Test: Mercedes B-klasse 150 BlueEfficiency

Stopp for start-stopp

Vi har kjørt B-klasse med start-stopp-funksjon, men merket ikke noe til det.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Trygg på veien

+ God plass

+ God komfort

+ Sikkerhet

- Start-stopp sesongbetont

- Kunne vært mer sporty

- Mangler særpreg

"You better STOP" synger damen i reklamen. Kraftig tv-markedsføring for Mercedes-Benz start-stopp-system - der motoren stopper hver gang damen bak rattet stopper på rødt lys - skal få folks øyne opp for produktet. Men er det så bra som Mercedes skal ha det til? Ja, kanskje om sommeren, men på vinterføre merket vi ikke noe til det.

Under null grader skrur nemlig systemet seg automatisk av. Skal man ha nytte av det på sommeren, må man sette bilen i fri, slippe ut clutchen og holde beinet på bremsen for at motoren skal stoppe. Den største fordelen er at bilen er rimeligere med dette systemet enn uten.

Kjøreegenskaper: 3

Mercedes B-klasse er ikke bygget for sportslig kjøring. Bilen føles relativt høy, men er trygg og balansert på veien. Vi savner likevel litt bedre feedback i rattet fra underlaget, og føler at fjæringen kunne vært strammere.

Nå er tiden for å gjøre et kupp på luksusbiler.

Motor: 3

Den bensindrevne lille 1,5 literen, som ikke fyller mer enn halve motorrommet, er kultivert. Effektutviklingen er jevn, men våkner først til liv når den får litt turtall. 95 hestekrefter finner vi ved passerte 5200 omdreininger, 140 Newtonmeter er på plass mellom 3500 og 4000.

Ytelser: 4

Ved pådrag gir de 95 hestene i B150 greie ytelser sett i forhold til hva man kan forvente av en bil i denne settingen. Det vil si tilstrekkelige, men ikke mer enn det. Mercedes oppgir selv at bilen skal klare 0-100 km/t på 13,2 sekunder. Toppfarten er på 174 km/t hvis du er et sted det er tillatt.

Andre Mercedestester finner du her.

Eksteriør: 3

En Mercedes B-klasse får oss ikke til å drømme søtt om natten. Vi sier ikke at vi ikke liker den, men den er veldig konservativ. Designen er som Mercedes pleier å gjør den; trygg, uten de krumspringene som skal til for å lage noe spennende og som skiller seg ut. A-klassen til samme merke vekker heller ikke spesielt med oppsikt i trafikken, og B-klassen er nokså lik at man fort kan blande de to.

Interiør: 4

Inne bak rattet scorer B-klassen litt høyere på terningen. Setene i delskinn - som i grunn er ganske sportslige, er gode å sitte i. Samtidig sitter man høyt og har god oversikt. Fargevalget er ikke blant de mest spennende, men et ryddig dashbord med fine aluminiumsdetaljer trekker opp.

Plass er B-klasse sitt sterkeste kort, både i høyden og lengden er plassen god. Også i bagasjerommet er plassen god, slår du ned baksetene blir plassen enda bedre. Reservehjulet er byttet ut med et tetningsmiddel som kalles Tirefit, så enda 8,5 cm i dybden er tilgjengelig hvis man trenger det. Velger man å gå for ekstrautstyret Easy Vario kan både bakseteryggen og passasjersetet foran tas ut, og 2,95 meter med plan lasteflate blir tilgjengelig.

Komfort: 4

Om ikke B-klasse er sportslig, er komforten er derimot godt ivaretatt. Som sagt er plassen god, sittestillingen er god, støyen lav og kjøreegenskapene trygge. Vi føler noen ganger at bilen er litt høy og blir tatt litt av vinden, det kan føre til svømming i veibanen som igjen kan føles ubehagelig.

Her kan du se de verste fabrikkflausene.

Sikkerhet: 5

EuroNCAP sendte en B-klasse i veggen i 2006 med gode resultater. I sidekollisjon scoret bilen maksimalt, og kun en kommentar på førerens knær ble resultatet for frontkollisjon.

Et system som automatisk gjenkjenner barnesete og deaktiverer airbagen i passasjersetet foran er ekstrautstyr i B-klasse.

Dessverre mangler tilstrekkelig varsel om dette i bilene uten, og da kan ikke airbagen skrus av. Mangelen på dette og dårlig presenterte isofix fester i baksetet - trekker B-klasse ned til fire av fem mulige stjerner for sikkerheten til barn i bilen. Summa summarum er B-klassen en trygg bil å ferdes i, og den scorer også godt med tanke på sikkerheten til fotgjengere.

Pris/utstyr: 3

Per 1. januar 2009 starter prisen for B150 på 273 500 kroner. Skal man ha miljøversjonen som vi har kjørt, BlueEfficiency, slipper man unna med 259 500 kroner. Vår testbil kostet 299 073 kroner med ekstrautstyr montert.

Mercedes hevder selv at Start-Stopp funksjonen sparer 6,5 prosent drivstoff, og B-klasse har derfor et oppgitt forbruk på 0,62 l/mil. Det er CO2-utslippet på 148 gram kontra 158 gram i vanlige B150 gjør at prisen faller med 14 000 kroner.

Selv om prisen ikke matcher de billigste i klassen, er vi ganske sikre på at B-klasse holder seg godt i pris. Mercedes har en stund hatt et litt rufsete rykte på grunn av rustproblemer på en del modeller, men problemet skal være i orden og Mercedes tilbyr lang garanti på dette området.

Noen bilnavn passer ikke like godt alle steder, se de flaueste her.

Spesifikasjoner

Produsent Mercedes
Pris 299073

Konklusjon

B-klasse byr på fin komfort og mye plass, den er praktisk og har god sikkerhet for de som oppholder seg i bilen. Vi synes godt at bilen kunne vært mer sporty og hatt litt mer personlighet og særpreg, dessuten synes vi bruken av Start-Stopp-systemet kunne vært enklere.

Mercedes solgte 900 biler av B-klassen i 2008, vi får se om salgstallene tar seg nevneverdig opp nå som prisen er blitt lavere og forbruket har gått ned på BlueEffiency modellene.

Les også:

Vår karakter

Se flere saker fra: Mercedes-Benz Se flere saker fra: Styr unna disse bilene Se flere saker fra: Test: Mercedes-Benz B-klasse
Som en mindre S-klasse

Test: Mercedes-Benz C180 aut. 2014

Som en mindre S-klasse
Veil. pris: 651000

Komfort-kongen

Test: Mercedes-Benz ML 350 Bluetec 2014

Komfort-kongen
Veil. pris: 1514000

Alt du ønsker deg til lavere pris

Test: Mercedes-Benz C 220 TCDI aut. 4Matic

Alt du ønsker deg til lavere pris
Veil. pris: 512500

SUV-en som har alt

Test: Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic

SUV-en som har alt
Veil. pris: 1485000

Finere familiebil får du ikke

Test av Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic Shooting Brake, 2012

Finere familiebil får du ikke
Veil. pris: 1293000

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mer komfortabel SUV får du neppe

Test: Mercedes-Benz ML 350 CDI BlueTEC

Mer komfortabel SUV får du neppe
Drømmebil for fjellfolk

Test: Mercedes-Benz E 250 CDI 4Matic T 7G-Tronic 2012

Drømmebil for fjellfolk
Veil. pris: 734200

Billigste vei til stor SUV

Test: Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic, 2012

Billigste vei til stor SUV
Veil. pris: 783800

Danker ut luksus-SUV-ene

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic, 2012

Danker ut luksus-SUV-ene
Praktisk mini-luksus

Mercedes-Benz B180, 2012

Praktisk mini-luksus
En gigantisk snuoperasjon

Mercedes-Benz A 180 AMG Sport, 2012

En gigantisk snuoperasjon
Denne Mercedesen er en drøm å kjøre

Test: Mercedes C 180 CGI Coupé, 2011

Denne Mercedesen er en drøm å kjøre
Veil. pris: 449000

Best på sikkerhet

Test: Mercedes B 180 CDI, 2011

Best på sikkerhet
Holder formen

Test Mercedes SLK 200, 2011

Holder formen
Nydelig med bensinmotor

Test Mercedes-Benz C 180 CGI, 2011

Nydelig med bensinmotor
Billigversjonen får karakter seks

Test: Mercedes-Benz CLS 250 CDI 2011

Billigversjonen får karakter seks
En vanvittig deilig bil

Test: Mercedes-Benz CLS 350 CDI 2011

En vanvittig deilig bil
Veil. pris: 1207000

Statusbilen du kanskje har råd til

Mercedes C 180 CDI T aut., 2011-modell

Statusbilen du kanskje har råd til
Veil. pris: 374000

Luksus for storfamilien

Test: Mercedes-Benz R350 CDI BlueTec, 2010-modell

Luksus for storfamilien
Veil. pris: 1250000

Heftig tungvektsracer

Test Mercedes CL 500 4Matic, 2010

Heftig tungvektsracer
Superkomfort til lavpris

Test: Mercedes-Benz C 180 CDI aut., 2010

Superkomfort til lavpris
Veil. pris: 343000

Den deiligste kabrioleten

Test: Mercedes Benz E200 CGI cab, 2010

Den deiligste kabrioleten
Veil. pris: 756000

Nær komplett Mercedes

Test: Mercedes C 250 CDI 4Matic aut. stv, 2010-modell

Nær komplett Mercedes
Veil. pris: 650000

Familie-Mercedes til Toyota-pris

Test: Mercedes-Benz C 200 CDI T, 2010

Familie-Mercedes til Toyota-pris
Veil. pris: 393000

Denne bilen er sykt rask

Test: Mercedes SLS AMG, 2010-modell

Denne bilen er sykt rask
Veil. pris: 2800000

Verdens vakreste bil?

Test: Mercedes E 220 CDI Coupe, 2010

Verdens vakreste bil?
Veil. pris: 641500

Stopp for start-stopp

Test: Mercedes B-klasse 150 BlueEfficiency

Stopp for start-stopp
Veil. pris: 299073

Miljøvennlig minstemann

Test: Mercedes A 150 BlueEfficiency 2009

Miljøvennlig minstemann
Veil. pris: 227472

Mercedes med sprut

Test: Mercedes C250 CDI Blue Efficiency 2009-modell

Mercedes med sprut
Ikke så sporty som den ser ut

Mercedes-Benz CLC 180K

Ikke så sporty som den ser ut
Veil. pris: 390100

For bensin-gjengen

Test: Mercedes C200 Kompressor sedan

For bensin-gjengen
Utfordrer i ukjent terreng

Test: Mercedes C220 CDI sedan

Utfordrer i ukjent terreng
Frir til nye kjøpere

Test: Mercedes C200 CDI stv.

Frir til nye kjøpere
Den nye familiestjernen

Test: Mercedes C180K stv.

Den nye familiestjernen
Elegant kraft

Test: Mercedes CL63 AMG

Elegant kraft
Perfekt familiebil

Test: Mercedes E 200 CDI T Automat, 2010

Perfekt familiebil
Veil. pris: 499900

Ekstra krutt i oppskriften

Test: Mercedes E 250 CDI 2009

Ekstra krutt i oppskriften
Ren og fin

Mercedes-Benz E 300 Bluetec

Ren og fin
Stor, dyr og veldig bra

Test: Mercedes-Benz E 220 T CDI Avantgarde 2009

Stor, dyr og veldig bra
Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!

Test: Mercedes E 220 CDI 2009

Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!
Veil. pris: 499000

Den ultimate kosebilen?

Test: Mercedes E350 CDI Coupé, 2009-modell

Den ultimate kosebilen?
Veil. pris: 883700

Skarp i kantene

Test: Mercedes GLK 220 CDI 2009

Skarp i kantene
Veil. pris: 566000

Den aller største

Test: Mercedes-Benz GL 320 CDI

Den aller største
Veil. pris: 1118500

Herlig og kostbar SUV

Test: Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4MATIC, 2008:

Herlig og kostbar SUV
Veil. pris: 743400

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid

Test: Mercedes S 400 Blue Hybrid, 2009

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid
Veil. pris: 1247100

Diger, dyr – og deilig

Test: Mercedes-Benz ML 280 CDI, 2009:

Diger, dyr – og deilig
Veil. pris: 861000

Big Mac

Test: Mercedes R 280 CDI

Big Mac
Komfortabel, stilfull glede

MB SLK 200 Kompressor:

Komfortabel, stilfull glede
Veil. pris: 509600

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Test: Mercedes-Benz S320 CDI 4Matic

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning