Test: Peugeot 3008 1,6 HDi, 2009-modell

Mer SUV trenger du ikke

Peugeot 3008 har alt, unntatt firehjulsdriften du neppe trenger.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Behagelig sittekomfort

+ God plass i forhold til størrelsen

+ Trygg og sikker

+ Flott motor

+ Litt annerledes

+ Gjerrig

- Du må leve med at den faktisk er annerledes

- Dårlig sikt, spesielt bakover

Foto: Andreas Handeland

Hvis man snuser litt i salgstallene til de populære kompakt-SUVene, eksempelvis Honda CRV og Nissan Qashqai, vil man se at ikke alle bryr seg om firehjulsdrift selv om de skal kjøpe en SUV.

I tillegg til nye Yeti, som Skoda regner med å selge en ubeskjeden andel av kun med forhjulsdrift, er Peugeots 3008 kanskje den største konkurrenten.

Den er riktignok ikke mulig å få med firehjulsdrift før hybridvarianten kommer i 2010, men har likevel giftige egenskaper å by på.

Vi har kjørt mye-for-pengene-varianten, og lar oss imponere.

Kjøreegenskaper: 6

Det er sjelden en bil med god komfort og bakkeklaring får tildelt så gode karakterer som 3008.

Men våre tester både på landevei, samt unnamanøver-øvelser på lukket område viser generelt meget få svakheter, om noen, med franskmannen.

Den opptrer som trygg, forutsigbar og voksen, samtidig er den heller ikke fremmed for å forsere svinger med over snittet høy hastighet.

ESP-systemet jobber slik vi liker det: Struper på en elegant måte kraften når ambisjonene blir for store, men uten å lugge eller gjøre noe nummer ut av seg.

Ingen plutselig under- eller overstyringstendenser melder seg i unnamanøveren, 3008 små-understyrer balansert slik at opplevelsen kjennes trygg.

Foto: Glesne, Knut Arne

Motor: 6

Tekniske data

MOTOR, CCM:

1590

EFFEKT, HK VED O/MIN:

109 / 4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:

240 (260) / 1750

EGENVEKT, KG:

1425

LENGDE x BREDDE x HØYDE, CM

4360x184x163

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:

0,51

CO2-UTSLIPP, G/KM:

139

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK:

12,2

TOPPFART, KM/T:

180

PRIS FRA, KR:

302.000

PRIS TESTBIL, KR:

317.000

Den lille 1,6-liters PSA-dieselen kjenner vi godt fra en rekke konsernprodukter, sist fra prøvekjøringen av Volvo V70 DRIVe.

I 3008 yter den 109 hester og 240 sterke Nm, som faktisk gir den lille familiebilen respektable ytelser.

Vi klarte aldri spurten til hundre på under 13,3 sekunder, selv om Peugeot oppgir 12,2. Men i mellomregisteret hvor en diesel har fordel av sitt høye dreiemoment, gjør den en meget god figur.

Vi tør påstå at kun helt spesielle interesser rettferdiggjør spranget på 70.000 kroner opp til den sterkere toliteren med 150 hester.

Motoren jobber kultivert og stille, og sekstrinnskassen fungerer perfekt i samspill med motoren.

I forhold til nedtunede større dieselmotorer i konkurrenter, kjennes 1,6-literen både pigg og arbeidsvillig.

Eksteriør: 4

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Er den snerten, sær, vakker eller rar?

Foto: Andreas Handeland

Det er jammen ikke lett å bli klok på det karakteristiske utseendet til 3008.

Men at den ikke sklir inn i mengden er vel de fleste enige om.

Fronten er tøff, og "haikjeft"-fronten dominerer nok i litt mindre grad enn på andre Peugeot-modeller.

Den er tøff, og har bakkeklaringen og andre elementer fra SUV-verdenen, uten å bli skrikende eller prangende.

Interiør: 5

Kupeen er luftig, oversiktelig og spenstig. Man føler seg raskt hjemme i 3008, og den innkapslede førerplassen gir et sporty inntrykk.

Plassen er overraskende god i baksetene, selv til tre velvoksne personer. Bagasjerommet på 432 liter er ikke voldsomt stort, men takket være dybden og den praktiske innlastingsluken er plassen lett å utnytte.

Franskmenn er opptatt av design, og 3008 er intet unntak.

Derimot finnes den ikke sær innvendig, men den gir et godt kvalitetsinntrykk og et mer eksklusivt preg enn prislappen skulle tilsi. Litt dårlig sikt ut av kupeen trekker litt ned.

Komfort: 6

Det virker kanskje rart å gi en kombi-SUV en sekser for komfort.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Men faktum er at Peugeot har lykkes så til grader med denne konstruksjonen at den greit kan forsvares.

Ergonomien og sittekomforten er ikke uventet førsteklasses foran og bak, motoren arbeider stille, og fjæringen er perfekt satt opp - til tross for at bilen også takler svingkjøring mesterlig.

Dette er bilen for langturer!

Sikkerhet: 5

EuroNCAPs nylige kollisjonstest av 3008 viser konturene av en meget sikker bil.

Full pott med fem av fem stjerner er nærmeste en selvfølge for mange i dag. 3008 gjør det knallsterkt på stort sett alle områder, bortsett fra at den er lite skånsom mot fotgjengere ved et eventuelt sammenstøt.

Peugeot har utstyrt 3008 med alt av forventet sikkerhetsutstyr som standard, mens fremkommelighetspakke, head-up display og litt annet snadder kan kjøpes i tilleggspakkene for en hyggelig penge.

Pris/ utstyr: 4

Vår testbil, en godt utstyrt Premium Pack med 1,6 HDi, koster 317 000 kroner. Det er definitivt mye bil for pengene, og det er lite som savnes både av motorkraft og utstyr.

Men det finnes andre forhjulsdrevne konkurrenter, som Nissan Qashqai og Skoda Yeti, som også tilbyr gode egenskaper for en billig penge.

Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Og hvis man ser på kompaktklassebilene er prisen på 3008 ikke spesielt gunstig.

Det fine med Peugeoten er at utstyrspakkene er rimelige sett i forhold til hva du får. Derfor trenger ikke en godt utstyrt modell koste skjorta, samtidig som dette også som regel bidrar til bedre annenhåndsverdi enn på en "ribbet" modell.

Miljø: 4

Med et utslipp på 139 gram per kilometer, klarer Peugeot 3008 1,6 HDi seg hakket bedre enn sin japanske konkurrent, Nissan Qashqai 1,5 dCi.

Denne motoren har lavere utslipp i andre bilmodeller der den yter det samme, blant annet 119 gram i Ford Focus. Likevel skal vi huske at 3008 neppe er spesielt aerodynamisk eller lett kontra en vanlig kompaktklassebil.

I vår forbrukstest kom vi frem til et forbrukstall på 0,64 liter per mil, mens vi på langkjøring tur-retur Mo i Rana var nede i 0,48.

Det er hyggelige tall isolert sett, selv om Peugeot selv faktisk oppgir et blandet forbruk på 0,51 liter per mil. Det er sjelden normtallene spriker såpass langt fra våre testresultater.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Spesifikasjoner

Produsent Peugeot
Pris 317000

Konklusjon

Uansett om du søker en rommelig kompaktbil eller en lettbeint, liten kompakt-SUV, burde 3008 absolutt taes med i betraktningen.

Bilen har rett og slett for mange gode egenskaper uansett bruksområde til å ignoreres. Ikke minst som en liten, men praktisk hverdagshelt er bilen bra. Men det samme gjenspeiler seg også på langtur eller på elendig dekke på elendige hytteveier.

Vi var skeptiske på forhånd, men må nok gledelig innrømme at Peugeot 3008 har vist seg frem som en biltype vi absolutt kan trenge. En sterk femmer er servert.

Ta et dykk i vårt rikholdige testarkiv

Vår karakter

Se flere saker fra: Peugeot Se flere saker fra: Trend: SUVer med halv drift Se flere saker fra: De mest komfortable bilene Se flere saker fra: Her er de 10 beste Golf-utfordrerne Se flere saker fra: De ti beste familiebilene Se flere saker fra: Test: Peugeot 3008
308 er en myk tøffing

Test: Peugeot 308 1,6 THP 125 Allure 2013:

308 er en myk tøffing
Veil. pris: 323800

Høyreist og praktisk småbil

Test: Peugeot 2008 1,2 Allure 2013

Høyreist og praktisk småbil
Veil. pris: 246300

Designmessig er den overlegen

Test: Peugeot 508 RXH, 2012

Designmessig er den overlegen
Veil. pris: 492000

Fransk trilling

Test: Peugeot 4007 2,2 HDi 2007

Fransk trilling
En av verdens første dieselhybrider

Test: Peugeot 3008 HYbrid4, 2012

En av verdens første dieselhybrider
Småbil med imponerende stort baksete

Test: Peugeot 208 1,6 HDi 93

Småbil med imponerende stort baksete
Mye SUV for pengene

Test: Peugeot 4008 1,6 HDi 115 hk 4x4 Allure, 2012

Mye SUV for pengene
Veil. pris: 369700

Lite bil for pengene

Peugeot 4008 1,8 e-HDi 150 hk, 2012

Lite bil for pengene
En fantastisk morsom familiebil

Peugeot 308 GTI, 2012

En fantastisk morsom familiebil
Denne er både billig og bra

Test: Peugeot 308 stasjonsvogn 1,6 HDi

Denne er både billig og bra
Dette er Peugeots aller heftigste

Test: Peugeot RCZ 200 THP

Dette er Peugeots aller heftigste
Den beste Peugeoten noensinne

Test: Peugeot 508 GT 2,2 HDi

Den beste Peugeoten noensinne
Billig og stilig familiebil

Test: Peugeot 508 SW 1,6 HDi, 2011-modell

Billig og stilig familiebil
Veil. pris: 286900

Familiebiler må ikke ha dieselmotor

Langtest: 5000 km i Peugeot 508 1,6 THP 156 hk

Familiebiler må ikke ha dieselmotor
Bilen for deg som bor i Akershus

Test: Peugeot iOn 2011

Bilen for deg som bor i Akershus
Veil. pris: 239900

Sportsbil på 0,5 l/mil

Test: Peugeot RCZ 2,0 HDi 163 hk 2011

Sportsbil på 0,5 l/mil
Flott bil, men feil motor

Test: Peugeot 3008 1,6 THP Automat

Flott bil, men feil motor
Veil. pris: 429700

Én detalj ødelegger

Test: Peugeot 3008 1,6 HDi EMG

Én detalj ødelegger
Den tøffeste

Test: Peugeot RCZ THP 156, 2010

Den tøffeste
Veil. pris: 369900

Den perfekte småbarnsbilen

Test Peugeot 5008 1,6 HDi, 2011

Den perfekte småbarnsbilen
0,38 på mila

Test: Peugeot 207 Active 1,6 HDi DPF 99 gr

0,38 på mila
Snerten, ny familie-7-seter

Test: Peugeot 5008 1,6 HDI 2010

Snerten, ny familie-7-seter
Veil. pris: 346800

Glimt i øyet

Test: Peugeot 107 2007

Glimt i øyet
Fransk fashion

Test: Peugeot 207 GT HDi 2007

Fransk fashion
Franskmann på fetekur

Test: Peugeot 207 SW 1,6 HDi 2008

Franskmann på fetekur
Tøff småbil med herlig turbosnerr

Test: Peugeot 207 RC 2008

Tøff småbil med herlig turbosnerr
Forfinet forgjenger

Test: Peugeot 308 1,6 Turbo 2007

Forfinet forgjenger
Verdig arvtaker

Test: Peugeot 308 1,6 HDi 2008

Verdig arvtaker
Er dette en ny folke-cab?

Test: Peugeot 308 CC 2,0 HDi aut., 2009-modell

Er dette en ny folke-cab?
Veil. pris: 469000

Frisk, rommelig og god

Test: Peugeot Partner Tepee 1,6 HDI 110 2008

Frisk, rommelig og god
Veil. pris: 250800

Mer SUV trenger du ikke

Test: Peugeot 3008 1,6 HDi, 2009-modell

Mer SUV trenger du ikke
Veil. pris: 317000

Bastard - og som skapt for Norge

Supertest: Peugeot 3008 1,6 HDi 2009

Bastard - og som skapt for Norge
Veil. pris: 316900

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag