Test: Subaru Forester 2006

Merkbar facelift

Du vil ha god plass og suveren fremkommelighet, men du vil ikke inngå noe kompromiss når det gjelder kjøregleden. Forester XT viser at det går an.

Subaru Forester 2006
Subaru Forester 2006
Sist oppdatert

Versjonene

Forester er tilgjengelig med en toliter på 158 hk og en 2,5-liters turbomotor med 230 hk. Priser fra 339 850 til 547 850 kroner.

Konklusjon

Forester har en fin kombinasjon av stasjonsvogn- og SUV-egenskaper. I ansiktsløftet versjon er den bedre enn noensinne, den har mer utstyr og kraftigere motorer, men det er synd at avgiftene straffer den.

Denne testen er hentet fra Vi Menn Bil i 2006

Forester er etter hvert blitt en gammel traver, men nå er den igjen kommet i ny drakt - friskere og penere enn noensinne. I tillegg til den nye detaljen på bakfangeren har Forester fått et nytt ansikt. Panseret, støtfangeren og lyktene er litt annerledes enn tidligere, og nå får man også blinklys på speilene. Du har ikke voldsomt med innvendig plass, men den er bra fordelt.

Firehjulsdriften er her ivaretatt av viskositetskoblinger. På denne typen bil - hvor temaet ikke er offroad, men sikkerhet og fremkommelighet - fungerer dette så nær perfekt som det lar seg gjøre. Bilen er komfortabelt satt opp, men er aldri i nærheten av å bli for lite sportslig av den grunn. Styrefølelsen er svært god, med direkte respons.

Dette er i grunnen den perfekte bilen for dem som tror de trenger en SUV, men som bare kjører noen hundre meter på grusvei i året.

Forester har fått nye motorer med doble kamaksler, aktivt ventilstyringssystem og nye eksosanlegg. 2,0-literen har økt ytelsene til 158 hester, mens turbomodellen nå har en 2,5-liter på 230 hk.

Jeg fikk en liten prøvetur med Turbo'en, og den sparker virkelig ifra, selv om den ikke er på Impreza-nivå. I Turbo'en er det også et stabilitets- og antispinnsystem. Det kan heldigvis slås av hvis man vil ha full utnyttelse av firehjulstrekksystemet. På automatkassa er det også en manuell funksjon, men denne har Subaru selvsagt klart å montere feil vei, slik at man må skyve spaken forover når man skal gire opp - altså stikk i strid med hva som er naturlig.

Denne saken ble første gang publisert 16/11 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også