Test: Peugeot 207 RC 2008

Tøff småbil med herlig turbosnerr

Men slarkete girkasse skjemmer Peugeot 207 RC.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Jevn og vellåtende turbomotor

+ Snertent design

+ Sikkerhet i toppklasse

- Upresis styrefølelse

- Traust interiør

- Elendig girkasse

Peugeot 207 RC skal videreføre arven etter 205 GTi og 206 RC. Den kaster seg inn i et sprekt nisjesegment, der Mini Cooper S, Renault Clio Sport, Honda Civic Type-R, Ford Fiesta ST, Opel Corsa OPC, Golf GT og Polo GTI er kjente navn.

207 RC er tøff å se på, har en herlig liten vellydende turbomotor og skikkelige bøttestoler. Men der stopper også moroa, dessverre. En lite sjaltevillig og presis girkasse, en noe nummen styrefølelse og et relativt kjedelig interiør demper det sportslige inntrykket kraftig.

Kjøreegenskaper: 4

Som sagt er ikke styringen på 207 RC spesielt presis, og i kombinasjon med et vanvittig langt dashbord har man derfor lite kontakt med forhjulene og fronten på bilen. Ellers kjører bilen bra, men siden dette er en bil de fleste kjøper for morofaktorens skyld, kunne godt understellet vært hakket hvassere satt opp. Veigrepet er godt og bilen forutsigbar, men rent kjøremessig finnes det klart mer sporty alternativer i klassen.

Motor: 4

Den 1,6-liter store turbomotoren (kåret til "årets motor 2008") kjenner vi godt fra flere PSA-modeller, blant annet fra konkurrenten Mini Cooper S. Maks dreiemoment, 240 Nm, er tilgjengelig helt nede fra 1600 omdreininger i minuttet, og man har bra med krefter stort sett hele tiden, selv om motoren er tilkoblet en noe høyt giret girkasse med "kun" fem trinn. Men vi hadde ønsket oss litt mer "sprut" på toppen, noe som kanskje hadde blitt bedre med en sekstrinns kasse. Men den låter flott, med et herlig turbosnerr i pottene når høyrefoten blir tung.

Men hvorfor er en kjapp liten GTI-bil som dette tilkoblet en upresis, lite sjaltevillig girkasse? For det første tåler den konsekvent ikke å bli sjaltet fort eller brått med. For det andre kan man bevege girspaken som om den skulle stått i fri når den faktisk er i gir - det gir intet godt kvalitetsinntrykk!

Ytelser: 4

Draget i motoren er herlig uavhengig av turtall og gir, noe som merkes godt i forbikjøringer og under hard akselerasjon. Spurten til hundre er oppgitt til å ta 7,1 sekunder, mens toppfarten er 200 km/t. Den lineære effektkurven er med på å gjøre bilen svært så lettkjørt, og dermed også komfortabel ved normal kjøring med senkede skuldre. Det eneste minuset med drivlinjen er en litt hard kløtsj; selv etter flere dagers testkjøring var faren for "kvelning" hele tiden til stede.

Eksteriør: 5

Peugeot 207 er i utgangspunktet en ganske tøff liten småbil. RC-utgaven er selvsagt pyntet en del på, med blant annet kromfargede speil, andre eksosutblås og større hjul.

Interiør: 3

Interiøret i 207 RC minner mye om det vi finner i større Peugeot-modeller. Det lange dashbordet blir det opp til den enkelte å like eller mislike. Vi blir ikke helt kloke på det, og synes det ødelegger litt av muligheten for god kontakt med fronten og forhjulene på bilen. Setene er polstrede og gode i tillegg til å se hvasse ut, men de kan ikke justeres opp i forkant. Når det gjelder plass, er ikke 207 RC spesielt praktisk. En småbil har i utgangspunktet ikke voldsomme mengder plass til disposisjon i baksetene, og noen store sportsseter foran gjør ikke saken bedre. Bagasjerommet er omtrent identisk størrelsesmessig med både Volkswagen Polo og Toyota Yaris, men mindre enn i Opel Corsa. Til gjengjeld er det langt større enn det Mini Cooper S byr på.

Komfort: 4

På mange måter er 207 RC snarere en komfortabel bil enn en reinspikka kjøremaskin. Understellet er såpass snilt satt opp at man fint kan ha det hyggelig på tur, og støynivået i kupeen holder seg på et anstendig nivå. Den lille brummingen fra motoren er bare herlig, og hører absolutt hjemme i en slik bil. Med litt bedre justeringsmuligheter ville også sittestillingen blitt like god som setene visuelt sett gir inntrykk av.

Sikkerhet: 5

I 2006 ble 2007 kjørt i kollisjonstest av EuroNCAP, med meget positive resultater. Bilen oppnådde full pott med fem av fem stjerner for sikkerheten til voksne i bilen, mens den for barne- og fotgjengersikkerhet fikk tildelt henholdsvis fire og tre stjerner. Dette gjør den til en av de sikreste bilene i sin klasse, og nivået på sikkerhetsutstyret - både passivt og aktivt - er selvsagt høyt.

Pris/utstyr: 4

Med en startpris på 319 900 kroner legger 207 RC seg på et behagelig nivå sammenlignet med en del av konkurrentene. Det er stort sett kun Polo GTI og Mini Cooper S og Ford Fiesta ST som koster mindre, mens biler som Honda Civic Type-R, Renault Clio Sport, Golf GTI og Opel Corsa OPC - riktignok biler med høyere effekt - koster mer. Peugeot har generelt ikke den beste annenhåndsverdien, så verditapet på en slik modell vil nok ikke bli av de minste. Drivstofforbruket kan derimot ligge på et overkommelig nivå (0,72 liter på blandet kjøring) hvis du klarer å kjøre i eco-modus.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Er du på jakt etter masse morofølelse og ytelser for minst mulig penger, burde du kanskje kikke etter noe annet enn Peugeot 207 RC. I motsetning til sine forgjengere, er bilen for hverdagslig og lite underholdende, men den ser både snerten og kul ut, og komforten er bra - kanskje litt for bra i en slik bil. Motoren, som vi også finner i Mini Cooper S, fungerer meget godt med sin jevne kraftleveranse, men dessverre er den tilkoblet en girkasse man skulle tro hadde rullet 250 000 km allerede som ny - på sedvanlig Peugeot-vis.

Vår karakter

Se flere saker fra: Peugeot Se flere saker fra: 15 kule småbiler Se flere saker fra: Test: Peugeot 207
308 er en myk tøffing

Test: Peugeot 308 1,6 THP 125 Allure 2013:

308 er en myk tøffing
Veil. pris: 323800

Høyreist og praktisk småbil

Test: Peugeot 2008 1,2 Allure 2013

Høyreist og praktisk småbil
Veil. pris: 246300

Designmessig er den overlegen

Test: Peugeot 508 RXH, 2012

Designmessig er den overlegen
Veil. pris: 492000

En av verdens første dieselhybrider

Test: Peugeot 3008 HYbrid4, 2012

En av verdens første dieselhybrider
Småbil med imponerende stort baksete

Test: Peugeot 208 1,6 HDi 93

Småbil med imponerende stort baksete
Mye SUV for pengene

Test: Peugeot 4008 1,6 HDi 115 hk 4x4 Allure, 2012

Mye SUV for pengene
Veil. pris: 369700

Lite bil for pengene

Peugeot 4008 1,8 e-HDi 150 hk, 2012

Lite bil for pengene
En fantastisk morsom familiebil

Peugeot 308 GTI, 2012

En fantastisk morsom familiebil
Denne er både billig og bra

Test: Peugeot 308 stasjonsvogn 1,6 HDi

Denne er både billig og bra
Dette er Peugeots aller heftigste

Test: Peugeot RCZ 200 THP

Dette er Peugeots aller heftigste
Den beste Peugeoten noensinne

Test: Peugeot 508 GT 2,2 HDi

Den beste Peugeoten noensinne
Billig og stilig familiebil

Test: Peugeot 508 SW 1,6 HDi, 2011-modell

Billig og stilig familiebil
Veil. pris: 286900

Familiebiler må ikke ha dieselmotor

Langtest: 5000 km i Peugeot 508 1,6 THP 156 hk

Familiebiler må ikke ha dieselmotor
Bilen for deg som bor i Akershus

Test: Peugeot iOn 2011

Bilen for deg som bor i Akershus
Veil. pris: 239900

Sportsbil på 0,5 l/mil

Test: Peugeot RCZ 2,0 HDi 163 hk 2011

Sportsbil på 0,5 l/mil
Flott bil, men feil motor

Test: Peugeot 3008 1,6 THP Automat

Flott bil, men feil motor
Veil. pris: 429700

Én detalj ødelegger

Test: Peugeot 3008 1,6 HDi EMG

Én detalj ødelegger
Den perfekte småbarnsbilen

Test Peugeot 5008 1,6 HDi, 2011

Den perfekte småbarnsbilen
Den tøffeste

Test: Peugeot RCZ THP 156, 2010

Den tøffeste
Veil. pris: 369900

0,38 på mila

Test: Peugeot 207 Active 1,6 HDi DPF 99 gr

0,38 på mila
Snerten, ny familie-7-seter

Test: Peugeot 5008 1,6 HDI 2010

Snerten, ny familie-7-seter
Veil. pris: 346800

Glimt i øyet

Test: Peugeot 107 2007

Glimt i øyet
Fransk fashion

Test: Peugeot 207 GT HDi 2007

Fransk fashion
Franskmann på fetekur

Test: Peugeot 207 SW 1,6 HDi 2008

Franskmann på fetekur
Tøff småbil med herlig turbosnerr

Test: Peugeot 207 RC 2008

Tøff småbil med herlig turbosnerr
Forfinet forgjenger

Test: Peugeot 308 1,6 Turbo 2007

Forfinet forgjenger
Verdig arvtaker

Test: Peugeot 308 1,6 HDi 2008

Verdig arvtaker
Er dette en ny folke-cab?

Test: Peugeot 308 CC 2,0 HDi aut., 2009-modell

Er dette en ny folke-cab?
Veil. pris: 469000

Frisk, rommelig og god

Test: Peugeot Partner Tepee 1,6 HDI 110 2008

Frisk, rommelig og god
Veil. pris: 250800

Mer SUV trenger du ikke

Test: Peugeot 3008 1,6 HDi, 2009-modell

Mer SUV trenger du ikke
Veil. pris: 317000

Bastard - og som skapt for Norge

Supertest: Peugeot 3008 1,6 HDi 2009

Bastard - og som skapt for Norge
Veil. pris: 316900

Fransk trilling

Test: Peugeot 4007 2,2 HDi 2007

Fransk trilling

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning