Test: SsangYong Actyon Sports A200 TopLine 2008

En annerledes pickup

Vi har testet SsangYongs siste designsprell, Actyon Sports.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Fremkommelighet

+ Gode seter

+ Plass

- Noe gammeldags

- Materialkvalitet

- Utseende

Litt ros skal SsangYong ha for å prøve å skape noe nytt og spennende, men den "spenstige" designen faller ikke i smak hos undertegnede.

Actyon Sports gjør jobben sin i pickup-segmentet, men når den helt opp?

Kjøreegenskaper: 3

Som andre pickup-er er ikke Actyon Sports bygd for fart og spenning; har man en sportslig kjørestil i utgangspunktet, burde man kanskje se etter noe annet. Men er du typen som trenger og ikke minst liker god fremkommelighet, kan Ssang Yong Actyon Sports A200 TopLine være noe.

Høy- og lavgirserie er på plass, i tillegg til vanlig bakhjulsdrift, og man skifter lett mellom de tre innstillingene med en knapp på dashbordet. Firehjulsdrift og lavgirserie gir utmerket fremkommelighet, og man skal være ganske langt utpå jordet for å sette seg fast.

Nysjerrig på bilnyheter? Se alt om Parismessen her.

Under landeveiskjøring blir Actyon ganske stump, og bilen spretter hit og dit over telehiv og ujevnheter i veien. Den stive fjæringen skyldes mye et oppsett for god lasteevne; stram fjæring er da en nødvendighet. Det er synd at dette går såpass mye ut over komforten i dumpene.

Motor: 4

2-litersdieselen under det noe spesielle panseret i Actyon gjør faktisk jobben sin. Noe grov gange bør nevnes, men det er ikke så dominerende at det kan kalles plagsomt. For øvrig er ikke 141 hester og 310 Nm dreiemoment oppsiktsvekkende mye i dag.

Ytelser: 3

Tekniske data

  • Lengde: 496 cm
  • Høyde: 175 cm
  • Bredde: 190 cm
  • Vekt: 1995 kg
  • Nyttelast: 670 kg (aut.)
  • Effekt: 141 hk 310 Nm
  • Toppfart: 164 km/t
  • CO2: 221 gr/km

Firerdieselen i Actyon gjør ikke bilen underholdende, men den yter såpass at man ikke savner mer; koblet opp mot SsangYongs nye girkasse gjør den jobben som kreves; har man først tatt på seg arbeidsklær, har man som oftest tatt av seg "kjøre-fort-klærne".

Forbikjøringene krever riktignok relativt lange strekninger, men tar man kontrollen over giringen selv og legger turtallet der momentet er på topp, så holder kreftene i massevis.

Alle våre biltester kan du lese her.

Den nye girkassen på seks trinn er behagelig myk i skiftene og gir god komfort. Men den legger turtallet noe høyt og har en litt jagende oppførsel ved kickdown, så det føles bedre å sjalte manuelt ved aktiv kjøring.

Eksteriør: 2

Ssang Yong har det med å lage et spesielt ytre. Personlig synes jeg Actyon er en designmessig bommert. Fra siden kan den se ok ut, men fra alle andre vinkler er den rett og slett for spesiell for min smak.

SsangYong har nok prøvd å skape noe friskt som skiller seg ut fra resten av gjengen, og det har de virkelig klart. Men mer eller mindre alle jeg har snakket med, er enige i at den treffer utenfor der smaksløkene sier nam-nam.

Interiør: 4

Inne bak rattet gjør Actyon det bedre. Interiøret ser faktisk helt greit ut, til å være en såpass billig bil. Hardplasten dominerer, ja, men vi synes ikke det gjør så mye i en arbeidsbil.

Man skulle kanskje tro at den stive fjæringen og den harde plasten ville skape en del skrape- og knakelyder i dashbordet, men den gang ei. Vi er overrasket hvor bra sammenskrudd det hele føles, og ulyder er det heller ikke mye av.

Testbilen var utstyrt med skinnseter som passet undertegnede godt. Lange kropper finner faktisk bedre plass her enn i mange av konkurrentene. Men vi savner lengdejustering av rattet.

Komfort: 3

Som nevnt over lider komforten av stiv fjæring og en noe jagete girkasse ved aktiv kjøring, noe vi for øvrig kjenner igjen fra de andre arbeidsjernene i klassen. Men er underlaget flatt og farten jevn, er komforten helt på høyde med mange av konkurrentene. Gode seter drar opp helhetsinntrykket.

Sikkerhet: 2

Det regner ute, og med litt dårlig tid spinner vi inn i den litt for trange luken i en rundkjøring. Jeg kunne ventet, men uten hjulspinnet på den våte asfalten ville ikke stuntet engang vært et stunt. Har ikke bilen antispinn? Har ikke alle biler antispinn i dag? Tydeligvis ikke.

Les testen av SsangYong Rexton her.

Heller ikke ESP finner vi i Actyon. Her er det én airbag til fører og én til passasjer, noe som er altfor lite i forhold til dagens standard. I tillegg til de to kollisjonsputene finner vi ABS-bremser, en absolutt minstestandard i dag.

Per i dag er ikke bilen kollisjonstestet av EuroNCAP og vi har derfor ikke grunnlag for å dømme hvordan bilen ville gjort det i en kollisjon. Karakteren faller lavt på grunnlag av manglende sikkerhetsutstyr.

Pris/utstyr: 4

Vår testbil, en A200 TopLine, koster fra 319 900 kroner ferdig registrert. Legg til 8000 kroner, og du får metallic-lakk og cd-spiller. Automatgir, cruisekontroll, klimaanlegg, ryggesensor, skinnseter og 18" aluminiumsfelger er standard på TopLine-modellen.

Mange av konkurrentene ligger på samme prisnivå eller noe under; ofte er dette biler med mindre standardutstyr, men kraftigere motor.

Spesifikasjoner

Produsent Ssang yong
Pris 319900

Konklusjon

SsangYong fortjener litt ros for å ha prøvd å skape noe nytt og spennende, men den "spenstige" designen faller ikke i smak hos undertegnede. Actyon Sports gjør jobben sin i pickup-segmentet, men heller ikke mer.

Sikkerheten er tvilsom, kjøreegenskapene er så som så, og motor og girkasse løfter heller ikke helhetsinntrykket. Men komforten er god på flatt underlag, sittestillingen er fin og skranglelyder er et fremmedord.

Med konkurrenter som Toyota Hilux, Mitsubishi BT50, Nissan Navara, og Isuzu D-Max, har Actyon Sports nok å bryne seg på. Vi føler dessverre at SsangYongs bidrag ikke når helt opp.

Vår karakter

Se flere saker fra: Styr unna disse bilene Se flere saker fra: SsangYong Se flere saker fra: Test: SsangYong Actyon Sports
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Chevrolet Captiva har plass som våpen

Test: Chevrolet Captiva 2,0 VCDI Aut

Chevrolet Captiva har plass som våpen
Kraftig dieselversjon

Test: Volvo S40 D5 2006

Kraftig dieselversjon
Seksersang

Test: Chevrolet Epica

Seksersang
Rommer det meste

Test: Chrysler Grand Voyager 2,8 CRD

Rommer det meste
Komfortabel kombi

Test: Citroën C4 1,6 SX Pack automat

Komfortabel kombi
Nesten spennende nok

Test: Dodge Avenger 2,0 CRD

Nesten spennende nok
Urban posør

Test: Fiat 500 1,4 Sport Dualogic, 2008

Urban posør
Veil. pris: 217900

Charterfeber

Test: Fiat Panda 1,3 Multijet

Charterfeber
Fiat Sedici: Italia møter Japan

Test: Fiat Sedici 1,6

Fiat Sedici: Italia møter Japan
Småbil-friskus

Test: Fiat Grande Punto 1,4

Småbil-friskus
Cowboybil for vinterføre

Test: Ford Ranger Rap Cab Wildtrak 2,5 143 hk 2009-modell

Cowboybil for vinterføre
Veil. pris: 320000

Uforståelig Focus

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Uforståelig Focus
Hyundai Tucson er budsjett-SUV

Test: Hyundai Tucson 2,0 CRDi

Hyundai Tucson er budsjett-SUV
Veil. pris: 378000

Hverdagsbil i forkledning

Test: Hyundai Coupé 2,0

Hverdagsbil i forkledning
Nesten, men ikke helt

Test: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi

Nesten, men ikke helt
Tøff med plan

Test: Mazda BT-50, 2009

Tøff med plan
Veil. pris: 276500

Voksen sportssedan

Test: Mazda 6 MPS

Voksen sportssedan
Stopp for start-stopp

Test: Mercedes B-klasse 150 BlueEfficiency

Stopp for start-stopp
Veil. pris: 299073

Den aller største

Test: Mercedes-Benz GL 320 CDI

Den aller største
Veil. pris: 1118500

Big Mac

Test: Mercedes R 280 CDI

Big Mac
Lite nytt

Test: Mitsubishi Pajero 2007

Lite nytt
Sterk kost

Test: Nissan X-Trail 2,0 dCi 173 hk 2007

Sterk kost
Mye for pengene

Test: Opel Astra stv. 1,7 CDTi EcoFlex 2009

Mye for pengene
Opel - blinkskudd med Antara?

Test: Opel Antara 2,0 CDTI 2008

Opel - blinkskudd med Antara?
Porsche light

Testet: Porsche Cayenne V6

Porsche light
Veil. pris: 1050000

Liten og stor på en gang

Test: Renault Clio Sport Tourer 1,5 dCi 2008

Liten og stor på en gang
Veil. pris: 208800

Denne bilen er for dårlig

Test: Saab 9-3X 2,0T XWD

Denne bilen er for dårlig
Veil. pris: 625800

Saabs sterkeste

Test: Saab 9-3 Turbo X 2008

Saabs sterkeste
Veil. pris: 891500

En annerledes pickup

Test: SsangYong Actyon Sports A200 TopLine 2008

En annerledes pickup
Veil. pris: 319900

Blir stadig bedre

Test: SsangYong Rexton II RX 270 XVT Aut. Top Line 2007

Blir stadig bedre
Fornyelse trengs

Test: Subaru Forester 2,0X 2007

Fornyelse trengs
Suzuki Swift liten og kjapp

Test: Suzuki Swift 1,3 4X4 2007

Suzuki Swift liten og kjapp
Suzuki Vitara fra traktorhylla

Test: Suzuki Grand Vitara 1,9 DDiS 2007

Suzuki Vitara fra traktorhylla
Dieselmini med futt

Test: Toyota iQ 1,4D-4D

Dieselmini med futt
Unødvendig byjeep

Test: Toyota Urban Cruiser 1,33 09-modell

Unødvendig byjeep
Veil. pris: 249300

Originalen er ikke lenger best

Test: Toyota RAV4 D-4D 2007

Originalen er ikke lenger best
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
Det lille, dyre ekstra

Test: Volvo C30 2,0D 2007

Det lille, dyre ekstra

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag