Test: Peugeot Partner Tepee 1,6 HDI 110 2008

Frisk, rommelig og god

Mye familiebil for pengene? Da bør du se på Peugeot Partner Tepee.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ God fleksibilitet

+ Sterk motor

+ Lav pris

- ESP er ekstrautstyr

- Ikke morsom

En helt ny utgave av Peugeot Partner er nå på markedet. Bilen er i utgangspunktet bygd som en kompakt varebil, men leveres også i personbilutførelse med etternavnet Tepee.

Som tvillingmodellen Citroën Berlingo Multispace byr den på mye godt under skallet. Den er rimelig å kjøpe, og leveres med en frisk og sterk dieselmotor.

Kjøreegenskaper: 4

Siden Peugeot Partner Tepee i utgangspunktet er bygd for å være en praktisk, kompakt varebil som skal tåle mye last baki, er den også høy. Og slike konstruksjoner lover vanligvis ikke så mye sportslighet.

Testbilens 17-tommere gir imidlertid en helt fin styrefølelse, og det er sjelden problemer med å få kreftene ned i bakken. Bilen er stabil og forutsigbar, og kan kjøres overraskende friskt uten at den klager, krenger eller blir ukomfortabel å kjøre.

Komforten lider noe av de forholdsvis store hjulene og medfølgende lite fjærende gummi, men både små og store humper takles helt greit. Kjøreegenskapene er kort sagt ikke spesielt annerledes enn de fleste stasjonsvogner eller MPV´er. Men direkte moro, det er det ikke.

Se alle våre biltester her.

Motor: 5

Den 1,6 liter store dieselmotoren kjenner vi svært godt fra før; den finnes i en lang rekke modeller fra PSA-konsernet - som inkluderer Peugeot og Citroën - og er i tillegg i bruk i en hel haug med bilmodeller fra andre produsenter.

Det er forståelig, for motoren er flott, særlig i testbilens 109-hestersutgave. Den støyer lite, har herlig jevn kraftkurve, og har i tillegg friskt drag når du henter ut det maksimale.

Dreiemomentet er 240 Nm, eller 260 Nm ved overboost - altså i en kortere periode når du trår gasspedalen i bunn. Dette er tilgjengelig fra 1750 o/min, og gir behagelig kraft når du trenger det. Den manuellsjaltede femtrinnsgirkassa er både veltilpasset og lettsjaltet, og bidrar til komfortabel framfart.

Ytelser: 4

Selv om Partner Tepee ikke er ment å være noe råskinn, har den helt ålreite fartsressurser. 0-100-sprinten skal ta 12,5 sekunder, og i våre akselerasjonstester gjør den 50-100 km/t i tredjegir på 9,45 sekunder.

I fjerdegir tar den samme øvelsen 12,6 sekunder, mens 70-120 km/t tar 14 sekunder. Dette er ikke veldig kjapt, men samtidig helt akseptabelt. I hvertfall for en slik type bil, og med tanke på at det er en 1,6-liter under panseret.

Eksteriør: 4

Som tvillingsøsteren Citroën Berlingo har Peugeot Partner Tepee et funksjon-foran-form-basert utseende. Den ser ikke ekstremt kassebilaktig ut, og testbilens litt pyntede snute og 17-tommerne gjør den et hakk friskere.

Skyvedører på begge sider er svært praktisk, men den store bakluka bidrar til å gjøre hekken litt i overkant traust.

Interiør: 4

Peugeot Partner Tepee byr på en viss grad av fleksibilitet. Førermiljøet er velfungerende, men verken spennende eller særlig eksklusivt. Du har imidlertid alt du trenger godt innen rekkevidde, og plass er det nok av.

Selv om setene mangler en del justeringsmuligheter, fikk de skryt av flertallet i redaksjonen. Skyvedører, til og med på hver side, burde nesten vært påbudt for barnefamilier. I tillegg gjør de inn- og utstigning til en enkel affære.

Testbilen var utstyrt med sofa bak, der 1/3 av benken er avdelt fra resten. Tre identiske enkeltseter er også tilgjengelig. Sofaen - eller setene - kan klappes sammen, vippes fram eller fjernes enkeltvis, og ryggen på det midtre setet kan omdannes til bord og koppholdere om man bare har to passasjerer der bak.

Bilen er tilgjengelig med piknikbord på forseteryggene, selv om vår testbil ikke har dette. Den har massevis av oppbevaringsrom - både rundt førerplassen, i gulvet og i taket.

I tillegg er bagasjerommet rommelig - selv om det er relativt grunt, har man plass nok i høyden. Dette resulterer i 675 liter lasteplass, som kan økes til 3000 liter om man jobber litt med setene.

Komfort: 4

Den sterke motoren og et behagelig understellsoppsett gjør bilen komfortabel på veien. 17-tommers dekk merkes på dårlig vei, men det blir ingen krise - selv om tvillingsøsteren Berlingos 16-tommere både er mer komfortable og ikke minst mer stillegående. For det er noe støy i testbilen. Det manuelle klimaanlegget fungerer fint, og sittekomforten er - på tross av myk rygg og få justeringsmuligheter - overraskende god, selv på langtur. I hvertfall foran.

Sikkerhet: 3

EuroNCAP har i skrivende stund ikke testet Partner Tepee, men den så godt som identiske Citroën Berlingo Multispace fikk Berlingo fire av fem stjerner for voksensikkerhet - knær og bryst fikk noe juling i frontkollisjonstesten.

Den fikk fire av fem for sikring av barn, på grunn av noen dårlige merkelapper. Fotgjengersikkerhetstestingen ga to av fire stjerner.

Som i Berlingo har heller ikke Partner Tepee ESP som standardutstyr, og vi savner også flere kollisjonsputer som standardutstyr. Dette er for dårlig!

Pris/utstyr: 5

109-hestersutgaven av Peugeot Partner Tepee koster i testøyeblikket 250 800 kroner. Du får den også med 90-hestersversjon av samme motor, fra 232 800 kroner. Med andre ord får du mye bil for pengene, selv om utstyrslista ikke bugner av godsaker.

ESP koster 4600 kroner ekstra, klimaanlegg koster 9300 kroner - mens automatisk klimaanlegg koster 2400 kroner mer. Og ryggesensorer - noe vi vil anbefale - koster 2400 kroner.

Du får mange kompaktbiler for omtrent samme pris - Kia Cee´d og Hyundai i30 er noen muligheter - men få byr på like mye plass og like fleksible løsninger som Partner Tepee i denne prisklassen. Verditapet er vi usikre på - både utseendet og selve konseptet gjør jo at den skiller ut i mengden av biler.

Spesifikasjoner

Produsent Peugeot
Pris 250800

Konklusjon

Peugeot og Citroën har gjort en fin jobb med å personbilifisere varebilen - bortsett fra formen og til dels den oppreiste sittestillingen er det lite som minner om opphavet. Ikke ser den så veldig kjedelig ut, heller.

Men den innvendige plassen og de fleksible løsningene er noe vi setter pris på. Med sterk motor, kombinert med behagelige og ålreite kjøreegenskaper, er dette en bil mange kan leve med og være fornøyd med. Dessuten er prisen fin. Men du må kjøpe med ESP!

Vår karakter

Se flere saker fra: Peugeot Se flere saker fra: Test: Peugeot Partner Se flere saker fra: Fire fornuftsbiler til familien
308 er en myk tøffing

Test: Peugeot 308 1,6 THP 125 Allure 2013:

308 er en myk tøffing
Veil. pris: 323800

Høyreist og praktisk småbil

Test: Peugeot 2008 1,2 Allure 2013

Høyreist og praktisk småbil
Veil. pris: 246300

Designmessig er den overlegen

Test: Peugeot 508 RXH, 2012

Designmessig er den overlegen
Veil. pris: 492000

En av verdens første dieselhybrider

Test: Peugeot 3008 HYbrid4, 2012

En av verdens første dieselhybrider
Småbil med imponerende stort baksete

Test: Peugeot 208 1,6 HDi 93

Småbil med imponerende stort baksete
Mye SUV for pengene

Test: Peugeot 4008 1,6 HDi 115 hk 4x4 Allure, 2012

Mye SUV for pengene
Veil. pris: 369700

Lite bil for pengene

Peugeot 4008 1,8 e-HDi 150 hk, 2012

Lite bil for pengene
En fantastisk morsom familiebil

Peugeot 308 GTI, 2012

En fantastisk morsom familiebil
Denne er både billig og bra

Test: Peugeot 308 stasjonsvogn 1,6 HDi

Denne er både billig og bra
Dette er Peugeots aller heftigste

Test: Peugeot RCZ 200 THP

Dette er Peugeots aller heftigste
Den beste Peugeoten noensinne

Test: Peugeot 508 GT 2,2 HDi

Den beste Peugeoten noensinne
Billig og stilig familiebil

Test: Peugeot 508 SW 1,6 HDi, 2011-modell

Billig og stilig familiebil
Veil. pris: 286900

Familiebiler må ikke ha dieselmotor

Langtest: 5000 km i Peugeot 508 1,6 THP 156 hk

Familiebiler må ikke ha dieselmotor
Bilen for deg som bor i Akershus

Test: Peugeot iOn 2011

Bilen for deg som bor i Akershus
Veil. pris: 239900

Sportsbil på 0,5 l/mil

Test: Peugeot RCZ 2,0 HDi 163 hk 2011

Sportsbil på 0,5 l/mil
Flott bil, men feil motor

Test: Peugeot 3008 1,6 THP Automat

Flott bil, men feil motor
Veil. pris: 429700

Én detalj ødelegger

Test: Peugeot 3008 1,6 HDi EMG

Én detalj ødelegger
Den perfekte småbarnsbilen

Test Peugeot 5008 1,6 HDi, 2011

Den perfekte småbarnsbilen
Den tøffeste

Test: Peugeot RCZ THP 156, 2010

Den tøffeste
Veil. pris: 369900

0,38 på mila

Test: Peugeot 207 Active 1,6 HDi DPF 99 gr

0,38 på mila
Snerten, ny familie-7-seter

Test: Peugeot 5008 1,6 HDI 2010

Snerten, ny familie-7-seter
Veil. pris: 346800

Glimt i øyet

Test: Peugeot 107 2007

Glimt i øyet
Fransk fashion

Test: Peugeot 207 GT HDi 2007

Fransk fashion
Franskmann på fetekur

Test: Peugeot 207 SW 1,6 HDi 2008

Franskmann på fetekur
Tøff småbil med herlig turbosnerr

Test: Peugeot 207 RC 2008

Tøff småbil med herlig turbosnerr
Forfinet forgjenger

Test: Peugeot 308 1,6 Turbo 2007

Forfinet forgjenger
Verdig arvtaker

Test: Peugeot 308 1,6 HDi 2008

Verdig arvtaker
Er dette en ny folke-cab?

Test: Peugeot 308 CC 2,0 HDi aut., 2009-modell

Er dette en ny folke-cab?
Veil. pris: 469000

Frisk, rommelig og god

Test: Peugeot Partner Tepee 1,6 HDI 110 2008

Frisk, rommelig og god
Veil. pris: 250800

Mer SUV trenger du ikke

Test: Peugeot 3008 1,6 HDi, 2009-modell

Mer SUV trenger du ikke
Veil. pris: 317000

Bastard - og som skapt for Norge

Supertest: Peugeot 3008 1,6 HDi 2009

Bastard - og som skapt for Norge
Veil. pris: 316900

Fransk trilling

Test: Peugeot 4007 2,2 HDi 2007

Fransk trilling

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning