Test: Mercedes GLK 220 CDI 2009

Skarp i kantene

Mercedes GLK 220 CDI har sine sider. Både gode og ikke fullt så gode.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Tilstrekkelige ytelser

+ Akseptabelt forbruk

+ Relativt stillegående

+ God oversikt

+ God fremkommelighet

- Lite plass i forhold til størrelsen

- Noe understyrt i unnamanøver

- Pris

Mercedes GLK er den første kompakt-SUV'en fra Mercedes.Tidligere har Mercedes konsentrert seg om de store og kostbare SUV'ene ML og GL, men nå har man endelig fått en sterk utfordrer til biler som Audi Q5, BMW X3 og Landrover Freelander 2.

Selv om GLK debuterte i 2008, er det først i 2009 at vi har fått den virkelig norgesvennlige modellversjonen på markedet: Mercedes GLK 220 CDI har som modellbetegnelsen avslører, fabrikkens velkjente dieselmotor med 2,15 l slagvolum, en effekt på 170 hk og et dreiemoment på 400 Nm. Det hele koblet opp til et syv-trinns automatgir av mest moderne sortering.

Ingen skal beskylde Mercedes for å sverge til gjeldende designkonvensjoner; GLK har et originalt utseende i forhold til mange av konkurrentene. Om det påvirker bilens egenskaper finner du ut i vår test:

Kjøreegenskaper: 5

Vårt første møte med GLK var i 320 CDI-versjon på snøføre. Da ble vi regelrett imponert og endte opp med å gi bilen en sekser for kjøreegenskaper. Inntrykket modereres noe på sommerføre. Først og fremst fordi GLK understyrer litt mer enn vil setter pris på i vår unnamanøvertest, men også fordi bilen ikke klarer å opprettholde samme knivskarpe presisjonsfølelse som på vinterføre.

En tur på grusdekke avslører at GLK fortsatt er villig til å slippe ut hekken og la seg styre med gassen når du skrur av ESP'en. Ikke noe stort poeng, men noen synes fortsatt det er moro å leke seg en smule når anledningen byr seg.

Vår testbil sto på 20-tommers felger, noe som selvfølgelig gir bøttevis med veigrep. Imidlertid er det mye som tyder på at GLK fungerer bedre både med ett og to nummer mindre dekk enn på testbilen.

Foto: Egil Nordlien/ HM Foto

Motor: 5

Testdata: Mercedes GLK 220 CDI

0-100 KM/T, SEK.:

9,6

60-100 KM/T, KICKDOWN:

5,6

80-120 KM/T, KICKDOWN:

6,9

STØY TOMGANG, dBA:

44,5

STØY 50 KM/T, dBA:

60,5

STØY 80 KM/T, dBA:

64

STØY 100 KM/T, dBA:

67,3

TESTFORBRUK, L/MIL:

0,76

Mercedes' standarddiesel er denne fire-sylindrete 2,15-literen som finnes i ulike effektversjoner. Midt på treet ligger 220 CDI-versjonen med 170 hk og 400 Nm. Det er en ryddig og grei arbeidsmaur som ikke er blant verdens supermotorer, men gjør jobben.

I GLK er motoren imidlertid koblet til Mercedes' nye 7-trinns automatgir, noe som gir en helt annen opplevelse enn for eksempel fem-trinns automaten i E 220 CDI. Den girer sømløst, hurtig og har tilsynelatende alltid den rette girutvekslingen til å gjøre mest mulig ut av motorens karakteristikk.

Ytelser: 4

Ved normal kjøring kjennes Mercedes GLK 220 CDI lett på foten og passe frisk i frasparket. Våre testmålinger forteller om en kompakt-SUV av det sprekere slaget, med en kickdown-akselerasjon fra 60-100 km/t på 5,6 sekunder.

Likevel klarer ikke det solide momentet og den presise automatkassen helt å dempe effekten av tunge 1845 kilo egenvekt og noe mer luftmotstand enn en vanlig personbil. Med baksetepassasjerer, litt last i bagasjerommet og en motbakke å tygge på setter det sine spor i fartsressursene.

Eksteriør: 4

Konseptmessig er Mercedes GLK en helt spesiell affære i SUV-verden. Kantete retrodesign har ført til heftige diskusjoner om bilen bare er stygg eller faktisk er kul. Vår testbil i Calcite white og 20-tommers felger understreker det særegne i GLK-designet. Uansett skal Mercedes ha plusspoeng for å våge.

Les også:

Interiør: 3

De fleste SUV-modellene i denne klassen er ikke spesielt plasseffektive, og Mercedes GLK er for eksempel 10 cm kortere og har fem cm mindre akselavstand enn Audi Q5. Dermed blir det snaut med plass i baksetet om personene når noe særlig mer enn voksen gjennomsnittshøyde. I tillegg er bagasjerommet relativt kort, og med lite høyde under trekket. GLK blir dermed glatt parkert på plassfronten av en helt ordinær familiestasjonsvogn. Utformingen av førerplassen er nøktern, men relativt funksjonell.

Foto: Egil Nordlien/ HM Foto

Komfort: 4

Tekniske data: Mercedes GLK 220 CDI

MOTOR, CM3:

2148

EFFEKT, HK VED O/MIN:

170/3200-4800

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:

400/1400-2800

EGENVEKT, KG:

1845

TILHENGERVEKT, KG:

2000

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:

453/184/169

BAGASJEROM, LITER:

450-1550

DEKKDIMENSJON:

F: 235/45-20 B: 255/40-20

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:

0,67

CO2-UTSLIPP, G/KM:

176

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:

8,8

TOPPFART, KM/T:

205

PRIS FRA, KR:

566 000,-

Mercedes GLK 220 CDI lider litt under det temmelig ekstreme dekkvalget på vår testbil. Egentlig er det imponerende at fjæringskomforten kommer relativt levende unna 20-tommere med 45-profil foran og 40-profil bak. Det gir håp om at den silkemyke komforten vi opplevde på GLK 320 CDI på vinterføre, vil glede en GLK-eier med mindre ekstreme vaner på dekkfronten.

Tross dampveivalshjulene holder bilen seg på 67,3 dBA i 100 km/t, noe som er akseptabelt, men ikke imponerende for en bil som raskt bikker 600 000 med litt utstyr. Støy fra motor og vind er moderat, og med en god sittekomfort i førersetet holder GLK en grei standard til snobbete kompakt-SUV å være.

Sikkerhet: 5

EuroNCAP har foreløpig ikke kollisjonstestet Mercedes-Benz GLK, men produsentens øvrige, nyere modeller har alle fått fem av fem mulige stjerner for voksensikkerhet - og vi blir skuffet om GLK ikke vil klare det samme.

Den er utstyrt med det vi forventer av sikkerhetsutstyr, ESP-systemet fungerer flott, og dersom bilens systemer tror det er fare på ferde, forberedes sikkerhetsutstyret på en kollisjon ved å blant annet stramme setebeltene og lukke vinduene.

Pris/utstyr: 3

I utgangspunktet er snaut 570 000 kroner veldig mye penger for en bil, uansett Mercedes-stjerne, automatgir og firehjulsdrift. Basismodellene av BMW X3, Audi Q5 og Volvo XC60 ligger 60-100 000 kroner under Mercedes GLK 220 CDI i pris, da riktignok med noe lavere effekt og manuelt gir.

Uansett er ikke GLK helt komplett uten at du har vært innom utstyrslisten til Mercedes, og slik vi vurderer det vil en "normal" kunde bruke mellom 50-100 000 kroner. I utgangspunktet tror vi 2. håndsverdien på modellen vil være god, med et lite usikkerhetsmoment for at fremtidige designtrender og snaue plassforhold kan påvirke bildet.

Foto: Egil Nordlien/ HM Foto

Miljø: 3

En tung SUV med firehjulsdrift er ikke noe supert utgangspunkt for lave forbrukstall, men GLK 220 CDI klarer seg brukbart. Mercedes lover et normforbruk i EU-miksen på 0,67 l/mil, noe som var noe optimistisk i forhold til vår krevende testløype. Her bruker bilen 0,76 l/mil, noe som likevel er hakket bedre enn tilsvarende biler vi har kjørt på test den siste tiden.

Foto: Egil Nordlien/ HM Foto

Spesifikasjoner

Produsent Mercedes
Pris 566000

Konklusjon

Mercedes GLK 220 CDI er et forfriskende pust i en konform SUV-verden, men konseptet går utover bilens praktiske egenskaper i forhold til plass. I tillegg blir den en god del dyrere enn konkurrerende merkers innstegsmodeller. Vi lar oss imponere av en flott girkasse og motorkombinasjon, samt veiegenskaper som er blant de aller mest underholdene i denne bilklassen. Dessuten har faktisk størrelse og form en fordel: Bilen er lettkjørt og oversiktelig.

Les også:

Vår karakter

Se flere saker fra: Mercedes-Benz Se flere saker fra: Trend: SUVer med halv drift Se flere saker fra: Test: Mercedes-Benz GLK
Som en mindre S-klasse

Test: Mercedes-Benz C180 aut. 2014

Som en mindre S-klasse
Veil. pris: 651000

Komfort-kongen

Test: Mercedes-Benz ML 350 Bluetec 2014

Komfort-kongen
Veil. pris: 1514000

Alt du ønsker deg til lavere pris

Test: Mercedes-Benz C 220 TCDI aut. 4Matic

Alt du ønsker deg til lavere pris
Veil. pris: 512500

SUV-en som har alt

Test: Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic

SUV-en som har alt
Veil. pris: 1485000

Finere familiebil får du ikke

Test av Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic Shooting Brake, 2012

Finere familiebil får du ikke
Veil. pris: 1293000

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mer komfortabel SUV får du neppe

Test: Mercedes-Benz ML 350 CDI BlueTEC

Mer komfortabel SUV får du neppe
Drømmebil for fjellfolk

Test: Mercedes-Benz E 250 CDI 4Matic T 7G-Tronic 2012

Drømmebil for fjellfolk
Veil. pris: 734200

Billigste vei til stor SUV

Test: Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic, 2012

Billigste vei til stor SUV
Veil. pris: 783800

Danker ut luksus-SUV-ene

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic, 2012

Danker ut luksus-SUV-ene
Praktisk mini-luksus

Mercedes-Benz B180, 2012

Praktisk mini-luksus
En gigantisk snuoperasjon

Mercedes-Benz A 180 AMG Sport, 2012

En gigantisk snuoperasjon
Denne Mercedesen er en drøm å kjøre

Test: Mercedes C 180 CGI Coupé, 2011

Denne Mercedesen er en drøm å kjøre
Veil. pris: 449000

Best på sikkerhet

Test: Mercedes B 180 CDI, 2011

Best på sikkerhet
Holder formen

Test Mercedes SLK 200, 2011

Holder formen
Nydelig med bensinmotor

Test Mercedes-Benz C 180 CGI, 2011

Nydelig med bensinmotor
Billigversjonen får karakter seks

Test: Mercedes-Benz CLS 250 CDI 2011

Billigversjonen får karakter seks
En vanvittig deilig bil

Test: Mercedes-Benz CLS 350 CDI 2011

En vanvittig deilig bil
Veil. pris: 1207000

Statusbilen du kanskje har råd til

Mercedes C 180 CDI T aut., 2011-modell

Statusbilen du kanskje har råd til
Veil. pris: 374000

Luksus for storfamilien

Test: Mercedes-Benz R350 CDI BlueTec, 2010-modell

Luksus for storfamilien
Veil. pris: 1250000

Heftig tungvektsracer

Test Mercedes CL 500 4Matic, 2010

Heftig tungvektsracer
Superkomfort til lavpris

Test: Mercedes-Benz C 180 CDI aut., 2010

Superkomfort til lavpris
Veil. pris: 343000

Den deiligste kabrioleten

Test: Mercedes Benz E200 CGI cab, 2010

Den deiligste kabrioleten
Veil. pris: 756000

Nær komplett Mercedes

Test: Mercedes C 250 CDI 4Matic aut. stv, 2010-modell

Nær komplett Mercedes
Veil. pris: 650000

Familie-Mercedes til Toyota-pris

Test: Mercedes-Benz C 200 CDI T, 2010

Familie-Mercedes til Toyota-pris
Veil. pris: 393000

Denne bilen er sykt rask

Test: Mercedes SLS AMG, 2010-modell

Denne bilen er sykt rask
Veil. pris: 2800000

Verdens vakreste bil?

Test: Mercedes E 220 CDI Coupe, 2010

Verdens vakreste bil?
Veil. pris: 641500

Stopp for start-stopp

Test: Mercedes B-klasse 150 BlueEfficiency

Stopp for start-stopp
Veil. pris: 299073

Miljøvennlig minstemann

Test: Mercedes A 150 BlueEfficiency 2009

Miljøvennlig minstemann
Veil. pris: 227472

Mercedes med sprut

Test: Mercedes C250 CDI Blue Efficiency 2009-modell

Mercedes med sprut
Ikke så sporty som den ser ut

Mercedes-Benz CLC 180K

Ikke så sporty som den ser ut
Veil. pris: 390100

For bensin-gjengen

Test: Mercedes C200 Kompressor sedan

For bensin-gjengen
Utfordrer i ukjent terreng

Test: Mercedes C220 CDI sedan

Utfordrer i ukjent terreng
Frir til nye kjøpere

Test: Mercedes C200 CDI stv.

Frir til nye kjøpere
Den nye familiestjernen

Test: Mercedes C180K stv.

Den nye familiestjernen
Elegant kraft

Test: Mercedes CL63 AMG

Elegant kraft
Perfekt familiebil

Test: Mercedes E 200 CDI T Automat, 2010

Perfekt familiebil
Veil. pris: 499900

Ekstra krutt i oppskriften

Test: Mercedes E 250 CDI 2009

Ekstra krutt i oppskriften
Ren og fin

Mercedes-Benz E 300 Bluetec

Ren og fin
Stor, dyr og veldig bra

Test: Mercedes-Benz E 220 T CDI Avantgarde 2009

Stor, dyr og veldig bra
Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!

Test: Mercedes E 220 CDI 2009

Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!
Veil. pris: 499000

Den ultimate kosebilen?

Test: Mercedes E350 CDI Coupé, 2009-modell

Den ultimate kosebilen?
Veil. pris: 883700

Skarp i kantene

Test: Mercedes GLK 220 CDI 2009

Skarp i kantene
Veil. pris: 566000

Den aller største

Test: Mercedes-Benz GL 320 CDI

Den aller største
Veil. pris: 1118500

Herlig og kostbar SUV

Test: Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4MATIC, 2008:

Herlig og kostbar SUV
Veil. pris: 743400

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid

Test: Mercedes S 400 Blue Hybrid, 2009

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid
Veil. pris: 1247100

Diger, dyr – og deilig

Test: Mercedes-Benz ML 280 CDI, 2009:

Diger, dyr – og deilig
Veil. pris: 861000

Big Mac

Test: Mercedes R 280 CDI

Big Mac
Komfortabel, stilfull glede

MB SLK 200 Kompressor:

Komfortabel, stilfull glede
Veil. pris: 509600

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Test: Mercedes-Benz S320 CDI 4Matic

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag