Test: Saab 9-3 Turbo X 2008

Saabs sterkeste

Saab har samlet alt de kan i én bil – vi har testet 9-3 Turbo X med 280 hk og 4x4. Se video.

Sist oppdatert

I 1977 presenterte Saab sin aller første turbomotoriserte personbil. Tretti år etter feirer de dette med 9-3 Turbo X - en firehjulsdreven og 280 hestekrefter sterk spesialutgave av 9-3. Den skal kun bygges i 2000 eksemplarer, og det er like greit at de lar det være med det. Strengt tatt er den bare en spesialutgave av 9-3 Aero med firehjulsdrift, en bil vi ikke helt klarer å få taket på.

Saab 9-3 er en gammel kjenning. Den var fin den gangen den kom - i 2002 - men nå merker den tidens tann svært godt. Konkurrentene er tradisjonelt sett de mer påkostede kompaktbilene, som Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes-Benz C-klasse, men Volvo S40/V50 og Alfa Romeo 159 og enda mer folkelige biler som Ford Focus, Volkswagen Jetta/Golf og Kia Cee´d, må også regnes som konkurrenter.

Kjøreegenskaper: 2

Saab 9-3 drar på årene, og det merkes. For konkurrentene kjører mye bedre - de har bedre komfort, og er samtidig morsommere og mer sporty å kjøre. Slik vi forstår det, skal Turbo X være den ultimate Saab-modellen. Her har de samlet alt de har lært gjennom årene som bilbygger, og særlig det turbomodellene har lært dem de siste tretti årene.

Se alle våre biltester her.

De har visst lært skuffende lite. For Turbo X er ikke morsom å kjøre. Ikke er den behagelig heller. Som på Aero-modellene får de ikke til understellskombinasjonen mellom komfort og sportslighet. Når vi vil kjøre behagelig, normalt og fint, er den altfor stiv og stump. Det banker og slår, og da hjelper det ikke med overdimensjonerte hjul.

En skulle jo tro dette ville gi utslag i moro når svingene kommer tett, men Turbo X skuffer der også. Styrefølelsen er så godt som fraværende - på tross av brede hjul - og bilen gir ikke noen følelser tilbake til føreren. Hjulene vil hele tiden sprette unna underlaget - ujevnheter i sving er en skremmende opplevelse.

Turbo X er ikke morsom å kjøre. Ikke er den behagelig heller. Som på Aero-modellene får de ikke til understellskombinasjonen mellom komfort og sportslighet.
Turbo X er ikke morsom å kjøre. Ikke er den behagelig heller. Som på Aero-modellene får de ikke til understellskombinasjonen mellom komfort og sportslighet. Foto: Foto: Andreas Handeland

Turbo X har den mest avanserte utgaven av Haldex´ nyeste firehjulsdriftsgenerasjon, med elektronisk kontrollert differensialbrems bak som overfører krefter til det av bakhjulene som har best grep. Dette gir fantastiske svingemuligheter, særlig på glatt underlag - bilen biter seg fast og skyves gjennom svingene på en imponerende måte.

Men når understellet ikke klarer å holde hjulene på bakken, og den bak rattet ikke kjenner noe av det som skjer, blir det som å være passasjer i et tog. På svært humpete skinnegang.

Flere Saab-tester kan du lese her.

Motor: 4

Hjulene vil hele tiden sprette unna underlaget ¿ ujevnheter i sving er en skremmende opplevelse.
Hjulene vil hele tiden sprette unna underlaget ¿ ujevnheter i sving er en skremmende opplevelse. Foto: Foto: Andreas Handeland

Den 2,8 liter store turbomatede bensin-V6-en yter 280 hk ved 5500 o/min og 400 Nm mellom 2150 og 4500 o/min. Dette setter naturligvis god fart på bilen, men verken opplevelsen i praksis eller akselerasjonsmålingene våre hinter om at den har så mye kraft.

Den er behagelig sterk, den har godt med kraftoverskudd, men den ikke så veldig kjappe automatgirkassa bidrar til at den føles overraskende slapp. Først når hastigheten er over det som er tillatt på offentlig vei her i landet, begynner den for alvor å vise styrke.

Ytelser: 4

Jo da, 280 hk og 400 Nm fungerer. Men vi har kjørt langt svakere biler som vi har opplevd - og målt - som kjappere. I hvertfall i normale hastigheter. Automatgirkassa bidrar til å gjøre bilen behagelig i trafikken, men også til å skjule en del av kreftene når man for eksempel skal kjøre forbi.

Eksteriør: 5

Saab har tøffet opp 9-3 med en god del detaljer. De svarte listene rundt lyktene, og ikke minst den aggressive frontspoileren, bidrar til å gjøre den - i hvertfall i våre øyne - til en tøff bil.

Innvendig er det lite som vitner om at man sitter i Saabs sprekeste produksjonsmodell noen sinne.
Innvendig er det lite som vitner om at man sitter i Saabs sprekeste produksjonsmodell noen sinne. Foto: Foto: Andreas Handeland

Felgene er snodige, og hekken er litt rotete med en diffuser-liknende greie under støtfangeren og store, kantete eksosutblås. Turbo X vekker oppsikt - og vi merket at det er mange Saab-entusiaster her i landet som ville kikke og prate.

Interiør: 3

Innvendig er det lite som vitner om at man sitter i Saabs sprekeste produksjonsmodell noen sinne. Det er heller ikke stort som vitner om at man sitter i en sportslig bil. Og i hvertfall ikke stort som hinter om at man sitter i en bil som koster vanvittige 920 000 kroner.

Ergonomien er grei, med behagelige seter - riktignok uten særlig støtte - og med ting plassert der de forventes å være. Rattet er pålassert for lavt og for rett. At Saab holder på den særegne plasseringen av tenningsnøkkelen, har vi derimot stor sans for. Både for sikkerhetens, men også for tradisjonens og sjarmens skyld.

Foran er det godt med plass, bak er det knapp beinplass, men god høyde. Små dører gjør inn- og utstigning - eller operasjonen med å ta barneseter ut og inn - litt vanskelig. Dessuten har bilen et imponerende stort og lett utnyttbart bagasjerom.

Men det hele ser traust og gammelmodig ut, og ikke engang skjermen til navigasjonssystemet eller noen karbonfiberdetaljer hist og her klarer å gi 9-3 et moderne eller sporty inntrykk. For dette oser mer av middelaldrende komfort enn moderne sportslighet.

Se video av Turbo X her.

Komfort: 3

Vi begynner med det positive: Varmeapparatet fungerer utmerket, og setene er behagelige. Dessuten gir en stor og sterk motor og automatgir komfortabel overskuddskraft.

Men store hjul og et altfor stramt understellsoppsett gjør bilen direkte ukomfortabel - selv sammenliknet med sportslige utgaver hos konkurrentene. Understellet klarer ikke å ta unna ujevnhetene vi har så mye av her i landet. En 9-3 er så veldig mye bedre med standardunderstellet fra de svakere motoriserte modellene og med moderat hjulstørrelse.

Turbo X er en firehjulsdreven og 280 hestekrefter sterk spesialutgave av 9-3. Den skal kun bygges i 2000 eksemplarer.
Turbo X er en firehjulsdreven og 280 hestekrefter sterk spesialutgave av 9-3. Den skal kun bygges i 2000 eksemplarer. Foto: Foto: Andreas Handeland

I tillegg støyer den mye, særlig fra hjulene. Og i stedet for at motoren gir fra seg godlyd når den får turtall, durer den øredøvende når en kjører pent og rolig og holder turtallet lavt. Så selv om man prøver det man kan for å gi passasjerene en behagelig kjøretur, klarer man det ikke.

Sikkerhet: 5

Svensker og sikkerhet henger tett sammen. Turbo X har det som forventes av utstyr og mer til, og firehjulsdriftssystemet bidrar til å gjøre den til en ordentlig trygg bil på veien. EuroNCAP bulket en 9-3 da den var ny - i 2002 - med fem av fem mulige stjerner for voksensikkerhet som resultat. Men den fikk bare én av fire for fotgjengersikkerhet. Den ansiktsløftede utgaven er foreløpig ikke kollisjonstestet, men de fleste blir vel overrasket om den gjør det særlig dårligere.

Pris/utstyr: 2

891 500 kroner. Det er hva en Saab 9-3 Turbo X koster, før du begynner å rote deg inn i ekstrautstyrslista. Da får du riktignok med det aller meste, den har en 2,8-liters, turbomatet bensin-V6 med 280 hk, og den har attpåtil firehjulsdrift.

Vår testbil hadde større Bose-stereoanlegg, integrert mobiltelefon/blåtann samt svingende bixenonlys i tillegg, og prisen endte på 920 000 kroner. Men den er ikke verdt så mye penger.

Ikke synes det, og ikke merkes det når man sitter i den. Det merkes i hvertfall ikke når man kjører bilen. Legg til en voldsom appetitt for drivstoff, så begynner det å bli veldig vanskelig å anbefale denne bilen til andre enn Saab-samlere.

Nysgjerrig på Klikk Motor? Se video her.

En stor og sterk motor og automatgir gir komfortabel overskuddskraft.
En stor og sterk motor og automatgir gir komfortabel overskuddskraft. Foto: Foto: Andreas Handeland

Denne saken ble første gang publisert 03/09 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også