Test: Skoda Octavia 1,4 TSI DSG stv, 2009-modell

Kjernefamiliebilen

Nye Skoda Octavia har en perle av en bensinmotor.

Sist oppdatert

Skoda Octavia er blitt en slager i Norge. I år har den vært blant de tre mest solgte uansett bilklasse.

Det skjønner vi godt, for her snakker vi om godt grunnkonsept med solid bredde i utvalget.

2009-modellene har fått en ansiktsløfting der nye lykter er det mest iøynefallende. Etter vår mening er Octavia Skodas peneste bil, med rene linjer i en litt pertentlig helhet.

Les flere tester og prøvekjøringer av Skoda Octavias 2009-modeller:

Skoda Octavia 1,8 TSI 4X4

Skoda Octavia Scout

Årets Octavia får karakter 6 i to kategorier: motor og pris/utstyr.

De fleste Octavia-kunder velger dieselmotor. Vi synes at framtidige kunder også bør prøvekjøre testbilens kombinasjon av motor og girkasse før de gjør sitt valg.

Den lille turbomotoren på 1,4 liter imponerer, og den automatiske dobbeltclutchgirkassen får fram det beste i den.

Det er nesten så bilen kjører av seg selv.

Kjøreegenskaper: 5

Kort oppsummert: Octavia har ryddige, komfortable og presise kjøreegenskaper. At den har en liten og lett bensinmotor i stedet for en tung diesel i snuten, bidrar dessuten til at den svinger med fin presisjon.

Lavere vekt foran er litt som å ta av seg ryggsekken på skitur - brått blir du en bedre skiløper.

Understellet har god balanse mellom det faste som gir gode kjøregenskaper, og det myke som opprettholder komforten. Oppe i fart svelger den unna grove ujevnheter med stor appetitt.

KJØRER GODT: Skoda Octavia gir en fin kombinasjon av komfort og glede. Med 122-hesters turbomotor og DSG-girkasse har den også en herlig drivlinje.
KJØRER GODT: Skoda Octavia gir en fin kombinasjon av komfort og glede. Med 122-hesters turbomotor og DSG-girkasse har den også en herlig drivlinje. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Motor: 6

Tekniske data

MOTOR, CCM: R4, 1390 ccm

EFFEKT, HK VED O/MIN: 122/5000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:200/1500-4000

EGENVEKT MED FØRER, KG: 1375

TILHENGERVEKT, KG: 1200

LENGDE x BREDDE x HØYDE, CM: 456,9 x 176,9 x 146,8

BAGASJEROM, LITER: 580

DEKKDIMENSJON: 205/55 R16

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,63

CO2-UTSLIPP, G/KM: 147

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 9,8

TOPPFART, KM/T: 201

PRIS FRA, KR: 273 700

PRIS TESTBIL, KR: 295 930

Vi henter like godt fram sekseren på terningen, med én forutsetning: At bilen også utstyres med DSG-girkassen med sju trinn (15.000 kroner ekstra).

En veltilpasset turbo gjør deilige ting med den vesle motoren. Det gir den god trekkraft på lavt turtall (200 Nm er tilgjengelig fra 1500 o/min), og kraften holder seg helt til girkassen finner det riktig å gire opp. Og den velger tilsynelatende alltid rett.

I og med at vi her snakker om en bensinmotor, er også arbeidsområdet mye lengre enn for en dieselmotor, som gjerne slutter å levere mer kraft før 4000 o/min er passert.

Nok et moment er at bensinmotoren byr på en komfort både når det gjelder lyd og vibrasjoner som ingen dieselmotor er i nærheten av.

Når vår tøffe forbrukstestrunde på 19 mil (0,6 l/mil) i tillegg viser at den bare bruker marginalt mer drivstoff enn konsernkolleger med sammenlignbare dieselmotorer, er sekseren i havn.

Les også:

Alle tester av Skoda-modeller

For ordens skyld, slik at ingen misforstår etter alt skrytet: 122 hk gjør ikke bilen til en rakett. Derimot er det akkurat passe.

0-100 km/t tar 11,0 sekunder i vår ytelsestest. Et greit tall, men bedre er mellomakselerasjon (kreftene du trenger til forbikjøring): 4,8 sekunder på 70 til 100 i tredje gir må du ha en tolitersmotor for å matche i en bil på denne størrelsen.

Les også:

Slik tester vi biler

En oppgitt toppfart på 202 km/t gjør den også skikket til en tur til Tyskland.

Og igjen: DSG-giret bidrar kraftig til gleden. Det eneste du trenger å gjøre er å gi gass. Resten gjør elektronikk og mekanikk bedre enn den beste sjåfør.

Eksteriør: 4

RYDDIG OG GODT: Dristig er den ikke, men førermiljøet er ergonomisk godt, og bilen gir god kvalitetsfølelse.
RYDDIG OG GODT: Dristig er den ikke, men førermiljøet er ergonomisk godt, og bilen gir god kvalitetsfølelse. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Årets ansiktsløftning har gjort Octavia litt mindre unnselig i fronten, men fortsatt er den ikke blant bilene som roper høyest om oppmerksomhet.

TESTDATA:

0-100 KM/T, SEK.: 11,0

60-100 KM/T, 4/5. GIR: 7,0/9,4

80-120 KM/T, 5./6. GIR: 10,2/13,9

STØY TOMGANG, dBA: 36,5

STØY 50 KM/T, dBA: 65,9

STØY 80 KM/T, dBA: 69,5

STØY 100 KM/T, dBA: 71,2

Det gjør ikke noe. Det er de indre egenskapene som teller. Og den er uansett småelegant på en konservativ måte.

Les også: Test av 17 stasjonsvogner til under 300.000 kroner

Interiør: 4

Heller ikke innvendig er linjer og former dristige. Men slik resten av bilen er, ville det nesten blitt feil.

Derimot setter en pris på at all betjening er ergonomisk plassert og byr på god "trykke på"-følelse, slik regelen stort sett er i biler fra VW-konsernet.

Om Skoda er et rimeligere alternativ i VW-familien, har tsjekkerne ikke latt det skinne igjennom i materialkvalitet, prisklassen tatt i betraktning.

Octavia har god plass i forsetene og et stort bagasjerom på 580 liter. Det har godt litt ut over plassen i baksetet, noe kanskje særlig foreldre med barn i bakvendt barnesete vil merke.

Trenger du større bil? Les testen av Ford Mondeo Econetic

Komfort: 4

Octavia har fått kritikk for hjulstøy. Med midtlivsoppdateringen melder Skoda at det har de gjort noe med.

HERLIG DSG: DSG-girkassen gjør svært gode ting med Octavia, og passer perfekt til den lille turbomotoren.
HERLIG DSG: DSG-girkassen gjør svært gode ting med Octavia, og passer perfekt til den lille turbomotoren. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Likevel er det fortsatt her bilen har sitt største minus. På grov asfalt, noe vi ikke har rent lite av her til lands, er det mer enn nok av rumlestøy - noen ganger så mye at en samtale mellom folk i for- og baksetene blir vanskelig.

Det er særlig bak støyen merkes godt, så bakhjulsopphenget virker å være den største synderen.

Fjæringskomforten har vi allerede gitt et godt skussmål. Bare i sakte fart er den litt stump over skarpe kanter.

Forsetene er komfortable og gir støtte uten å presse seg på (ekstrautstyr, se under), mens baksetet er temmelig rett. Det har faktisk sine fordeler: En femtemann om bord sitter bedre, og det er lettere å plassere barneseter.

Sikkerhet: 5

Den nåværende modellen ble testet hos EuroNCAP i 2004.

Fire av fem stjerner holder ikke mål i en klasse hvor de aller fleste har fått fem stjerner.

Når det gjelder sikkerhetsutstyr, har bilen derimot det som forventes. Alt er standard på alle utstyrsmodeller, blant annet ting som ESP-system, ABS-bremser, DSR (styringsanbefaling), TSA (tilhenger-stabilisator), ISOFIX-løsning, dekktrykkskontroll og aktive beltestrammere.

Les også:

De sikreste familiebilene finner du her

Verdens verste krasjtester. Se de skremmende videoene her

Den komplette EuroNCAP-resultatlista finner du her

Pris/ utstyr: 6

En Skoda skal gi mye bil for pengene. En strippet Octavia virker kanskje ikke påkostet, men den har det som trengs.

Ekstrautstyr er dessuten rimeligere enn hos mange konkurrenter, og lista over tilgjengelig utstyr er lang.

Velger du smart fra lista, trenger du ikke nødvendigvis bruke så mye ekstra. Testbilen med utstyrsserien Elegance har blant annet to utstyrspakker som alene hever inntrykket minst ett trinn:

Sportspakken gir sportsseter og sportsratt for 3530 kroner, og anbefales varmt. Det samme gjelder pakken kalt Elegance Plus til 5900 kroner, som gir xenonlys, fartsholder, lysassistent og oppvarmede spylerdyser.

DSG-girkassa med sju trinn plusser på 15.000 kroner på bilens pris, men er etter vår mening verdt hver krone. I tillegg til komfortgevinsten er den så effektiv at den senker det oppgitte forbruket i forhold til manuelt gir.

Testbilen har med DSG en startpris på 273.700 kroner og en totalpris med ekstrautstyr på 295.930 kroner.

Octavia holder seg også bra i pris.

Les også:

Er bensinmotoren død? Les vår langtest her!

Slik sparer du veldig mye penger

Konklusjon: 5

Visst får du mye annet fint til rundt 300.000 kroner, men her får du en pakke med fornuftig utstyr, automatisk DSG-gir, fin bensinmotorkomfort, gode kjøreegenskaper og bra med plass - alt inkludert. Det er det ikke mange andre som greier.

Særlig imponerer den lille, men sterke motoren i kombinasjon med det effektive DSG-giret.

Denne saken ble første gang publisert 11/08 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også