Test: Mercedes E350 CDI Coupé, 2009-modell

Den ultimate kosebilen?

Mercedes E350 CDI Coupé gjør hver kjøretur til en fest

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Perfekt komfort

+ Sprek diesel

+ Støysvak

+ Sikre og forutsigbare kjøreegenskaper

+ Lekkert design

+ Fantastiske seter

- Lav under taket innvendig

- Prislappen

Den nye Mercedes E-Klasse har imponert oss både med friskt design, gode kjøreegenskaper, flotte motorer og ikke minst, og som forventet, utsøkt komfort. Nå er egoversjonen på plass - en vakker og avansert coupé for livsnytere, de som for lengst har kvittet seg med både barneseter og dypvogner.

Det nærmeste man kommer konkurrenter er Audis lekre A5 og BMWs langt mer sportslige 3-Serie Coupé, uten at de nødvendigvis trenger å ha den samme kundegruppen.

Kjøreegenskaper: 5

Leter du etter en langturkamerat du gjerne tar omveien hjem fra jobben sammen med? Da kan svaret være en E350 CDI Coupé. Med enda kortere akselavstand enn den vanlige E-Klassen kjører den enda bedre, og virker ganske nett til å være en forholdsvis stor og tung bil (1655 kg).

Er det millimeterpresisjon og perfekt balanse du er på jakt etter, vil nok både Audi A5 og BMW 3-Serie Coupé fortsatt være bedre alternativer. Derimot er kjøreopplevelsen bak rattet i Mercedesen totalt sett helt førsteklasses, og kjørekomforten er et eksempel til etterfølgelse. Det samme gjelder kvalitetsfølelsen.

Hvis du ønsker å ta den helt ut i Mercedes-land, se her.

MB E Coupe

MB E Coupe Foto: Egil Nordlien HM Foto

Motor: 6

Tekniske data

Mercedes E350 CDI Coupé

MOTOR, CCM:

2987

EFFEKT, HK VED O/MIN:

231/ 3800

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:

540/ 1600

EGENVEKT, KG:

1655

LENGDE x BREDDE x HØYDE, CM

4698x1786x1397

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:

0,68

CO2-UTSLIPP, G/KM:

179

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK:

6,7

TOPPFART, KM/T:

250 (sperret)

PRIS FRA, KR:

613 900

PRIS TESTBIL, KR:

883 700

Det finnes flere fantastiske sekssylindrede dieselmotorer på markedet, og da tenker jeg spesielt på Volkswagen/ Audi og BMW sine. Treliteren i Mercedesen som kalles 350 CDI, tidligere 320 CDI, står ikke tilbake for konkurrentene - tvert imot.

Den kultiverte og støysvake 231-hesters kraftpakken gjør en utmerket jobb under panseret på coupeen, og savnet etter en sterk bensinmotor var fullstendig fraværende under hele testperioden. Man har ekstreme 540 Nm å rutte med allerede ved 1600 omdreininger, noe som forklarer både hvor sterk og fleksibel denne dieselmotoren er. Støyen og knatringen oljebrennere generelt er beryktet for, eksisterer knapt nok i E350 CDI Coupé.

Girkassen er litt treg ved igangkjøring, men oppfører seg eksemplarisk ved opp- og nedsjaltinger i fart. Ønsker man seg kjappere giring og respons, aktiverer man sportsknappen i midtkonsollen.

Kruttsterk firesylindret Mercedes-diesel

Ytelser: 6

At E350 CDI Coupé er rask, visste vi på forhånd. Men våre nøyaktige GPS-baserte målinger viser faktisk at bilen er raskere enn det Mercedes selv oppgir, det skjer ikke ofte. Mercedes oppgir 6,7 sekunder til hundre, mens vi klarte 6,52 - det var attpåtil med antydning til hjulspinn. Automatgiret er perfekt avstemt til motorens effektkurve, så det er bare å trykke på gassen og konsentrere seg om kjøringen.

I typisk dieselånd er det under mellomakselerasjoner kraften for alvor kommer til sin rett. I typiske forbikjøringsøvelser nærmest spretter bilen uanstrengt framover i alle gir, og noe atypisk føles den ikke så strupet på toppen av registeret som dieselmotorer har en tendens til.

Eksteriør: 6

MB E Coupe

MB E Coupe Foto: Egil Nordlien HM Foto

Enkelte vil ha det til at Mercedes' nye E-Klasse er verdens vakreste bil. Den påstanden er nok litt drøy i våre øyne, men E-Klasse Coupé er utvilsomt vakker å se på. Den sinte og eksklusive fronten vi kjenner fra den vanlige E-Klassen er selvsagt på plass, men her stopper også noe av likheten med "drosja".

Hekken er langt mer aerodynamisk, og sladrer om at bilen gjerne vil skille seg fra mengden - noe den selvsagt også gjør. Vi opplevde mange lange blikk de dagene bilen sto til disposisjon. Bilen ser forseggjort ut, noe mange lekre detaljer rundt om underbygger, blant annet LED-lyktene nede i frontfangeren.

Interiør: 5

Det må, til tross for vesentlige oppgraderinger, være lov å kalle E-Klassen hakket mer konservativ på innsiden. Eller kanskje man burde si klassisk? Man er aldri i tvil om å være i en Mercedes, noe som ikke er negativt ment. Kvalitetsinntrykket er gedigent, og det meste er lagt til rette for at passasjerene skal ha det komfortabelt og behagelig.

Man sitter som en konge; både side-, lår- og ryggstøtten er upåklagelig, og alt er selvsagt mulig å justere elektronisk. Det samme gjelder rattet. En praktisk detalj er setejusteringene, som styres fra dørsiden i stedet for nede på undersiden av sitteputen. Bakseteplassen er selvfølgelig ikke optimal i en coupé, men bagasjerommet er stort og rommelig - nesten på sedan-nivå bare med litt trangere innlastingsluke.

Komfort: 5

Er det noe Mercedes kan, er det komfort. Det er svært lite, om noe, å utsette på nivået av velvære i E 350 CDI - med mindre man er av den høyreiste sorten. De fleste vil sitte som en konge, oppleve flott fjæring og et tilnærmet ikke-eksisterende støynivå.

MB E Coupe

MB E Coupe Foto: Egil Nordlien HM Foto

Men faktumet er at bilen er veldig lav under taket. Det fører til at personer lange på strømpelesten, eller som liker en oppreist kjørestilling, skrubber hodet i taket. Det er det merkelig at ikke er gjort annerledes. Ellers er det lite negativt å melde, bortsett fra et ESP-system som jobber noe høylytt. Men det trengs kanskje grove og konsekvente saker til å takle 540 Nm?

Sikkerhet: 5

Sikkerhetsorganet EuroNCAP har ennå ikke latt nye E-Klasse bryne seg i noe test, men noe annet enn full pott for passasjersikkerheten ville være et nederlag for Mercedes. E-Klassen har et bra sikkerhetsutstyrsnivå som standard, som innebefatter ting som ESP, dekktrykksvarsling, oppmerksomhets-assistent, cruisekontroll, bremseassistent, bakkestarthjelp, aktive hodestøtter og kollisjonsputer.

Det er også masse sikkerhetssnadder på tilleggslista. Blant annet kan du få en avstandsholder inkludert i cruisekontroll-pakken, utvidet lyspakke, parkeringshjelp, ryggekamera og en mer omfattende innbruddsalarm.

Pris/ utstyr: 3

I Mercedes-land er det ikke alltid innstegsprisen som skremmer mest, men alt "snopet" du krysser av for utover det. E250 CDI coupé starter på 613 900 kroner. Den har en råsprek firesylindret dieselmotor som nesten er like sprek som E350 CDI, men kan ikke skilte med den samme behagelige gangen.

Et hopp opp til storebroren vi her har testet koster 109 000 kroner, om det kan forsvares blir opp til den enkelte å avgjøre. Hvis vi ser i forhold til Audi A5 3,0 TDI Quattro er innstegsprisen omtrent den samme, men Audien har da firehjulsdrift som standard.

MB E Coupe

MB E Coupe Foto: Egil Nordlien HM Foto

Vår bil hadde ekstrautstyr for den nette sum av drøyt 160 000 kroner og havnet på 883 700. Det er mye penger for en 2+2-bil. Men det finnes håp: I mars 2010 kommer både E 220 CDI og 200 CGI i den lekre coupédrakten, uten at vi spesifikt vet hva de vil koste.

Spesifikasjoner

Produsent Mercedes Benz
Pris 883700

Konklusjon

Vi ender opp med å gi E350 CDI Coupé en sterk femmer som grenser til en sekser. Dette er en fantastisk bil som scorer høyt på alle områder bortsett fra når vi snakker om prislappen, og da spesielt på ekstrautstyret.

En mer fortreffelig langturskamerat skal du lete lenge etter, og for en motor! Vi grubler litt på hvordan bilen er på vinterføre siden ESP-systemet fikk jobbe nokså mye på knusktørt sommerføre.

Sikkert morsomt når man er i lekemodus, men kanskje en E220 CDI monner i det daglige? Uansett, E 350 CDI leverer en kjøreopplevelse alle burde få oppleve, og er samtidig både drivstoffgjerrig og forholdsvis snill mot miljøet attpåtil.

Ta et dykk i vårt rikholdige testarkiv

Vår karakter

Se flere saker fra: Mercedes-Benz Se flere saker fra: De råeste bilene vi har kjørt Se flere saker fra: Test: Mercedes-Benz E-klasse
Som en mindre S-klasse

Test: Mercedes-Benz C180 aut. 2014

Som en mindre S-klasse
Veil. pris: 651000

Komfort-kongen

Test: Mercedes-Benz ML 350 Bluetec 2014

Komfort-kongen
Veil. pris: 1514000

Alt du ønsker deg til lavere pris

Test: Mercedes-Benz C 220 TCDI aut. 4Matic

Alt du ønsker deg til lavere pris
Veil. pris: 512500

SUV-en som har alt

Test: Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic

SUV-en som har alt
Veil. pris: 1485000

Finere familiebil får du ikke

Test av Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic Shooting Brake, 2012

Finere familiebil får du ikke
Veil. pris: 1293000

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mer komfortabel SUV får du neppe

Test: Mercedes-Benz ML 350 CDI BlueTEC

Mer komfortabel SUV får du neppe
Drømmebil for fjellfolk

Test: Mercedes-Benz E 250 CDI 4Matic T 7G-Tronic 2012

Drømmebil for fjellfolk
Veil. pris: 734200

Billigste vei til stor SUV

Test: Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic, 2012

Billigste vei til stor SUV
Veil. pris: 783800

Danker ut luksus-SUV-ene

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic, 2012

Danker ut luksus-SUV-ene
Praktisk mini-luksus

Mercedes-Benz B180, 2012

Praktisk mini-luksus
En gigantisk snuoperasjon

Mercedes-Benz A 180 AMG Sport, 2012

En gigantisk snuoperasjon
Denne Mercedesen er en drøm å kjøre

Test: Mercedes C 180 CGI Coupé, 2011

Denne Mercedesen er en drøm å kjøre
Veil. pris: 449000

Best på sikkerhet

Test: Mercedes B 180 CDI, 2011

Best på sikkerhet
Holder formen

Test Mercedes SLK 200, 2011

Holder formen
Nydelig med bensinmotor

Test Mercedes-Benz C 180 CGI, 2011

Nydelig med bensinmotor
Billigversjonen får karakter seks

Test: Mercedes-Benz CLS 250 CDI 2011

Billigversjonen får karakter seks
En vanvittig deilig bil

Test: Mercedes-Benz CLS 350 CDI 2011

En vanvittig deilig bil
Veil. pris: 1207000

Statusbilen du kanskje har råd til

Mercedes C 180 CDI T aut., 2011-modell

Statusbilen du kanskje har råd til
Veil. pris: 374000

Luksus for storfamilien

Test: Mercedes-Benz R350 CDI BlueTec, 2010-modell

Luksus for storfamilien
Veil. pris: 1250000

Heftig tungvektsracer

Test Mercedes CL 500 4Matic, 2010

Heftig tungvektsracer
Superkomfort til lavpris

Test: Mercedes-Benz C 180 CDI aut., 2010

Superkomfort til lavpris
Veil. pris: 343000

Den deiligste kabrioleten

Test: Mercedes Benz E200 CGI cab, 2010

Den deiligste kabrioleten
Veil. pris: 756000

Nær komplett Mercedes

Test: Mercedes C 250 CDI 4Matic aut. stv, 2010-modell

Nær komplett Mercedes
Veil. pris: 650000

Familie-Mercedes til Toyota-pris

Test: Mercedes-Benz C 200 CDI T, 2010

Familie-Mercedes til Toyota-pris
Veil. pris: 393000

Denne bilen er sykt rask

Test: Mercedes SLS AMG, 2010-modell

Denne bilen er sykt rask
Veil. pris: 2800000

Verdens vakreste bil?

Test: Mercedes E 220 CDI Coupe, 2010

Verdens vakreste bil?
Veil. pris: 641500

Stopp for start-stopp

Test: Mercedes B-klasse 150 BlueEfficiency

Stopp for start-stopp
Veil. pris: 299073

Miljøvennlig minstemann

Test: Mercedes A 150 BlueEfficiency 2009

Miljøvennlig minstemann
Veil. pris: 227472

Mercedes med sprut

Test: Mercedes C250 CDI Blue Efficiency 2009-modell

Mercedes med sprut
Ikke så sporty som den ser ut

Mercedes-Benz CLC 180K

Ikke så sporty som den ser ut
Veil. pris: 390100

For bensin-gjengen

Test: Mercedes C200 Kompressor sedan

For bensin-gjengen
Utfordrer i ukjent terreng

Test: Mercedes C220 CDI sedan

Utfordrer i ukjent terreng
Frir til nye kjøpere

Test: Mercedes C200 CDI stv.

Frir til nye kjøpere
Den nye familiestjernen

Test: Mercedes C180K stv.

Den nye familiestjernen
Elegant kraft

Test: Mercedes CL63 AMG

Elegant kraft
Perfekt familiebil

Test: Mercedes E 200 CDI T Automat, 2010

Perfekt familiebil
Veil. pris: 499900

Ekstra krutt i oppskriften

Test: Mercedes E 250 CDI 2009

Ekstra krutt i oppskriften
Ren og fin

Mercedes-Benz E 300 Bluetec

Ren og fin
Stor, dyr og veldig bra

Test: Mercedes-Benz E 220 T CDI Avantgarde 2009

Stor, dyr og veldig bra
Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!

Test: Mercedes E 220 CDI 2009

Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!
Veil. pris: 499000

Den ultimate kosebilen?

Test: Mercedes E350 CDI Coupé, 2009-modell

Den ultimate kosebilen?
Veil. pris: 883700

Skarp i kantene

Test: Mercedes GLK 220 CDI 2009

Skarp i kantene
Veil. pris: 566000

Den aller største

Test: Mercedes-Benz GL 320 CDI

Den aller største
Veil. pris: 1118500

Herlig og kostbar SUV

Test: Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4MATIC, 2008:

Herlig og kostbar SUV
Veil. pris: 743400

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid

Test: Mercedes S 400 Blue Hybrid, 2009

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid
Veil. pris: 1247100

Diger, dyr – og deilig

Test: Mercedes-Benz ML 280 CDI, 2009:

Diger, dyr – og deilig
Veil. pris: 861000

Big Mac

Test: Mercedes R 280 CDI

Big Mac
Komfortabel, stilfull glede

MB SLK 200 Kompressor:

Komfortabel, stilfull glede
Veil. pris: 509600

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Test: Mercedes-Benz S320 CDI 4Matic

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning