukeparkere.

Det samme inntrykket får ikke eventuelle baksetepassasjerer: Våre testpersoner fikk nok etter ca. 10 minutters kjøretur, og det er bare med baksetene nedslått at du får noen bagasjekapasitet å snakke om.

Les også:

Komfort: 5

Tatt i betraktning hvor liten Toyota iQ faktisk er, blir man forundret over hvor behagelig den er å kjøre. Det gjelder ikke minst støynivået, som er relativt snilt innen norske hastighetsområder.

Med såpass smale og høye dekk som 175/65-15, blir det ikke så mye dekkstøy og dekksidene hjelper nok hjulopphenget med å filtrere ut små ujevnheter.

Vi satt godt i førersetet på langtur og dermed går iQ flere hakk utenpå tilsvarende konkurrenter når det gjelder totalkomforten.

Sikkerhet: 5

Toyota iQ er nylig testet i EuroNCAP og oppnådde meget gode resultater med fem av fem stjerner som totalkarakter, og henholdsvis 91, 71 og 54 % score på beskyttelse av voksne, barn og fotgjengere.

Vi synes det er flott med ESP som standard i en liten bil, og Toyota har virkelig anstrengt seg for at bilen skal være så sikker som mulig. Ni kollisjonsputer, med en verdensnyhet i form av en kollisjonspute i bakvinduet viser det.

Foto: Nordlien, Egil HM Foto

Pris/utstyr: 4

Med en startpris for billigste versjon på 155 000 kroner og en fullspekket dieselmodell som foreløpig den dyreste til 211 000,- kan ikke iQ beskyldes for å være billig.

Velger du den større Toyota Aygo, er den i utgangspunktet vesentlig rimeligere enn iQ, men med et lavere utstyrsnivå. Dermed er iQ noe såpass sjelden som en minibil i "luksusformat".

Toyota oppgir blandet forbruk til 0,43 l/mil og et snilt CO2-utslipp på 0,99 g/km.

iQ er langt fra å oppnå det i vår 35 mils forbrukstest. Der viser resultatene at iQ bruker 0,76 l/mil ved bykjøring, og har et totalforbruk i testen på 0,52 l/mil og CO2-utslipp på 121 g/km.

Isolert sett er ikke det dårlig, men nok et bevis på at en liten bil ikke nødvendigvis betyr rekordlavt forbruk. Og at normtallene ikke gir noen god indikasjon på hva du faktisk kan forvente.

Foto: Nordlien, Egil HM Foto

Spesifikasjoner

Produsent Toyota
Pris 155000

Konklusjon

På én måte har vi lyst til å genierklære Toyota iQ. Rett og slett fordi Toyota har bygget den beste minibilen vi har kjørt, og i følge EuroNCAP den sikreste også.

Samtidig blir ikke en bil fantastisk bare fordi den er liten.

iQ beveger seg prismessig i et territorium hvor du også kan kjøpe Toyota Yaris, Ford Fiesta eller en Mazda 2 - for å ta noen eksempler. Da må du vurdere hvor viktig det er at bilen din er kort, kul og temmelig trang.

Om du velger bil med hodet, da. Noe i alle fall iQ-navnet oppmuntrer til.

Les også:

Vår karakter

Se flere saker fra: Toyota Se flere saker fra: Test: Toyota IQ
Mer spennende Toyota-knert

Test: Toyota Aygo x-wave 1,0 x-shift, 2014

Mer spennende Toyota-knert
Veil. pris: 204800

Mye billigere, men ikke dårligere

Test: Toyota RAV4 2,0 D-4D 4WD, 2014

Mye billigere, men ikke dårligere
Veil. pris: 369000

Bra, men ikke best

Test: Toyota Avensis 2,0 D-4D stv. 2013

Bra, men ikke best
Veil. pris: 373100

Lettkjørt og gjerrig hybridbil

Test: Toyota Yaris Hybrid, 2012

Lettkjørt og gjerrig hybridbil
Veil. pris: 190400

En fremtidig klassiker

Test: Toyota GT86, 2012

En fremtidig klassiker
Veil. pris: 448000

Rimelig familie-hybrid

Test: Toyota Prius+ Seven, 2012

Rimelig familie-hybrid
Veil. pris: 387700

Bestselgeren har aldri vært bedre

Test: Toyota Avensis 2,0 D-4D stv., 2012

Bestselgeren har aldri vært bedre
Veil. pris: 309300

En av Norges viktigste småbiler

Test: Toyota Yaris 1,3 Multidrive S (aut.), 2011

En av Norges viktigste småbiler
Familie-Toyotaen du bør kjøpe

Test: Toyota Avensis stv. 1,8 CVT, 2012

Familie-Toyotaen du bør kjøpe
Veil. pris: 342600

Den beste billigbilen for småbarnsfamilier

Test: Toyota Verso S 1,4 D4-D 2011

Den beste billigbilen for småbarnsfamilier
Veil. pris: 229900

Endelig en Prius med stikkontakt

Test: Toyota Prius Plug-in

Endelig en Prius med stikkontakt
Toyota på sitt beste

Test Toyota Auris 1,4 D-4D, 2010

Toyota på sitt beste
Friske Toyota-takter

Test Toyota Auris 1,4 D-4D Kuro S, 2010

Friske Toyota-takter
Veil. pris: 236000

Miljøvennlig små-SUV fra Toyota

Test: Toyota Urban Cruiser D4-D 4wd, 2010

Miljøvennlig små-SUV fra Toyota
Veil. pris: 283200

Lettkjørt og sikker bil

Test Toyota Auris Hybrid, 2010

Lettkjørt og sikker bil
Veil. pris: 258400

Ryddige Auris

Test: Toyota Auris 1,4 D-4D 2008

Ryddige Auris
Veil. pris: 232700

En smule X-faktor

Test: Toyota Auris X 2008

En smule X-faktor
Toyota Auris: Sikkert stikk

Toyota Auris: Sikkert stikk
Storselgeren møter kjørefavoritten

TEST: Toyota Avensis mot Honda Accord

Storselgeren møter kjørefavoritten
Gode, gamle Avensis

Test: 2008-modell Toyota Avensis D-4D 2008

Gode, gamle Avensis
Veil. pris: 347100

Deilig dovenskap

Test: Toyota Avensis 2,0 Multidrive S, 2009-modell

Deilig dovenskap
Veil. pris: 428600

Vi har kjørt nye Avensis

Test: Toyota Avensis 2,0 D4-D 2009-modell

Vi har kjørt nye Avensis
Veil. pris: 322800

Den tøffeste Toyotaen

Test: Toyota Avensis 2,0 D-4D T-Sport

Den tøffeste Toyotaen
Veil. pris: 400570

Bilen som kommer frem overalt

Test: Toyota Land Cruiser 150 GX D-4D aut., 2010

Bilen som kommer frem overalt
Veil. pris: 969700

Dieselmini med futt

Test: Toyota iQ 1,4D-4D

Dieselmini med futt
Offroad-kongen

Test: Toyota Land Cruiser V8 D-4D 2008

Offroad-kongen
Mye bedre

Toyota Prius Hybrid 2009

Mye bedre
Større 7-seter fra Toyota

Test: Toyota Verso 1,8 valvematic Multidrive S Premium 09-modell

Større 7-seter fra Toyota
Veil. pris: 392000

Hvor smart kan minibilen bli?

Test: Toyota iQ 1,0 VVT-i 2009

Hvor smart kan minibilen bli?
Veil. pris: 155000

Prius er avgiftsvinneren

Test: Toyota Prius HSD

Prius er avgiftsvinneren
Veil. pris: 304200

Kjapp make-up

Test: Toyota RAV4 Cross Sport 2008

Kjapp make-up
Originalen er ikke lenger best

Test: Toyota RAV4 D-4D 2007

Originalen er ikke lenger best
I kjente spor

Test: Toyota RAV4 D-4D 2006

I kjente spor
Sikrere, men fortsatt morsom

Test Toyota RAV4 2004

Sikrere, men fortsatt morsom
Det sportslige alternativet

Test Toyota RAV4 2,0 150 hk bensin 2002

Det sportslige alternativet
Unødvendig byjeep

Test: Toyota Urban Cruiser 1,33 09-modell

Unødvendig byjeep
Veil. pris: 249300

Praktisk for sju

Test: Toyota Verso 2,2 D-4D 2008

Praktisk for sju
Toyotas aller heftigste

Test: Toyota Yaris TS 2008

Toyotas aller heftigste

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag