Test: Opel Insignia 2,0 CDTi, 2009-modell

Vi tester «Årets bil»

Bærer Opel Insignia tittelen med rette?

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Mye bil for pengene

+ Kjører bra

+ Ser bra ut

+ Trekkvillig og gjerrig motor

- Litt trang innvendig

- Grov motorgange

Tekniske data

  • MOTOR: R4, 1956 ccm
  • EFFEKT, hk ved o/min: 130 v/4000
  • DREIEMOMENT, Nm ved o/min: 300 v/1750-2500
  • EGENVEKT, kg: 1613
  • BAGASJEROM, l: 520
  • DEKKDIMENSJON: 225/50 R17
  • FORBRUK EU-MIX, l/mil: 0,58
  • CO2-UTSLIPP, g/km: 154
  • 0-100 KM/T, sek: 11,1
  • TOPPFART, km/t: 205
  • PRIS FRA, kr: 269 900
  • TESTET MODELL, kr:341 400

GM sliter, og hos den norske importøren har stemningen antakelig vært ganske laber etter at 2008 ble et historisk bunnår. Men Petter Smedbye, sjefen hos GM i Norge, røpet til Klikk Bil i fjor høst ambisiøse mål for fremtiden, en plan Insignia i høy grad skal være med på å realisere.

Det virker lovende. Insignia vant den prestisjetunge tittelen "Årets bil", og vår journalist satt igjen med et solid inntrykk etter lanseringen i Østerrike.

Men nå er den frekke toliters turbomotoren byttet ut med en hverdagsdiesel, og trekk på fire er blitt til trekk på to - vil hvermanns-utgaven appellere i samme grad?

Kjøreegenskaper: 5

Jo da, endelig begynner det å svinge, men det har sin pris. Bilens oppsett minner meg litt om den siste Saab 9-3 jeg kjørte; ikke fullt så komfortabel, men desto mer lydig og håndterbar.

Styringen er mer presis enn jeg hadde turt å håpe på, og Insignia oppfører seg veldig balansert og presist, helt på grensen til det sportslige.

Alt i alt overrasker Insignia under kjøring, og fremstår også som et trygt og forutsigbart valg på vinterføre.

Motor: 4

Vår testbil har en toliters dieselmotor under panseret, med 130 hester og 300 arbeidsvillige Nm. Den kler bilen godt og byr på krefter nok i massevis, takket være at maksimalt dreiemoment er tilgjengelig for fullt allerede ved 1750 omdreininger per minutt.

Motoren drar villig i gang fra 900 omdreininger, og er fleksibel som få.

Støymessig oppleves motoren derimot langt ifra like moderne som en del konkurrenters dieselmotorer. Den er grov, vibrerer en god del og er forholdsvis høyrøstet, spesielt på tomgang.

Girkassen er tight og fin, og er godt tilpasset motorens effektkurve.

ELEGANTIER: Denne bilen kan de aller fleste tåle å bli sett i. Linjene er blant det flotteste Opel har levert.

ELEGANTIER: Denne bilen kan de aller fleste tåle å bli sett i. Linjene er blant det flotteste Opel har levert.

Ytelser: 4

Vår motor er tilgjengelig i tre utgaver, på henholdsvis 110 og 160 hester, i tillegg til "vår" 130-hester. Den minste vil nok ikke gi Insignia den samme følelsen av kraftoverskudd som den mellomstore motoren. Vi tør påstå at å gå opp til 160-hesteren ikke er nødvendig med mindre du er nokså kravstor.

Våre GPS-baserte målinger viser at bilen klarer spurten til hundre på tilnærmet nøyaktig 11,8 sekunder, mot Opels oppgitte tall 11,1. Likevel oppleves den både som sprek og smidig.

Les også:

Eksteriør: 5

Insignia er uten tvil den sprekeste hverdagshelten vi har sett fra Opel på lang tid, og forhåpentligvis vil den se like frisk ut når det surrer en rundt på annethvert gatehjørne.

TILSTREBET COUPE: Men de lekre linjene har en praktisk nedside, blant annet sikt bakover.

TILSTREBET COUPE: Men de lekre linjene har en praktisk nedside, blant annet sikt bakover.

Insignia er utrustet med detaljer og linjer som ikke vokser på trær i klassen bilen skal krige i. Det gir den et fremtidsrettet og stilig uttrykk. Blant annet er den høye plasseringen av vinduene samt koffertlokket med på i gi en dynamisk coupéform, selv om det neppe er spesielt praktisk når det gjelder utsyn og overblikk.

Men et friskt pust i hverdagen er bilen - utvilsomt.

Interiør: 4

Insignia er kanskje ikke like revolusjonerende innvendig som den er utenpå, men likevel virker den langt mer moderne enn bilen den skal ta opp arven etter, siste generasjon Vectra.

Dashbordet og midtkonsollen er blitt kvitt sin kantete design. Alt av knapper og brytere er enkle å betjene, og utseendemessig nærmer det seg dyrere tyske konkurrenter. Det eneste vi har å utsette på er litt mye hardplast som senker kvalitetsinntrykket noe.

Vår testbil var utstyrt med seter i skinn som bød på god sittekomfort, men kunne med fordel gitt mer støtte under lårene. Rattet er fireveis justerbart, men vi savner en mulighet for å trekke det enda mer mot oss. Det hadde gjort ergonomien enda bedre.

Plassmessig skuffer Insignia. Bakseteplassen er både smal og ganske trang i lengderetningen, og her blir den frakjørt av flere andre aktører i segmentet. Bagasjerommet er ikke spesielt dypt, men langt og bredt.

Er plass noe du prioriterer høyt, bør du vente på stasjonsvognen som dukker opp tidlig på våren.

Les også:

Komfort: 4

Du vil sannsynligvis finne lite komfortrelaterte ting å klage på bak rattet i Insignia, for som en pakke er den et trivelig bekjentskap. Bilens gode kjøreegenskaper kan nok for enkelte oppleves som litt forstyrrende for fjæringskomforten, for den er såpass stram i oppsettet at det merkes.

Støymessig klarer bilen seg godt til tross for en litt grov motorgange. Vel oppe i fart er det lite bråk å høre fra dieselen, samtidig er vind- og veistøy er stengt ute på en fin måte.

Faktisk viser våre målinger at bilen har mindre innvendig støy i fart enn flere av dens sterkeste konkurrenter.

GOD FØRERPLASS: Men i overkant mye hardplast senker kvalitetsinntrykket noe.

GOD FØRERPLASS: Men i overkant mye hardplast senker kvalitetsinntrykket noe.

Sikkerhet: 5

Insignia ble nylig testet hos sikkerhetsorganet EuroNCAP med gode resultater: Bilen får full pott for sikkerheten til voksne passasjerer, mens den oppnår henholdsvis fire av fem, og to av fire stjerner for barne- og fotgjengersikkerhet.

Det er gode resultater som hevder seg helt i toppen i klassen for større familiebiler.

Av sikkerhetsutstyr inneholder Insignia det meste som forventes, blant annet kollisjonsputer og gardiner, beltevarsling, aktive nakkestøtter, Isofix-løsning og et velfungerende ESP-system.

I tillegg kan man velge å betale ekstra for blant annet adaptive frontlys, filskift-varsler og parkeringshjelp foran og bak.

Les også:

16 km/t mellom liv og død

Pris/ utstyr: 5

Ønsker du deg en Insignia, må du bla opp minimum 269.900 kroner. Da får du en 115-hesters bensinmotor under panseret, koblet til en sekstrinns manuell girkasse. Det er en hyggelig innstegspris, og heller ikke utstyret er skremmende dyrt.

Testbilen er en Cosmo-utgave, som er toppmodellen på utstyrsfronten. Den starter på 341 400 kroner med 130-hesters dieselen. Vår bil hadde metallic-lakk, skinnseter, 19-tommers felger og navigasjon, men manglet xenonlys og parkeringshjelp.

Den landet derfor på 372 100 kroner, men også det fremstår som masse bil for pengene. Opel og annenhåndsverdi har ikke alltid gått hånd i hånd, så det er vanskelig å si noe konkret om hva som kan forventes ved et videresalg.

SVAK BAK: Bakseteplassen er både smal og ganske trang i lengderetningen.

SVAK BAK: Bakseteplassen er både smal og ganske trang i lengderetningen.

KNEPEN SEIER: Ja, den fortjener Årets bil-tittelen, men den har også mange sterke konkurrenter du bør vurdere.

KNEPEN SEIER: Ja, den fortjener Årets bil-tittelen, men den har også mange sterke konkurrenter du bør vurdere.

Spesifikasjoner

Produsent Opel
Pris 269900

Konklusjon

Opel Insignia er en bil som absolutt leverer varene, enten du er Opel-entusiast eller vanlige mann i gata. Bilen ser bra ut, kjører overraskende presist og gir et bedre helhetlig kvalitetsinntrykk enn før - og alt får du til en hyggelig penge.

Ingen tvil om at bilen er et friskt pust i sin klasse, men samtidig er den ikke overlegen på spesielle områder, men jevnt over veldig bra.

Spørsmålet vi stilte innledningsvis var om den er en verdig vinner av "Årets bil". Nå er vi ikke skråsikre for hva slags kriterier som ble lagt til grunn, men den må jo ha imponert når biler som Citroën C5, Skoda Superb, Ford Fiesta, Volkswagen Golf VI, Renault Mégane og Alfa Romeo MiTo ble slått i den prestisjetunge finalen.

Vi ser på Insignia som en flott nykommer, men samtidig er klassen full av andre godbiter som Mazda 6, Honda Accord og Ford Mondeo for å nevne noen. En svak femmer er vel fortjent!

Se alle våre biltester her.

Vår karakter

Se flere saker fra: Opel Se flere saker fra: De 10 sikreste familiebilene 2009 Se flere saker fra: Test: Opel Insignia
Ypperlig hyttebil

Test: Opel Insignia Country Tourer 2,0D aut. Premium, 2013

Ypperlig hyttebil
Veil. pris: 513800

Kjapp, liten sjarmør

Opel Mokka 1,4T 4x4, 2012

Kjapp, liten sjarmør
Skinnet bedrar

Test: Opel Astra GTC 1,6 Turbo 180 hk

Skinnet bedrar
Veil. pris: 434450

Bedre enn stasjonsvogn

Test: Opel Zafira Tourer 2,0 CDTI 110 hk, 2012

Bedre enn stasjonsvogn
Veil. pris: 329900

En liten motor kan også være tørst

Test: Opel Zafira Tourer 1,4 Turbo aut., 2012

En liten motor kan også være tørst
Veil. pris: 369900

Elbil uten angst

Test: Opel Ampera, 2012

Elbil uten angst
Veil. pris: 379900

Mye plass for pengene

Test: Opel Astra SportsTourer 1,7 CDTi, 2011-modell

Mye plass for pengene
Veil. pris: 257900

Rimelig familiehygge

Test: Opel Meriva Cosmo 1,3 CDTi Ecoflex, 2011

Rimelig familiehygge
Veil. pris: 262800

Vi har testet nye Opel Astra

Test: Opel Astra 1,7 CDTI Sport, 2010

Vi har testet nye Opel Astra
Veil. pris: 240000

Helt drøy familiebil

Test: Opel Insignia OPC Sports Tourer 2010

Helt drøy familiebil
Veil. pris: 1090790

Familiens bestevenn

Test: Opel Meriva 1,4T 120 hk, 2011

Familiens bestevenn
Veil. pris: 239900

Godt kompromiss

Test: Opel Astra Twin Top 2006

Godt kompromiss
Mye for pengene

Test: Opel Astra stv. 1,7 CDTi EcoFlex 2009

Mye for pengene
Praktisk moro

Test: Opel Astra stasjonsvogn 1,6 Turbo 2008

Praktisk moro
Opel med sjel

Test: Opel Astra 1,7 CDTI 2008

Opel med sjel
Opel - blinkskudd med Antara?

Test: Opel Antara 2,0 CDTI 2008

Opel - blinkskudd med Antara?
Parkeringsvinner

Test: Opel Agila 1,2 Enjoy, 2008

Parkeringsvinner
Konebil-versting for entusiaster

Test: Opel Corsa OPC 2007

Konebil-versting for entusiaster
Småbilen som ble stor

Test: Opel Corsa 1,3 CDTI 2006

Småbilen som ble stor
Stort minimum

Test: Opel Corsa 1,3 CDTi EcoFlex, 2009

Stort minimum
Veil. pris: 228700

Opel på BMW-jakt

Test: Opel Insignia 2,0 CDTi Ecoflex, 2009-modell

Opel på BMW-jakt
Veil. pris: 454900

Din neste stasjonsvogn?

Test: Opel Insignia Sports Tourer 2,0 CDTi Cosmo, 2009-modell

Din neste stasjonsvogn?
Vi tester «Årets bil»

Test: Opel Insignia 2,0 CDTi, 2009-modell

Vi tester «Årets bil»
Veil. pris: 269900

Mini-yankee

Test: Opel GT 2008

Mini-yankee
Fortsatt familievennlig

Test: Opel Vectra 1,9 CDTi stasjonsvogn 2008

Fortsatt familievennlig
Stor sterk og tørst

Test: Opel Vectra OPC 2006

Stor sterk og tørst
F for familie

Test: Opel Zafira 1,8 F 2007

F for familie

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag