Test: Subaru Legacy diesel 2008

Nå med flott diesel

Nå er Subarus boxerdiesel endelig her, og den imponerer i testen.

Akkurat som Subarus noe hissigere slektninger med turbo, har også dieselen fått et luftinntak på panseret, noe som både kler bilen og er funksjonelt.
Akkurat som Subarus noe hissigere slektninger med turbo, har også dieselen fått et luftinntak på panseret, noe som både kler bilen og er funksjonelt.
Sist oppdatert

Subaru Legacy diesel konkurrerer med mange stasjonsvogner som tiltaler det brede lag av familiebilkjøpere. Prisen starter på drøyt 360 000 kroner, og siden firehjulstrekk er standard på denne modellen, er det liten tvil om at Subaru Legacy diesel er en attraktiv og norgesvennlig bil.

Kjøreegenskaper: 4

Subaru Legacy har fått noen år på baken som modell, og selv om dieselmotoren er splitter ny, kan man ikke si det samme om resten. Like fullt klarer Legacy seg bra, selv om du må lete andre steder etter den ultimate sportslige kjørefølelsen. Spesielt på vinterføre vil du sette pris på firehjulsdriften, den merker du lite til om sommer'n. Alt i alt er Subaru Legacys kjøreegenskaper trygge og forutsigbare.

Motor: 5

Blant de firesylindrede dieselmotorene er det BMW og Honda som ligger i tet på egenskaper og gange. Subjektivt sett topper Subaru-dieselen disse to, og setter en ny standard for gange og støyutvikling i denne klassen. Så hvorfor ikke toppkarakteren 6? Litt slapp på lave turtall, og en fem-trinns kasse som etterlater noen hull i turtallsregisteret, er hovedforklaringen. Vi gleder oss til Subarus nye automatkasse i kombinasjon med denne motoren.

Ytelser: 4

Med en effekt på 150 hk og et dreiemoment på 350 Nm, har du et godt kraftoverskudd i Subaru Legacy diesel. Den er ingen spurtkanon, men når du først har fått inn marsjfarten, er det sjelden du savner mer krefter. 3. gir er flott til forbikjøringer under norske forhold, og både 4. og 5. gir har godt drag når turtallet kommer over 2000 o/min.

Eksteriør: 4

Motoren er som vanlig pakket under et plastdeksel. 150 hester og 350 Nm leveres på en usedvanlig støy- og vibrasjonsfri måte.
Motoren er som vanlig pakket under et plastdeksel. 150 hester og 350 Nm leveres på en usedvanlig støy- og vibrasjonsfri måte.

Vi synes faceliften til Subaru Legacy har vært vellykket. Bilen vinner vel neppe noen designpriser, men linjene er rene og klare. Vår bil så ekstra tøff ut på sine 17-tommers felger, og en hvit perlemorlakk som i utgangspunktet høres grufull ut; den kler faktisk bilen utmerket.

Interiør 4:

Plassen i Subaru Legacy er grei, sett med familiebilistens blikk. Det finnes større biler til denne prisen, men definitivt også mindre. Fire voksne på langtur er uproblematisk, mens bagasjerommet svelger unna de fleste normale utfordringer. Utformingen av det hele er litt gammelmodig, spesielt midtkonsollen. Men funksjonelt er det lite å utsette på interiøret.

Komfort: 4

Subaru Legacy har truffet bra når det gjelder balansen mellom kontroll og komfort i hjulopphenget. Du opplever sjelden harde smell på ujevnheter, og bilen kjenner ganske harmonisk ut på normalt underlag. Boksermotoren høres nesten bare ved oppstart og igangsetting, og både hjul- og vindstøy holder seg innen rimelighetens grenser. Sittekomforten holder også god standard.

Sikkerhet: 4

Det har ikke vært kjørt uavhengige krasjtester av Subaru Legacy, og derfor er det vanskelig å gjøre seg opp en objektiv mening om det faktiske sikkerhetsnivået i bilen. Ut ifra sikkerhetsutstyret, burde den holde en sikkerhetsstandard på gjennomsnittet for klassen totalt sett.

Turtelleren går ikke like høyt som på bensinmotoren, men her er det momentet fra bunn som gjelder.
Turtelleren går ikke like høyt som på bensinmotoren, men her er det momentet fra bunn som gjelder.

Pris/utstyr: 5

Det er liten vil om at startprisen på drøyt 360 000 kroner er attraktiv. Dessuten er Subaru Legacy kjent for å være driftssikker og pålitelig, og modellen holder seg godt i verdi. Usikkerhetsmomentet ligger i den nyutviklede dieselmotoren og at den holder over tid. Som vanlig har Subaru Legacy diesel en bra utstyrsliste, men det er begrenset med tilvalgsmuligheter. Kombinert forbruk på 0,57 l/mil og CO2-utslipp på 151 g/km, er meget respektabelt, spesielt sett i lys av at vi snakker om en bil med firehjulsdrift.

Ikke bare diesel, men boxerdiesel...
Ikke bare diesel, men boxerdiesel...

Denne saken ble første gang publisert 02/06 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også