Test: Renault Grand Modus 1,2 2008

Rommelig familieknert

Den lille firkantede Renault Grand Modus er ikke pen, men desto mer praktisk. De praktiske egenskapene kommer godt med, for den har konkurrenter som Toyota Verso, Opel Meriva og Ford Fusion å bryne seg på.

Sist oppdatert

Tekniske data: Ranult Grands Modus 1,2

  • Motor: R4, 1149 ccm
  • Girkasse: 5-trinns manuell
  • Effekt: 75 hk v/5500
  • Dreiemoment: 105 v/4250
  • Forbruk:0,59 l/mil bl.
  • CO2-utlipp140 gr/km
  • 0-100 km/t:13,7 sek
  • Toppfart: 163 km/t
  • Bagasjerom: 305 l
  • Egenvekt: 1225 kg
  • Pris: 189 900 kr

Ifølge tallene fra OFV (Opplysningsrådet for Veitrafikken), selger den dårligst i forhold til de ovennevnte konkurrentene i skrivende stund.

Kjøreegenskaper: 2

For ikke lenge siden hadde vi Renault Clio stasjonsvogn på test her i klikk.no/bil. Den er en relativt traust vogn som ikke ga de svingningene på fornøyelsesskalaen som vi hadde håpet.

Grand Modus havner også i denne gropa. Sportslighet og underholdningsfaktor er stort sett fraværende. Modus er myk i fjæringen, understyring og krenging i svingene er det bare å bli vant til. Komforten er derimot tilfredsstillende.

Motor: 2

Vår urbane og veldig kompakte familietransportøren er rustet med en beskjeden 1,2-liters bensinmotor på 75 hester. Som de fleste skjønner er ikke 105 Nm nok til å gi Modus de ytelsene den burde ha. Motoren holder til bykjøring, men på landeveien og spesielt ved forbikjøringer er savnet etter litt mer krutt fremtredende.

Man kjører med girspaken, og man må stadig et gir ned for å hente mer effekt oppe på turtallsskalaen. Her tror vi den noe sterkere 1,6-literen som bilen også blir levert med, vil gjør en mye bedre jobb.

1,2-literens forbruk er oppgitt til 0,59 l/mil ved blandet kjøring, noe som ikke er ledende i dag. CO2-utslippet på 140 gr/km er heller ikke blant de beste. Likevel scorer Renault høyt på svenske forsikringsselskapet Folksams miljø- og sikkerhetstest, der hele bilens livssyklus fra produksjon til gjenvinning er tatt i betraktning.

Ytelser: 2

Som sagt er ytelsene beskjedne, med 13,9 sekunder fra stillestående til 100 km/t, Moroa er slutt allerede når nåla butter i 163 km/t.

Vi har kjørt nye Renault Mégane, se den her.

I bunn og grunn altså mangel på moment i pådrag og forbikjøringer. Så hvorfor ikke tilby en liten dieselmotor, Renault?

Eksteriør: 2

Heller ikke utvendig faller bitene helt på plass for Grand Modus. I en tid med mye bra på designfronten blir Modus fort litt gammeldags og firkantet i formen.

Tilbakemeldingen gjennom testperioden gikk på nettopp dette, og vi skulle helst ønsket et noe mer futuristisk og spennende design.

Interiør: 4

Innvendig tar det seg kraftig opp, og det kan også leses bokstavelig. Høyden under taket er utmerket, oversikten bak rattet er meget god, og plassen til både passasjerer og fører er overraskende stor.

Materialkvaliteten er - sett i forhold til prisen - også tilfredsstillende. Skrangle- og skrapelyder er i stor grad fraværende, og setene er på kjent Renault-vis myke og gode.

Komfort: 5

Fjæringen er myk og gir god komfort til alle som er med, og ujevnheter i veibanen svelger bilen fint.

Girkassen, som er manuell og har fem trinn, er lavt giret. I 100 km/t går motoren med over 3000 o/min, og det medfører ubehagelig mye motorstøy inne i kupeen.

Test av fire mini-MPV'er kan du lese her.

Sittestillingen er bra, selv om vi savner dybdejustering av rattet. Man sitter høyt og fint, og oversikten over bilens hjørner er god. Samtidig er romfølelsen innvendig av beste sort.

Sikkerhet: 5

Renault er gode på sikkerhet, kanskje aller best i kollisjonstester. De reklamerer hvertfall stort med at de som eneste merke har ni modeller med fem stjerner i EuroNCAP.

Modus, som er en av disse, ble testet i 2004. Beskyttelsen for fører og passasjerer samt barn i bilen var meget bra. Sikkerheten til fotgjengere fikk kritikk for harde flater i fronten, og dermed ble det dårlig karakter i denne kategorien.

Renault går som et av de sikreste merkene i kollisjonssammenheng, se hvordan hele modellspekteret gjør det i krasjtest her.

I tillegg til kollisjonsputer finner vi beltestrammere til alle seter, ABS-bremser, ESP-antisladdsystem og kurvelys.

Pris/utstyr: 4

Tre utstyrsnivåer er tilgjengelige til Modus; Authentique, Expression og Dynamique. Testbilen var av sistnevnte slag. Forskjellen er ikke altfor stor fra Authentique og opp til Dynamique, det går mest på det visuelle, men også litt på sikkerheten.

Aluminiumslook på dashbord og dørhåndtak innvendig, bedre stereo, elektriske vindusheiser bak, skinnratt, aircondition og aluminiumsfelger, beltestrammere på alle seter i tillegg til ESP er også goder unnet de som velger Dynamique.

Authentique begynner på 161.800 kroner, mens Dynamique har en startpris på 189.900 kroner.

Denne saken ble første gang publisert 05/12 2008, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også