Test: Mercedes E 250 CDI 2009

Ekstra krutt i oppskriften

Mercedes E 250 CDI blander mer motorkraft i en allerede suksessfull bilresept.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Kjører bra

+ Komfortabel

+ Gode ytelser

- Prisen

- Ikke spesielt kultivert motor

- Dyrt ekstrautstyr

Tekniske data

MOTOR, CM3: 2149

EFFEKT, HK VED O/MIN: 204/4200

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 500/1600-1800

EGENVEKT, KG: 1735

TILHENGERVEKT, KG: 1900

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM 487/185/147

BAGASJEROM, LITER: 540

DEKKDIMENSJON: 225/55-16

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,61

CO2-UTSLIPP, G/KM: 162

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 7,2

TOPPFART, KM/T: 240

PRIS FRA, KR: 639 500

PRIS TESTBIL, KR: 940 000

TESTDATA

0-100 KM/T, SEK.: 9,5

60-100 KM/T, KICKDOWN: 5,2

80-120 KM/T, KICKDOWN: 6,8

STØY TOMGANG, dBA: 43

STØY 50 KM/T, dBA: 61,9

STØY 80 KM/T, dBA: 64,1

STØY 100 KM/T, dBA: 66

TESTFORBRUK, L/MIL 0,72

Tidligere i år lot vi oss imponere av den nye Mercedes E-klasse i 220 CDI-versjon med 170 hk. Denne gangen har vi kjørt E 250 CDI som bringer 23 hk og 100 Nm ekstra i forhold til "lillebror". Her kan du lese om virkningene av hestekraft-kuren.

Kjøreegenskaper: 5

Den nye Mercedes E-klasse skilter med mer engasjerende kjøreegenskaper enn forgjengeren. Vi har tidligere kjørt test av E 220 CDI, og selv om motoren er større her, blir ikke den grunnleggende kjørefølelsen endret av den grunn.

E 250 CDI går en fin balansegang mellom det sportslige, harmonisk lettkjørte og det Mercedes-trygge. Vi liker at bilen virker direkte og ivrig når du angriper svingene aktivt. Det kraftige dreiemomentet gjør at bilen blir litt livligere i hekken med bestemt gasspådrag. Spesielt på våt eller glatt vei, blinker det ofte i antispinn-lampen.

Les også:

Ny E-klasse stasjonsvogn

Test Mercedes E 220 CDI

Prøvekjørt: Mercedes E-klasse coupé

Motor: 4

På tross av modellbetegnelsen, bruker E 250 CDI den samme 2,1-liters fire-sylindrete dieselmotoren som de to mindre 220 og 200 CDI. Her pumper imidlertid maskinen ut hele 204 hk og 500 Nm ved henholdsvis 4200 og 1600-1800 o/m.

Selv om kraftutviklingen er imponerende, blir ikke motoren noe mer stillegående eller kultivert av den grunn. Jo, det er en bra fire-sylindret turbodiesel, men med dette effektuttaket og denne prislappen, slåss den mot seksere både fra BMW og Audi. Fem-trinns automat er heller ikke "state of the art" i denne klassen. Standard er for øvrig en seks-trinns manuell kasse.

Ytelser: 5

Det skyver ordentlig når høyrefoten nærmer seg gulvet. Da vi målte akselerasjonen var det regnvær og våt asfalt, så årsaken til at spurten fra 0-100 km/t tok 9,5 sekunder mot de fabrikkmålte 7,2, ligger for det meste i dårlig grep i starten.

Da er det viktigere å se på mellomakselerasjonen fra 60-100 og 80-120 km/t (se tabell for testdata) som E 250 CDI avvikler raskt og effektivt. Du behøver sjelden å bruke full kickdown, siden dreiemomentet er kraftig nok til sikre forbikjøringer uten gassen i bunn.

Foto: Terje Bjørnsen

Eksteriør: 5

Mens den forrige E-klasse var rundt, myk og lett forglemmelig i formene, har den nye modellen fått en kvadratisk, kantete og mer markert linjeføring. Det er etter vår mening et vellykket sprang fra Mercedes noe konservative designpreg, og over i en mer moderne og fremtidsrettet verden.

Interiør: 5

Vi kjørte med fire voksne i bilen på en lengre tur, og ingen har noe å utsette på plassen eller sittekomforten. Det er først om du skal presse inn en tredje person i baksetet den gode stemningen fordufter. Den slags egner seg kun på kortere turer.

Foran kan sjåføren glede seg over en behagelig sittestilling, og et instrumentbord som både gir luksuspreg og er oversiktelig på samme tid.

Bagasjeromsmålet sier 540 liter, men høyden er noe lav til at det er helt enkelt å utnytte det maksimalt. Men nå er jo stasjonsvognsversjonen rett rundt hjørnet, og er det klare alternativet for dem med stort plassbehov.

Les også:

Lansering ny Mercedes E-klasse m/video

Test Audi A6 2,0 TDI-e

Test BMW 520 dA Touring

Komfort: 6

Vi opprettholder toppkarakteren på komfortområdet også for E 250 CDI, selv om den med dekkdimensjon 245/40-18 ikke er like silkefin fjæringskomfort som den E 220 CDI vi kjørte tidligere i år. Til forskjell fra lillebroren er ikke motorstøy under hard belastning noe stort problem, rett og slett fordi den ekstra motorkraften gjør at du sjelden trenger "full pakke".

Utover disse forskjellene, er E 250 CDI sin lillebror opp av dage, med gedigen kvalitetsfølelse. Ikke minst fordi hjuloppheng, fjæring eller interiørdetaljer gir fra det minste kny på røft underlag.

Sikkerhet: 5

Foto: Terje Bjørnsen

Den nye Mercedes E-klasse er ennå ikke testet i EuroNCAP-testen, men har en solid tradisjon for passiv sikkerhet og er godt utstyrt på sikkerhetsfronten. Blant annet PRE-SAFE sikkerhetssystem med ni kollisjonsputer, aktivt panser for å beskytte fotgjengere, aktive hodestøtter foran og automatisk barnesete-registrering.

I tillegg har Mercedes gått langt når det gjelder ulike aktive sikkerhetssystemer. Vår bil hadde cruisekontroll med avstandsradar og sikkerhetsbrems, blindsonevarsler i speilene og filvarsler. Den var også utstyrt med Intelligent Light System og Adaptive Highbeam Assist som automatisk blender opp og ned, og regulerer lyssøylen foran bilen progressivt i forhold til møtende trafikk.

Hovedinntrykket av disse systemene er at de øker sikkerheten, men at den adaptive cruisekontrollen og filvarsleren kunne hatt godt av en finjustering i virkemåten.

Pris/utstyr: 3

640 000 er noe dyrere basispris enn det Audi skal ha for A6 2,7 TDI og BMW for 525d. Vår testbil var et utstillingsvindu for ny Mercedes-teknologi, og utstyrslisten bikket akkurat 300 000 kroner. Overkill, selvsagt, men det er fort gjort å bli kvitt 100 000 til for en bra utstyrt E-klasse.

E-klasse har slitt de siste årene med en unormalt svak bruktbilverdi, noe som preger totaløkonomien negativt. Det virker som om nye E-klasse kan snu denne utviklingen, men det kan ta tid.

Mercedes lover et forbruk ved blandet kjøring på 0,61-0,63 l/mil med automatgir. Det gir CO2-utslipp på 159-164 g/km. I vår forbrukstest bruker automatversjonen 0,72 l/mil. Det er respektabelt med tanke på bilens vekt og ytelser. Mercedes' innebygde forbruksmåler avviker minimalt fra det oppnådde forbruket.

Foto: Terje Bjørnsen

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Mercedes E 250 CDI kjører svært godt, og imponerer med høy totalkomfort og et gedigent inntrykk. Bilen er noe dyrere enn de nærmeste konkurrentene fra BMW og Audi, og du må nøye deg med en firer i forhold til konkurrentenes seks-sylindrede motorer. Ytelsene er det derimot lite å utsette på.

Les også:

Test BMW 525 dA X-drive

Test Volvo S80 D5

Vår karakter

Se flere saker fra: Mercedes-Benz Se flere saker fra: De mest komfortable bilene Se flere saker fra: Test: Mercedes-Benz E-klasse
Som en mindre S-klasse

Test: Mercedes-Benz C180 aut. 2014

Som en mindre S-klasse
Veil. pris: 651000

Komfort-kongen

Test: Mercedes-Benz ML 350 Bluetec 2014

Komfort-kongen
Veil. pris: 1514000

Alt du ønsker deg til lavere pris

Test: Mercedes-Benz C 220 TCDI aut. 4Matic

Alt du ønsker deg til lavere pris
Veil. pris: 512500

SUV-en som har alt

Test: Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic

SUV-en som har alt
Veil. pris: 1485000

Finere familiebil får du ikke

Test av Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic Shooting Brake, 2012

Finere familiebil får du ikke
Veil. pris: 1293000

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mer komfortabel SUV får du neppe

Test: Mercedes-Benz ML 350 CDI BlueTEC

Mer komfortabel SUV får du neppe
Drømmebil for fjellfolk

Test: Mercedes-Benz E 250 CDI 4Matic T 7G-Tronic 2012

Drømmebil for fjellfolk
Veil. pris: 734200

Billigste vei til stor SUV

Test: Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic, 2012

Billigste vei til stor SUV
Veil. pris: 783800

Danker ut luksus-SUV-ene

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic, 2012

Danker ut luksus-SUV-ene
Praktisk mini-luksus

Mercedes-Benz B180, 2012

Praktisk mini-luksus
En gigantisk snuoperasjon

Mercedes-Benz A 180 AMG Sport, 2012

En gigantisk snuoperasjon
Denne Mercedesen er en drøm å kjøre

Test: Mercedes C 180 CGI Coupé, 2011

Denne Mercedesen er en drøm å kjøre
Veil. pris: 449000

Best på sikkerhet

Test: Mercedes B 180 CDI, 2011

Best på sikkerhet
Holder formen

Test Mercedes SLK 200, 2011

Holder formen
Nydelig med bensinmotor

Test Mercedes-Benz C 180 CGI, 2011

Nydelig med bensinmotor
Billigversjonen får karakter seks

Test: Mercedes-Benz CLS 250 CDI 2011

Billigversjonen får karakter seks
En vanvittig deilig bil

Test: Mercedes-Benz CLS 350 CDI 2011

En vanvittig deilig bil
Veil. pris: 1207000

Statusbilen du kanskje har råd til

Mercedes C 180 CDI T aut., 2011-modell

Statusbilen du kanskje har råd til
Veil. pris: 374000

Luksus for storfamilien

Test: Mercedes-Benz R350 CDI BlueTec, 2010-modell

Luksus for storfamilien
Veil. pris: 1250000

Heftig tungvektsracer

Test Mercedes CL 500 4Matic, 2010

Heftig tungvektsracer
Superkomfort til lavpris

Test: Mercedes-Benz C 180 CDI aut., 2010

Superkomfort til lavpris
Veil. pris: 343000

Den deiligste kabrioleten

Test: Mercedes Benz E200 CGI cab, 2010

Den deiligste kabrioleten
Veil. pris: 756000

Nær komplett Mercedes

Test: Mercedes C 250 CDI 4Matic aut. stv, 2010-modell

Nær komplett Mercedes
Veil. pris: 650000

Familie-Mercedes til Toyota-pris

Test: Mercedes-Benz C 200 CDI T, 2010

Familie-Mercedes til Toyota-pris
Veil. pris: 393000

Denne bilen er sykt rask

Test: Mercedes SLS AMG, 2010-modell

Denne bilen er sykt rask
Veil. pris: 2800000

Verdens vakreste bil?

Test: Mercedes E 220 CDI Coupe, 2010

Verdens vakreste bil?
Veil. pris: 641500

Stopp for start-stopp

Test: Mercedes B-klasse 150 BlueEfficiency

Stopp for start-stopp
Veil. pris: 299073

Miljøvennlig minstemann

Test: Mercedes A 150 BlueEfficiency 2009

Miljøvennlig minstemann
Veil. pris: 227472

Mercedes med sprut

Test: Mercedes C250 CDI Blue Efficiency 2009-modell

Mercedes med sprut
Ikke så sporty som den ser ut

Mercedes-Benz CLC 180K

Ikke så sporty som den ser ut
Veil. pris: 390100

For bensin-gjengen

Test: Mercedes C200 Kompressor sedan

For bensin-gjengen
Utfordrer i ukjent terreng

Test: Mercedes C220 CDI sedan

Utfordrer i ukjent terreng
Frir til nye kjøpere

Test: Mercedes C200 CDI stv.

Frir til nye kjøpere
Den nye familiestjernen

Test: Mercedes C180K stv.

Den nye familiestjernen
Elegant kraft

Test: Mercedes CL63 AMG

Elegant kraft
Perfekt familiebil

Test: Mercedes E 200 CDI T Automat, 2010

Perfekt familiebil
Veil. pris: 499900

Ekstra krutt i oppskriften

Test: Mercedes E 250 CDI 2009

Ekstra krutt i oppskriften
Ren og fin

Mercedes-Benz E 300 Bluetec

Ren og fin
Stor, dyr og veldig bra

Test: Mercedes-Benz E 220 T CDI Avantgarde 2009

Stor, dyr og veldig bra
Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!

Test: Mercedes E 220 CDI 2009

Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!
Veil. pris: 499000

Den ultimate kosebilen?

Test: Mercedes E350 CDI Coupé, 2009-modell

Den ultimate kosebilen?
Veil. pris: 883700

Skarp i kantene

Test: Mercedes GLK 220 CDI 2009

Skarp i kantene
Veil. pris: 566000

Den aller største

Test: Mercedes-Benz GL 320 CDI

Den aller største
Veil. pris: 1118500

Herlig og kostbar SUV

Test: Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4MATIC, 2008:

Herlig og kostbar SUV
Veil. pris: 743400

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid

Test: Mercedes S 400 Blue Hybrid, 2009

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid
Veil. pris: 1247100

Diger, dyr – og deilig

Test: Mercedes-Benz ML 280 CDI, 2009:

Diger, dyr – og deilig
Veil. pris: 861000

Big Mac

Test: Mercedes R 280 CDI

Big Mac
Komfortabel, stilfull glede

MB SLK 200 Kompressor:

Komfortabel, stilfull glede
Veil. pris: 509600

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Test: Mercedes-Benz S320 CDI 4Matic

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag