Test: Subaru Impreza 2,0D Sport, 2009-modell

Bilsportslig med superdiesel

Supermotor og herlig firehjulsdrift trekker kraftig opp.

Sist oppdatert

Tekniske data

Lengde, mm: 4415

Bredde, mm: 1740

Høyde, mm: 1470

Motor: B4, 1998 ccm

Effekt, hk: 150 v/ 3600 o/min

Dreiemoment: 350 v/1800 o/min

0-100: 9,0 sekunder (8,6)

Toppfart: 205 km/t

Forbruk, l/mil EU-mix: 0,59

CO2-utslipp, g/km: 155

Pris testbil, fra: 329 900 kroner

På tross av at Subaru har valgt å legge ned sin WRC-satsing, satser den norske importøren stort på sin egen merkescup. Der er redskapen en japansk utgave av verstingmodellen STi, optimalisert for rally- og banebruk.

Selv om vår bil er en velutstyrt oljebrenner med skilter og uten veltebur, merkes slektskapet godt. Permanent firehjulsdrift, sportspakke og trekkraft i overflod er noen av ingrediensene som gjør Subaru Impreza 2.0D Sport til en giftig kjøremaskin - med uggent vinterføre som spesialitet.

I kompaktklassen er det mange gode aktører, blant annet Volkswagen Golf, Toyota Auris, Peugeot 308 eller kjørefavoritten Ford Focus.

Men til prisen av en diesel-Impreza, snuser man også på høyreiste firehjulstrekkere, eksempelvis den billigste firehjulsdrevne utgaven av Nissan Qashqai.

Kjøreegenskaper: 5

Ikke er den spesielt presis på styringen, og ei heller fryktelig stiv i understellet. Attpåtil kan den kalles overraskende komfortabel.

Likevel leverer Impreza 2,0D kjøreegenskaper man bak rattet bare er nødt til å elske. Ved hjelp av motorens boxerkonstruksjon har nemlig Imprezaen et meget lavt tyngdepunkt, som er synonymt med bedre stabilitet.

Sammen med det permanente firehjulstrekket kalt Symmetrical AWD sørger dette for meget forutsigbare og velbalanserte kjøreegenskaper, og selvsagt et veigrep i toppklasse. Dessuten oppfører bilen seg ikke helt ulikt storebrødrene WRX og STi når man klemmer på litt, og den takker selvsagt ikke nei til lange og kontrollerte sladder på snødekte vinterveier heller.

Les også:

Test: 11 000 km med Subaru Outback

Motor: 6

Blant dieselmotorene er dette en perle. Boxerkonstruksjon har fordelen av å by på langt mindre vibrasjoner enn en tradisjonell motor gjør, noe som merkes godt i Impreza. Selv om den her ikke er like stillegående som den er i Forester, Legacy og Outback, er det lite dieselstøy man legger merke til - spesielt oppe i litt fart.

En annen ting som imponerer er kraften, og måten man får momentet levert på. Med 150 hester og voldsomme 350 Nm har man krefter som i en hissig GTI-bil, og det meste er tilgjengelig allerede ved 1800 omdreininger.

Girkassen er nok litt overdimensjonert, spesielt siden vi er vant med lettsjaltede og mindre brutale girkasser i kompaktbiler, men oppleves som tight. Dessuten spår vi at sekstrinnkassen tåler litt juling - kanskje ikke dumt når 350 Nm skal flyttes til hjulene?

Ytelser: 6

Så mye krefter i en liten og forholdsvis lett bil er nødt til å gi solide prestasjoner, og i praksis kjennes Impreza 2,0D Sport mer som en momentsterk GTI-aktig bil enn en kompakt nummer 2-bil.

Det oppgitte tallet på ni sekunder fra null til hundre kjennes i praksis ut som en ren underdrivelse, for spesielt i mellompartier er akselerasjonen særdeles bra.

Sport-modellen er 45 kilo tyngre enn den vanlige versjonen på grunn av blant annet større hjul, og er derfor 0,4 sekunder tregere til hundre. Dette merkes ikke spesielt i praksis, mest av alt siden det ikke er fra stillestående denne bilen imponerer mest.

Skulle du bli fristet der lover og veistandard tillater det, klarer diesel-Imprezaen å komme seg opp i barske 205 km/t.

Sjekk hva kjørestilen din betyr for lommeboka

Eksteriør: 4

Er den stygg? Er den pen? Framtidsrettet? Gammeldags? Ikke vet jeg, for Imprezaens utseende er ikke direkte lett å bli klok på.

I undertegnedes øyne er bilen likevel kul, mest av alt siden den sladrer om rally-slektskap og kjøreglede. Dessuten deler Impreza 2.0D en snerten detalj med sine turbomotoriserte bensin-søsken; et scoop på panseret som skal bedre kjølingen til motoren.

Diodene i baklyktene trekker også opp.

Interiør: 4

Noen merkelige dashbord-linjer og litt hardplast er stort sett det eneste som trekker ned ved Impreza-interiøret. I Sport-utgaven har man sportsseter som standard. De gir meget god støtte i sidene og byr på en generelt god sittekomfort, men kunne godt hatt muligheten for ytterligere oppjustering av sitteputen i forkant.

Plassen i baksetet er god, noe formen på den nye modellen skal ha mye av æren for. Bagasjerommet på 301 liter er 50 liter mindre enn det Volkswagen Golf byr på. En litt dypere bagasjeromsbrønn hadde gjort susen, for ellers er innlastingsluken bred nok og plassen enkel å utnytte.

En annen grom kompaktklassebil, dog noe dyrere¿

Komfort: 4

De gode kjøreegenskapene til tross, Imprezaen er verken for stiv eller ukomfortabel på noen måte. Faktisk spiser bilen ujevnheter i veien overraskende godt.

Sittestillingen er også absolutt godkjent, uten at sportssetene føles like sportslige som de gir visuelt inntrykk av. Når også motorstøyen er begrenset, resulterer dette i en behagelig bil - til tross for at bilen har litt grov dekkstøy og vindsus fra store sidespeil.

Sikkerhet: 4

Selv om Subaru selv hevder beskyttelse av passasjerer ved et eventuelt uhell er fundamental i utviklingen av bilen, vitner ikke EuroNCAPs test av bilen om det samme.

Fire av fem stjerner er rett og slett for dårlig i en klasse der de fleste får god score og fem stjerner.

Modellen skal ifølge produsenten ha et avansert sikkerhetskarosseri som beskytter godt, og ellers er det meste av aktivt og passivt sikkerhetsutstyr på plass. VDC-systemet, ESP på Subaru-språk, fungerer godt når det først griper inn, men virker kanskje litt gammeldags og lite fleksibelt i forhold til andre konkurrenters systemer.

Er du glad i litt lek og moro, vil du nok derimot sette pris på at du som fører kan manøvrere bilen litt på egenhånd før de "elektroniske styltene" tar over.

Pris/ utstyr: 4

Noe utpreget billigbil er Subaru Impreza ikke. Med en 1,5-liters bensindrevet boxermotor koster bilen fra 259.100 kroner. Det er over 40.000 kroner mer enn innstegsmodellen av Volkswagen Golf. Nå har riktignok Subaruen 27 hester mer, firehjulsdrift og et bedre utstyrsnivå, men forskjellen kan fortsatt virke stor.

Vår bil, en 2,0D Sport, koster fra 329 900 kroner, med alt av tilgjengelig utstyr bortsett fra metallic lakk til 4950 kroner. Skal du til sammenligning ha en firehjulsdreven Golf, godt utstyrt og med 140 dieselhester, overskrider du fort Imprezaens prislapp.

Dette kommer selvsagt an på hva slags utstyr du ønsker deg, men det viser at prisen på Subaruen ikke er så ille likevel. Dessuten er det i disse krisetider ingen hemmelighet at Subaru faktisk selger bilene sine med tap, på grunn av yen-kursen.

Det som også er verdt å merke seg er at Subaru-kunder er fornøyde og lojale samt at kvaliteten stort sett har vært upåklagelig.

Les også:

Japanske biler klart best

Denne saken ble første gang publisert 11/04 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også