Test: Skoda Kodiaq 2,0 TDI 4x4 DSG mot Volvo XC90 D4

Forskjellen er mindre enn du tror

Skodas nye SUV Kodiaq møter Volvos store luksusbil. Hvordan merker vi prisforskjellen på nesten en halv million kroner mellom de to testbilene?

Pluss ikon
GANSKE LIKE: Det skiller nesten 500 000 mellom Skoda Kodiaq 2,0 TDI og Volvo XC90, men den billigste får likevel 6 på terningen.. (FOTO: Terje Bjørnsen)
GANSKE LIKE: Det skiller nesten 500 000 mellom Skoda Kodiaq 2,0 TDI og Volvo XC90, men den billigste får likevel 6 på terningen.. (FOTO: Terje Bjørnsen)
Sist oppdatert

«Nå tuller de i Vi Menn.» Om du tenker det om en test der en Skoda møter en luksus-Volvo, er du neppe alene. Men det er også veldig interessant. Ideen er ikke tatt fra det blå. De beste bilene fra «folkemerkene» har tatt et jafs av forspranget premiummerkene tradisjonelt har hatt. Det har flere tester vist oss i det siste.

La oss se på XC90 først, på hva det er som gjør den til en ekte status-SUV. Størrelsen i seg selv er én ting. På det norske markedet er det bare statusmerker som våger å selge så store biler. Bare fem centimeter mangler på fulle fem meters lengde, og syv cm på to meters bredde. Det, sammen med utstudert design og pen styling, gir den en formidabel pondus. Innvendig er det ikke ett eneste sted vi tenker at Volvo har tatt billige snarveier. Alt er pent, praktisk og solid.

Med en totalpris (1 157 456 kroner) som ligger mer enn 340 000 kroner over fraprisen for en D4, sier det seg selv at den bugner av utstyr. Alt dette er også flott. Stereolyden, massasjefunksjonen i førersetet, skinninteriøret, headup-displayet, ratt- og setevarmen som slår seg automatisk på når det er kaldt, sikkerhetsutstyret og alt det andre viser at bilen er ordentlig påkostet.

Kjører bra gjør den også. I tidligere tester har vi skrytt av XC90 fordi kjøreopplevelsen er lettere og nettere enn de tyske konkurrentene Audi Q7, BMW X5 og Mercedes GLE. Det aller, aller meste er fryd og gammen.

Ypper

Og likevel ypper Skoda Kodiaq seg. Når den står alene, er Kodiaq ganske så stor – med sine 470 cm er den omtrent like lang som de store premium-SUV-ene var for ti år siden. Når XC90 parkerer ved siden av, er det likevel klart at Kodiaq er minst én størrelse mindre. Selvsagt har det en betydning. Pondusen mangler. Kodiaq utstråler ikke «rik mann», selv om dette er en av de dyreste bilene Skoda tilbyr. Totalprisen med utstyr på over 670 000 kroner betyr at den langt ifra er billig (frapris med testbilens motor er 542 900 kroner som sjuseter).

Vi Menn mener

Vi vet godt at noen vil si at vi ikke sammenligner epler og epler i denne testen, verken i pris, størrelse eller bilmerkenes status. Likevel går det fint an å teste Kodiaq mot XC90. Kodiaq er enda en Skoda med ypperlig plassutnyttelse og lettbrukte løsninger på alle områder. I påkostet utgave – testbilen har alt Skoda har å by på – er den sterk, rask og komfortabel, til langt lavere pris enn Volvoen. Like mye plass som XC90 har den imidlertid ikke. XC90 er praktisk, svært rommelig og kort sagt veldig god – men på ingen måte en halv million kroner bedre enn Kodiaq. Dessuten har svensken et støyproblem en luksusbil ikke bør ha.

Kodiaqs stil er en helt annen enn for Volvoen. Mens XC90 også skal konkurrere om rike kunder i Shanghai og Hollywood, har Kodiaq selv i aller dyreste utgave en slags nøkternhet (ikke så rart, med tanke på at billigste versjon koster fra 327 700 kroner). Eller snarere saklighet, der ting er der for å ha en funksjon, ikke for å pleie din indre jålebukk.

Bak dette førsteinntrykket har testbilen imidlertid en utstyrsflom som bare er en tanke mindre overflod enn Volvoens. Dette er et uttrykk for et fenomen vi ser stadig oftere: All slags utstyr kryper over i folkelige biler i rekordfart nå til dags. I dem er utstyret mye rimeligere, uten at det trenger å framstå som særlig mye dårligere. Visst er infoskjermen i Kodiaq litt mindre, setene litt enklere, stereolyden har mindre konsertsal over seg og materialene i interiøret er litt mindre påkostet. Men alt i alt oppsummerer testkollega Terje Bjørnsen utstyrsforskjellene godt i én setning: «Om ikke det Kodiaq har greier seg, har du et alvorlig i-landsproblem.»

Størrelsen teller

For at biltesting skal være noe mer enn det å synse og mene, måler vi en rekke ting i alle testbiler. For eksempel strekker vi målebåndet 28 ganger for å sjekke plassforholdene. Volvo har, ikke overraskende, best plass nesten overalt. Særlig viktig for passasjerkomforten i en full bil er bredden i baksetet, der Volvoen er langt bedre. Men Kodiaq har like god på beinplass i rad to (målt i med baksetet i bakre posisjon i begge biler), og forskjellen på lengden til bagasjerommet er langt mindre enn utvendig lengde skulle tilsi.

GOD PLASS: Både Skoda og Volvo kjennetegnes ved at de svært god plass. (FOTO: Terje Bjørnsen)
GOD PLASS: Både Skoda og Volvo kjennetegnes ved at de svært god plass. (FOTO: Terje Bjørnsen)

Like fullt finnes en åpenbar vesensforskjell. Bare XC90 kan romme sju voksne. I Kodiaq passer de to bakerste setene bare til barn. Når disse setene ikke er i bruk, er bagasjerommet i Kodiaq både klart smalere og lavere under taket. Tar igjen forspranget

Men deretter begynner Kodiaq å dele ut presise punch i Volvos retning. Det er mange av dem, og noen bør være smertefulle for den svenske statusbilprodusenten.

TEKNISK INFORMASJON: Skoda Kodiaq 2,0 TDI 4x4 DSG 190 hk 7s og Volvoi XC90 D4
TEKNISK INFORMASJON: Skoda Kodiaq 2,0 TDI 4x4 DSG 190 hk 7s og Volvoi XC90 D4

Det ene handler om det vi hører hele tida. Vi har kritisert støynivået i XC90 før, og med tanke på prisen er det gode grunner til det. Her er det mer av både motor- og hjulstøy enn i den langt rimeligere Skodaen, og forskjellen er der i alle hastigheter. Hele tre desibel forskjell i 100 km/t er mye. Slik skal det ikke være i en millionbil med piggfrie vinterdekk, om dekkene er aldri så brede (275/45 R20 for Volvo, 235/50 R19 for Skoda).

Volvoen taper også på ytelser. Noe annet er ikke å vente, med tanke på at begge har tolitersmotorer med 190 hk, samtidig som Volvoen er større og tyngre. D4-motoren virker riktig nok ganske frisk til det meste av daglig bruk, og den opplevelsen er åttetrinnsautomaten trolig sterkt delaktig i. Den er veldig dyktig til å velge turtallsområder der motoren jobber best. Når maksimalytelsene skal hentes ut, går det uansett tregere i XC90 (se tabell). Dette merkes bedre jo større belastningen blir – stapper du Volvoen full, er det fare for at motoren på et eller annet punkt vil kjennes litt svak til å sitte i en million-SUV.

Kodiaq er på sin side like akselerasjonssterk som en rekke stasjonsvogner vi har kjørt de siste par årene med tilsvarende motor og 4x4. Det er godt gjort av en SUV. Drøyt fem sekunder for forbikjøringsakselerasjonen fra 60 til 100 km/t vil gi de fleste alt de trenger.

Kvart tonn

Skoda Kodiaq 2,0 TDI 4x4 DSG

Pluss

Praktisk og velkjørende SUV med svært god plassutnyttelse.

Minus

De to bakerste stene er bare egnet for små barn

TERNINGKAST: 6

Også når vi kommer til det mer subjektive, som selve kjøreopplevelsen, holder vi Skoda som vel så god totalt sett. Om XC90 kjennes lettere ut på veien enn mange av de andre stor-SUV-ene, er den nærmere et kvart tonn tyngre enn Kodiaq. Skodaen er overraskende nær stasjonsvognfølelser i måten den takler svinger på, og dermed får den Volvoen til å virke stor og tung. Helt naturlig kommer en trang til å bremse tidligere i XC90 enn i Kodiaq.

Volvo XC90 D4

Pluss

Ekte premium-SUV på nesten alle områder, svært god plass.

Minus

Støy, høy pris, stor og tung.

TERNINGKAST: 5

I begge skapes firehjulsdriften av en lamellkobling fra Haldex, som sender kraft til bakhjulene ved behov. Vi er fascinert av hvor forskjellig systemet kjennes i de to bilene. Følelsen av et aktivt 4x4-system er størst i XC90. For eksempel er det her det er enklest å by ut hekken. Skoda har på sin side tunet systemet til å gi framkommelighet og stabilitet, men slett ikke til hekkslipp og lekenhet. For oss er det helt greit. Er ditt største ønske å kjøre bredt, velger du neppe en familie-SUV.

Er det derimot en SUV med sju seter du er på jakt etter, er Kodiaq en riktig god nyhet. Vår aktelse for bilen øker gjennom hver eneste dag i testperioden. Mot slutten vil testsjåførene helst ha Skoda-nøkkelen.

Denne saken ble første gang publisert 29/10 2017, og sist oppdatert 12/11 2020.

Les også